فیزیولوژی ورزشی- فعالیت بدنی و تندرستی

31 10 2020
کد خبر : 3236919
تعداد بازدید : 105

سید محمد فواد سید رحمانی، دانش آموخته دوره کارشناسی ارشد دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه گیلان با راهنمایی دکتر بهمن میرزایی به بررسی تعیین نیمرخ آمادگی جسمانی تیم ملی کشتی فرنگی بزرگسالان جمهوری آذربایجان و مقایسه آن با نورم تیم ملی کشتی فرنگی بزرگسالان ایران پرداخت.

آماده سازی ورزشکاران در رشته ورزشی کشتی، به عنوان یکی از سنگین ترین و پرفشارترین رشته های ورزشی مبارزه ای، با چالشها و پیچیدگی های زیادی همراه است. تداخل دستگاه های انرژی درگیر در انجام یک مسابقه کشتی از یک طرف و قرار گرفتن این رشته درگروه رشته های ورزشی دارای طبقه بندی وزنی از طرف دیگر موجب شده است ورزشکاران و مربیان به برنامه های آمادگی جسمانی و سهم انکار ناپذیر آن در موفقیت های ورزشی توجه ویژه ای داشته باشند.

سید رحمانی هدف از این پژوهش را تعیین نیمرخ آمادگی جسمانی تیم ملی کشتی فرنگی بزرگسالان جمهوری آذربایجان و مقایسه آن با نورم تیم ملی کشتی فرنگی بزرگسالان ایران بیان نموده است.

در این پژوهش تعداد 10 کشتی گیر نخبه (سن 05/3±7/27 سال، وزن 38/21±65/81 کیلوگرم و قد 86/8±2/174 سانتی متر) تیم ملی کشتی فرنگی بزرگسالان آذربایجان در ویژگی های ترکیب بدنی (درصد چربی بدن، توده بدون چربی بدن و شاخص توده بدن)، قدرت نسبی عضلانی (قدرت پنجه های دست، پرس سینه و اسکوات)، استقامت عضلانی موضعی (درازونشست، شنای سوئدی و بارفیکس)، استقامت قلبی- تنفسی (آزمون بروس)، انعطاف پذیری (تنه به جلو)، چابکی (دوی 9×4 متر)، سرعت (دوی 36 متر)، توان بی هوازی بی لاکتیک (وینگیت دست و پا 8 ثانیه) و قدرت انفجاری پاها (پرش طول) مورد اندازه گیری قرار گرفتند و با نورم تیم ملی کشتی فرنگی بزرگسالان ایران مقایسه شدند.

تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش با استفاده از آزمون تی تک نمونه ای نشان داد میانگین آزمون های اسکوات (31/0±06/2 آذربایجان، 26/0±76/1 ایران، 013/0P=) و دوی 9×4 متر (21/0±81/8 آذربایجان، 42/0±9 ایران، 024/0P=) در کشتی گیران آذربایجان به طور معنی داری بهتر از میانگین نورم ایران بود. اما در آزمون های دراز و نشست (67/4±5/67 آذربایجان، 1/7±3/71 ایران، 030/0P=)، کشش بارفیکس (34/8±6/19 آذربایجان، 11±6/33 ایران، 001/0P=) و دوی 36 متر (23/0±40/5 آذربایجان، 21/0±13/5 ایران، 004/0P=)  در کشتی گیران آذربایجان به طور معنی داری بدتر از میانگین نورم ایران بود. در سایر آزمون ها بین کشتی گیران تیم ملی کشتی فرنگی آذربایجان با میانگین نورم ایران تفاوت معنی داری مشاهده نشد (05/0P >).  دسترسی به نیمرخ آمادگی جسمانی کشتی گیران نخبه ضمن توصیف شرایط موجود، معیاری خواهد بود تا سایر کشتی گیران به وسیله آن مورد ارزیابی قرار گیرند.

نتایج آزمون های جسمانی، نقاط ضعف و قوت برنامه های تمرینی را مشخص می سازد و راهکارهای عملی را در اختیار مربیان قرار می دهد تا بتوانند میزان پیشرفت یا رکود احتمالی کشتی گیران را بررسی نمایند.


دسته بندی :
خبرهای علمی

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

25 09 2023

معاون دانشجویی دانشگاه: خوابگاه متاهلی دانشگاه گیلان، بهمن ماه 1402 به بهره برداری می رسد

با توجه به آغاز سال تحصیلی جدید و دغدغه های دانشجویان در حوزه هایی همچون خوابگاه، تغذیه وام هایی دانشجویی و ... ، روابط عمومی دانشگاه گفتگویی با دکتر محمدرضا باعبان زاده امشه معاون دانشجویی دانشگاه انجام داده است که توجه شما خوانندگان را به آن جلب می کنیم.​​​​​​​ - لطفا در ابتدا برای خوانندگان، کلیاتی از فعالیت ها و خدماتی که واحدهای زیرمجموعه معاونت دانشجویی دانشگاه به دانشجویان ارائه می دهد توضیح بفرمائید. حوزه معاونت دانشجویی با داشتن پنج اداره شامل اداره امور خوابگاه ها، اداره  تغذیه، اداره تربیت بدنی، اداره بهداشت و درمان، اداره رفاه و  دو حوزه کمیسیون موارد خاص و کمیته انضباطی در زمینه خدمات رسانی به دانشجویان دانشگاه و برنامه ریزی و نظارت  بر امور بهداشت و سلامت، مشاوره، تغذیه ،خوابگاه،پرداخت وام ها و تسهیلات رفاهی،بیمه، کاردانشجویی، ورزش و امور فوق برنامه دانشجویان ایرانی و دانشجویان بین الملل در خدمت دانشجویان دانشگاه در تمام مقاطع تحصیلی است. - از برنامه های معاونت دانشجویی برای رشد و تعالی حوزه دانشجویی بفرمائید. از جمله برنامه های مستمر معاونت دانشجویی می توان به ارتقا سطح کیفی خوابگاه‌های دانشجویی و سلف سرویس های دانشجویی اشاره کرد تا دانشجویان بتوانند با کمترین دغدغه در فضایی مناسب اسکان داده شده و مشغول به تحصیل شوند. - چه اقدام هایی در خصوص بهبود وضعیت دانشجویان در حوزه وظایف مربوط به معاونت دانشجویی (خوابگاه ها، تغذیه، تسهیلات دانشجویی و…) انجام شده است؟ از جمله کارهای اساسی که برای بهبود سطح کیفی خوابگاه های دانشجویی و سلف سرویسهای دانشجویی انجام شد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: تجهیز خوابگاه دخترانه اتقیا 1 و 2 و خوابگاه شهید انصاری به سیستم سرمایشی اسپیلت و تقویت سیستم های سرمایشی (چیلر) خوابگاه بنت الهدی، تجهیز بلوک دانشجویان بین الملل به  سیستم سرمایشی اسپیلت رایزنی با اداره بیمه سلامت استان جهت بیمه کردن همه دانشجویان بین الملل از مهر ماه 1402 خرید یخچال و جارو برقی، کمد، فرش و موکت برای خوابگاه‌ها مکانیزه نمودن سیستم طبخ و توزیع غذا، ارتقاء سطح کیفیت طبخ و جلوگیری از ضایعات مواد غذایی(صرفه جویی در مصرف برنج و روغن) رنگ آمیزی خوابگاه بنت الهدی بلوکهای 2و 3و 4و اماکن عمومی خوابگاه میرزاکوچک اصلاح سیستم لوله کشی خوابگاه بنت الهدی تعمیر اتاق مسئول خوابگاه های شهید کریمی و انصاری سم پاشی تمامی اماکن خوابگاهی شستشوی فرشها، موکتها، پرده ها و روفرشی های خوابگاه ها تعمیر سرویس‌های بهداشتی خوابگاه‌های پسرانه تعمیر اساسی حمام بلوک 6 خوابگاه میرزاکوچک انجام مزایده بوفه های تحت نظارت معاونت دانشجویی شامل بوفه میرزا کوچک، بوفه جنب سلف سرویس تربیت بدنی، بوفه لوازم بهداشتی و لوازم التحریر، رستوران آزاد جنب دانشکده تربیت بدنی  پیگیری امور راه اندازی رختشویی و خشکشویی خوابگاه خرید میز و صندلی مورد نیاز اتاق ها و سالن مطالعه خوابگاه های دانشجویی پیگیری امور اینترنت خوابگاه‌ها با همکاری مدیریت فاوا تعمیر و تجهیز سلف سرویس‌های دانشجویی ایجاد فرم نظر سنجی در سامانه تغذیه جهت بررسی کیفیت غذا و رفتار پرسنل و نظارت بهتر بر امور تغذیه دانشجویان افزایش مبالغ وامهای دانشجویی و کاردانشجویی راه اندازی نانوایی در دانشگاه انجام مناقصه تغذیه درآمدزایی از خوابگاه های دانشجویی با اجاره دادن آنها در فصل تابستان و خرید سیستمهای سرمایشی برای خوابگاه ها با استفاده از درآمد حاصله رایزنی با وزیر علوم جهت تامین اعتبار کولرهای خوابگاه میرزا کوچک - به مشکلات دانشجویان که به این حوزه مربوط می شود چگونه رسیدگی می شود و اولویت ها با کدام مورد است؟ مشکلات دانشجویان به سه صورت به ما اعلام می‌شود: یا از خود دانشجو به صورت مستقیم به حوزه معاونت دانشجویی ، یا از طریق مکاتبه با معاونت دانشجویی از طریق دبیرخانه و یا از طریق  مراجعه اعضای شورای صنفی به معاونت دانشجویی. برای رفع مشکلات اساسی دانشجویان با توجه به موضوعات مطروحه با ادارات تابعه تشکیل جلسه می‌شود و  تصمیمات و راهکارهای  لازم ارائه می گردد. عمده مشکلات دانشجویان در خصوص اسکان در خوابگاه و کمبود امکانات خوابگاهی و تغذیه آنها است. - چه اقدام هایی در آینده می خواهید انجام دهید؟ یکی از اقدامات بسیار خوبی که دانشگاه گیلان در حال انجام دادن است تاسیس خوابگاه متاهلی برای دانشجویان متاهل در کوی وحدت به تعداد 18 واحد است. این موضوع از لحاظ جوانی جمعیت کشور نیز حائز اهمیت است. انشاله حداکثر تا بهمن ماه 1402 پروژه بازسازی کوی وحدت تکمیل و به بهره برداری خواهد رسید. یکی از کارهای که در آینده بسیار نزدیک انجام خواهد شد تجهیز خوابگاه های بنت الهدی و شهید انصاری به دستگاه های تشخیص چهره و گیت می باشد. معاونت دانشجویی قصد پارکت کردن اتاق های خوابگاه،  تغییر دربهای اضطراری به درب های ضد حریق و دوجداره کردن پنجره ها را نیز دارد. مذاکره با  شرکت اتوبوسرانی جهت استفاده از اتوبوسهای آنها جهت انتقال دانشجویان از مرکز رشت تا خوابگاه بنت الهدی و برعکس - با توجه به حساسیت هایی که بر روی معاونت دانشجویی وجود دارد ارتباط این معاونت را با دانشجویان چگونه ارزیابی می کنید و دانشجویان و معاونت دانشجویی چطور با یکدیگر تعامل برقرار می کنند؟ به نظر بنده بین معاونت دانشجویی و دانشجویان ارتباط بسیار صمیمانه و خوبی وجود دارد. بنده اعتقاد دارم که معاونت دانشجویی باید همیشه در کنار دانشجویان باشد و نه در مقابل آن که قطعا همیشه در کنار آنهاست. دانشجویان همواره می توانند مستقیما مشکلات خود را  یا با بنده و مدیر دانشجویی و یا با همکاران حوزه درمیان بگذارند.  طبیعی است که جهت انسجام بهتر امور  بهتر است طرح مشکلات و موضوعات مورد نظر از طریق شورای صنفی دانشجویان صورت گیرد. - قبل از اینکه وارد سمت معاونت دانشجویی شوید چه اهدافی داشتید و هم اکنون که مدتی از حضور شما در این معاونت می گذرد فکر می کنید چقدر به اهدافتان رسیده اید؟ قبل از ورود بنده به این حوزه دوست داشتم شرایط رفاهی دانشجویان به گونه ای تغییر یابد که دانشجو فقط به فکر آموزش و پژوهش باشد. این مهم در حال انجام است. به عنوان مثال ما توانستیم در سال جاری بخش اعظم خوابگاه های دانشجویی را به سیستمهای سرمایشی اسپیلت مجهز کنیم،  تعمیرات عمده ای در خوابگاه ها انجام دهیم، رنگ آمیزی خوابگاه ها را انجام دهیم و خیلی از کارهای دیگر. یکی از اهداف بنده تغییر برنج مصرفی دانشجویان از برنج خارجی به برنج ایرانی است که این موضوع انشاله در سال جدید حل خواهد شد. انشاله با حمایت رئیس دانشگاه و وزارت علوم به بخش اعظمی از اهداف در چند سال آینده خواهیم رسید. - سخن پایانی؟ از شما بخاطر ترتیب دادن این مصاحبه تشکر و قدردانی می کنم. انشاله خداوند متعال توفیق خدمت صادقانه را به بنده اعطا کند تا به عنوان سرباز امام زمان بتوانم به جامعه دانشگاهی خدمت کنم.

19 09 2023

بیانیه مدیریت حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه گیلان پیرامون انتشار اخباری مبنی بر تعیین وضعیت همکاری استادان دانشگاه

پیرو انتشار اخباری در برخی از رسانه‌ها مبنی بر «اخراج استادان دانشگاه گیلان »، مدیریت حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه گیلان ، بنا به وظیفه‌ای که به‌عهده دارد، نکاتی را در جهت آگاه‌سازی افکار عمومی اعلام می‌نماید: همان‌طور که بر جامعه فرهیخته کشور روشن است، اشتغال و فعالیت در دانشگاه‌ها ( داخل و یا خارج از کشور)  تابع قوانین و مقررات مشخصی می‌باشد. تمامی دانشگاهیان (اعم از اعضای هیات علمی و دانشجویان) بر اساس این قوانین و با آگاهی به آنها  در مراکز آموزش عالی به فعالیت علمی و پژوهشی مشغول هستند. در همین راستا دانشگاه‌ها به طور قطع برای انتخاب و بکارگیری اساتید مورد نیاز خود، صلاحیت علمی (تخصصی) و عمومی (شاخص‌های اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی)  افراد را به منظور ارتقای رشد علمی دانشجویان مد نظر قرار می‌دهند. ارزیابی این صلاحیت‌ها بر اساس آئین‌نامه‌ها و قوانین مشخص در دانشگاه‌ها انجام می‌شود.با توجه به رسالت و ماهیت فعالیت دانشگاه‌ها، ارتقا و پیشرفت مستمر علمی، آموزشی و پژوهشی از ارکان اصلی یک موسسه آموزش عالی محسوب شده و چنانچه دانشگاهی به طور پیوسته ارتقا و پیشرفت ننماید، به طور قطع دچار رکود و عقب‌ماندگی شده و با توجه به رقابت علمی بین دانشگاه‌ها، این رکود منجر به از بین رفتن دستاورد‌های علمی جامعه دانشگاهی و تنزل رتبه دانشگاه خواهد شد. مبتنی بر توضیحات فوق، لازم به ذکر است که قوانین خاصی برای جذب و فعالیت اعضای هیات علمی در دانشگاه‌ها وجود دارد که متفاوت از قوانین سایر نهادها، ادارات و سازمان‌ها می‌باشد. از جمله آنها می‌توان به وجود مفهومی به نام "رکود علمی عضو هیات علمی" در ذیل قوانین استخدامی و فرایند تبدیل وضعیت استادان دانشگاه اشاره کرد. توضیح آن که یک عضو هیات علمی در بدو ورود به دانشگاه به صورت قرادادی و پیمانی فعالیتش را آغاز می‌کند و متعهد می‌شود حداکثر ظرف مدت پنج سال با انجام فعالیت‌های علمی، آموزشی-پژوهشی و برخورداری از شاخص‌های صلاحیت‌های عمومی، امتیاز لازم برای تبدیل وضعیت به مرحله رسمی آزمایشی را کسب نموده و درخواست تبدیل وضعیت خود را به دانشگاه ارائه کند. چنانچه عضو هیات علمی در مدت پنج سال موفق به کسب امتیازهای مربوطه نشود، بر اساس قوانین استخدامی اعضای هیات علمی، دانشگاه‌ها می‌توانند قرارداد موجود را تمدید ننموده و به آن خاتمه دهند.  بنابراین قطع همکاری یک عضو هیات علمی موضوع جدیدی به شمار نمی‌رود، بلکه فرایندی رایج در تمامی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی است. در این راستا در همه مراحل ارزیابی اعضای هیات علمی، در طول سالیان گذشته، مواردی همچون عدم ارتقای علمی، ابتلا به رکود علمی و داشتن عملکرد و رفتاری خارج از شئون دانشگاهی، جملگی موجب قطع ارتباط کاری با عضو هیات علمی شده است. در نتیجه تمدید و ادامه همکاری اعضای هیات علمی با دانشگاه بدون رعایت موارد ذکرشده امکانپذیر نبوده و اجباری برای دانشگاه ها جهت  استمرار قرارداد بدون تحقق تعهدات وجود ندارد. کما اینکه برای تحصیل دانشجویان نیز به گونه‌ای مشابه ، قوانین و ضوابط مشخصی وجود دارند. به عنوان نمونه، اگر در طول سه نیمسال تحصیلی معدل دروس دانشجویان دوره کارشناسی کمتر از دوازده شود، به عنوان دانشجوی مشروطی شناخته شده و بر اساس قوانین آموزشی، دانشگاه ملزم است دوره آموزش وی را خاتمه دهد. مشابه این وضعیت برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی نیز به شکلی دیگر وجود دارد. نتیجه آن که پذیرفته‌شدن در یک دانشگاه به تنهایی موجب ادامه تحصیل یک دانشجو  نشده و دانشجویان نیز موظف هستند براساس مقررات آموزشی، پژوهشی و فرهنگی هر دانشگاه دوران تحصیل خود را سپری نمایند، در غیر اینصورت تمامی مراکز آموزش عالی و دانشگاه‌های دنیا مطابق مقررات خود، عملکرد دانشجویان را ارزیابی و تصمیمات مقتضی اخذ می نمایند. قطع همکاری با برخی استادان به دلایل علمی و آموزشی، این روزها موجب شده تا برخی از اظهارنظرهای غیرکارشناسی در سطح جامعه و خصوصا در فضای مجازی گسترش یابد. متاسفانه به دنبال طرح اظهارات خلاف واقع، رسانه‌های معاند نیز تلاش نمودند با غوغاسالاری این موضوع مهم را به عنوان چالشی برای جامعه دانشگاهی جلوه دهند و با سیاه‌نمایی، موجبات ایجاد یاس و ناامیدی در میان دانشگاهیان را فراهم کرده و اذهان آنان را از پیشرفت‌های علمی کشور منحرف نمایند. براین اساس تبیین صحیح اقدام‌های صورت‌گرفته توسط بخش‌های مختلف دانشگاه برای همه جامعه دانشگاهی، یکی از مهمترین رسالت‌های دانشگاه گیلان به شمار می‌رود. این دانشگاه آمادگی دارد تا به هر پرسشی که از سوی جامعه فرهیخته دانشگاهی کشور در مورد موضوع ذکرشده مطرح است، پاسخگو باشد. همچنین دانشگاه گیلان از تمامی اصحاب رسانه درخواست می‌کند تا ضمن خودداری از ایراد اظهارنظرهای شتاب‌زده، نسبت به تعیین صحت مطالب مرتبط، از مسئولان دانشگاه موارد را جویا شوند. در پایان از تمام زحمات دانشگاهیان دانشگاه گیلان که همواره در راستای پیشرفت مستمر و تعالی جامعه فرهیخته دانشگاهیان ایران اسلامی بوده تقدیر و سپاسگزاری نموده و آرزوی توفیق روزافزون و سربلندی برای آنان می نماییم .

09 09 2023

نشست هم اندیشی رئیس دانشگاه با اعضای هیات علمی برگزار شد

در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید، نشست هم اندیشی رئیس دانشگاه با اعضای هیات علمی دانشکده های فنی، ادبیات و علوم انسانی، مهندسی مکانیک، معماری و هنر و علوم کشاورزی صبح امروز در تالار حکمت دانشگاه برگزار شد. دکتر فرید نجفی رئیس دانشگاه گیلان در این نشست با اشاره به ویژگی های دانشگاه های نسل چهار و جامعه محور گفت: ما در حال راه اندازی دو دانشکده جدید علوم و فنون نوین دریایی در بندر انزلی و حفاظت از زیرساخت ها در پردیس دانشگاهی هستیم که نیاز استان و کشور بود. دکتر نجفی در ادامه با بیان اینکه در حال برنامه ریزی برای مستقل سازی دانشکده ادبیات و زبان خارجی هستیم گفت: اگر ما می خواهیم جایگاه دانشگاه در رتبه بندی ها بهتر شود نیاز داریم که نظم و انضباط رو جدی بگیریم. رئیس دانشگاه گیلان در ادامه با اشاره به حضور منظم استادان در کلاس های درس خاطر نشان کرد: ما باید منکرات آکادمیک را بشناسیم و از آن ها دوری کنیم. وی در ادامه به فرصت پنج ساله اعضای هیات علمی پیمانی برای تبدیل وضعیت اشاره کرد و یادآور شد: اعضای هیات علمی جوان از این فرصت اشاره شده در آیین نامه برای تبدیل وضعیت استفاده کنند تا در آینده دچار مشکل نشوند. دکتر نجفی با اشاره به چالش های اعضای هیات علمی گفت: از اعضای هیات علمی انتظار دارم در برنامه های دانشگاه مشارکت داشته باشند تا به کمک همدیگر بتوانیم دانشگاه را بسازیم. شایان ذکر است نشست رئیس دانشگاه گیلان با اعضای هیات علمی سایر دانشکده ها نیز مطابق برنامه اعلام شده طی امروز و فردا برگزار می شود.  

09 09 2023

بازدید مدیر کل نظارت بر طرح‌های عمرانی وزارت علوم از دانشگاه گیلان

مدیر کل نظارت بر طرحهای عمرانی و دبیر ستاد سازندگی خوابگاههای متاهلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  با حضور در دانشگاه گیلان به همراه رئیس دانشگاه گیلان، از طرح های عمرانی در دست احداث این دانشگاه بازدید نمود و در جریان پیشرفت فیزیکی آنها قرار گرفت. مدیر کل نظارت بر طرح‌های عمرانی وزارت علوم پس از بازدید میدانی از پروژه های عمرانی دانشگاه در نشستی که در دفتر رئیس دانشگاه برگزار شد شرکت نمود که در این نشست مهندس اکبرپور ضمن تاکید بر احداث خوابگاه‌های متاهلی به عنوان یکی از اولویت های اصلی وزارت علوم در راستای سیاست های جوانی جمعیت، اقدام دانشگاه گیلان در راستای احیای خوابگاه متاهلی را مثبت ارزیابی نمود. وی همچنین ضمن تاکید بر ضرورت تکمیل پروژه های در دست احداث این دانشگاه، نگهداری هوشمندانه از فضاهای آموزشی و خوابگاهی موجود را لازمه ارتقاء دانشگاه ها دانست.