شکل های کارآفرینی

کسب و كار خانگي

کسب و کار خانگي يکي از جذاب ترين انواع کسب و کار است. در اينجا منظور ما از کسب و کار خانگي ؛ فعاليتي اقتصادي است که در محل سکونت شخصي و با کمک امکانات منزل راه اندازي مي شود.؛ استفاده از فضا و منابع ارزان منزل ، هزينه ي راه اندازي آن را پايين آورده است . همچنين ريسک کمتر و ساعات کاري اختياري ، اين نوع کسب و کار را به يکي از جذاب ترين کارهاي جهان تبديل کرده است ، کسب و کار خانگي در خانه شکل مي گيرد و انعطاف بيشتري به زندگي مي دهد.

از آنجايي که اين نوع کسب و کارها از امکانات منزل بهره مي گيرند ، در صورت بروز رکود اقتصادي بيشتر دوام مي آورند. گفته مي شود شانس موفقيت اين نوع کسب و کار بسيار بالاست. براي راه اندازي کسب و کار خانگي معمولا نيازي به مجوز نيست.

طرح حمايت از مشاغل خانگي مبتني بر معافيت مالياتي است. براي افرادي که در خانه به جامعه خدمات مي دهند کد اقتصادي منظور خواهد شد . برخورداري از معافيت مالياتي ، عوارض اداري و تجاري و عدم نياز به تغيير کاربري مسکوني از مزاياي اين طرح براي صاحبان مشاغل خانگي است. تمام بانک ها و موسسات اعتباري بانکي طبق اين طرح موظف هستند همه ساله ۳۰ درصد از منابع قرض الحسنه را به مشاغل خانگي اختصاص دهند.

در اين طرح پيش بيني شده بانک مرکزي با هماهنگي وزارت کار نحوه توزيع منابع قرض الحسنه براي مشاغل کسب و کار خانگي را با توجه به اولويت و اهميت انواع مشاغل خانگي و سهم هر استان تعيين کند.

طبق اين طرح منظور از مشاغل يا کسب و کار خانگي ، آن دسته از فعاليت هايي است که با تصويب ستاد مذکور در اين طرح ، توسط عضو يا اعضاي خانواده در فضاي مسکوني در قالب يک طرح کسب و کار بدون مزاحمت و ايجاد اختلال در آرامش واحد هاي مسکوني همجوار شکل مي گيرد و به توليد خدمت و يا کالاي قابل عرضه به بازار خارج از محيط مسکوني منجر مي شود.

کسب و کار اينترنتي

اين نوع کسب و کار جديد بوده و با پيدايش کامپيوتر ، اينترنت، و توسعه ي جامعه ي خدماتي به عنوان يکي از سريع ترين کسب و کارها از نظر تعداد، سود و حجم در عرصه تجارت جهاني مطرح هستند. کسب و کار اينترنتي به فروش محصولات يا خدمات در اينترنت گفته مي شود. اين نوع کسب و کار به سرعت در اقتصاد امروز رشد و پيشرفت کرده است. خريد و فروش اينترنتي به کوچکترين کسب و کارها نيز اين امکان و فرصت را مي دهد که به مخاطبان خود در سطح جهاني با حداقل هزينه دسترسي پيدا کنند. امروزه بيش از ۹۰۰ ميليون نفر در سطح دنيا از اينترنت استفاده مي کنند. ۶۹ درصد از اين جمعيت، در طول ۹۰ روز، دست کم يک خريد از اينترنت داشته اند.

يک سايت اينترنتي، تنها براي فروش محصول يا خدمات به کار نمي رود، بلکه مي تواند نقشها و کارکردهاي مختلفي داشته باشد. اگر محصول خاص و منحصر به فردي داريد که در ديگر نقاط دنيا وجود ندارد، مي توانيد با معرفي آن محصول در سايت خود، ديگران را از وجود آن مطلع کنيد و از اين طريق به اهداف خود دست يابيد.

زيبايي اينترنت در اين است که مخاطبان آن در سرتاسر دنيا پراکنده اند و اين امر مي تواند به معناي وجود مشتريان بالقوه براي شما باشد. اين نوع بازار، هيچ موقع بسته نمي شود. مشتريان شما مي توانند به صورت ۲۴ ساعته به اطلاعات کسب و کارتان دسترسي پيدا کنند.

تفاوت كسب و كار اينترنتي با تجارت الكترونيكي

بسياري از افراد، كسب و كار اينترنتي )ٍ- عسهدثسس( را با تجارت الكترونيكي )ٍ-ژخپپثقزث( اشتباه مي گيرند در حاليكه اين دو مبحث با يكديگر متفاوتند. به عبارتي ٍ- عسهدثسس به مجموعه فعاليتهاي مربوط به كسب و كار از جمله مباحث بازاريابي، مالي، خريد و فروش، ارتباط با مشتريان، خدمات پس از فروش، همكاري با سرمايه گذاران و… كه از طريق شبكه اينترنت انجام مي گيرد اطلاق مي شود در حاليكه ٍ-ژخپپثقزث تنها شامل مسائل مربوط به خريد و فروش از اينترنت مي باشد و خود، زيرمجموعه اي از ٍ- عسهدثسس است.

انواع كسب و كارهاي اينترنتي

امروزه، كسب و كارهاي اينترنتي بسيار متنوعند. اما به طور كلي آنها را مي توان آنها به ۱۰ گروه عمده تقسيم بندي كرد:

  1. ايجاد اجتماعات آنلين
  2. خريد، فروش و حراج كالهاي مختلف
  3. تبليغات اينترنتي
  4. ارائه خدمات تخصصي به ديگران
  5. ايجاد امپراطوري اطلعات، اخبار و آموزش
  6. تهيه و ارائه نرم افزارهاي مختلف
  7. چند رسانه اي يا مالتي مديا
  8. پيوستن به شبكه هاي واسطه گري
  9. خدمات مربوط به ايميل
  10. سرمايه گذاري مشترك

کارآفريني روستايي

اكنون توسعه ی روستايي بيش از گذشته با پديده ی كارآفريني سرو كار دارد. مؤسسات و شخصيت هاي رواج دهنده ی توسعه ی روستايي، كارآفريني را به منزله ی يك مداخله ی راه بردي مي دانند كه مي تواند فرايند توسعه ی روستايي را تسريع بخشد اما به نظر مي رسد كه همگي آنها بر نياز به گسترش بنگاه هاي اقتصادي روستايي نيز توافق دارند. آژانس هاي توسعه، كارآفريني روستا را به عنوان يك نيروي اشتغال زاي بزرگ، سياست مداران آن را همچون يك راه برد كليدي براي جلوگيري از ناآرامي در مناطق روستايي، و كشاورزان، آن را وسيله اي براي بهبود درآمد خويش مي دانند.به اين ترتيب، كارآفريني از نقطه نظر تمام اين گروه ها به عنوان وسيله اي براي بهبود كيفيت زندگي فردي، خانوادگي و اجتماعي و ابزاري براي تثبيت اقتصاد و محيطي سالم تلقي مي گردد. در شرايط وجود يك سمت گيري كارآفرينانه در قبال توسعه ی روستايي، اين موضوع پذيرفته مي گردد كه كارآفريني، يك نيروي مركزي براي نيل به رشد و توسعه اقتصادي است. بدون آن، ديگر عوامل توسعه به هدر رفته و تلف مي شود؛ با اين حال، پذيرش اين نكته نمي تواند به تنهايي به توسعه ی روستايي و پيشبرد فعاليت هاي اقتصادي بيانجامد. كارآفريني در نواحي روستايي در جستجوي تركيب واحدي از منابع، هم در درون و هم در خارج از فعاليت هاي كشاورزي است. مثال هاي متنوعي از كاربردهاي غيركشاورزي منابع موجود همچون: گردشگري، آهنگري، درود گري، ريسندگي و مثال هايي از تنوع بخشي به فعاليت هاي نه چندان وابسته به كشاورزي در زمينه هاي منابع آب، اراضي جنگلي، ساختمان، مهارت هاي موجود و توانمندي هاي محلي وجود دارد كه همگي با كارآفريني روستايي متناسب است. تركيب كارآفرينانه ی اين منابع در رشته فعاليت هايي همچون: تسهيلات گردشگري، ورزش و اوقات فراغت، آموزش فني و حرفه اي، خرده فروشي و عمده فروشي، فعاليت هاي صنعتي )در سطح مهندسي و استاد كاري(، خدمات مشاوره اي، توليدات با ارزش افزوده بالا ) همچون گوشت، شير، فرآورده هاي چوبي و ساير فعاليت هاي خارج از مزرعه تجلي مي يابد.

كارآفريني روستايي اساساً تفاوتي با كارآفريني در شهر ندارد جز اينكه بايد آن را در فضاي روستا تصور نمود. آنچه در مجموع مي توان براي تعريف مقوله كارآفريني روستايي بكار برد عبارتست از:

”بكارگيري نوآورانه منابع و امكانات روستا در راستاي شكار فرصت هاي كسب و كار“

منبع : http://www.karafarini.ir

تماس با ما
013-33690274-8
رشت، بزرگراه خلیج فارس (کیلومتر 5 جاده قزوین)
مدیریت کارآفرینی و ارتباط با جامعه
به روز سانی : روابط عمومی دانشگاه گیلان | pr@guilan.ac.ir
تمامی حقوق برای دانشگاه گیلان محفوظ است.