آگهی پذیرش دانشجوی دوره دکتری تخصصی(‏Ph.D.‎‏) دانشگاه گیلان در مرحله دوم آزمون نیمه متمرکز سال 1398‏

15 07 2019
کد خبر : 3251893
تعداد بازدید : 514

   بدین وسیله به اطلاع داوطلبان آزمون دکتری سال ۹8 می رساند دانشگاه گیلان در نظر دارد در مرحله دوم آزمون دکتری نیمه متمرکز سال ۱۳۹8 از بین پذیرفته شدگان واجد شرایط در مرحله آزمون کتبی متمرکز، از طریق بررسی سوابق آموزشی،پژوهشی و فناوری و مصاحبه علمی و سنجش علمی برای نیمسال اول سال تحصیلی 99-98 دانشجو پذیرش نماید.

داوطلبان می بایست درصورت احراز تمامی شرایط و ضوابط عمومی و اختصاصی مندرج در دفترچه شماره (1) و (2) آزمون نیمه متمرکز دکتری سال 1398و پس از مطالعه شرایط و نحوه پذیرش، نسبت به ثبت نام اینترنتی و ارسال مدارک به صورت الکترونیکی اقدام نمایند.

                             

  1. شرایط و نحوه پذیرش

الف ) شرایط عمومی:

1-  دارا بودن صلاحیت عمومی
2-  نداشتن منع قانونی برای ادامه تحصیل از لحاظ خدمت وظیفه عمومی برای داوطلبان مرد

ب ) شرایط اختصاصی(احراز تمامی شرایط اعلامی در دفترچه شماره (1) و (2) آزمون نیمه متمرکز دکتری سال 1398 الزامی است)

  1. دارا بودن مدرک کارشناسی ارشد ( فوق لیسانس ) که مورد تأیید وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی یا شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد.

تبصره (1): دانشجویان کارشناسی ارشد فعلی دانشگاهها، با ارائه گواهی مبنی بر فراغت از تحصیل تا تاریخ 98/06/31  می توانند در آزمون شرکت نمایند .

دریافت نمونه گواهی مبنی بر فراغت از تحصیل تا 98/06/31

تبصره(2): دارندگان مدرک معادل دوره کارشناسی ارشد در صورتی می توانند در آزمون شرکت نمایند که مشمول آیین نامه ابلاغی شماره 2/77633 مورخ 92/05/28 معاونت آموزشی وزارت متبوع باشند.

تبصره(3): رشته امتحانی انتخابی داوطلبان می بایست (مطابق ستون مربوط به رشته های مرتبط، جدول رشته ها و مواد امتحانی آزمون( جداول شماره 3 تا 9 دفترچه راهنمای ثبت نام)) متناسب با رشته تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد آنان  باشد.

  1. شرکت در آزمون متمرکز (برگزار شده توسط سازمان سنجش) و دارا بودن حدنصاب امتیاز قابل قبول دانشگاه از آن آزمون
  2. ثبت نام در سامانه آزمون دکتری دانشگاه گیلان به شرح مندرج در بند 3 اطلاعیه و شرکت در جلسه ارزیابی سوابق آموزشی،پژوهشی و فناوری، مصاحبه علمی و سنجش علمی

توضیح1:اسامی پذیرفته شدگان نهایی با احتساب 50 درصد نمره آزمون متمرکز و 50 درصد نمره ارزیابی سوابق آموزشی،پژوهشی و فناوری، مصاحبه علمی و سنجش علمی (مرحله دوم)، در صورت احراز حدنصاب نمره مرحله دوم آزمون، تایید صلاحیت عمومی و براساس اولویت انتخابی توسط سازمان سنجش اعلام خواهد شد.

توضیح2:حدنصاب نمرات مرحله دوم به تفکیک کد رشته محل، توسط کمیته های تخصصی آزمون تعیین خواهد شد.

توضیح3: ارزیابی سوابق آموزشی،پژوهشی و فناوری، مصاحبه علمی و سنجش علمی(مرحله دوم) شامل 20 امتیاز آموزشی،پژوهشی و فناوری و30 امتیاز مصاحبه علمی و سنجش علمی است. 

 

دریافت نمونه فرم ارزیابی

ج )  نکات مهم

  1. براساس اطلاعیه سازمان سنجش آموزش کشور، کلیه داوطلبانی که در کدرشته محل‌های انتخابی دارای حدنصاب نمره علمی لازم به منظور شرکت در مراحل ارزیابی تخصصی هستند، می‌بایست به منظور تکمیل فرم بررسی صلاحیت‌های عمومی با مراجعه به لینک مربوط در قسمت مشاهده کارنامه مندرج در سایت سازمان، از تاریخ 98/03/01 لغایت 98/03/13 ضمن پرداخت مبلغ چهارصد و چهل هزار (440.000) ریال بصورت اینترنتی، فرم بررسی صلاحیت عمومی را تکمیل و کد پیگیری دریافت دارند. بدیهی است داوطلبانی که نسبت به تکمیل فرم بررسی صلاحیت‌های عمومی اقدام ننمایند از گزینش نهایی حذف خواهند شد.
  2. مقررات وظیفه عمومی برای متقاضیان به شرح بند 6 دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون دکتری سال 98 سازمان سنجش آموزش کشور می باشد.
  3. تحصیل در دوره دکتری تمام وقت است و پذیرفته شدگان ملزم به رعایت قوانین وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری در خصوص ادامه تحصیل می باشند.
  4. براساس توضیحات بند 9-ب دفترچه راهنمای آزمون

4-الف- 25درصد از ظرفیت پذیرش در هر کد رشته محل به رزمندگان و ایثارگران(همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر، آزادگان، همسر و فرزندان آنان و جانبازان 25 درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان)، به شرط کسب حدنصاب نمره علمی(در سهمیه رزمندگان حداقل 80درصد و در سهمیه ایثارگران حداقل 70درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد در هریک از مراحل آزمون) اختصاص می یابد.

4-ب- 5درصد از ظرفیت پذیرش در هر کد رشته محل نیز به جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آنان و همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه به شرط کسب حدنصاب علمی(حداقل 70درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد در هر یک از مراحل آزمون) اختصاص می بابد.

4-پ- خالی مانده سهمیه 25 درصدی ایثارگران ابتدا به مشمولین سهمیه 5 درصدی ایثارگران تخصیص یافته و اگر بازهم این ظرفیت خالی بماند، باقیمانده آن به داوطلبان سهمیه آزاد اختصاص می یابد.

  1. براساس قانون "برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی و تخصصی مصوب 1389/01/29 مجلس شورای اسلامی"، ده درصد ظرفیت اعلام شده مازاد بر ظرفیت(حداقل یک نفر) در هر کد رشته محل برای مربیان رسمی قطعی و یا رسمی آزمایشی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی وابسته به وزارت علوم،تحقیقات و فناوری، به شرط کسب حداقل 80 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد در هر یک از مراحل آزمون اختصاص می یابد. ارائه اصل حکم کارگزینی برای استفاده از سهمیه مربی الزامی است.
  • داوطلب دارای سهمیه مربی در صورتی می تواند ادامه تحصیل دهد که دانشگاه محل خدمت وی موافقت نماید.
  • درصورت موافقت دانشگاه محل خدمت، پرداخت شهریه تحصیل مربی در کلیه دوره ها برعهده دانشگاه محل خدمت وی می باشد.
  1. جلسه بررسی ارزیابی آموزشی،پژوهشی و فناوری و مصاحبه علمی و سنجش علمی برای هر داوطلب صرفا یک بار برگزار می شود و عدم شرکت داوطلبان در تاریخ تعیین شده، به منزله انصراف آنان از ادامه تحصیل در دانشگاه گیلان تلقی می شود.
  2. داوطلبان جهت شرکت در جلسه بررسی سوابق و مصاحبه ضروری است اصل شناسنامه و یا کارت ملی و تصویر تمام صفحات آنها، تصویر کارنامه آزمون نیمه متمرکز دکتری سال 1398، اصل مدارک کارشناسی(و کاردانی در صورت وجود) و کارشناسی ارشد، تصویر ریزنمرات تحصیلی مربوطه و کارت ورود به جلسه مصاحبه را ارائه نمایند.

تبصره: برای کسب امتیازات مربوط به سوابق آموزشی و پژوهشی، ارائه مستندات از قبیل توصیه نامه علمی از حداقل دو تن از استادان زمان تحصیل، سوابق تدریس، طرحهای پژوهشی انجام شده، مقالات چاپ یا پذیرش شده و نیز شرح مختصری از زمینه تحقیقاتی مورد علاقه با توجه به سوابق پژوهشی، مدرک زبان و سایر موارد ضروری است.

  1. شاغلان خدمت در وزارتخانه ها، سازمان ها و نهادهای دولتی در صورت قبولی در آزمون و قبل از ثبت نام، می بایست موافقت کتبی محل کار خود را مبنی بر ادامه تحصیل دریافت و به هنگام ثبت نام ارائه نمایند.

تبصره: شاغلان و متعهدین به خدمت در آموزش و پرورش باید مجوز مربوطه را از سازمان آموزش و پرورش استان محل خدمت خود اخذ و به هنگام ثبت نام ارائه نمایند.

2- تاریخ و محل مراجعه جهت بررسی سوابق و مصاحبه:

2-1- تاریخ بررسی سوابق و مصاحبه داوطلبان طبق زمان بندی مندرج در سامانه آزمون و مصاحبه دانشگاه می باشد.

             دریافت برنامه زمانی مصاحبه

درصورت هر گونه تغییر در تاریخ برگزاری، مراتب از طریق سامانه آزمون اطلاع رسانی خواهد شد.  ساعت شروع مصاحبه در کارت ورود به جلسه ارزیابی سوابق و مصاحبه درج می گردد.

2-2-نحوه توزیع کارت متعاقباً از طریق سایت دانشگاه به نشانی  edu.guilan.ac.ir/reg  اطلاع رسانی خواهد شد.                                                                         

  3- ثبت نام اینترنتی و ارسال مدارک

تمامی داوطلبان می بایست از تاریخ 98/03/12 تا 72 ساعت قبل از روز برگزاری  مصاحبه(طی روزهای اداری) از طریق پایگاه اینترنتی دانشگاه به نشانی edu.guilan.ac.ir/reg نسبت به ثبت نام اینترنتی، واریز مبلغ 700/000 (هفتصدهزار) ریال به صورت آنلاین بابت حق ثبت نام و ارسال الکترونیکی مدارک مورد نیاز اقدام نمایند.

در صورت انصراف از شرکت در مصاحبه، وجه واریزی به هیچ عنوان قابل استرداد نخواهد بود.


دسته بندی | برچسب :
اطلاعیه ها

خبر های مهم

Asset Publisher

06 10 2025

تألیف کتاب «بیماری‌های همه‌گیر، بَلای گیلانیانِ عصر قاجار و اوایل پهلوی» توسط عضو هیئت علمی دانشگاه

کتاب «بیماری‌های همه‌گیر، بَلای گیلانیانِ عصر قاجار و اوایل پهلوی» توسط دکتر عباس پناهی عضو هیئت علمی پژوهشکده گیلان‌شناسی دانشگاه گیلان تألیف شد. در این اثر، پژوهشگر در پی پاسخ به این پرسش است که دلایل گسترش بیماری‌های همه‌گیر در گیلانِ عصر قاجار ناشی از چه عواملی بوده است؟ و تلاش دارد تا با تکیه بر گزارش‌های سیاحان، داده‌های تاریخی و آرشیوی، به بررسی جنبه‌های مختلف این موضوع بپردازد. تأثیر عوامل اقلیمی و آب هوا، نقش باورها و خرافات در گسترش و شیوع بیماری‌ها در گیلان، نقش دولت و حاکمان و همچنین رویکرد مردم و پزشکان سنتی در برابر بیماری‌ها، از جمله شاخص‌های مهم مورد بررسی در این کتاب است که در بخش پایانی، تکاپوهای علمی جامعۀ فرهنگی گیلان و تلاش‌ آنان در ایجاد نخستین مراکز علمی پزشکی نوین، مورد بررسی قرار می‌گیرد. کتاب «بیماری‌های همه‌گیر، بَلای گیلانیانِ عصر قاجار و اوایل پهلوی» روایتی خواندنی از اوضاع جغرافیایی و اقلیمی گیلان و تأثیر آن بر شیوع بیماری‌ها و نقش عوامل فرهنگی در مواجهه با بیماری‌های همه‌گیر و همچنین تلاش‌های نخبگان گیلانی در جهت شکل‌گیری مؤسسات نوین پزشکی ارائه می‌دهد.

04 10 2025

آغاز به‌کار مرکز خدمات مشاوره و روان‌شناسی دانشگاه گیلان

مرکز خدمات مشاوره و روان‌شناسی دانشگاه گیلان با هدف ارتقای سلامت روانی و ارائه خدمات تخصصی روان‌شناسی و مشاوره به جامعه دانشگاهی و عموم شهروندان، فعالیت خود را آغاز کرد. دکتر ایرج شاکری‌نیا، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه و مسئول راه‌اندازی این مرکز، در گفت و گو با روابط عمومی دانشگاه با اعلام این خبر گفت: با توجه به نیاز روزافزون جامعه به خدمات روان‌شناختی و اجتماعی، دانشگاه گیلان با ارائه استانداردهای لازم موفق به دریافت مجوز تأسیس مرکز مشاوره و روان‌شناسی از سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور در بهمن‌ماه ۱۴۰۳ شد. وی در ادامه افزود: این مرکز با بهره‌گیری از اعضای هیئت علمی متخصص گروه‌های روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشکده ادبیات و علوم انسانی، خدمات متنوعی را در حوزه‌های خانواده، کودک و نوجوان، تحصیلی و آموزشی و نیز اجرای انواع آزمون‌های روان‌شناختی از جمله استعداد، هوش و خلاقیت ارائه می‌دهد. دکتر شاکری‌نیا ساعت کاری فعلی مرکز را از ساعت ۱۶ تا ۱۸ در روزهای کاری اعلام کرد و افزود: با توجه به استقبال مراجعان و برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، این زمان در آینده نیز افزایش می‌یابد تا امکان پاسخ‌گویی بهتر به نیازهای روان‌شناختی دانشگاهیان و شهروندان فراهم شود. مراجعین محترم می‌توانند جهت تعیین نوبت با شماره 09918595167 و 01333331276  این مرکز که در پردیس دانشگاهی واقع در خیابان ملت روبه‌روی شهربازی پارک قدس قرار دارد، تماس حاصل فرمایند. شایان ذکر است مرکز خدمات مشاوره و روان‌شناسی دانشگاه گیلان در اردیبهشت‌ماه سال‌جاری با حضور دکتر سعید حبیبا معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری راه‌اندازی شد. 

04 10 2025

در راستای حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، مهدکودک دانشگاه گیلان افتتاح شد

در راستای حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و با هدف پشتیبانی از دانشگاهیان دارای فرزند، مهدکودک دانشگاه گیلان با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی، سرپرست مدیریت حوزه ریاست و روابط عمومی و مشاور رئيس دانشگاه در امور زنان و خانواده و مسئول دفتر بانوان دانشگاه، افتتاح شد.  این مرکز که با هدف ایجاد محیطی ایمن، پویا و آموزشی برای کودکان ۹ ماهه تا ۶ ساله راه‌اندازی شد، با بهره‌گیری از کادر مجرب و امکانات آموزشی استاندارد، خدمات متنوعی را در زمینه رشد جسمی، ذهنی و عاطفی کودکان ارائه می‌دهد. این اقدام که در راستای سیاست‌های دانشگاه گیلان در حمایت از نهاد خانواده صورت گرفته، اهدافی همچون ارتقای رضایت شغلی و تحصیلی مادران، ایجاد تعادل میان نقش‌های خانوادگی و حرفه‌ای بانوان و گسترش خدمات حمایتی و فرهنگی را دنبال می‌کند و تلاش دارد آرامش خاطر مادران عضو هیئت علمی، کارمند و دانشجو را فراهم آورد تا بتوانند با تمرکز بیشتری به فعالیت‌های علمی، آموزشی و اداری خود بپردازند.

01 10 2025

سرپرست دانشگاه گیلان: بازنشستگان گنجینه ماندگار دانشگاه هستند

در آیینی صمیمی و باشکوه، تالار حکمت دانشگاه گیلان میزبان چهره‌هایی بود که سال‌ها تجربه، تلاش و تعهد را در تار و پود این دانشگاه تنیده‌اند. دکتر علی باستی، سرپرست دانشگاه گیلان در این مراسم، ضمن گرامیداشت مقام والای بازنشستگان، آنان را گنجینه‌های ماندگار دانشگاه توصیف کرد. سرپرست دانشگاه گیلان با اشاره به نقش بی‌بدیل پیشکسوتان در شکل‌گیری و توسعه دانشگاه طی بیش از پنج دهه فعالیت، اظهار داشت: دانشگاه گیلان افزون بر دارایی‌های فیزیکی نظیر فضاهای آموزشی، اداری و تجهیزات، از سرمایه‌های انسانی و فرهنگی ارزشمندی برخوردار است که پیشکسوتان دانشگاه بخش مهمی از آن را تشکیل می‌دهند. دکتر باستی با بیان اینکه رتبه هشتم دانشگاه گیلان در میان دانشگاه‌های جامع کشور، حاصل تلاش و همت تمامی دانشگاهیان به‌ویژه پیشکسوتان است، بر ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی و تجربی بازنشستگان تأکید کرد و افزود: بازنشستگی نه پایان همکاری، بلکه آغاز نوعی تعامل جدید است و بهره‌مندی از توانمندی‌های پیشکسوتان در هدایت پایان‌نامه‌ها، تجربه‌نگاری اداری و تدوین تاریخ شفاهی دانشگاه از جمله فرصت‌هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد. دکتر بابک توکلی، سرپرست معاونت اداری، مالی و مدیریت منابع دانشگاه هم در این مراسم، با اشاره به تاریخچه تأسیس دانشگاه گیلان، توسعه امروز این مجموعه علمی را مرهون تلاش‌های بی‌وقفه بازنشستگان و حمایت خانواده‌های آنان دانست. وی با تأکید بر لزوم بهره‌برداری از تجربیات ارزشمند پیشکسوتان، خاطرنشان کرد: دانشگاه در تلاش است با اجرای اقدامات زیرساختی در حوزه رفاه، به‌ویژه در زمینه بیمه تکمیلی، شرایطی فراهم آورد تا بازنشستگان نیز در کنار سایر اعضای دانشگاه از خدمات رفاهی مناسب بهره‌مند شوند. دکتر حسین قنادزاده گیلانی، رئیس کانون صنفی بازنشستگان دانشگاه گیلان هم در این آیین، ضمن قدردانی از حضور بازنشستگان و اهتمام مسئولان دانشگاه در برگزاری این آیین، بر ضرورت بهره‌گیری از تجربیات همکاران بازنشسته تأکید کرد و خواستار پیگیری مطالبات صنفی و اجرای همسان‌سازی حقوق آنان شد.

01 10 2025

تعمیق روابط علمی ایران و روسیه در چارچوب همکاری‌های مشترک دانشگاه گیلان و آستراخان

در راستای توسعه مناسبات علمی و آموزشی بین‌المللی، دانشگاه گیلان میزبان هیئتی از دانشگاه دولتی آستراخان روسیه بود که در این نشست، طرفین بر گسترش همکاری‌های مشترک در حوزه‌های پژوهشی، آموزشی و تبادل دانشجو تأکید کردند. دکتر علی باستی، سرپرست دانشگاه گیلان، ضمن خوشامدگویی به اعضای هیأت روسی، با اشاره به پیشینه همکاری‌های بین دو دانشگاه، به معرفی ظرفیت‌های علمی، پژوهشی و بین‌المللی دانشگاه گیلان پرداخت و آمادگی این دانشگاه را برای گسترش تعاملات دوجانبه با دانشگاه دولتی آستراخان اعلام کرد. دکتر علی بانی سرپرست معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه و دکتر مسعود اصفهانی، سرپرست معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه  نیز در این نشست، با اشاره به نقش اتحادیه دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی حاشیه دریای کاسپین، به اهمیت فعالیت کمیسیون‌های تخصصی فناوری، آموزشی و دانشجویی در ایجاد پیوندهای منطقه‌ای تأکید کردند و خواستار گسترش همکاری‌های علمی میان دانشگاه‌های عضو شدند. دکتر یکاترینا پاخوموا معاون علمی بین‌المللی و دکتر گالینا استانکوویچ معاون آموزشی دانشگاه دولتی آستراخان نیز ضمن ابراز خرسندی از سفر به کشور ایران و قدردانی از میزبانی دانشگاه گیلان، بر ضرورت طراحی نقشه راه همکاری و تشکیل کارگروه‌های تخصصی مشترک تأکید کردند و ابراز امیدواری کردند که روابط علمی میان دو دانشگاه فراتر از سطح فعلی توسعه یابد. در این نشست، طرفین در خصوص تعریف پروژه‌های تحقیقاتی مشترک بر اساس موضوعات پیشنهادی دانشگاه دولتی آستراخان، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و همکاری در اجرای کنفرانس‌های علمی، به بحث و تبادل نظر پرداختند. گفتنی است دانشگاه دولتی آستراخان، یکی از اعضای مؤسس اتحادیه دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی حاشیه دریای کاسپین است که در کشور روسیه قرار دارد و با دانشگاه گیلان قرارداد همکاری در خصوص تبادل دانشجو دارد.

01 10 2025

هم‌افزایی دانشگاه گیلان و سازمان امور دانشجویان برای اجرای الگوی نوین تغذیه دانشجویی

در نشست مشترک سرپرست دانشگاه و معاونین و جمعی از مدیران دانشگاه با مدیرکل دفتر طرح و برنامه سازمان امور دانشجویان، اجرای طرح الگوی نوین تغذیه با هدف افزایش کیفیت، تنوع خدمات و رضایتمندی دانشجویان، در بهبود تجربه دانشجویی مورد بررسی قرار گرفت.  دکتر علی باستی سرپرست دانشگاه گیلان در این نشست، با اشاره به اهمیت نقش‌آفرینی حوزه معاونت دانشجویی در ارتقاء کیفیت خدمات دانشگاهی، افزود: ماهیت کاری این حوزه به گونه‌ای است که زمینه مناسبی برای بروز خلاقیت، نوآوری و تنوع در ارائه خدمات به دانشجویان فراهم می‌آورد. وی با تأکید بر ظرفیت‌های انسانی موجود در دانشگاه، خاطرنشان کرد: ترکیب مدیریتی دانشگاه به نحوی شکل گرفته که اغلب مدیران پیشینه‌ای فعال در حوزه امور دانشجویی دارند و با فرآیندها، چالش‌ها و نیازهای این بخش به‌خوبی آشنا هستند که این شناخت عمیق از مسائل دانشجویی، امکان تصمیم‌گیری‌های دقیق‌تر و اجرای برنامه‌های مؤثرتر را فراهم می‌کند.  دکتر حسین امامعلی‌پور مدیرکل دفتر طرح و برنامه سازمان امور دانشجویان نیز در این نشست، با اشاره به اهمیت بهبود خدمات رفاهی در دانشگاه‌ها، گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی در حوزه دانشجویی، ارتقاء کیفیت تغذیه و افزایش رضایتمندی دانشجویان است که نیازمند بازنگری در شیوه‌های اجرایی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های نوین است. وی با معرفی «طرح الگوی نوین تغذیه دانشجویی» به‌عنوان رویکردی تحول‌گرا، خاطرنشان کرد: این طرح با هدف تنوع‌بخشی به خدمات تغذیه‌ای، ارتقاء کیفیت غذا و ایجاد فضای رقابتی میان رستوران‌های دانشجویی طراحی شده و در شورای وزیران نیز به تصویب رسید که بر اساس این الگو، رستوران‌های مکمل در کنار رستوران‌های دولتی فعالیت خواهند کرد تا دانشجویان بتوانند از گزینه‌های متنوع‌تری بهره‌مند شوند. دکتر امامعلی‌پور با تأکید بر حفظ ساختار فعلی تغذیه در دانشگاه‌ها، افزود: رستوران‌های دولتی همچنان به فعالیت خود ادامه خواهند داد و رستوران‌های مکمل به‌عنوان ظرفیت‌های جدید، در کنار آن‌ها قرار می‌گیرند که هدف اصلی این طرح، ارتقاء سطح خدمات، افزایش کیفیت غذا، کاهش ازدحام در مراکز تغذیه و فراهم‌سازی انتخاب‌های متنوع برای دانشجویان است. وی در ادامه با اشاره به مزایای اجرایی این طرح، تأکید کرد: اجرای الگوی نوین تغذیه دانشجویی ضمن ایجاد امکان نظارت مدیریتی دقیق‌تر، زمینه‌ساز کاهش تمرکز دانشگاه‌ها بر امور اجرایی و تمرکز بیشتر بر مأموریت‌های آموزشی و پژوهشی خواهد بود. همچنین با ورود بخش‌های مکمل، فضای رقابتی سالمی میان مراکز تغذیه ایجاد می‌شود که در نهایت به بهبود کیفیت خدمات و رضایت بیشتر دانشجویان منجر خواهد شد. مدیرکل دفتر طرح و برنامه سازمان امور دانشجویان در پایان خاطرنشان کرد: اجرای طرح «تاک» در رستوران‌های مکمل، می‌تواند به‌عنوان الگویی موفق در مسیر ارتقاء خدمات رفاهی دانشجویان مورد توجه قرار گیرد و به دانشگاه‌ها در تحقق اهداف کلان آموزشی، پژوهشی و فرهنگی کمک کند. شایان ذکر است در این نشست، در راستای بهبود تجربه تغذیه‌ای و ارتقاء خدمات رفاهی دانشجویان گزارشی از اقدامات معاونت دانشجویی دانشگاه گیلان در زمینه تغذیه ارائه شد که شیوه‌های مختلف تغذیه‌ای با بهره‌گیری از روش‌های تحلیلی مورد ارزیابی قرار گرفت و شاخص‌های کلیدی هر روش از لحاظ کیفیت خدمات، رضایتمندی دانشجویان و امکان‌سنجی اجرایی بررسی شد.

01 10 2025

با حکم وزیر علوم؛ دکتر علی باستی نماینده وزارت علوم و رئیس دانشگاه معین استان گیلان شد

طی حکمی از سوی دکتر حسین سیمایی صراف وزير علوم، تحقيقات و فناوری، دکتر علی باستی، سرپرست دانشگاه گیلان به سمت نماینده وزير علوم، تحقيقات و فناوری در استان گیلان و رئیس دانشگاه معین استان منصوب شد. بر اساس این حکم، دکتر سیمایی صراف با تأکید بر لزوم پیگیری و انجام وظایف کارگروه استانی مندرج در آئین‌نامه مدیریت استانی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، خواستار پیگیری اجرای وظایف محول‌شده وزارت به شورای مدیریت آموزش عالی استان، احصا و پیشنهاد وظایف و مأموریت‌های قابل واگذاری در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی، فناوری، دانشجویی و سایر موارد به شورای مرکزی مدیریت استانی، تشکیل منظم جلسات کارگروه استانی و گزارش عملکرد دوره‌ای و سالانه به شورای مرکزی، ایجاد سامانه اطلاعات آموزش عالی، پژوهش و فناوری استان و تبادلات مؤثر درون‌ستادی میان حوزه‌های ستاد و صف شد. وزیر علوم با اشاره به اهمیت بهره‌گیری از نگاه فرادانشگاهی و فراگیر، خواستار استفاده مطلوب از ظرفیت‌های مسئولان و نخبگان استان در راستای تحقق اثربخش وظایف محول‌شده و ارتقای کیفیت آموزش عالی استان طبق برنامه‌های ملی شد.

30 09 2025

دانشگاه گیلان، حلقه اتصال مادران، فرزندان و فناوری در مسیر اقامه نماز

سی‌ودومین اجلاس سراسری نماز با موضوع «اقامه نماز، مادران، فرزندان و فناوری‌های نوین و راهبردی» در 17 مهرماه ۱۴۰۴ به میزبانی استان گیلان برگزار می شود. دکتر علی باستی، سرپرست دانشگاه گیلان و مسئول کمیته علمی اجلاس، با اشاره به اهمیت این رویداد گفت: «نماز، ستون هویت دینی و فرهنگی است و در عصر فناوری‌های نوین، باید با بهره‌گیری از ابزارهای ارتباطی و ظرفیت‌های علمی، آن را در متن زندگی نسل آینده جاری ساخت و دانشگاه‌ها در این مسیر، نقش راهبردی و تمدن‌ساز دارند. دکتر باستی با بیان اینکه دبیرخانه اجلاس تاکنون ۱۴۲۲ اثر از سراسر کشور دریافت کرده است، افزود: پس از ارزیابی اولیه، ۷۲۳ اثر در قالب‌های مقاله، پوستر، اینفوگرافی، تجربه زیسته و سایر تألیفات مرتبط برای داوری نهایی انتخاب شده‌اند که نشان از استقبال گسترده نخبگان علمی و فرهنگی کشور دارد. مسئول کمیته علمی سی‌ودومین اجلاس سراسری نماز گفت: محورهای علمی اجلاس شامل بررسی فرصت‌ها و تهدیدهای زیست فناورانه در تربیت دینی فرزندان، توسعه و ترویج فرهنگ نماز با بهره‌گیری از فناوری‌های ارتباطات و اطلاعات، و بازسازی شخصیت متعالی دینی و معنوی آینده‌سازان در عصر رشد فناوری‌های نوین است. دکتر باستی همچنین با اشاره به مشارکت فعال استان گیلان در این رویداد، اظهار داشت: استان گیلان رتبه دوم ارسال آثار را در میان استان‌های کشور به خود اختصاص داد. سرپرست دانشگاه گیلان افزود: برای نخستین‌بار و با پیگیری‌های مستمر دانشگاه گیلان، مجوز مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) برای این اجلاس اخذ شد که گامی مهم در ثبت و اعتباربخشی علمی آثار اجلاس محسوب می‌شود.

30 09 2025

پدافند غیرعامل؛ نقشه راه دانشگاه گیلان برای تاب‌آوری در برابر بحران‌ها

نشست اعضای کمیته پدافند غیرعامل دانشگاه گیلان با هدف برنامه‌ریزی و ارتقاء سطح آمادگی دانشگاه برای مقابله با بحران‌های احتمالی در ایام سرد سال، از جمله سرما، بارش برف و قطعی گاز و برق و ... با حضور سرپرست دانشگاه و جمعی از مسئولان واحدهای ستادی و دانشکده‌ها، در اتاق شورای حوزه ریاست دانشگاه برگزار شد. دکتر علی باستی سرپرست دانشگاه گیلان در این نشست با تأکید بر ضرورت پیشگیری از حوادث و کاهش آسیب‌های ناشی از رخدادهای غیرمترقبه، بر آموزش جنبه‌های مختلف پدافند غیرعامل و برگزاری مانورهای آمادگی در سطح دانشگاه تأکید کرد. دکتر بابک توکلی سرپرست معاونت اداری، مالی و مدیریت منابع و جانشین رئیس دانشگاه در ستاد پدافند غیرعامل نیز در این نشست، با اشاره به شرایط خاص کشور، بر لزوم آمادگی همه‌جانبه دانشگاه در حوزه‌های مختلف تأکید کرد و مواردی چون پشتیبان‌گیری از اطلاعات، آماده‌سازی اتوبوس‌ها برای سرویس‌دهی اضطراری، آمادگی واحدهای فناوری اطلاعات و دانشکده‌ها برای آموزش مجازی، تأمین تغذیه اضطراری برای دانشجویان، آمادگی مرکز درمان برای ارائه خدمات در شرایط بحرانی، تهیه ژنراتور برق برای اماکن حیاتی، تأمین UPS برای واحدهای IT و هماهنگی میان واحدهای مستقر در مجتمع اصلی دانشگاه و واحدهای پراکنده را از جمله اقدامات ضروری برشمرد. در این نشست همچنین اعضای کمیته پدافند، ضمن تبادل دیدگاه‌ها و تجربیات، راهکارهایی عملیاتی برای مواجهه با شرایط اضطراری را مطرح کردند و مقرر شد برنامه‌ریزی‌های لازم برای اجرای مانورهای عملیاتی، تأمین سوخت جایگزین و سازماندهی نیروهای خدماتی خوابگاه‌ها و فضای سبز در شرایط بارش برف انجام پذیرد.