تاریخ حذف و اضافه و نحوه پرداخت شهریه در نیمسال دوم سال تحصیلی 1404-1403

15 02 2025
کد خبر : 19920927
تعداد بازدید : 82665

دانشجویان دانشگاه گیلان و دانشجویان متقاضیان مهمانی از سایر دانشگاهها  برای حذف و اضافه  لازم است از طریق آدرس اینترنتی  sada.guilan.ac.ir و  انتخاب گزینه "ورود به سامانه" پس از ثبت شماره دانشجویی و رمز عبور، وارد سامانه جامع آموزش دانشگاه شوند و  از مسیر "امور آموزشی-انتخاب واحد" نسبت به حذف و اضافه  اقدام نمایند. لازم به ذکر است دسترسی دانشجویان از مسیرهای دیگر غیرفعال می باشد.

​​​​​​​ (برای عضویت در شبکه های اجتماعی دانشگاه، 1403 را به 30005019 پیامک کنید)

دانشجویان شهریه پرداز لازم است قبل از حذف و اضافه از مسیر " امور شهریه-پرداخت الکترونیکی شهریه" علاوه بر پرداخت بدهی های معوقه ی نیمسالهای قبل، مبلغ پیش پرداخت نیمسال دوم  سال تحصیلی 1404-1403 خود را نیز پرداخت نمایند. دانشجویانی که در زمان انتخاب واحد علی الحساب پرداخت نموده اند نیازی به پرداخت مجدد شهریه ندارند.

توجه 1 :  زمان بندی حذف و اضافه دانشجویان دانشگاه گیلان به شرح ذیل می باشد: 

ورودی

تاریخ شروع حذف و اضافه

ساعت شروع حذف و اضافه

تاریخ پایان حذف و اضافه

ساعت پایان حذف و اضافه

1400  و ماقبل

یکشنبه 28/11/1403

08:30

یکشنبه 28/11/1403

10:00 

1401

یکشنبه 28/11/1403

10:30

یکشنبه 28/11/1403

12:00

1402

یکشنبه 28/11/1403

13:00

یکشنبه 28/11/1403

14:30 

1403

دوشنبه 29/11/1403

08:30

دوشنبه 29/11/1403

10:00

1400 و ماقبل (تکرار)

دوشنبه 29/11/1403

10:30

دوشنبه 29/11/1403

12:00 

1401(تکرار)

دوشنبه 29/11/1403

13:00

دوشنبه 29/11/1403

14:30

1402(تکرار)

سه شنبه 30/11/1403

08:30

سه شنبه 30/11/1403

10:00

1403(تکرار)

سه شنبه 30/11/1403

10:30

سه شنبه 30/11/1403

12:00

لازم به ذکر است به منظور بهبود امکان دسترسی به سامانه صرفاً آن دسته از دانشجویانی که در تاریخ 28 لغایت 30 بهمن ماه حذف و اضافه دارند در ساعات و روزهایی که به سال ورودی آن ها اختصاص داده شده به سامانه دسترسی خواهند داشت و در تاریخ های یادشده دسترسی سایر دانشجویان به سامانه آموزش دانشگاه امکان پذیر نخواهد بود. 

مثال: دانشجوی  ورودی 1400 صرفا در روز   28 بهمن  در ساعات 08:30 الی 10:00 و در روز 29 بهمن از ساعت  10:30 الی 12:00 ظهر می توانند وارد سامانه شوند و در غیر ایام فوق مجوز ورود به سامانه را ندارند.

 دانشجویان مهمان از سایر دانشگاهها بر اساس سال ورود به دانشگاه (که در فرم مهمان ثبت نموده اند) و زمان بندی که در جدول فوق اعلام شده می توانند نسبت  به حذف و اضافه اقدام نمایند.

توجه2 : دانشجویان شهریه پرداز قبل از حذف و اضافه باید از منوی امور شهریه، قسمت پرداخت الکترونیکی، مبلغ پیش پرداخت خود را واریز نمایند.

توجه 3 : مسئولیت اخذ درس، رعایت پیشنیازی و همنیازی براساس سرفصل مصوب وزارت  عتف، به عهده دانشجو می باشد. 

توجه 4 :  دانشجویانی که متقاضی مهمان و یا انتقال به سایر دانشگاهها می باشند نمی توانند درترم جاری حذف و اضافه انجام دهند.در صورت عدم پذیرش مهمانی و یا انتقالی در دانشگاه مقصد، دانشجویان جهت  انجام حذف و اضافه باید نامه مخالفت با مهمانی یا  انتقالی خود را (حداکثر تا قبل از اتمام بازه حذف و اضافه دانشگاه گیلان) از دانشگاه مقصد دریافت و به آموزش دانشکده تحویل نمایند تا مجوز شرکت در حذف و اضافه برایشان صادر گردد.

توجه 5 :  با  عنايت به نامه شماره 9800/86/42  معاونت محترم امور اساتيد و دروس معارف اسلامي  در دانشگاه ها ، دانشجویان مقطع کارشناسی مجاز به اخذ بیش از یک درس از دروس گروه معارف اسلامی در هر ترم نمی باشند. دانشجویانی که دروس حوزه اسلامی را اخذ می نمایند  باید در خصوص سقف واحدهای گذرانده ترم و تعداد دروس اخذ شده از گروه معارف با احتساب دروس حوزه اسلامی و سایر قوانین آموزشی در هر ترم بررسی لازم را انجام دهند. در صورت عدم رعایت این مصوبه، مسئولیت عواقب بعدی به عهده دانشجو خواهد بود.

توجه 6: دانشجویان کلیه ورودی های دانشگاه که سنوات مجاز آنها به اتمام رسیده است ، پس از اخذ مجوز ادامه تحصیل ، ملزم به پرداخت شهریه بر اساس مصوبه هیات امنای دانشگاه می باشند.

توجه 7:  دانشجویان مقطع کارشناسی ورودی 1401 و بعد از آن لازم است قبل از حذف و اضافه نیمسال جاری حتما با استاد مشاور آموزشی خود در خصوص اخذ دروس و تعداد واحدهای انتخابی مشورت نمایند.

توجه 8 :  بر اساس مصوبه شورای آموزشی و شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه،  دانشجویان مقطع کارشناسی از نیمسال دوم سال تحصیلی 1400-1399 و دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی ورودی 1402 و بعد از آن می توانند در صورت داشتن نمره مردودی در درس یا دروس پیشنیاز در  کارنامه تحصیلی، دروس بعدی را بدون رعایت پیش نیازی و محدودیت تعداد دروس ، اخذ و بگذرانند.لازم به ذکر است این مصوبه مشمول دروس حذفی نمی شود، لذا به دانشجویان عزیز موکدا توصیه می گردد مفاد این بند را رعایت نمایند، در صورت عدم رعایت موارد ذکر شده شخصا نسبت به حذف دروس غیرمجاز خود اقدام در غیر این صورت واحدهای اخذ شده غیرمجاز توسط آموزش حذف خواهد شد و فرصت انتخاب دروس جایگزین دلخواه از دانشجو سلب می گردد.

توجه 9 : دانشجویان مقطع کارشناسی  که در نیمسال تحصیلی قبلی ممتاز ( با معدل بالای 17 ) شده اند، می توانند در نیمسال اول سال تحصیلی 1404-1403  تا سقف 24 واحد درسی اخذ نمایند.

توجه 10:  به اطلاع دانشجویان مقطع کارشناسی می رساند از نیمسال دوم سال تحصیلی 1403-1402 همانند دانشجویان سایر مقاطع در صورت غیبت غیرموجه در جلسه امتحان پایان نیمسال برای دروس مذکور نمره صفر منظور خواهد شد. مصادیق غیبت موجه به شرح ذیل می باشد:

فوت بستگان درجه یک ، حوادث غیر مترقبه ، مشکلات پزشکی

مرجع تصمیم گیری درخصوص موجه یا غیر موجه بودن غیبت دانشجو، آموزش دانشکده می باشد.

توجه 11 : با توجه به شیوه نامه های مصوب دانشگاه، دانشجویان کلیه مقاطع در صورت داشتن نمره 25/0 (بیست و پنج صدم ) و دانشجویان مقطع کارشناسی در صورت غیبت غیرموجه امتحانی و کلاسی مشمول آیین نامه حذف دروس پاس شده در نیمسال های بعدی نخواهند شد.

 توجه 12 : مبالغ پیش پرداخت شهریه در نیمسال دوم سال تحصیلی 1404-1403 جهت اطلاع بیشتر دانشجویان به شرح زیر اعلام می گردد :

سال ورود

کارشناسی(شبانه)

کارشناسی ارشد

(شبانه)

کارشناسی ارشد

(مجازی)

کارشناسی ارشد

(پردیس)

دکتری تخصصی

(پردیس)

دکتری تخصصی

(شبانه)

ورودی های 97 و ماقبل

شهریه ثابت

شهریه ثابت

شهریه ثابت

شهریه ثابت

45000000 ریال

(چهل و پنج میلیون ریال)

40000000 ریال

(چهل میلیون ریال)

ورودی 98 و 99

7000000 ریال

(هفت میلیون ریال)

شهریه ثابت

شهریه ثابت

شهریه ثابت

45000000 ریال

(چهل و پنج میلیون ریال)

40000000 ریال

(چهل میلیون ریال)

ورودی  1400 و 1401

10000000 ریال

(ده میلیون ریال)

17000000 ریال

(هفده میلیون ریال)

17000000 ریال

(هفده میلیون ریال)

35000000ریال

(سی و پنج میلیون ریال)

45000000 ریال

(چهل و پنج میلیون ریال)

40000000 ریال

(چهل میلیون ریال)

ورودی  1402

18000000 ریال (هجده میلیون ریال )

22000000 ریال (بیست و دو میلیون ریال)

25000000 ریال(بیست و پنج میلیون ریال)

45000000 ریال(چهل و پنج میلیون ریال)

80000000 ریال(هشتاد میلیون ریال)

60000000 ریال(شصت میلیون ریال)

ورودی  1403و دانشجویان مهمان (کلیه ورودی ها

20000000ریال (بیست میلیون ریال)

40000000ریال (چهل  میلیون ریال)

45000000ریال (چهل و پنج میلیون ریال)

70000000 ریال (هفتاد میلیون ریال)

120000000 ریال (یکصدو بیست میلیون ریال)

 

  100000000ریال (صدمیلیون ریال)


 

 

​​​​​​​

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دانشجویان شاهد و ایثارگر و دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی که مبلغ کل شهریه ترم آنها از مبلغ علی الحساب کمتر می باشد: با هماهنگی حسابداری مربوطه اقدام به تعیین مبلغ و پرداخت شهریه نمایند.

توجه 13 : دانشجویان کلیه مقاطع می توانند در هر نیمسال نسبت به حذف اضطراری یک درس در بازه تعیین شده در تقویم آموزشی اقدام نمایند. درخصوص دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد، حذف درس درصورتی امکان‌پذیر است که تعداد واحدهای درسی باقیمانده دانشجو کمتر از 8 واحد نباشد.

توجه 14 : در بازه حذف و اضافه دانشجویان محدودیتی در تعداد اخذ و حذف دروس ندارند مشروط به اینکه با حذف درس دانشجو، ظرفیت حد نصاب کلاس به زیر سقف مجاز نرسد.

توجه 15 : با توجه به اعلام مرکز فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی دانشگاه، عملیات گزارش گیری و وب سرویس های اتوماسیون اداری و آموزشی به سایر سامانه ها (سازمان امور دانشجویان، وزارت عتف، سامانه های تغذیه، خوابگاه، پژوهشی، فرهنگی، پرتال و صفحه شخصی استادان و ...) غیرفعال خواهدبود.​​​​​​​

​​​​​​​

معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه گیلان


دسته بندی | برچسب :
اطلاعیه ها

خبر های مهم

Asset Publisher

20 12 2025

چالش‌ها و فرصت‌های فناورانه صنایع گیلان در مرکز نوآوری دانشگاه گیلان بررسی شد

اولین نشست تخصصی در خصوص شناسایی و رفع نیازهای صنایع در حوزه توسعه فناوری، انتقال دانش فنی و تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی، در مرکز نوآوری دانشگاه گیلان برگزار شد. در این رویداد، نمایندگان بیش از ۲۰ شرکت و واحد صنعتی استان حضور داشتند و مهم‌ترین چالش‌ها، نیازهای فناورانه و فرصت‌های همکاری مشترک میان صنعت و دانشگاه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و هدف اصلی این نشست، ایجاد بستر تعامل مؤثر میان صنایع و ظرفیت‌های علمی، پژوهشی و فناورانه دانشگاه گیلان، کمک به رفع نیازهای فناورانه واحدهای صنعتی، تسهیل فرآیند انتقال فناوری و حمایت از تجاری‌سازی ایده‌ها و طرح‌های فناورانه بود. در ادامه نشست، شرکت‌های حاضر به بیان مسائل، نیازها و اولویت‌های فناورانه خود پرداخته و زمینه‌های همکاری مشترک در قالب پروژه‌های تحقیق و توسعه، قراردادهای فناورانه و استقرار واحدهای تحقیق و توسعه مورد بررسی قرار گرفت و ظرفیت‌های مرکز نوآوری دانشگاه گیلان در حمایت از شرکت‌های فناور، تیم‌های نوآور و ایده‌های صنعتی معرفی شد.  

17 12 2025

هفته پژوهش و فناوری در پردیس دانشگاهی برگزار شد

همزمان با هفته پژوهش و فناوری، مراسم این هفته نیز با برگزاری کارگاه‌ها و سخنرانی های علمی در پردیس دانشگاهی برگزار شد. دکتر بهرام قلمی رئیس پردیس دانشگاهی در این مراسم، ضمن تبریک هفته پژوهش و فناوری به معرفی سامانه‌های مرتبط با اشتغال پذیری دانشجویان و دانش آموختگان تحصیلات تکمیلی در زمینه جذب و به کارگیری محققان پسا دکتری، طرح‌های پژوهشی، حمایت از موضوعات تقاضا محور پرداخت. چگونگی رسیدن به دانشگاه نسل چهارم پرداخت. دکتر صفورا اسدی معاون آموزشی و پژوهشی پردیس دانشگاهی هم در این مراسم،  با تاکید بر این نکته که پژوهش از ارکان اساسی توسعه و رشد یک جامعه است خاطرنشان کرد: جامعه‌ رو به توسعه نیازمند نهادهایی است که فرهنگ پژوهش را در مسیرهای خود به جریان بیندازند. وی همچنین دانشجویان مزین به ارزش‌های اسلامی را سرمایه اصلی مملکت و امید جامعه برشمرد. دکتر افشین رحیمی یکی از کارآفرینان برتر استان گیلان نیز در این مراسم در خصوص ایجاد امید و انگیزه در دانشجویان، حس مسئولیت‌پذیری و نقش تحقیق و پژوهش برای ساختن ایرانی آباد و سربلند سخنرانی کرد. شایان ذکر است سخنرانی‏ علمی با عنوان " کاربرد هوش مصنوعی در پزشکی مطالعه موردی پردازش تصاویر پزشکی"، کارگاه‌های‏ آموزشی با عناوین "نظریه یکپارچه سازی ویژگی‌ها در توجه دیداری، اجرای عملی آزمون رایانه‌ای و تفسیر نتایج" و " آشنایی با اصول صحیح نگارش مقالات علمی" و تقدیر از دانشجویان سرآمد در حوزه‌ پژوهشی نیز از دیگر برنامه های هفته پژوهش و فناوری در پردیس دانشگاهی بود.

15 12 2025

آزمایشگاه جامع و مرکز تحقیقات علوم ورزشی و تندرستی دانشکده تربیت بدنی و علوم‌ورزشی راه‌اندازی شد

آزمایشگاه جامع و مرکز تحقیقات علوم ورزشی و تندرستی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه گیلان با هدف ارتقای پژوهش‌های تخصصی، توسعه همکاری‌های علمی و ارائه خدمات تستینگ به تیم‌های ورزشی و با حضور مسئولان دانشگاه، اعضای هیئت علمی و دانشجویان این دانشکده راه‌اندازی شد. این مرکز با برخورداری از بخش‌های تخصصی فیزیولوژی و عملکرد ورزشی، بیومکانیک ورزشی، آسیب‌شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی و مرکز کار با حیوانات آزمایشگاهی، امکانات پیشرفته‌ای برای پژوهش‌های علمی و کاربردی فراهم کرده است. تجهیزاتی نظیر ست کامل آنتروپومتری، گازآنالایزر، ارگومترهای هوازی و بی‌هوازی، دستگاه‌های سنجش عملکرد، Force Plate، EMG، Motion Capture، ابزارهای ارزیابی پاسچر و گیت، و همچنین امکانات ویژه مطالعات حیوانی، امکان بررسی دقیق عملکرد ورزشی، تحلیل بیومکانیکی حرکات، پیشگیری از آسیب و توانبخشی را فراهم می‌سازد و علاوه بر انجام پژوهش‌های تخصصی، آمادۀ همکاری با سایر دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور بوده و خدمات تستینگ تیم‌های ورزشی است.   

15 12 2025

درخشش پژوهشگران دانشگاه گیلان در مسابقات بین‌المللی اختراعات لندن ۲۰۲۵

در رقابت‌های بین‌المللی اختراعات لندن ۲۰۲۵، تیم پژوهشی دانشگاه گیلان با ارائه اختراعی نوآورانه با عنوان «سنسورهای پوستی فوق‌حساس مبتنی بر گرافن» موفق به کسب مدال طلا و جایزه ویژه این رویداد شد.  این مسابقات که با حضور مخترعان و پژوهشگران برجسته از سراسر جهان، به میزبانی دانشگاه کینگستون لندن و با همکاری شهرداری منطقه کینگستون آپون تیمز، در پایتخت انگلستان برگزار شد، اختراع ارائه‌شده توسط تیم دانشگاه گیلان متشکل از دکتر رضا انصاری خلخالی عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک، سجاد عموپور رودکلی، علیرضا نوری رودسری، علیرضا انصاری خلخالی و عرفان زارع دانشجویان دانشگاه گیلان، به دلیل دقت عملکرد بالا، بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته و قابلیت‌های کاربردی گسترده، به‌ویژه در حوزه پزشکی و سامانه‌های نظارتی، مورد توجه ویژه داوران قرار گرفت و علاوه بر کسب مدال طلا، موفق به دریافت جایزه ویژه این رویداد نیز شدند. روابط عمومی دانشگاه گیلان کسب این موفقیت را به اعضای تیم و جامعه دانشگاهی تبریک عرض می‌نماید. 

13 12 2025

استاندار گیلان در جمع دانشمندان دانشگاه گیلانِ حاضر در فهرست یک و دو درصد برتر جهان: دستاوردهای علمی، سرمایه ماندگار توسعه پایدار هستند

عصر امروز استاندار گیلان در سالن شهید انصاری استانداری، میزبان دانشمندان یک و دو درصد برترِ جهان از دانشگاه گیلان بود که در این نشست در ارتباط با موضوعات مختلف بحث و تبادل نظر شد.   استاندار گیلان در این نشست با تأکید بر جایگاه کلیدی نخبگان علمی در توسعه پایدار، اظهار داشت: دستاوردهای علمی برخلاف موفقیت‌های زودگذر، اثرات ماندگار و بلندمدتی در جامعه دارند و حمایت از پژوهشگران و دانشمندان، مسیر اصلی برای حل چالش‌های اساسی استان است.   دکتر حق‌شناس گفت: اگر فردی در طول عمر خود حتی یک گزاره تازه به دانش بشری بیفزاید، زندگی او با برکت همراه خواهد بود؛ چه رسد به دانشمندانی که یافته‌هایشان در سطح جهانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.   وی با مقایسه دستاوردهای علمی و موفقیت‌های ورزشی افزود: ورزش سرمایه اجتماعی کوتاه‌مدت ایجاد می‌کند، اما پژوهش‌های علمی پس از دستیابی به نتیجه، تازه آغازگر تأثیرات پایدار بر زندگی بشر هستند.   استاندار گیلان با اشاره به اینکه بسیاری از تحولات بزرگ تاریخ بشر حاصل تلاش دانشمندانی بوده که شاید هرگز ثمره نهایی کار خود را ندیده‌اند، تصریح کرد: فناوری‌ها و امکانات امروز، نتیجه پژوهش‌های سال‌های گذشته است و همین امر ضرورت حمایت مستمر سیاستگذاران از حوزه علم و پژوهش را دوچندان می‌کند.   وی یکی از اهداف اصلی این نشست را شناسایی ظرفیت‌های علمی استان دانست و اعلام کرد: افزایش ارتباط با نخبگان و دانشگاهیان و رشد تدریجی بودجه پژوهشی در دستور کار قرار دارد و از سال آینده، نیمی از بودجه پژوهشی استان به طرح‌های تحقیقاتی دانشمندان یک و دو درصد برتر جهان در دانشگاه‌های استان گیلان اختصاص خواهد یافت.   دکتر حق‌شناس با اشاره به نقش پژوهش در حل مسائل استان افزود: اتکا صرف به منابع دولتی کافی نیست و می‌توان با استفاده از ظرفیت بنگاه‌های اقتصادی، آنان را در قالب طرح‌های پژوهشی در حل مشکلات استان مشارکت داد.   وی در ادامه به چالش‌های زیست‌محیطی استان به‌ویژه مدیریت پسماند اشاره کرد و تأکید نمود: دولت به‌تنهایی قادر به حل این مشکل نیست و از هر طرح علمی و اجرایی که کمترین آسیب را به محیط‌زیست وارد کند، حمایت خواهد کرد.   دکتر باستی رئیس دانشگاه گیلان هم در این نشست، با اشاره به جایگاه تاریخی و علمی دانشگاه، بر ضرورت پاسخگویی دانشگاه‌ها به نیازهای جامعه تأکید کرد.   رئیس دانشگاه گیلان ضمن قدردانی از استاندار گیلان برای برگزاری این جلسه، گفت: دانشگاه گیلان از نظر جمعیتی در رتبه دوازدهم کشور قرار دارد، اما از منظر عدالت آموزشی و بودجه آموزشی، جایگاه شانزدهم را به خود اختصاص داده است. دکتر باستی در ادامه گزارشی از وضعیت اعضای هیئت علمی، کارمندان، دانشجویان و نیروهای شرکتی دانشگاه ارائه کرد. وی با مرور سیر تحول دانشگاه‌ها، به چهار نسل متفاوت اشاره کرد و گفت: دانشگاه‌ها در آغاز راه، در قالب نسل نخست، بیشتر بر آموزش و انتقال دانش تمرکز داشتند و رسالت اصلی آن‌ها تربیت نیروی انسانی متخصص برای جامعه بود. در ادامه، نسل دوم دانشگاه‌ها با محوریت پژوهش شکل گرفت و تلاش کرد تا علاوه بر آموزش، تولید علم و گسترش مرزهای دانش را در دستور کار قرار دهد. با ورود به نسل سوم، دانشگاه‌ها به عرصه فناوری و نوآوری گام نهادند و نقش‌آفرینی آن‌ها در تجاری‌سازی دانش و ارتباط با صنعت پررنگ‌تر شد. اما امروز، دانشگاه‌ها در آستانه نسل چهارم قرار دارند؛ نسلی که مسئولیت‌پذیری اجتماعی را به عنوان مأموریت اصلی خود تعریف می‌کند و باید پاسخگوی نیازهای جامعه باشد، به حل مسائل و چالش‌های مردم بپردازد و در مسیر توسعه پایدار کشور نقش‌آفرینی کند. رئیس دانشگاه گیلان با اشاره به شرایط دشوار تحریم‌ها و محدودیت‌های مالی، حفظ جایگاه علمی و بین‌المللی دانشگاه‌ها را نشانه‌ای از اقتدار علمی کشور دانست و تأکید کرد: مرجعیت علمی بخشی از اقتدار ملی محسوب می‌شود. دکتر باستی همچنین بر نقش صنعت در حمایت از توسعه فعالیت‌های علمی و پژوهشی تأکید کرد و گفت: ظرفیت عظیمی که در دانشگاه‌ها وجود دارد باید هم توسط بخش دولتی و هم بخش خصوصی به کار گرفته شود تا به ثمر بنشیند.   وی در پایان خاطرنشان کرد: هر سال حدود ۹۰۰ دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه گیلان رساله‌های علمی تعریف می‌کنند که اگر این ظرفیت عظیم در راستای حل مشکلات استان هدایت شود، می‌تواند تحولی بزرگ در توسعه منطقه‌ای ایجاد کند. شایان ذکر است در پایان این نشست، دانشمندان یک درصد و دو درصد برتر جهان، در ارتباط با تهیه بانک اطلاعاتی جامع استان در حوزه مشکلات و معضلات استان، توجه به ظرفیت‌های دانشگاه گیلان در حوزه‌های مختلف، اقتصاد دریا محور، محیط زیست، گردشگری پایدار، معیشت اعضای هیئت علمی، کمبود تجهیزات و امکانات آزمایشگاهی، وضعیت آسفالت، اعتبارات پژوهشی، عضویت در کارگروه استانی، توجه به ظرفیت‌های نخبگانی و ... دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود را مطرح کردند.  

11 12 2025

گفتگو با بانوی دانشگاهی که عشقِ مادری را با رسالت علمی درهم آمیخته است

به مناسبت میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) و گرامیداشت مقام مادر و روز زن، روابط عمومی دانشگاه گیلان گفت‌وگویی با دکتر ساناز حسن‌زاده عضو هیئت علمی گروه نساجی دانشکده فنی دانشگاه، به نمایندگی از بانوان دانشگاهی انجام داده است که توجه شما خوانندگان را به آن جلب می‌کنیم.   🔷 لطفاً خودتان را معرفی بفرمایید. ساناز حسن‌زاده هستم دارای مدرک دکترای مهندسی نساجی و عضو هئیت علمی دانشگاه گیلان در دانشکده فنی. به لطف عنایت خداوند، در هر سه مقطع تحصیلی دانشجوی برتر استعداد درخشان بوده و همواره تحت حمایت بنیاد ملی نخبگان، از تسهیلات آموزشی و پژوهشی این نهاد علمی بهره برده‌ام. به دلیل علاقه‌­ی بسیار زیاد به حوزه‌ی آموزش، شغل معلمی را در سطح آموزش عالی انتخاب کردم و با نهایت عشق و توان، سعی در پرورش نسلی آگاه و کارآمد برای این مرز و بوم دارم و معتقدم که خلاقیت در شیوه‌­ی آموزشی و به‌­روز بودن در حوزه­‌ی پژوهش، کلید موفقیت در زمینه­‌ی تعلیم و تربیت اعضای جامعه‌­ی علمی کنونی است. در حال حاضر نیز علاوه بر فعالیت به عنوان یک بانوی شاغل در جامعه­‌ی دانشگاهی، به عنوان یک همسر و یک مادر نیز ایفای نقش دارم و صاحب دو فرزند پسر هستم. 🔷 تجربه مادری، چگونه به غنای مدیریت و هدایت شما کمک کرده است؟ نگرانی درباره کیفیت تعلیم و تربیت فرزندانی که موهبت و امانت خداوند هستند، یکی از مهم­ترین دغدغه‌­های تمامی مادران ایرانی است. امید به داشتن فرزندانی سالم، صالح و آینده­‌دار، به خصوص برای مادران شاغل، قطعاً نیازمند مدیریت و برنامه­‌ریزی صحیح بین مسائل کاری و امور خانوادگی است. تجربه مادری باعث شده در کارم هدفمند و منظم باشم تا علاوه بر موفقیت شغلی، از نگاه همسر و فرزندان نیز مورد پذیرش باشم. باور دارم کیفیت کار زمانی به اوج می‌رسد که فرزندانم مرا مادری نمونه بدانند و خود نیز احساس رضایت قلبی داشته باشم. 🔷 راز اصلی هماهنگی موفق بین مسئولیت­‌های خانوادگی و حرفه‌­ای از نظر شما چیست؟ برای هر انسانی، قبول چندین مسئولیت به طور هم­زمان، کاری بسیار دشوار و نگران­‌کننده است؛ به­‌خصوص اگر بخشی از این مسئولیت، در قالب جایگاه مادرانه باشد. حفظ تعادل میان وظایف کاری و انتظارات خانواده، مسئولیتی طاقت‌فرساست که تنها با اراده‌ی قوی، امید به یاری خداوند و همراهی همسر امکان‌پذیر می‌شود. از تجربه‌ی شخصی خود بگویم، اگر همسرم شرایط دشوار کار و مسئولیت فرزندپروری را درک نمی‌کرد، هماهنگی میان این دو مسئولیت ممکن نبود. معتقد‌م همسرِ یک بانو و مادرِ شاغل، نزدیک‌ترین همراه و بهترین یاور اوست. 🔷 کدام وجه از زندگی بانوی بزرگواری مانند حضرت زهرا(س) بیش­ترین درس را درباره­‌ی «زندگی چندبعدی» به شما داده است؟ بنده هرگز قادر نیستم که در تمام وجوه زندگی، به شیوه­‌ی بانوی والامقام حضرت فاطمه زهرا (س) عمل کنم چون به اندازه­‌ی این بانوی بزرگوار معصوم و عاری از اشتباه نیستم. اما همیشه یک چیز را سرلوحه­‌ی رفتار خود قرار داده‌ام و آن، دل سپردن به تقدیر الهی است. اینکه چقدر بتوانم در انجام مسئولیت­‌های محوله، به درستی و رضایت‌مندانه عمل کنم، را همیشه به خداوند می­‌سپارم. تا جایی که توان و اراده دارم، پیش می‌­روم اما در طول مسیر، تقدیری را که خداوند برای من مناسب می‌­داند با تمام وجود می­‌پذیرم زیرا باور قلبی دارم که اگر با نیت سالم در راستای انجام مسئولیت­‌های خود قدم بردارم، خداوند هرگز مرا تنها رها نمی‌کند.   🔷 چگونه پایبندی به ارزش‌های فرهنگی و دینی می‌­تواند به عاملی توان­بخش و تمرکززا برای یک زن تبدیل شود؟ ارزش‌های فرهنگی جامعه‌ی ایرانی، منطبق بر معیارهای تأییدشده‌ی دین اسلام است. فرهنگ اسلامی، بر مبنای داشتن جامعه‌ای خداشناس، صلح‌طلب و انسان‌دوستانه پایه‌ریزی می‌شود و پایداری به این اصول، به ویژه برای یک زن در جامعه‌ی مشوش امروزی، بسیار اثرگذار خواهد بود. مادران شاغل بواسطه‌ی داشتن مسئولیت‌های متعدد در زندگی چندبعدی خود، بسیار آسیب‌پذیرتر هستند؛ لذا هر چه شناخت آن‌ها نسبت به ارزش‌های اصیل فرهنگی و باورهای دینی منطبق با روح الهی بیشتر باشد، آرامش بیشتری خواهند داشت. حفظ آرامش و احساس امنیت برای یک زن، کلید اصلی موفقیت او در تمام عرصه‌های زندگی خواهد بود و در چنین شرایطی است که به خوبی می‌تواند بر مسئولیت‌های خود متمرکز شود و با حداکثر توان خود به انجام آن‌ها بپردازد. 🔷 پیام امیدبخش شما به بانوان جوانی که در پی تأثیرگذاری در هر دو عرصه‌­ی خانواده و جامعه هستند، چیست؟ به خودتان و به اراده‌­ی خدواند باور داشته باشید؛ خداوند زن را قوی آفرید.