همایش ملی "چشم‌انداز هویت در ایران عصر جدید؛ چالش‌ها و راهبردها " به میزبانی دانشگاه گیلان برگزار شد

29 11 2023
کد خبر : 7595013
تعداد بازدید : 23479

همایش ملی "چشم‌انداز هویت در ایران عصر جدید؛ چالش‌ها و راهبردها " صبح امروز با حضور استاندار گیلان، رئیس دانشگاه و پژوهشگران در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد.

دکتر اسدالله عباسی استاندار گیلان در این همایش با اشاره به تمدن ۲ هزار و ۵۰۰ ساله ایران و فرهنگ اسلامی گفت: هویت ایرانی - اسلامی از غنای تاریخی، تمدنی و معنوی بالایی برخوردار است.

دکتر عباسی با بیان اینکه آراستگی و انسجام عنصر فرهنگی، اجتماعی ایرانی همیشه برجسته بوده و هست، اظهار کرد: از این رو تمام اقوامی که در گذشته به کشورمان تهاجم کردند به نحوی محو و مغلوب فرهنگ غنی و تمدن ایران اعم از آداب، فرهنگ و زبان شدند و نتوانستند در ایرانی و هویت ایرانی - اسلامی تاثیر بگذارند.

وی با بیان اینکه ایرانیان هویت شان را در حوزه‌های مختلف حفظ کرده و بر آن پایبند هستند، اضافه کرد: ایرانیان با دریافت اسلام خالص و ناب ضمن مسلمان شدن، هویت ایرانی و اسلامی خود را حفظ کردو قوت بخشیدند که این مهم بهترین جلوه از آفرینش خداوند است که بتوان بر اساس اصالت و هویت تاریخی خود، رنگ خدایی و الهی بگیریم.

استاندار گیلان با تشریح دستاوردهای انقلاب اسلامی و با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) در سال جاری گفت: ایشان در این مراسم فرمودند که انقلاب اسلامی، استبداد را به آزادی، بی‌هویتی روزافزون این ملت را به هویت ملی و به اعتماد به نفس بدل کرد، دانشگاه‌ها، مراکز و موسسات علمی، آموزشی، تربیتی و فرهنگی به جوانان، دانش‌آموزان و دانشجویان در موضوع هویت ملی و ایرانی - اسلامی توجه کنند.

وی در ادامه با اشاره به توانمندی‌های ایران اسلامی در حوزه‌های مختلف از گذشته تاکنون افزود: علم نجوم، پزشکی و سایر علوم از ایران به سایر کشورها رسوخ کرد، در عین این توانمندی ها، موارد مثبت علم امروز دنیا را نیز بر اساس استعدادها و ظرفیت های خود می‌پذیریم.

نماینده عالی دولت در استان تصریح کرد: در این ارتباط آنچه که مهم است آنکه نباید تحت تاثیر عوامل فرهنگی قرار گیریم.

وی با بیان اینکه توجه و اهمیت هویت ایرانی - اسلامی در اسناد بالادستی، قانون اساسی، ساحت های ابلاغی و برنامه های توسعه ای سندچشم انداز کاملا مشهود است، اضافه کرد: دلایل فاصله گرفتن از هویت ملی و ریشه‌های اصیل اخلاقی ایرانیان باید در دانشگاه‌ها بررسی و تحلیل شود و این مهم باید به عنوان مقالات پژوهشی در دستور کار قرار گیرد.

دکتر عباسی در ادامه با اشاره به ایستادگی ایران در برابر هجمه‌های دشمنان بیان داشت: مایه مباهات است که با وجود تمامی هجمه ها، شبیه خون های فرهنگی و تحریم های ناجوانمردانه اقتصادی، همچنان محکم ایستاده‌ایم.

دکتر فرید نجفی رئیس دانشگاه گیلان نیز در این مراسم ضمن درود به روان پاک شهدا و تسلیت ایام فاطمیه؛ از برگزار کنندگان و حامیان برگزاری این همایش تشکر کرد.
دکتر نجفی در ادامه گفت: یکی از بحران هایی که امروز جهان با آن مواجه هست بحران هویت هست که صهوینیست و امپریالیست در صدد هویت زدایی از کشور ها هستند و این را در منطقه خودمان شاهد هستیم و راه نفوذ را هویت زدایی می دانند و در صدد هستند که هویت های اصیل را از ملت ها بگیرند.

رئیس دانشگاه گیلان با بیان اینکه داعش به عنوان عامل امپریالیست در منطقه در هر مکانی که حضور پیدا می کرد نماد های هویتی آن منطقه را از بین می برد که در کشور ما نیز این کار را از طریق فضای مجازی با فضا سازی های بی ربط انجام می دهند که باید به آن توجه کرد که بتوانیم هویت اسلامی و ایرانی را حفظ کنیم .
وی همچنین تاکید کرد که دانشجویان در حفظ  هویت ایرانی و اسلامی کوشا باشند.

دکتر رضا معصومی راد عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی و دبیر اجرایی همایش ملی چشم‌انداز هویت در ایران عصر جدید؛ چالش‌ها و راهبردها گفت: تدوین مبانی نظری و مفهومی بین رشته‌ای هویت، ارائه آخرین دستاوردهای پژوهش‌های تجربی در حوزه‌های مختلف علوم انسانی در زمینه هویت، شناسایی چالش‌ها و مسائل هویت ملی در ابعاد منطقه‌ای، قومی، جهانی و اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و ابعاد، مختصات، چالش‌ها و راهبردهای روانشناختی هویت در ایران و ارزیابی سیاست‌ها، برنامه‌ها و اقدامات در زمینه هویت ملی - ارزیابی قوانین و برنامه‌های توسعه از جمله اهداف و محورهای این همایش است.

دکتر رضا معصومی‌راد اظهار کرد: ۷۴ مقاله از محققان، پژوهشگران و صاحبنظران در موضوع هویت ملی از سراسر کشور در محورهای تعیین شده برای شرکت در همایش ملی " چشم‌انداز هویت در ایران عصر جدید؛ چالش‌ها و راهبردها " دریافت شد که از این تعداد ۳۴ مقاله برای ارائه در این همایش انتخاب شده است ضمن اینکه مقالات برگزیده در فصلنامه مطالعات هویت منتشر می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: هویت ملی عمدتا به معنای احساس تعلق و وفاداری به آرمان‌ها، ارزش‌ها، عناصر و نمادهای مشترک در یک جامعه (کشور)، تعریف می‌شود که اعضای آن جامعه بر گرد این عناصر مشترک وحدت می‌یابند؛ به عبارت دیگر هویت ملی به اصول و بنیادهای مشترک دیرپای مردم یک سرزمین که انسجام بخش بوده و شخصیت اصلی و اساسی ملی را می‌سازند، گفته می‌شود.

دبیر اجرایی همایش ملی "چشم‌انداز هویت در ایران عصر جدید؛ چالش‌ها و راهبردها "اظهار کرد: حفظ عناصر هویتی ملتی به مثابه میراثی فرهنگی، معنوی و تاریخی، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و صیانت از آن غالبا از وظایف نهادهای تربیتی، فرهنگی و آموزشی است.

دکتر معصومی راد افزود: اغلب کشورها در مواجهه با امواج تغییر و تحولات فرهنگی در جهان به شدت به هم وابسته کنونی در تلاشند تا از میراث‌ هویتی خود اعم از آرمان‌ها، ارزش ها، نمادها، مفاخر، آئین‌های دینی و مذهبی، زبان، شعر، ادبیات، اسطوره‌ها، هنرها، سنت‌ها، آداب و رسوم، باورها و میراث فرهنگی صیانت و حفاظت کنند و ضمن انتقال به نسل‌های بعد، آنها را به حفظ ارزش‌های تاریخی نیاکان خود ترغیب کنند.

دکتر معصومی‌راد بیان کرد: به رغم چنین اهمیتی، امروزه در اثر تعاملات فرهنگی و گاه تهاجم فرهنگ‌های بیگانه و متخاصم از یک سو و عدم آگاهی یا آشنایی نادرست و ناکافی از ریشه‌های غرورآفرین و افتخارآمیز هویتی خود، موجب شده تا در عرصه تعلق و تعهد به عناصر هویت بخش ملی در بخش‌هایی از جامعه دچار مشکل باشیم.

وی خاطر نشان کرد: این مساله گروه علوم اجتماعی دانشگاه گیلان را بر آن داشت تا با برگزاری این همایش برای گردآوری آثار محققان، پژوهشگران و صاحبنظران در موضوع هویت ملی، به علل و ریشه‌های چالش‌های هویتی پرداخته و برای ارائه راهکارهای مرتفع‌سازی این چالش‌ها اقدام کند.

در این همایش یک روزه مقالاتی با عناوینی از جمله هویت ملی و ایران فرهنگی: ایران کجاست و ایرانی کیست؟، تنوع‌گرایی و کثرت‌گرایی هویتی در جامعه ایران امروز، چالش‌های هویت یابی فردی و هویت سازی جمعی، ارتباط دیاسپورا و وطن، از انتزاع تا واقعیت: مطالعه موردی دیاسپورای ایرانی، بازنمایی پژوهش فضای مجازی و هویت یابی در ایران: (تحلیل ثانویه کلیه مقالات علمی طی سالهای ۱۳۸۲تا آبان ۱۴۰۲)، تحلیل پیچیدگی‌های زندگی و چالش‌های هویتی مهاجران ایرانی در سوئد، روشنفکران و تصویر غرب؛ از تمایزات آنتاگونیستی تا برسازی یک الهیات سیاسی هویتی جدید و جایگاه هویت ایرانی نزد کنشگران تعلیم و تربیت دوره مشروطه ارائه خواهد شد.


دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

21 02 2024

ترجمه کتاب تحلیلی در باب شرق شناسی ادوارد سعید توسط عضو هیات علمی دانشگاه

کتاب تحلیلی در باب شرق شناسی ادوارد سعید تالیف رایلی کوئین توسط دکتر هادی نوری عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشکده ادبیات و علوم انسانی ترجمه شد.​​​​​​​​​​​​​​ ادوارد سعید نظریه‌پرداز، منتقد و مورخ فرهنگی در کتاب شرق‌شناسی از تفسیر و تحلیل برای بررسی دقیق بازنمایی‌های غربی از «شرق» استفاده می‌کند و می‌پرسد که آن‌ها به‌راستی در حال انجام چه کاری هستند و چرا. یکی از استدلال‌های محوری او این است که بازنمایی‌های غربی از شرق و خاورمیانه پیوسته آن را به‌مثابه «دیگری» تعریف می‌کنند و در مقابل با غرب قرار می‌دهند. سعید از طریق تحلیل دقیق طیف وسیع متون و مطالب دیگر نشان می‌دهد که مفروضات ضمنی درباره دیگربودگی «شرق» زیربنای بخش اعظم اندیشه و نوشتار غربی درباره آن است. این مهارت‌های تفسیری با وضوح‌بخشی مداوم تفاوت‌های بین شرق دنیای واقعی و اندیشه‌های برساخته‌شده درباره «شرق» به تحلیل او قدرت می‌بخشد و مبنای استدلالی فراهم می‌کند که در نقد ادبی، فلسفه و حتی سیاست بیار تأثیرگذار بوده است.  

14 02 2024

نشست سالانه معاونین و مدیران بین الملل دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی ایرانی اتحادیه دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی دولتی کشورهای حاشیه دریای کاسپین به میزبانی دانشگاه گیلان برگزار شد

نشست سالانه معاونین و مدیران بین الملل دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی ایرانی اتحادیه دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی دولتی کشورهای حاشیه دریای کاسپین صبح امروز در اتاق شورای حوزه ریاست دانشگاه گیلان برگزار شد. دکتر فرید نجفی رئیس دانشگاه گیلان در این نشست ضمن تبریک اعیاد شعیانیه، یکی از اهداف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را بحث توسعه دیپلماسی علمی دانست و با توجه به سیاست های کلان کشور در ارتباط با توسعه علمی با سایر کشورها گفت: ما در دانشگاه گیلان با کشورهای حاشیه دریای کاسپین و کشورهای اسلامی منطقه ارتباط علمی داریم و پیگیر همکاری دوجانبه با کشورهای امریکای لاتین نیز هستیم. رئیس دانشگاه گیلان در ادامه به نیازهای استان گیلان اشاره کرد و گفت: ما باید از بحث همکاری های علمی بین المللی در راستای توسعه استان استفاده کنیم که یکی از مشکلات سه استان شمالی موضوع پسماند است و منطقی این است که ما از ظرفیت های دیپلماسی علمی برای حل این مشکل از دانشگاه های خارجی که در این حوزه کار علمی کردند و تجربه عملیاتی دارند استفاده کنیم. دکتر نجفی همچنین در این نشست پیشنهاد راه اندازی مراکز رشد، شرکت های دانش بنیان و پارک های علم و فناوری مشترک با دانشگاه های خارجی را مطرح کرد تا دانشگاه های داخلی و خارجی با توجه به تخصص های موجود از ظرفیت های یکدیگر استفاده نمایند. دکتر مهدی هدایتی شهیدانی مدیر همکاری های علمی بین المللی دانشگاه گیلان نیز در این نشست گفت: در این نشست تخصصی کارشناسی، معاونین و مدیران بین‌الملل دانشگاه ها به بررسی شیوه‌ها و انواع رویکردهای مختلف در همکاری‌های داخلی در میان اعضای دبیرخانه و هم در میان اعضای کل اتحادیه خواهند پرداخت. دکتر هدایتی شهیدانی، تنظیم رویکردهای مختلف همکاری‌های علمی بر اساس اسناد بالادستی مربوط به سند همکاری‌های علمی دریای خزر که در حال تدوین و نهایی شدن است و دسته‌بندی همکاری‌ها و فعالیت‌ها بر اساس درخواست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و  تنظیم یک شیوه نامه جدید برای جذب اعضای جدید ایرانی در اتحادیه را از دیگر دستور جلسات این نشست سالانه دانست. در این نشست سالانه هر یک از معاونین و مدیران بین الملل دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی ایرانی اتحادیه دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی دولتی کشورهای حاشیه دریای کاسپین به بیان دیدگاه و نظرهای خود در ارتباط با محورهای جلسه پرداختند. گفتنی است اتحادیه دانشگاه‌های دولتی و مراکز تحقیقاتی حاشیه دریای خزر در سال ۱۳۷۵ به منظور تقویت همکاری‌های مشترک فرهنگی، آموزشی و پژوهشی پنج کشور ایران، روسیه، قزاقزستان، آذربایجان و ترکمنستان در خصوص دریای خزر شکل گرفته است. دانشگاه گیلان در سال ۱۳۹۵ به عنوان دبیرخانه ایرانی اتحادیه تعیین شده و به عنوان هماهنگ کننده فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی اعضای ایرانی اتحادیه، وظایفی نظیر اطلاع رسانی رویدادها، پیگیری مصوبات مجمع عمومی سالانه و ایجاد بستر هم اندیشی اعضا ی ایرانی را بر عهده دارد. ۲۱ مرکز دانشگاهی و تحقیقاتی ایرانی در اتحادیه دانشگاه‌های دولتی و مراکز تحقیقاتی حاشیه دریای خزر عضو هستند. این اتحادیه دارای سه کمیسیون پژوهش و فناوری، آموزشی و همچنین دانشجویی است که مسئولیت دو کمیسیون بر عهده اعضای ایرانی است.        

13 02 2024

تفاهم نامه همکاری مشترک بین دانشگاه گیلان و دانشگاه بین المللی اهل بیت (ع) منعقد شد

نشست مشترک هیات رئیسه دانشگاه گیلان و دانشگاه بین المللی اهل بیت (ع) با هدف توسعه همکاری­ های آموزشی، پژوهشی و بین ­المللی، بهره ­مندی متقابل از ظرفیت ­ها و امکانات و توسعه ارتباطات علمی اساتید و دانشجویان در اتاق شورای حوزه ریاست دانشگاه برگزار شد.   دکتر فرید نجفی رئیس دانشگاه گیلان در این نشست ضمن تبریک اعیاد شعبانیه به معرفی ظرفیت های دانشگاه در حوزه های محتلف پرداخت و گفت: در دوره مدیریت جدید، 4 دانشکده جدید در دانشگاه راه اندازی شد. دکتر نجفی به راه اندازی دانشکده های علوم و فنون نوین دریایی و حفاظت از زیرساخت ها در دانشگاه گیلان اشاره کرد و خاطر نشان کرد که این دانشکده ها برای اولین بار در سطح کشور در یک دانشگاه غیرنظامی ایجاد شد. رئیس دانشگاه گیلان همچنین در این نشست بر استفاده از ظرفیت های دو دانشگاه در راستای جذب دانشجویان بین المللی مشترک و استفاده از امکانات یکدیگر تاکید کرد. حجت الاسلام و المسلمین دکتر سعید جازاری معموئی رئیس دانشگاه بین المللی اهل بیت (ع) هم در این نشست با تبریک مناسبت های ماه شعبان، به ظرفیت های استان گیلان اشاره کرد و گفت: گیلان خطه بسیار مهمی است و استانی نابغه پرور است. دکتر جازاری در ادامه به فعالیت های دانشگاه بین المللی اهل بیت (ع) اشاره کرد و گفت: این دانشگاه صرفا در حوزه دانشجویان بین المللی فعالیت دارد و خواهان استفاده از ظرفیت های دو دانشگاه در راستای ارتقاء و توسعه علم شد. در انتهای این نشست تفاهم نامه همکاری مشترک به امضای رئیس دانشگاه گیلان و دانشگاه بین المللی اهل بیت (ع) رسید. فراهم کردن زمینه بهره­ برداری از ظرفیت­ های اعضای هیات علمی در زمینه مسائل آموزشی و پژوهشی به ویژه راهنمایی، مشاوره و داوری پایان نامه ­ها، همکاری در برگزاری دوره ­های آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، همکاری در مبادله طرح­ های تحقیقاتی و پژوهشی، مشارکت در دعوت از اساتید و متخصصان برای ارائه مقالات علمی و شرکت در گردهمای ی­های علمی، همکاری در برگزاری سفرهای علمی دانشجویان و اساتید به خارج از کشور، مشارکت در اعطای بورس به دانشجویان برتر بین ­المللی، تبادل تجربیات در حوزه مدیریت مراکز رشد و نوآوری و حمایت از برگزاری دوره های کوتاه مدت آموشی - مهارتی و فناوری و نوآوری از جمله مفاد این تفاهم نامه است.

12 02 2024

نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" دانشگاه گیلان به عنوان یکی از سه نشریه برتر کشور در حوزه غیر علوم انسانی انتخاب شد

با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) مبنی بر لزوم پاسداشت، ترویج و گسترش زبان فارسی و با توجه به رویکرد کمیسیون نشریات علمی وزارت عتف در توسعه و مرجعیت زبان فارسی به عنوان زبان علم بین المللی، بر اساس اعلام نظر پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ISC و کمیسیون نشریات علمی کشور، نشریه تحقیقات تولیدات دامی دانشگاه گیلان که به سردبیری دکتر نوید قوی حسین زاده عضو هیات علمی گروه علوم دامی دانشکده علوم کشاورزی منتشر می شود به عنوان یکی از سه نشریه برتر کشور از میان 463 نشریه علمی در حوزه غیر علوم انسانی که به زبان فارسی منتشر می شود توسط انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران مورد تقدیر قرار گرفت. انجمن ترویج زبان و ادب فارسی که از لحاظ ساختاری، تعداد اعضاء و نوع فعالیت، در شمار بزرگترین انجمن­های علمی کشور قرار دارد، سال ۱۳۵۰ مجوز تاسیس دریافت کرد و در سال ۱۳۸۳ اساسنامه این انجمن بازبینی شد و با دو رویکرد جدی در حوزه بحث نوآوری علمی و کاربردی سازی و ترویج رشته زبان و ادب فارسی فعالیت های خود را از سر گرفت. این انجمن یک بخش ویژه بین المللی و همچنین یک شعبه بین المللی در منطقه بالکان در سارایوو دارد. انتشار حدود ۵۱ جلد آثار نفیس حوزه زبان و ادب فارسی، برگزاری نشست ها و همایش ها و اعزام استادان به کرسی های خارج از کشور از برنامه های این انجمن است.

12 02 2024

جایگاه دانشگاه گیلان در نظام رتبه بندی وبومتریکس ژانویه 2024

بر اساس اعلام معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه، در جدیدترین نتایج رتبه بندی وبومتریکس (نسخه ژانویه 2024)، دانشگاه گیلان رتبه 1298 را در بین 31702 دانشگاه و موسسه جهانی و رتبه 15 ملی را در میان 435 موسسه و دانشگاه ایرانی کسب نمود. شایان ذکر است  دانشگاه گیلان نسبت به رتبه گذشته (نسخه جولای) 61 پله در رتبه جهانی و 2 پله در رتبه ملی ارتقا یافته است. این رتبه بندی بر اساس شاخص هایی همچون تعداد مقالات پراستناد، تعداد ارجاعات به مقالات پژوهشگران در پایگاه Google Schoolar و تعداد لینک های دریافتی منتشر می شود. نظام رتبه بندی وبومتریکس هر شش ماه یکبار (ژانویه و جولای) بیش از 30000 موسسه آموزشی و پژوهشی و دانشگاهی را در ابعاد وب سنجی (با وزن 50 درصد) و پژوهشی (با وزن 50 درصد) مورد ارزیابی و رتبه بندی قرار می دهد. از جمله اهداف این رتبه بندی، تشویق و ترغیب دانشگاه ها و موسسات آموزشی به تولید و انتشار فعالیت های خود به صورت الکترونیکی در راستای ارتقای دسترس پذیری عمومی جامعه و ارتقای کیفیت تحقیقات پژوهشگران در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی است.