راهکارهای امنیتی برای کاربران و مسئولین شبکه | یکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۶ ۱۱:۲۰:۳۴

برای جلوگیری  از دسترسی های غیر مجاز و پيشگیری از حوادث و اختلالات  در شبکه دانشگاه،  لازم است  تمام کاربران دانشگاه  موارد زیر را به دقت رعایت نمایند :

  • خاموش کردن ایستگاههای کاری بعد از ساعت اداری
  • خاموش کردن تمام تجهیزات غیر ضروری مانند اسکنرها،پرینترها و …. بعد از ساعت اداری
  • عدم اتصال حافظه های جانبی بر روی سیستم های اداری (هیات علمی و کارمندان ) بدون هماهنگی با مسئول سیستم (فلش مموری ، هارد اکسترنال وDVD/CD و Floppy …)
  • به روز رسانی آنتی ویروس ها
  • عدم ورود به سایت های ناشناس ( پر کردن فرم ها ، دادن آدرس ایمیل و اطلاعات شخصی و سازمانی )
  • عدم استفاده از پست های الکترونیکی خارجی برای تبادل اطلاعات سازمانی
  • اسکن کردن تمام فایل های دریافتی از اینترنت با آنتی ویروس معتبر
  • پشتیبان گیری از اطلاعات سازمان و ذخیره آنها در منابع ذخیره مستقل
  • رمزگذاری بر ای ورود به کامپیوترهای اداری و شخصی
  • تغییر رمز در فواصل زمانی بر روی سیستم ها و سامانه های دانشگاه و اعمال رمز قوی بر روی آنها
  • عدم تغییر یا توسعه در شبکه باسیم و بی سیم دانشگاه بدون هماهنگی مرکز IT
  • عدم استفاده از نرم افزارهای مدیریت راه دور مانند Team viewer و Remote Desktop
  • عدم نصب و راه اندازی سرورهای داخلی یا خارجی ( سرورهای ارائه خدمات به کاربران مثل اشتراک فایل FTP  و … )
  • عدم فعال کردن اشتراک فایل sharing  file بر روی سیستم ها
  • عدم نگهداری از اطلاعات شخصی بر روی سیستم های اداری و حافظه های جانبی مورد استفاده در محیط کار
  •  نگهداری اطلاعات شخصی در حافظه های جانبی جداگانه و دور نگهداشتن آنها از دسترس دیگران
  • عدم اعتماد به دیگران در فضای مجازی و در اختیار گذاشتن هر گونه اطلاعات در محیط مجازی
  • عدم در اختیار گذاشتن کلمه کاربری و رمز سایتها و سامانهای دانشگاه در اختیار دیگران
  • پاسخ ندادن به ایمیل های اسپم و ناشناس و همچنین ایمیلهایی که در آنها از کاربران کلمه کاربری و رمز  برای تخصیص فضای بیشتر و امثال این درخواست می گردد .
  • عدم دادن اطلاعات سخت افزاری ، نرم افزاری و شبکه ای سازمان شامل نحوه کار با نرم افزارهای کاربردی ، سامانه های دانشگاه و تجهیزات موجود به دیگران

 

  • مسئولین مراکز IT  دانشکده ها و واحدهای دانشگاه باید قبل از راه اندازی هر گونه سرور در دانشکده و واحد خود با مرکز IT دانشگاه اطلاع دهند.
  • هرگونه تغییر و جابحایی در ساختار شبکه و اضافه نمودن هر دستگاه در شبکه دانشگاه باید با هماهنگی مرکز IT انجام گردد .
  • مدیران سرورها و سامانه ها باید سطح دسترسی کاربران را مجددا بررسی نموده و کاربران با سطح دسترسی بالا را محدود نمایند. سرویس ها ی بلا استفاده را غیرفعال نمایند و همچنین در دسترسی به سرورها و سرویس ها از شبکه داخلی و خارجی محدودیت اعمال نمایند . بازبینی تخصیص منابع به کاربران و حذف دسترسیهای غیر ضروری را اعمال نمایند .کابران غیر فعال شبکه را حذف نمایند. پشتیبان گیری از اطلاعات و ذخیره در منابع ذخیره سازی مستقل از سرور را انجام دهند.

 

دیدگاه ها
در حال حاضر دیدگاهی وجود ندارد.

*

تماس با ما
013-33690821-3
رشت، بزرگراه خلیج فارس (کیلومتر 5 جاده قزوین)
مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات
به روز سانی : روابط عمومی دانشگاه گیلان | pr@guilan.ac.ir
تمامی حقوق برای دانشگاه گیلان محفوظ است.