مراحل کسب و کار

) شروع و ایده كسب و كار

شروع كسب و كار يكي از جالبترين عملكردهايي است كه يك فرد ميتواند داشته باشد. بيش از ده ميليون نفر هر ساله كسب و كاري را آغاز ميكنند و در نتيجه بيش از سه ميليون كسب و كار كوچك هر ساله ايجاد ميشود.

كارآفريني مزاياي متعددي دارد و در نتيجه رقابت در اين حيطه نيز بسيار است. درك ابعاد اين رقابت و طرح كسب و كار دقيق و كارا ميتواند منجر به شروع يك كسب و كار موفق شود. آيا عملكرد شما ازين مراحل تبعيت ميكند؟ سعي كنيد آنچه را كه ديگران انجام ميدهند، بررسي كنيد تا به چگونگي شروع كار پي ببريد.

سنجش ميزان آمادگي براي شروع كسب و كار

با وجود اينكه كارآفريني ميتواند منجر به موفقيتهاي زيادي شود اما شما بايد آماده و حاضر باشيد. حتما زماني را صرف تشخيص آمادگي خود براي شروع كسب و كار كنيد.

– آيا كارآفريني براي شما مناسب است؟

– آيا قادريد تشكيلات اقتصادي خود را كنترل كنيد؟

در كسب و كار هيچ تضمين و گارانتي وجود ندارد، اما ميتوانيد با طرح يك نقشه مناسب و بررسي دقيق آن شانس موفقيت خود را افزايش دهيد.

در ابتدا نقاط ضعف و قوت خود را به عنوان يك دارنده كسب و كار مورد ارزيابي قرار دهيد. با دقت به پرسشهاي زير توجه كنيد:

آيا شما تازه كار هستيد؟

البته اين به خود شما بستگي دارد كه چگونه پروژه هاي خود را ارتقا دهيد، زمان را تنظيم كنيد و به جزئيات توجه داشته باشيد.

با شخصيتهاي متفاوت چگونه برخورد ميكنيد؟

صاحبان كسب و كار نيازمند توسعه روابط كاري با افراد زيادي از جمله مصرف كنندگان، فروشندگان، كارمندان، بانكداران و افراد حرفه اي مانند وكلا، حسابداران و مشاوران هستند. آيا شما ميتوانيد با يك مشتري بد، يك فروشنده غير قابل اعتماد و يا يك كارمند بدخلق سر و كار داشته باشيد؟

چگونه تصميم گيري انجام ميدهيد؟

صاحبان كسب و كار كوچك نيازمند تصميم گيريهاي سريع و پايدار هستند.

آيا داراي استقامت روحي و جسمي كافي براي شروع و راه اندازي يك كسب و كار هستيد؟

داشتن يك كسب و كار جالب و مفيد اما در عين حال طاقت فرسا است. آيا ميتوانيد هفت روز هفته روزي دوازده ساعت فعاليت و كار داشته باشيد؟

چگونه برنامه ريزي و سازماندهي ميكنيد؟

تحقيقات نشان ميدهيد كه طرحهاي ضعيف عامل شكست در كار ميشوند. سازماندهي موثر مالي و برنامه ريزي دقيق در توليد ميتواند از هرگونه ورشكستگي جلوگيري كند.

آيا گامهاي شما به ميزان كافي مستحكم است؟

ايجاد يك كسب و كار ممكن است شما را از لحاظ روحي خسته كند. بيشتر صاحبان كسب و كار از قبول اين همه مسئوليت سنگين به سرعت خسته و دلسرد ميشوند. انگيزه قوي در حفظ و بقاي كار به شما كمك ميكند.

كسب و كار شما چگونه بر روابط كاري شما اثر ميگذارد؟

اولين سالهاي شروع كسب و كار ممكن است بر خانواده فشارهايي را وارد كند. اين موضوع حائز اهميت است كه افراد خانواده بدانند چه انتظاري دارند و شما بايد كاملا مطئن باشيد كه آنها در طول اين زمان شما را حمايت ميكنند. تا زمانيكه كسب و كار شما سود آور شود ممكن است با مشكلات مالي بسياري مواجه شويد كه چند ماه يا سال به طول انجامد. آيا شما قادريد خود را با استانداردهاي پايينتر زندگي تطبيق دهيد؟

چند نكته:

دلايل زيادي وجود دارد كه نتوانيد كار خود را شروع كنيد، اما براي يك فرد توانمند، مزاياي امتيازات داشتن يك كسب و كار به خطرات موجود در آن مي ارزد :

  • · مدير خود هستيد.
  • · كار سخت و طولني مزايايي براي شما دارد و سود آن به جاي آنكه نصيب شخص ديگري شود به شما ميرسد.
  • · بدست آوردن پول و رشد كاري بسيار لذت بخش است.
  • · اقدام به كار مخاطره آميز ميتواند جذاب و نيازمند جسارت بالئي باشد.
  • . ايجاد يك كسب و كار هميشه منجر به يادگيري ميشود.

دلايل شكست يك كسب و كار

– چرا يك كسب و كار با خطر شكست مواجه است؟

موفقيت در كسب و كار هيچگاه بصورت خودبخودي ويا بر اساس شانس نيست و همانطور كه گفته شد اين موفقيت اصولا به سازمان دهي و بصيرت فرد راه انداز كسب و كار بستگي دارد و تضميني براي آن وجود ندارد.

شروع يك كسب و كار هميشه ريسك پذير است و شانس موفقيت اندك ميباشد. بنابر گزارش اداره كسب و كارهاي كوچك در آمريكا ( SBA ) بيش از ۵۰٪ كسب و كارهاي كوچك در سالهاي اول با شكست مواجه شده و ۹۰٪ آنها در ۵ سال اول از بين ميروند.

Michael Ames در كتاب خود به نام ؛كنترل كسب و كار كوچك؛ دلايل زير را براي شكست اين نوع كسب و كارها بيان كرده است:

  1. ۱. عدم وجود تجربه
  2. ۲. نداشتن سرمايه كافي
  3. ۳. نداشتن جايگاهي مناسب
  4. ۴. عدم وجود كنترل قوي
  5. . سرمايه گذاري بيش از اندازه در دارائيهاي ثابت
  6. ۶. قراردادهاي اعتباري ضعيف
  7. ۷. استفاده شخصي از سرمايه هاي تجاري
  8. ۸. رشد بدون انتظار

Gustav Berle دو دليل ديگر در كتاب خود بنام ؛كسب و كار را خود بر عهده بگيريد؛ به اين دلايل اضافه ميكند:

  1. ۱. رقابت
  2. ۲. فروش پائين

يك عامل ديگر در خصوص شكست كسب و كار:

با بيان اين موارد قصد ترساندن شما را نداريم بلكه ميخواهيم شما را براي مسير پر فراز و نشيبي كه در پيش داريد آماده كنيم. ناچيز پنداشتن مشكلات شروع يك كسب و كار يكي از بزرگترين موانع كارآفريني است. در هر صورت اگر صبور باشيد و به سختي كار كنيد به موفقيت دست مي يابيد.

يافتن يك راهنما

هيچ گاه فكر نكنيد كه به تنهايي قادريد كارها را انجام دهيد. يكي از بهترين روشها براي به اصطلاح عايف بناي در برابر هر گونه شكست يك راهنما است. شخصي كه داراي تجربيات مرتبط با كسب و كار است، ميتواند شما را در اين امر راهنمايي كند.

۲) مديريت كسب و كار

موفقيت هر كسب و كار رابطه نزديكي با چگونگي صحيح كنترل كردن آن امور آن دارد: در واقع مديريت صحيح كسب و كار موجب رشد آن ميشود. مديريت كسب و كار را نبايد صرفا يك عمل آكادميك محسوب كرد. مديريت واقعي در بر گيرنده هدايت قوي، رفتار مثبت، دانش كسب و كار و مهارتهاي مناسب فردي است. مديرت در حقيقت هدايت افراد، تاثير گذاري بر كار و تصميم گيري تموقع و صحيح است و مهارتهاي مديريتي را به مرور زمان ميبايست كسب كرد و به بيان ديگر كسب مهارتهاي مديريتي در واقع همانند سپرده گذاري در بانك مي باشد.

هدايت و راهبري كسب و كار

هيچ زن و يا مردي در دنياي كسب و كار تنها نيست. در اين حيطه شما نيازمند كمك افراد ديگر هستيد و بايد بتوانيد از آنها كمك بگيريد تابتوانيدكسب و كارتان را هدايت كنيد.

– راهنمائي گرفتن ( Mentoring )

كارآفرينان موفق و با تجربه اغلب سئوالات مشابهي را ميپرسند:

چگونه كارآفرينان جديد ميتوانند از تجربيات ديگران استفاده كنند؟ با راهنمائي گرفتن واژه Mentoring ميان معلمان و دانش اموزان مصطلح است و زماني به كار مي رود كه افراد حرفه اي و با تجربه اطلاعاتي را به افراد كم تجربه ارئه مي دهند.

– شبكه ارتباطي

شبكه ارتباطي يك وسيله ساده است كه هركس در دنياي كسب و كار ميتواند با آن سرو كار داشته باشد. شبكه ارتباطي ميتواند كارآمدترين وجه بازاريابي شما محسوب شود و در نتيجه آن علاوه بر ايجاد بازار براي شما، اطلاعات مناسبي در ارتباط با كسب و كارتان در اختيار شما قرار خواهد گرفت.

– ميزگرد

ميز گرد يك بحث رسمي غير گروه ميان افراد حرفه اي است كه داوطلبانه اطلاعات و منابع را در اختيار سايرين قرار ميدهند. در طول زمان روابط افراد حرفه اي و ماهر با يكديگر توسعه ميابد و شركت كنندگان با كسب و كارهاي يكديگر آشنا مي شوند.

– داشتن اطلاعات به روز

عصر اطلاعات جامعه ما را تغيير داده است و اكنون در عصر اطلاعات افراد از طريق پست الكترونيك با يكديگر ارتباط دارند و مي توانند اخبار جديد را در دنياي تكنولوژي و بي سيم دنبال كنند. حققت امر اين است كه هر روزه اطلاعات ما را بمباران مي كنند اما متاسفانه اغلب اين اطلاعات نمي تواند به خط مشي كسب و كار ما كمك كند و در انجا هدايت صحيح آنست كه ما متدها و راهكارهاي خودمان را دنبال كنيم و در كنار آن دانش و اطلاعات خود را در ارتباط با كسب و كار به روز نگه داريم.

تصميم گيري

يكي از بهترين تصميم ها يادگيري اين موضوع است كه چگونه تصميم گيرنده خوبي باشيد. اين امر نيازمند تعهد ، درك و مهارت مي باشد كه بسيار ارزشمند است.

آيا تصميم گيرنده خوبي هستيد؟

مراحل مختلف در اجتناب از اشتباهات رايج و ايجاد تصميم گيري كارا را بياموزيد.

تصميم گيري ، تصميم گيري ، تصميم گيري سؤال اين است : آيا شما يك تصميم گير خوب هستيد؟ اگر فكر مي كنيد كه اين چنين نيست ، هيچ جاي غصه نيست. تصميم گيري مهارتي است كه مي توانيد از ديگران بياموزيد. ارگ چه بعضي از افراد اين مهارت را احتراز از ديگران مي آموزند ، اما فرآيند آن مشابه است. دونوع تصميم گيري اصلي وجود دارد :آنهايي كه با استفاده از فرآيند خاص بدست مي آيد . آنهايي كه تنها مانند يك رويداد است. اين فرآيند در هر موقعيتي مي تواند بكار رود بخصوص در جائي كه شما نيازمند يك تصميم گيري مهم هستيد. اگر از مراحل اصلي تصميم گيري تبعيت كنيد ، خود را يك تصميم گيرنده كارا در حرفه و زندگي شخصي خود مي يابيد.

اشتباهات متداول در تصميم گيري

از آنجا كه دوست داريم باور كنيم كه هيچگونه پيش داوري نداريم ، اما حقيقت اين است كه هر كس اين مشخصه را دارد. هر چه از خودتان وكارهايتان بيشتر آگاهي داشته باشيد ، بهتر مي توانيد عمل كنيد. دليل اصلي اينكه هر كس روش و ديدگاه خاص خود را دارد اين است كه مغز به سادگي نمي تواند متوجه هر چيزي شود ، حداقل سطح كنجكاوي هر كس متفاوت است.

در زير تعدادي از رايج ترين اشتباهات تصميم گيري گردآوري شده است ، با يادگيري آنها مي توانيد در آينده ، از آنها اجتناب كنيد.

· به اطلاعات تخصصي بسيار تكيه كنيد. اغلب افراد بسيار مايلند كه به گفته هاي متخصصين تاكيد و توجه كنند. به خاطر بسپاريد كه متخصصين انسانهايي هستند كه خود نيز پيش داوري هايي هستند. با جستجوي اطلاعات از منابع متفاوت ، اطلاعات بهتري را به دست خواهيد آورد ، بخصوص زماني كه انرژي خود را بر اين منابع متوجه سازيد.

· اطلاعاتي را كه از ديگران به دست مي آوريد را ارزيابي كنيد. افراد تمايل دارند تا معيار اطلاعاتي را كه از جامعه بدست مي آورند را ارزيابي كنند. بعنوان مثال متخصصين ، والدين ، گروههاي عالي رتبه ، افرادي كه روشي براي بيان عقايد خود دارند ، جزء افرادي هستند كه هميشه باور داريم بيشتر از ما مي دانند. از خود بپرسيد : آيا آنها به اندازه من از اين مسائل و مشكلات آگاه هستند؟ معيارهاي آنها با من مشابه است؟ آيا آنها نسبت به مسائل من داراي تجربه شخصي هستند؟ به عبارت ديگر عقايد آنها را در دورنمايي نگاه داريد.

تماس با ما
013-33690274-8
رشت، بزرگراه خلیج فارس (کیلومتر 5 جاده قزوین)
مدیریت کارآفرینی و ارتباط با جامعه
به روز سانی : روابط عمومی دانشگاه گیلان | pr@guilan.ac.ir
تمامی حقوق برای دانشگاه گیلان محفوظ است.