اطلاعیه شماره 6- شیوه نامه آموزشی دانشگاه گیلان ویژه نیمسال دوم سال ‎تحصیلی 1400-1399‏

26 04 2021
کد خبر : 3232467
تعداد بازدید : 2274

  با عنایت به تداوم شیوع ویروس کرونا در کشور، ضمن تشکر از همراهی شما با نظام آموزش الکترونیکی، توجه دانشجویان عزیز را به موارد مندرج در این شیوه نامه جلب می نماید.

   شیوه نامه زیر در چهار بخش به تفکیک کلیات، مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تدوین شده است. در این شیوه نامه سعی شده است تا با در نظر گرفتن شرایط ویژه ناشی از انتشار ویروس کرونا در کشور و با آگاهی از مسئولیت‌های خطیر دانشگاه، ، بر اساس سند ابلاغی (موضوع نامه های شماره 863/2 مورخ 99/01/11 و شماره 190175/2 مورخ 99/09/08) و آئین نامه های آموزشی دانشگاه ترتیبی اتخاذ گردد ضمن ارائه تسهیلات لازم به دانشجویان، کمترین آسیب به امر آموزش وارد شود.

ضوابط مندرج در این شیوه نامه به دانشجویانی که پذیرش آنها بر پایه آموزش الکترونیکی بوده است، قابل تعمیم نمی‌باشد و این دسته از دانشجویان به ‏جز نحوه ‏ی برگزاری آزمون میان ترم و پایان ترم، تابع مقررات قبلی خود هستند.

بخش اول :کلیات

  1. از آنجا که کلاسهای نظری نیمسال دوم سال تحصیلی 1400- 1399 بصورت غیرحضوری و برخط برگزار می شوند. لازم است دانشجویان برای موفقیت در تحصیل در این نظام آموزشی با مراجعه مستمر به سامانه تبادل محتوای الکترونیکی به آدرس ecent2.guilan.ac.ir (با کلمه کاربری و رمز ورود: شماره دانشجویی) و حضور در کلاسهای برخط در طول ترم نسبت به یادگیری دروس اهتمام ورزند.
  • طول زمان هر کلاس همانند کلاس های حضوری خواهد بود و کلاسهای برخط می بایست در همان زمان تعیین شده در جدول زمان بندی گروه آموزشی برگزار شوند. ضمن اینکه کلاس ها به صورت خودکار ضبط شده و توسط مدرس مربوطه در سامانه آموزش الکترونیکی دانشگاه (ecent) قرار داده خواهند شد.
  • با توجه به تکمیل شدن سامانه (ecent) و آشنایی دانشجویان با آن تاکید می شود استادان محترم از سامانه فوق جهت تدریس استفاده نمایند. در صورت استفاده از سایر سامانه ها مسئولیت ضبط و بارگذاری آن در سامانه آموزش الکترونیکی دانشگاه (ecent) بر عهده استاد محترم درس می باشد.
  • درصورتی که همکاران محترم مایل به تولید محتوا به صورت آفلاین باشند فقط مجازند حداکثر نیمی از زمان هر جلسه را به صورت آفلاین (صوتی – تصویری) تهیه و بارگذاری نمایند. در هرصورت لازم است بخش آنلاین هر جلسه کلاس راس ساعت برنامه ریزی شده توسط گروه آموزشی شروع شود.
  • تعداد جلسات در این نیمسال 15 جلسه تعیین شده است.
  • در همه موارد پوشش کامل سرفصل های مصوب در طول ترم الزامی است.

 

2. در نیمسال دوم سال تحصیلی 1400 – 1399، به علت رعایت پروتکل های بهداشتی و حفظ سلامت عزیزان دانشگاهی کلاس های رفع اشکال حضوری برگزار نشده و نخواهند شد.

 

3. دانشکده­ ها موظفند بر ارائه کامل کلیه دروس نظری توسط استادان در کلاسهای آنلاین نظارت نمایند و گزارشات هفتگی را براساس اطلاعات موجود در سامانه الکترونیکی تهیه و پس از جمع­بندی به معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ارسال کنند.

 

4. غیبت دانشجویان درکلاسهای آنلاین در نیمسال جاری، موجه تلقی می­ شود.

 

5. واحدهای عملی ارائه شده نیمسال دوم  1400-1399  که امکان برگزاری بصورت مجازی را دارا هستند همانند نیمسال گذشته اجرا خواهند شد.

 

  • آن دسته از واحدهای عملی که براساس نظر گروه آموزشی الزاما باید حضوری برگزار شوند با برنامه ریزی دانشکده ها در طی دو هفته در طول ترم بصورت کاملا فشرده با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی برگزار خواهند شد.ضمنأ، درخصوص دانشجویانی که در ترم جاری درس کارآموزی را اخذکرده اند و شرایط خاص کشور روند فعالیت ایشان را مختل کرده است، زمان کارآموزی به نحو مقتضی تمدید خواهد شد
  • .

    6. حذف اضطراری یک یا چند درس نظری یا عملی در نیمسال دوم سال تحصیلی 1400 -1399 قابل انجام است. بدین منظور، دانشجو می بایست درخواست خود را تا قبل از شروع امتحانات نیمسال از مسیر فرم های درخواست – درخواست حذف اضطراری در سامانه سادا ارسال نماید و نیازی به مراجعه حضوری دانشجو نیست.

    - در صورت عدم شرکت دانشجو در جلسه امتحان با تایید استاد درس، اساتید محترم می توانند (حتی در مواردی که دانشجو درخواست حذف درس نداده است) درخصوص دروسی که معیار ارزیابی آنها امتحان پایان ترم بوده، نسبت به حذف آموزشی دروس در سامانه اقدام نمایند.

    - برای درخواست حذف کلیه دروس، می ­بایست از گردش حذف ترم استفاده شود.

    7. درخواست حذف/ مرخصی بدون احتساب در سنوات نیمسال دوم سال تحصیلی 1400 -1399) تا پایان کلاسهای نیمسال تحصیلی جاری طبق تقویم آموزشی، از مسیر گردش مربوطه در سامانه سادا برای بررسی در کمیسیون موارد خاص دانشگاه مطابق قوانین آموزشی قابل انجام می باشد (درخواست مرخصی بدون احتساب از مسیرکارتابل آموزشی دانشجو-مکاتبات اداری-فرم های درخواست-درخواست مرخصی ترم-انتخاب نوع مرخصی- انتخاب وضعیت شهریه مرخصی و انتخاب دکمه "ارسال بدون احتساب"؛ درخواست حذف بدون احتساب از مسیرکارتابل آموزشی دانشجو-مکاتبات اداری-فرم های درخواست-درخواست های متفرقه-انتخاب گزینه حذف ترم بدون احتساب در سنوات در قسمت  نوع درخواست، الصاق مستندات و سپس انتخاب دکمه "ارسال حذف ترم").

     الف- درصورت ارائه درخواست پس از این تاریخ، حذف/مرخصی ترم با احتساب درسنوات انجام خواهد شد.

    ب- توجه به این نکته ضروری است که از نظر مقررات وظیفه عمومی (موضوع بخشنامه شماره 149/94/05/23/33 مورخ 1394/08/26 معاونت وظیفه عمومی) مرخصی تحصیلی بدون احتساب و حذف ترم بدون احتساب جزء سنوات تحصیلی دانشجو محسوب می گردد. لذا درصورت اتمام سنوات اولیه یا ارفاقی(مدت مجاز تحصیل) لازم است دانشجویان بر اساس مفاد بند 12 همین شیوه نامه از طریق سامانه سادا در خصوص سنوات ارفاقی یا مجوز ادامه تحصیل اقدام نمایند.

    ج- آیین­ نامه­ هایی مانند ممتازی، استعداد درخشان و غیره به قوت خود باقی است و بابت حذف ترم، امتیازی برای دانشجو در نظر گرفته نخواهد شد؛ مگر در صورت ابلاغ دستورالعمل جدیدی از سوی وزارت عتف

     

8. در صورتی که درخواست حذف ترم/ مرخصی بدون احتساب در سنوات دانشجویان متقاضی به تایید کمیسیون موارد خاص دانشگاه برسد، به منظور رعایت نکات بهداشتی تا پایان نیمسال مورد درخواست یا انتهای شرایط ویژه (هرکدام زودتر حاصل گردد) اجازه حضور در دانشگاه برای انجام فعالیت های آموزشی و پژوهشی را نخواهند داشت.

 

9. با توجه به اینکه در نیمسال جاری نیز حداقل بخشی از نمره درس ها براساس ارزشیابی مستمر تعیین می شود، دانشجویان الزاما بایستی در این نوع ارزشیابی ها شرکت نمایند.

نمره نهایی هر درس متشکل از نمره امتحان پایان ترم(حسب نظر استاد درس) و ارزیابی مستمر (شامل مواردی همچون پرسش و پاسخ، امتحان کوتاه(کوئیز) و انجام سایر تکالیف محول شده توسط استادن محترم) می باشد.

 

10. در صورت تمایل استادان محترم به برگزاری امتحان پایان ترم، لازم است امتحانات مربوط به درس های مقطع کارشناسی در همان تاریخ و ساعت از قبل اعلام شده، برگزار شود. در مورد درس های دوره های تحصیلات تکمیلی برگزاری امتحان در ساعت و روز دیگر (در بازه زمانی تعیین شده برای امتحانات و با توافق تمامی دانشجویان) امکان پذیر است.

 

11. با تقلب و تخلف در آزمون های الکترونیکی براساس آئین نامه جدید انضباطی ابلاغی از سوی وزارت علوم برخورد می شود و گزارش استاد درس در این زمینه و یا اثبات آن از طریق نرم افزارهای موجود ملاک صدور احکام کمیته انضباطی خواهد بود.

 

12. بر اساس مقررات وظیفه عمومی،حداکثر مدت تحصیل مجاز(سنوات اولیه و ارفاقی تحصیلی) دانشجویان مشمول معافیت تحصیلی مقاطع کارشناسی ورودی 94،93، کارشناسی ارشد ورودی 95،96 و دکتری ورودی 92،93 در تمامی دوره های روزانه، شبانه و سهمیه شاهد و ایثارگر در پایان نیمسال اول سال تحصیلی 1400-1399 به پایان رسیده است، لذا آن دسته از دانشجویانی که تا تاریخ 99/11/30 فارغ التحصیل نشده اند، لازم است جهت اخذ مجوز ادامه تحصیل (سنوات ارفاقی) در نیمسال دوم سال تحصیلی 1400-1399  ابتدا در سامانه سجاد به آدرس اینترنتی https://portal.saorg.ir  ثبت نام نموده و پس از اخذ کد رهگیری  از طریق سامانه جامع آموزش دانشگاه ، گزینه مجوز ادامه تحصیل را در بخش فرم های درخواست، ثبت و ارسال نمایند لازم به ذکر است دانشجویان محترم پس از ثبت درخواست مجوز، به ارجاعات، گردش کار و مفاد یادداشت همکاران محترم توجه نموده و نسبت به رفع نواقص اقدام نمایند. ضمنا در صورت موافقت شورای بررسی موارد خاص دانشگاه، نامه درخواست سنوات ارفاقی به آدرس محل سکونت دانشجو ارسال(پست) خواهد شد لذا دانشجویان مطابق مفاد رونوشت نامه، می بایست به مراکز پلیس+10 محل سکونت مراجعه و نتیجه را به شماره 33690826-013 فکس نمایند در غیر اینصورت پس از سپری شدن مهلت قانونی 3 ماهه از پایان سنوات ارفاقی قبلی، مسئولیت مخالفت و جلوگیری از تحصیل بر عهده دانشجویان خواهد بود.

 تبصره: دانشجویان مشمول معافیت تحصیلی مقاطع کارشناسی رشته های تحصیلی نیمه متمرکز ورودی  نیمسال دوم سال تحصیلی 95-94 و کارشناسی ارشد قبولی تکمیل ظرفیت ورودی نیمسال دوم سال تحصیلی 97-96 که در نیمسال اول همان سال در سایر دانشگاهها و موسسات آموزش عالی مشغول به تحصیل بوده اند، از نظرمقررات وظیفه عمومی تاریخ شروع به تحصیل آنان از نیمسال اول محاسبه می شود لذا لازم است همانند سایر دانشجویان ورودی نیمسال اول، از طریق سامانه جامع آموزش درخواست مجوز ادامه تحصیل را ثبت و ارسال نمایند.

13. از آنجا که به درخواست های حضوری ترتیب اثر داده نخواهد شد، دانشجویان می توانند جهت برقراری ارتباط و ارسال درخواستهای آموزشی، از طریق سامانه سادا اقدام نمایند.

 

بخش دوم : مقطع کارشناسی

  1. دفاع پروژه کارشناسی با تایید استاد پروژه و معاون آموزشی دانشکده، به صورت الکترونیکی برگزار می شود.
  2. درصورتی که حذف واحدهای درسی  دانشجو، منجر به کاهش تعداد واحدهای دانشجو به کمتر از حدنصاب شود، نیمسال به عنوان یک نیمسال کامل جزء سنوات تحصیلی وی محسوب می شود و در صورت مشروط شدن با هر تعداد واحد، ضمن محاسبه این نیمسال در تعداد نیمسالهای مشروطی، دانشجو حق انتخاب بیش از 14 واحد درسی در نیمسال بعد را نخواهد داشت. لازم به ذکر است در این شرایط اگر معدل دانشجو 17 و یا بالاتر شد، تاثیر آن در ممتازی محسوب نمی شود.
  3. از نیمسال دوم 1400-1399 دانشجویان تنها در صورت داشتن نمره مردودی در درس یا دروس پیشنیاز می توانند دروس بعدی را بدون رعایت پیشنیازی و محدودیت تعداد دروس، اخذ کرده و بگذرانند.
  4. صرفا دانشجویان در شرف فارغ التحصیلی می توانند با رعایت سایر مقررات و پس از تثبیت نمرات کلیه دروس نیمسال جاری( 992)  نسبت به اخذ حداکثر 4 درس نظری با رعایت سقف 12 واحد بصورت معرفی به استاد در ابتدای ترم 993 اقدام نمایند.
  5. دانشجویان مشمول معافیت تحصیلی ورودی 94 و 93 می بایست مطابق مفاد بند 12 بخش اول (کلیات) اقدام نمایند.

 

بخش سوم: مقطع کارشناسی ارشد

  1. صرفا دانشجویان در شرف فراغت از تحصیل می توانند با رعایت سایر مقررات و پس از ثبت نمرات کلیه دروس، نسبت به اخذ حداکثر 2 درس نظری (حداکثر در مجموع 6 واحد) به صورت معرفی به استاد در نیمسال جاری اقدام نمایند. نمرات دروس معرفی به استاد می بایست قبل از شروع نیمسال تحصیلی بعد(نیمسال اول 1401-1400) ثبت گردد.
  2. ضروری است پروپوزال دانشجویانی که در مرحله تصویب عنوان پایان نامه هستند، با هماهنگی بین دانشجو و استاد راهنما از طریق فرایند گردش تصویب پروپوزال در سامانه سادا جهت بررسی در گروه در اختیار دانشکده قرار گیرد.
  3. تا اطلاع ثانوی برگزاری جلسات ارائه سمینار و دفاع از پایان نامه و طرح پیشنهادی پایان نامه صرفا با رعایت کلیه مقررات آموزشی به صورت غیرحضوری یا نیمه حضوری انجام خواهد شد و مهلت دفاع نیمسال دوم 1400-1399 طبق تقویم آموزشی می باشد.
  4. برگزاری دفاع به شیوه غیرحضوری یا نیمه حضوری صرفا تا زمان بهتر شدن شرایط براساس اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا امکان پذیر است.
  5. برگزاری دفاع نیمه­حضوری می­بایست با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و طبق پروتکل های وزارت بهداشت، با تایید و نظارت مستقیم دانشکده انجام شود.
  6. دانشجویان مشمول معافیت تحصیلی ورودی 96 و 95 می بایست مطابق مفاد بند 12 بخش اول (کلیات) اقدام نمایند.

 

بخش چهارم: مقطع دکتری

  1. براساس مصوبه مورخ 1399/11/12 شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه، با توجه به عدم برگزاری آزمون زبان MSRT توسط سازمان امور دانشجویان در ایام کرونا، به جهت مساعدت با آن دسته از دانشجویان مقطع دکتری که در شرف دفاع بوده و صرفا درصورت ارائه نمره زبان قابل قبول، مجوز دفاع از رساله به ایشان داده خواهد شد، با صدور مجوز دفاع از رساله دانشجویانی که از فروردین سال 1399 تا زمان لغو محدودیت های برگزاری آزمون MSRT در شرایط شیوع ویروس کرونا و یا برگزاری آزمون زبان عمومی توسط دانشگاه گیلان، حائز کسب 45 درصد  نمره آزمون زبان یکی از دانشگاه های تهران، تربیت مدرس، شهیدبهشتی و فردوسی مشهد، مازندران هستند، موافقت شد. براین اساس درخصوص رشته زبان و ادبیات ادبیات فارسی، نمره قابل قبول، به 40 درصد  نمره آزمون هر یک از دانشگاه های یادشده، کاهش یافت.

ضمنا حداقل نمره قابل قبول از آزمون های زبان استاندارد نیز در ترم های کرونا برای کلیه رشته ها به شرح ذیل تعیین شد:

 40 آزمون MSRT  / 400 آزمون TOEFL/TOLIMO و یا  4 آزمون IELTS

همچنین موارد مندرج در این بند، برای کلیه دانشجویان دکتری که تا تاریخ 1400/11/30 از رساله خود دفاع خواهند نمود، قابل اجراست.

  1. برگزاری آزمون جامع در صورت صلاحدید گروه آموزشی مربوطه می تواند به صورت غیرحضوری انجام شود.
  2. درصورتیکه گروه آموزشی تمایل به برگزاری آزمون جامع بصورت غیرحضوری نداشته باشد، این مرحله به عنوان عدم حضور و غیبت دانشجو تلقی نمی شود.

توضیح: دانشجویانی که در نیمسال جاری آزمون جامع را اخذ نموده ا­ند، اما به دلایل موجه شرایط شرکت در آن را نداشته و یا برگزاری جلسه آزمون از سوی دانشکده مربوطه لغو گردد نیز می­توانند درخواست حذف اضطراری برای آزمون جامع و یا حذف ترم (بدون احتساب در سنوات) خود را از طریق گردش کار حذف ترم در سامانه سادا برای طرح در کمیسیون موارد خاص ارسال نمایند.

  1. لازم است طرح پیشنهادی رساله دانشجویانی که در مرحله تصویب پروپوزال هستند، طی جلسات مجازی بین دانشجو و استاد راهنما آماده و از طریق فرایند گردش تصویب پروپوزال در سامانه سادا جهت بررسی در گروه در اختیار دانشکده قرار گیرد.
  2. تا اطلاع ثانوی برگزاری جلسات ارائه سمینار و دفاع از رساله و طرح پیشنهادی رساله صرفا با رعایت کلیه مقررات آموزشی به صورت غیرحضوری یا نیمه حضوری انجام خواهد شد و مهلت دفاع نیمسال دوم 1400-1399 طبق تقویم آموزشی می باشد.
  3. برگزاری دفاع به شیوه غیرحضوری یا نیمه حضوری صرفا تا زمان عادی شدن شرایط براساس اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا امکان پذیر است.
  4. برگزاری دفاع نیمه­حضوری می­بایست با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و طبق پروتکل های وزارت بهداشت، با تایید و نظارت مستقیم دانشکده انجام شود.
  5. دانشجویان مشمول معافیت تحصیلی ورودی 93 و 92 می بایست مطابق مفاد بند 12 بخش اول کلیات اقدام نمایند.
     

14. اجرای سایر موارد آموزشی اعلام نشده در این شیوه نامه، با رعایت مقررات آموزشی و تصمیم شورای آموزشی و یا شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه(حسب مورد) انجام خواهد شد.


دسته بندی | برچسب :
اطلاعیه ها

خبر های مهم

Asset Publisher

21 12 2025

از پژوهشگران و فناوران برتر دانشگاه گیلان در سال 1404 تقدیر به عمل آمد

مراسم تقدیر از پژوهشگران و فناوران برتر دانشگاه گیلان در سال 1404 با حضور دانشجویان، اعضای هیئت علمی و مدیران دانشگاهی در تالار حکمت دانشگاه برگزار شد. دکتر علی باستی رئیس دانشگاه گیلان در این مراسم، با اشاره به روند نسل‌‌های دانشگاه‌ها گفت: فعالیت دانشگاه‌ها از نسل اول با محوریت آموزش آغاز شد و امروز به نسل چهارم که مسئولیت اجتماعی دانشگاه‌هاست رسیده‌ایم؛ این مسیر بیانگر وظایف و مسئولیت‌های دانشگاه است و نشان می‌دهد که نقش پژوهش همچنان جایگاهی برجسته و تعیین‌کننده دارد. دکتر باستی با تشریح جایگاه دانشگاه گیلان در رتبه‌بندی‌های ملی و بین‌المللی افزود: دانشگاه گیلان در رتبه‌بندی ISC رتبه هشتم بین دانشگاه‌های جامع کشور و رتبه سیزدهم در میان دانشگاه‌های وزارت علوم را کسب کرده است، اما لازم است در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی نیز روند بهتری داشته باشیم. رئیس دانشگاه گیلان یکی از ارکان ارتقای جایگاه دانشگاه در سطح بین‌المللی را کیفی‌سازی دانشجویان دانست و تصریح کرد: این امر می‌تواند در راستای ویژندسازی دانشگاه محقق شود. دکتر باستی ضمن اشاره به ظرفیت‌های ملی برای حمایت‌ از پژوهشگران، گفت: بنیاد علم ایران پشتیبانی مالی مناسبی از پژوهشگران دارد و در سطح دانشگاه نیز اقداماتی همچون امکان همکاری با پژوهشگران بین‌المللی، ارتقای معیشت اعضای هیئت علمی و بهره‌گیری از ظرفیت آنان در حل مسائل استان و کشور در حال انجام است. رئیس دانشگاه گیلان از اعضای هیئت علمی جوان خواست مسیر خود را در حوزه پژوهش مشخص کنند و با نگاهی آینده‌نگر فعالیت‌های علمی خود را در جهت حل مسائل جامعه و ارتقای جایگاه دانشگاه پیش ببرند. حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر قلندری مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه گیلان نیز در این مراسم، ضمن تبریک هفته پژوهش، صداقت را به‌عنوان یکی از ارزش‌های اخلاقی مهم و فراتر از مسائل دینی مورد تأکید قرار داد و اقزود: خداوند در آیات قرآن همواره بر رفتار صادقانه سفارش کرده زیرا انسانی که با صداقت عمل کند همواره سربلند خواهد بود. مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه گیلان تصریح کرد: این ارزش اخلاقی باید در فعالیت‌های علمی و پژوهشی نیز نمود داشته باشد و پژوهشگران لازم است صداقت را در نگارش مقالات و انجام پژوهش‌های خود سرلوحه قرار دهند. دکتر علی بانی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه نیز در این مراسم، ضمن تبریک هفته پژوهش، پژوهش را بخش جدایی‌ناپذیر از جریان علم دانست و گفت: پژوهشگران دانشگاه گیلان سالانه حدود هزار مقاله علمی بین‌المللی و ۶۰۰ مقاله علمی پژوهشی منتشر می‌کنند که دستاوردهایی همچون دو برابر شدن درآمدهای جامعه و صنعت، نمایه شدن مجلات دانشگاه در اسکوپوس و کسب رتبه‌های ملی و بین‌المللی نتیجه تلاش آنان است. وی با اشاره به ضرورت توجه به حوزه فناوری افزود: تمرکز دانشگاه در گذشته بر محور آموزش بود و سپس در مسیر پژوهش ارتقا یافت؛ اکنون نیز باید با بسترسازی مناسب، آیین‌نامه‌ها و مشوق‌ها، زمینه تحول در حوزه فناوری را فراهم کنیم. معاون پژوهش و فناوری دانشگاه گیلان تأکید کرد: پژوهش‌ها باید به سمت کاربردی‌سازی و تجاری‌سازی حرکت کنند تا علاوه بر ارتقای جایگاه دانشگاه، نقش مؤثری در حل مسائل جامعه ایفا شود. شایان ذکر است در انتهای این مراسم از پژوهشگران و فناوران برتر دانشگاه (اعضای هیئت علمی، دانشجویان و کارشناسان پژوهشی) تقدیر به عمل آمد. اسامی برگزیدگان جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه گیلان در سال 1404  

21 12 2025

قرار گرفتن هفت عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان در بین پژوهشگران پراستناد علوم انسانی، علوم اجتماعی و هنر و معماری در سال 1404

به گزارش معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه گیلان و بر اساس اعلام مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، هفت عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان در بین پژوهشگران پراستناد علوم‌انسانی، علوم‌اجتماعی، هنر و معماری قرار گرفتند. بر اساس این گزارش که مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، به طور سالانه با اتکاء به منابع اطلاعاتی و پایگاه‌های داده خود، پژوهشگران پراستناد در 16 حوزه موضوعی این رشته دربازه زمانی 10 ساله (1402-1393) را منتشر می‌کند؛ دکتر رضا سیمبر و دکتر سید امیر نیاکویی در حوزه موضوعی جامعه شناسی و علوم سیاسی، دکتر عباس ابوالقاسمی در حوزه روان‌شناسی، دکتر علی صفائی سنگری در حوزه زبان و ادبیات فارسی، دکتر محسن اکبری، دکتر محمود مرادی و دکتر مصطفی ابراهیم‌پور ازبری در حوزه کسب و کار، مدیریت و حسابداری، به عنوان پژوهشگران پراستناد علوم‌انسانی، علوم‌اجتماعی، هنر و معماری معرفی شدند. شایان ذکر است معیار انتخاب پژوهشگران در این فهرست، نسبت تعداد استنادهای صورت گرفته به تولیدات علمی این افراد است. روابط عمومی دانشگاه کسب این موفقیت را به پژوهشگران برگزیده و جامعه دانشگاهی تبریک عرض می‌نماید.

20 12 2025

چالش‌ها و فرصت‌های فناورانه صنایع گیلان در مرکز نوآوری دانشگاه گیلان بررسی شد

اولین نشست تخصصی در خصوص شناسایی و رفع نیازهای صنایع در حوزه توسعه فناوری، انتقال دانش فنی و تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی، در مرکز نوآوری دانشگاه گیلان برگزار شد. در این رویداد، نمایندگان بیش از ۲۰ شرکت و واحد صنعتی استان حضور داشتند و مهم‌ترین چالش‌ها، نیازهای فناورانه و فرصت‌های همکاری مشترک میان صنعت و دانشگاه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و هدف اصلی این نشست، ایجاد بستر تعامل مؤثر میان صنایع و ظرفیت‌های علمی، پژوهشی و فناورانه دانشگاه گیلان، کمک به رفع نیازهای فناورانه واحدهای صنعتی، تسهیل فرآیند انتقال فناوری و حمایت از تجاری‌سازی ایده‌ها و طرح‌های فناورانه بود. در ادامه نشست، شرکت‌های حاضر به بیان مسائل، نیازها و اولویت‌های فناورانه خود پرداخته و زمینه‌های همکاری مشترک در قالب پروژه‌های تحقیق و توسعه، قراردادهای فناورانه و استقرار واحدهای تحقیق و توسعه مورد بررسی قرار گرفت و ظرفیت‌های مرکز نوآوری دانشگاه گیلان در حمایت از شرکت‌های فناور، تیم‌های نوآور و ایده‌های صنعتی معرفی شد.  

17 12 2025

هفته پژوهش و فناوری در پردیس دانشگاهی برگزار شد

همزمان با هفته پژوهش و فناوری، مراسم این هفته نیز با برگزاری کارگاه‌ها و سخنرانی های علمی در پردیس دانشگاهی برگزار شد. دکتر بهرام قلمی رئیس پردیس دانشگاهی در این مراسم، ضمن تبریک هفته پژوهش و فناوری به معرفی سامانه‌های مرتبط با اشتغال پذیری دانشجویان و دانش آموختگان تحصیلات تکمیلی در زمینه جذب و به کارگیری محققان پسا دکتری، طرح‌های پژوهشی، حمایت از موضوعات تقاضا محور پرداخت. چگونگی رسیدن به دانشگاه نسل چهارم پرداخت. دکتر صفورا اسدی معاون آموزشی و پژوهشی پردیس دانشگاهی هم در این مراسم،  با تاکید بر این نکته که پژوهش از ارکان اساسی توسعه و رشد یک جامعه است خاطرنشان کرد: جامعه‌ رو به توسعه نیازمند نهادهایی است که فرهنگ پژوهش را در مسیرهای خود به جریان بیندازند. وی همچنین دانشجویان مزین به ارزش‌های اسلامی را سرمایه اصلی مملکت و امید جامعه برشمرد. دکتر افشین رحیمی یکی از کارآفرینان برتر استان گیلان نیز در این مراسم در خصوص ایجاد امید و انگیزه در دانشجویان، حس مسئولیت‌پذیری و نقش تحقیق و پژوهش برای ساختن ایرانی آباد و سربلند سخنرانی کرد. شایان ذکر است سخنرانی‏ علمی با عنوان " کاربرد هوش مصنوعی در پزشکی مطالعه موردی پردازش تصاویر پزشکی"، کارگاه‌های‏ آموزشی با عناوین "نظریه یکپارچه سازی ویژگی‌ها در توجه دیداری، اجرای عملی آزمون رایانه‌ای و تفسیر نتایج" و " آشنایی با اصول صحیح نگارش مقالات علمی" و تقدیر از دانشجویان سرآمد در حوزه‌ پژوهشی نیز از دیگر برنامه های هفته پژوهش و فناوری در پردیس دانشگاهی بود.

15 12 2025

آزمایشگاه جامع و مرکز تحقیقات علوم ورزشی و تندرستی دانشکده تربیت بدنی و علوم‌ورزشی راه‌اندازی شد

آزمایشگاه جامع و مرکز تحقیقات علوم ورزشی و تندرستی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه گیلان با هدف ارتقای پژوهش‌های تخصصی، توسعه همکاری‌های علمی و ارائه خدمات تستینگ به تیم‌های ورزشی و با حضور مسئولان دانشگاه، اعضای هیئت علمی و دانشجویان این دانشکده راه‌اندازی شد. این مرکز با برخورداری از بخش‌های تخصصی فیزیولوژی و عملکرد ورزشی، بیومکانیک ورزشی، آسیب‌شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی و مرکز کار با حیوانات آزمایشگاهی، امکانات پیشرفته‌ای برای پژوهش‌های علمی و کاربردی فراهم کرده است. تجهیزاتی نظیر ست کامل آنتروپومتری، گازآنالایزر، ارگومترهای هوازی و بی‌هوازی، دستگاه‌های سنجش عملکرد، Force Plate، EMG، Motion Capture، ابزارهای ارزیابی پاسچر و گیت، و همچنین امکانات ویژه مطالعات حیوانی، امکان بررسی دقیق عملکرد ورزشی، تحلیل بیومکانیکی حرکات، پیشگیری از آسیب و توانبخشی را فراهم می‌سازد و علاوه بر انجام پژوهش‌های تخصصی، آمادۀ همکاری با سایر دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور بوده و خدمات تستینگ تیم‌های ورزشی است.   

15 12 2025

درخشش پژوهشگران دانشگاه گیلان در مسابقات بین‌المللی اختراعات لندن ۲۰۲۵

در رقابت‌های بین‌المللی اختراعات لندن ۲۰۲۵، تیم پژوهشی دانشگاه گیلان با ارائه اختراعی نوآورانه با عنوان «سنسورهای پوستی فوق‌حساس مبتنی بر گرافن» موفق به کسب مدال طلا و جایزه ویژه این رویداد شد.  این مسابقات که با حضور مخترعان و پژوهشگران برجسته از سراسر جهان، به میزبانی دانشگاه کینگستون لندن و با همکاری شهرداری منطقه کینگستون آپون تیمز، در پایتخت انگلستان برگزار شد، اختراع ارائه‌شده توسط تیم دانشگاه گیلان متشکل از دکتر رضا انصاری خلخالی عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک، سجاد عموپور رودکلی، علیرضا نوری رودسری، علیرضا انصاری خلخالی و عرفان زارع دانشجویان دانشگاه گیلان، به دلیل دقت عملکرد بالا، بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته و قابلیت‌های کاربردی گسترده، به‌ویژه در حوزه پزشکی و سامانه‌های نظارتی، مورد توجه ویژه داوران قرار گرفت و علاوه بر کسب مدال طلا، موفق به دریافت جایزه ویژه این رویداد نیز شدند. روابط عمومی دانشگاه گیلان کسب این موفقیت را به اعضای تیم و جامعه دانشگاهی تبریک عرض می‌نماید.