فراخوان پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان دکتری به شیوه استاد محور در سال تحصیلی 1405 ـ 1404

05 08 2025
کد خبر : 23560102
تعداد بازدید : 22491

به اطلاع می‌رساند دانشگاه گیلان مطابق با «آیین نامه پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان در دوره تحصیلی دکتری به شماره 2/307862 مورخ 1401/10/17»، «ضوابط و مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری» و «دستورالعمل اجرایی شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه گیلان»، برای نیم­سال اول سال تحصیلی 1405-1404 از بین دانشجویان و دانش‌­آموختگان ممتاز مقطع کارشناسی‌ارشد واجد شرایط این دانشگاه و سایر دانشگاه­‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور در رشته شهرسازی به شیوه استاد محور دانشجو می­‌پذیرد.

دریافت مشخصات اساتید پذیرنده دانشجوی استادمحور

کلیه متقاضیان واجد شرایط این فراخوان از تاریخ 1404/05/15 تا 1404/05/20می‌­توانند با مراجعه به سایت معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه گیلان به نشانی (https://education.guilan.ac.ir)، نسبت به ارسال مدارک جهت شرکت در فراخوان اقدام نمایند.        

  • ارائه درخواست و دارا بودن شرایط لازم به هیچ عنوان به منزله پذیرش نمی­‌باشد.
  • در صورت وجود هر گونه مغایرت در شرایط متقاضیان با ضوابط موجود در فراخوان، درخواست ایشان مورد بررسی قرار نخواهد گرفت.
  • پذیرش اولیه به منزله پذیرش قطعی نیست و هیچ گونه حقّی برای داوطلبان ایجاد نمی کند.
  • پذیرش نهایی منوط به تأیید سازمان سنجش آموزش کشور است.
  • پذیرش بدون آزمون دکتری از طریق سهمیه استعداد درخشان امتیازی است که در چارچوب مقررات به متقاضیان واجد شرایط اعطا می گردد و نه حقی که مورد مطالبه باشد، از این رو، امکان اعتراض به معیارها و نحوه ارزیابی دانشگاه برای معرفی پذیرفته شدگان وجود ندارد.

شرایط لازم برای ارائه درخواست

1) از تاریخ دانش آموختگی متقاضی تا اول مهرماه سال 1404، بیش از سه سال نگذشته باشد. لذا دانش‌آموختگانی که پیش از تاریخ 1401/07/01 فارغ التحصیل شده‌اند، مجاز به شرکت در این فراخوان نیستند.

2) دانشجویان سال آخر دوره کارشناسی ارشد که به استثنای پایان‌نامه،کلیه واحدهای درسی خود اعم از سمینار و روش تحقیق را گذرانده باشند و حداکثر تا تاریخ 1404/06/31فارغ التحصیل شوند، مجاز به شرکت در این فراخوان هستند.

3) پذیرش متقاضیان صرفا ً در همان رشته مقطع کارشناسی‌ارشد یا رشته های تحصیلی مرتبط با آن به تشخیص گروه آموزشی مربوطه و تأیید شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه امکان‌پذیر است. ضروری است مدرک کارشناسی مدنظر پیش از مدرک کارشناسی ارشد مرتبط اخذ شده باشد.

4) متقاضیان دارای مدارك حوزوی معادل کارشناسی چنانچه دوره کارشناسی ارشد خود را از طریق آزمون تحصیلات‌تکمیلی سازمان سنجش وارد شده اند، با احراز سایر شرایط می‌­توانند متقاضی استفاده از تسهیلات این آیین نامه باشند در غیراین صورت مجاز به شرکت در این فراخوان نیستند.

5) داشتن حداقل معدل کل 16 «شانزده» در دوره کارشناسی (یا میانگین همتراز شده طبق دستور العمل مصوب شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه).

6) داشتن حداقل معدل کل 17 «هفده» در دوره کارشناسی ارشد بدون احتساب نمره پایان نامه (یا میانگین همتراز شده طبق دستور العمل مصوب شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه).

7) پذیرش متقاضیان حائز شرایط، در دوره­‌ روزانه مقطع دکتری تخصصی و بدون اخذ شهریه صورت می‌گیرد.

8) اتباع غیر ایرانی مقیم ایران ورودی کارشناسی ارشد سال تحصیلی 1402-1401 و بعد از آن در صورت داشتن شرایط می توانند از تسهیلات این آیین نامه بهره مند شوند.

9) پذیرفته شدگان بدون آزمون استعدادهای درخشان، در صورت انصراف از تحصیل پس از ثبت نام نهایی در دوره روزانه، مشمول مقررات آموزشی دانشجویان انصرافی می شوند.

10) متقاضیان محترم بایستی پس از اخذ پذیرش نهایی، در صورت پذیرش در سایر دانشگاهها، نسبت به اعلام انصراف رسمی از پذیرش در سایر دانشگاه­ها اقدام نمایند.

شرایط پذیرش

1) کسب حداقل ۶۰ امتیاز از مجموع امتیازات سوابق پژوهشی (با حداکثر امتیاز 40)، سوابق آموزشی (با حداکثر امتیاز 30) و مصاحبه (با حداکثر امتیاز 30)  طبق جداول پیوست برای پذیرش ضروری است.

2) کسب حداقل ۵ امتیاز از ردیف 1 جدول شماره 1 (حداقل از یکی از موارد زیر):

2ـ 1) مقاله مرتبط با پایان نامه در نشریه معتبر علمی پژوهشی با نمایه بین المللی شامل ISI،ISC  و سایر نمایه‌‏های مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.

     تبصره 1: به بیش از 6 مقاله امتیاز تعلق نمی‌‏گیرد.

    تبصره 2:  از مقالات دارای پذیرش چاپ، حداکثر دو مورد قابل امتیازدهی است.

2-2) ثبت اختراع با داوری و تأیید نهایی سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران.

2-3) رتبه اول تا سوم انفرادی یا اول گروهی در جشنواره های علمی معتبر ملی و بین المللی (خوارزمی، فارابی، رازی و ابن سینا) و مسابقات ورزشی بین المللی در قالب تیم ملی (منحصراً دانشجویان رشته تربیت بدنی).

ملاحظات مهم

1) متقاضی نباید در زمان ارائه تقاضای پذیرش، دانشجوی دکتری سایر مؤسسات و دانشگاه‌ها باشد.

2)  مدارک متقاضیانی که در مهلت مقرر اقدام به ثبت نام و تکمیل اطلاعات ثبت نامی خود نکرده باشند، به هیچ وجـه بررسی نمی شود.

3) تا موعد ثبت نام در مقطع دکتری تمامی مدارک نهایی تحصیلی کارشناسی ارشد باید ارائه گردد.

4) پذیرش نهایی متقاضیان منوط به تأیید سازمان سنجش آموزش کشور و پذیرش قطعی منوط به تأیید دبیرخانه هیأت مرکزی گزینش دانشجوی سازمان سنجش آموزش کشور است، دانشگاه از صدور گواهی اشتغال به تحصیل تا دریافت این تأییدیه معذور است.

5) چنانچه در هر مرحله از ثبت نام، بررسی مدارک و اشتغال به تحصیل مشخص شود که داوطلب شرایط پذیرش از طریق این فراخوان را ندارد یا مغایرتی بین مدارک و مستندات ارائه شده با اصل مدارک وجود داشته باشد، بلافاصله از ثبت نام و ادامه تحصیل وی جلوگیری می شود و مطابق مقررات با وی رفتار خواهد شد.

6) ارزیابی پرونده­‌ها بر اساس آخرین وضعیت آموزشی-پژوهشی ثبت شده توسط متقاضیان در زمان ارائه درخواست به دفتر استعدادهای درخشان صورت می پذیرد و لذا تغییرات پدید آمده در وضعیت آموزشی-پژوهشی متقاضیان (نظیر ارائه مقالات چاپ شده جدید و ...) پـس از ثبت نهـایی درخواست به هیچ وجه اعمال نمی شود.

7) ارائه اصل کلیه مستندات پژوهشی و آموزشی در زمان مصاحبه الزامی می باشد . زمان مصاحبه توسط گروه آموزشی مربوطه به داوطلبان اطلاع رسانی خواهد شد.

مدارک مورد نیاز (فایل های ارسالی واضح و با حجم کم ارسال شود)

۱- فرمهای تکمیل شده شامل "فرم شماره 1" و "فرم پذیرش استاد محور مقطع دکتری" در قالب فایل های Word و Pdf.

دریافت فرم شماره 1 (فایل word)   (فایل pdf).

دریافت فرم پذیرش استاد محور مقطع دکتری (فایل word)   (فایل pdf).

2- اسکن یک قطعه عکس ۴*۳ جدید.

3- تصویر فیش واریزی به مبلغ 2400000 ریال ( معادل دویست و چهل هزار تومان) بابت حق ثبت نام به شماره شبا 110100004001073003020904 IR با شناسه واریز 383073052117100001400270309212 به نام تمرکز وجوه درآمد حساب دانشگاه گیلان نزد بانک مرکزی.

4ـ تصویر کارت ملی و شناسنامه.

5-  تصویر گواهی (فارغ التحصیلان) و ریزنمرات کارشناسی و کارشناسی ارشد.

تبصره: برای دانشجویان نیمسال آخر دوره کارشناسی‌ارشد گواهی اشتغال به تحصیل و نیز تایید اتمام دوره مربوطه تا 1404/06/31 از دانشگاه محل تحصیل.

6 - تصویر مدرک مربوط به عنوان پایان نامه کارشناسی ارشد.

7- تصویر کارت پایان خدمت وظیفه عمومی یا معافیت تحصیلی برای داوطلبان مرد.

8-  مدارک مربوط به دارا بودن شرایط لازم برای استفاده از آیین نامه شامل اصل و نامه پذیرش قطعی مقاله، گواهی رتبه اوّل تا سوّم انفرادی و یا اوّل گروهی در جشنواره ها یا مسابقات معتبر علمی ورزشی دانشجویی، گواهی ثبت اختراع با داوری و تأیید نهایی سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران، گواهی کتاب تألیفی یا ترجمه شده، کپی مدرک زبان (درصورت وجود هریک از موارد فوق).

9- توصیه نامه از استاد راهنما و یک استاد دیگر از دوره کارشناسی ارشد.

لازم است کلیه مدارک مورد نیاز به صورت یک فولدر (پوشه) به ایمیل دفتر استعداد درخشان دانشگاه گیلان به آدرس gutalent@guilan.ac.ir ارسال شود.

معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه

 دانشگاه گیلان در شبکه‌های اجتماعی
 پیام‌رسان ایتا 
 پیام‌رسان سروش
 پیام‌رسان بله


دسته بندی | برچسب :
اطلاعیه ها

خبر های مهم

Asset Publisher

20 12 2025

چالش‌ها و فرصت‌های فناورانه صنایع گیلان در مرکز نوآوری دانشگاه گیلان بررسی شد

اولین نشست تخصصی در خصوص شناسایی و رفع نیازهای صنایع در حوزه توسعه فناوری، انتقال دانش فنی و تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی، در مرکز نوآوری دانشگاه گیلان برگزار شد. در این رویداد، نمایندگان بیش از ۲۰ شرکت و واحد صنعتی استان حضور داشتند و مهم‌ترین چالش‌ها، نیازهای فناورانه و فرصت‌های همکاری مشترک میان صنعت و دانشگاه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و هدف اصلی این نشست، ایجاد بستر تعامل مؤثر میان صنایع و ظرفیت‌های علمی، پژوهشی و فناورانه دانشگاه گیلان، کمک به رفع نیازهای فناورانه واحدهای صنعتی، تسهیل فرآیند انتقال فناوری و حمایت از تجاری‌سازی ایده‌ها و طرح‌های فناورانه بود. در ادامه نشست، شرکت‌های حاضر به بیان مسائل، نیازها و اولویت‌های فناورانه خود پرداخته و زمینه‌های همکاری مشترک در قالب پروژه‌های تحقیق و توسعه، قراردادهای فناورانه و استقرار واحدهای تحقیق و توسعه مورد بررسی قرار گرفت و ظرفیت‌های مرکز نوآوری دانشگاه گیلان در حمایت از شرکت‌های فناور، تیم‌های نوآور و ایده‌های صنعتی معرفی شد.  

17 12 2025

هفته پژوهش و فناوری در پردیس دانشگاهی برگزار شد

همزمان با هفته پژوهش و فناوری، مراسم این هفته نیز با برگزاری کارگاه‌ها و سخنرانی های علمی در پردیس دانشگاهی برگزار شد. دکتر بهرام قلمی رئیس پردیس دانشگاهی در این مراسم، ضمن تبریک هفته پژوهش و فناوری به معرفی سامانه‌های مرتبط با اشتغال پذیری دانشجویان و دانش آموختگان تحصیلات تکمیلی در زمینه جذب و به کارگیری محققان پسا دکتری، طرح‌های پژوهشی، حمایت از موضوعات تقاضا محور پرداخت. چگونگی رسیدن به دانشگاه نسل چهارم پرداخت. دکتر صفورا اسدی معاون آموزشی و پژوهشی پردیس دانشگاهی هم در این مراسم،  با تاکید بر این نکته که پژوهش از ارکان اساسی توسعه و رشد یک جامعه است خاطرنشان کرد: جامعه‌ رو به توسعه نیازمند نهادهایی است که فرهنگ پژوهش را در مسیرهای خود به جریان بیندازند. وی همچنین دانشجویان مزین به ارزش‌های اسلامی را سرمایه اصلی مملکت و امید جامعه برشمرد. دکتر افشین رحیمی یکی از کارآفرینان برتر استان گیلان نیز در این مراسم در خصوص ایجاد امید و انگیزه در دانشجویان، حس مسئولیت‌پذیری و نقش تحقیق و پژوهش برای ساختن ایرانی آباد و سربلند سخنرانی کرد. شایان ذکر است سخنرانی‏ علمی با عنوان " کاربرد هوش مصنوعی در پزشکی مطالعه موردی پردازش تصاویر پزشکی"، کارگاه‌های‏ آموزشی با عناوین "نظریه یکپارچه سازی ویژگی‌ها در توجه دیداری، اجرای عملی آزمون رایانه‌ای و تفسیر نتایج" و " آشنایی با اصول صحیح نگارش مقالات علمی" و تقدیر از دانشجویان سرآمد در حوزه‌ پژوهشی نیز از دیگر برنامه های هفته پژوهش و فناوری در پردیس دانشگاهی بود.

15 12 2025

آزمایشگاه جامع و مرکز تحقیقات علوم ورزشی و تندرستی دانشکده تربیت بدنی و علوم‌ورزشی راه‌اندازی شد

آزمایشگاه جامع و مرکز تحقیقات علوم ورزشی و تندرستی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه گیلان با هدف ارتقای پژوهش‌های تخصصی، توسعه همکاری‌های علمی و ارائه خدمات تستینگ به تیم‌های ورزشی و با حضور مسئولان دانشگاه، اعضای هیئت علمی و دانشجویان این دانشکده راه‌اندازی شد. این مرکز با برخورداری از بخش‌های تخصصی فیزیولوژی و عملکرد ورزشی، بیومکانیک ورزشی، آسیب‌شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی و مرکز کار با حیوانات آزمایشگاهی، امکانات پیشرفته‌ای برای پژوهش‌های علمی و کاربردی فراهم کرده است. تجهیزاتی نظیر ست کامل آنتروپومتری، گازآنالایزر، ارگومترهای هوازی و بی‌هوازی، دستگاه‌های سنجش عملکرد، Force Plate، EMG، Motion Capture، ابزارهای ارزیابی پاسچر و گیت، و همچنین امکانات ویژه مطالعات حیوانی، امکان بررسی دقیق عملکرد ورزشی، تحلیل بیومکانیکی حرکات، پیشگیری از آسیب و توانبخشی را فراهم می‌سازد و علاوه بر انجام پژوهش‌های تخصصی، آمادۀ همکاری با سایر دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور بوده و خدمات تستینگ تیم‌های ورزشی است.   

15 12 2025

درخشش پژوهشگران دانشگاه گیلان در مسابقات بین‌المللی اختراعات لندن ۲۰۲۵

در رقابت‌های بین‌المللی اختراعات لندن ۲۰۲۵، تیم پژوهشی دانشگاه گیلان با ارائه اختراعی نوآورانه با عنوان «سنسورهای پوستی فوق‌حساس مبتنی بر گرافن» موفق به کسب مدال طلا و جایزه ویژه این رویداد شد.  این مسابقات که با حضور مخترعان و پژوهشگران برجسته از سراسر جهان، به میزبانی دانشگاه کینگستون لندن و با همکاری شهرداری منطقه کینگستون آپون تیمز، در پایتخت انگلستان برگزار شد، اختراع ارائه‌شده توسط تیم دانشگاه گیلان متشکل از دکتر رضا انصاری خلخالی عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک، سجاد عموپور رودکلی، علیرضا نوری رودسری، علیرضا انصاری خلخالی و عرفان زارع دانشجویان دانشگاه گیلان، به دلیل دقت عملکرد بالا، بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته و قابلیت‌های کاربردی گسترده، به‌ویژه در حوزه پزشکی و سامانه‌های نظارتی، مورد توجه ویژه داوران قرار گرفت و علاوه بر کسب مدال طلا، موفق به دریافت جایزه ویژه این رویداد نیز شدند. روابط عمومی دانشگاه گیلان کسب این موفقیت را به اعضای تیم و جامعه دانشگاهی تبریک عرض می‌نماید. 

13 12 2025

استاندار گیلان در جمع دانشمندان دانشگاه گیلانِ حاضر در فهرست یک و دو درصد برتر جهان: دستاوردهای علمی، سرمایه ماندگار توسعه پایدار هستند

عصر امروز استاندار گیلان در سالن شهید انصاری استانداری، میزبان دانشمندان یک و دو درصد برترِ جهان از دانشگاه گیلان بود که در این نشست در ارتباط با موضوعات مختلف بحث و تبادل نظر شد.   استاندار گیلان در این نشست با تأکید بر جایگاه کلیدی نخبگان علمی در توسعه پایدار، اظهار داشت: دستاوردهای علمی برخلاف موفقیت‌های زودگذر، اثرات ماندگار و بلندمدتی در جامعه دارند و حمایت از پژوهشگران و دانشمندان، مسیر اصلی برای حل چالش‌های اساسی استان است.   دکتر حق‌شناس گفت: اگر فردی در طول عمر خود حتی یک گزاره تازه به دانش بشری بیفزاید، زندگی او با برکت همراه خواهد بود؛ چه رسد به دانشمندانی که یافته‌هایشان در سطح جهانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.   وی با مقایسه دستاوردهای علمی و موفقیت‌های ورزشی افزود: ورزش سرمایه اجتماعی کوتاه‌مدت ایجاد می‌کند، اما پژوهش‌های علمی پس از دستیابی به نتیجه، تازه آغازگر تأثیرات پایدار بر زندگی بشر هستند.   استاندار گیلان با اشاره به اینکه بسیاری از تحولات بزرگ تاریخ بشر حاصل تلاش دانشمندانی بوده که شاید هرگز ثمره نهایی کار خود را ندیده‌اند، تصریح کرد: فناوری‌ها و امکانات امروز، نتیجه پژوهش‌های سال‌های گذشته است و همین امر ضرورت حمایت مستمر سیاستگذاران از حوزه علم و پژوهش را دوچندان می‌کند.   وی یکی از اهداف اصلی این نشست را شناسایی ظرفیت‌های علمی استان دانست و اعلام کرد: افزایش ارتباط با نخبگان و دانشگاهیان و رشد تدریجی بودجه پژوهشی در دستور کار قرار دارد و از سال آینده، نیمی از بودجه پژوهشی استان به طرح‌های تحقیقاتی دانشمندان یک و دو درصد برتر جهان در دانشگاه‌های استان گیلان اختصاص خواهد یافت.   دکتر حق‌شناس با اشاره به نقش پژوهش در حل مسائل استان افزود: اتکا صرف به منابع دولتی کافی نیست و می‌توان با استفاده از ظرفیت بنگاه‌های اقتصادی، آنان را در قالب طرح‌های پژوهشی در حل مشکلات استان مشارکت داد.   وی در ادامه به چالش‌های زیست‌محیطی استان به‌ویژه مدیریت پسماند اشاره کرد و تأکید نمود: دولت به‌تنهایی قادر به حل این مشکل نیست و از هر طرح علمی و اجرایی که کمترین آسیب را به محیط‌زیست وارد کند، حمایت خواهد کرد.   دکتر باستی رئیس دانشگاه گیلان هم در این نشست، با اشاره به جایگاه تاریخی و علمی دانشگاه، بر ضرورت پاسخگویی دانشگاه‌ها به نیازهای جامعه تأکید کرد.   رئیس دانشگاه گیلان ضمن قدردانی از استاندار گیلان برای برگزاری این جلسه، گفت: دانشگاه گیلان از نظر جمعیتی در رتبه دوازدهم کشور قرار دارد، اما از منظر عدالت آموزشی و بودجه آموزشی، جایگاه شانزدهم را به خود اختصاص داده است. دکتر باستی در ادامه گزارشی از وضعیت اعضای هیئت علمی، کارمندان، دانشجویان و نیروهای شرکتی دانشگاه ارائه کرد. وی با مرور سیر تحول دانشگاه‌ها، به چهار نسل متفاوت اشاره کرد و گفت: دانشگاه‌ها در آغاز راه، در قالب نسل نخست، بیشتر بر آموزش و انتقال دانش تمرکز داشتند و رسالت اصلی آن‌ها تربیت نیروی انسانی متخصص برای جامعه بود. در ادامه، نسل دوم دانشگاه‌ها با محوریت پژوهش شکل گرفت و تلاش کرد تا علاوه بر آموزش، تولید علم و گسترش مرزهای دانش را در دستور کار قرار دهد. با ورود به نسل سوم، دانشگاه‌ها به عرصه فناوری و نوآوری گام نهادند و نقش‌آفرینی آن‌ها در تجاری‌سازی دانش و ارتباط با صنعت پررنگ‌تر شد. اما امروز، دانشگاه‌ها در آستانه نسل چهارم قرار دارند؛ نسلی که مسئولیت‌پذیری اجتماعی را به عنوان مأموریت اصلی خود تعریف می‌کند و باید پاسخگوی نیازهای جامعه باشد، به حل مسائل و چالش‌های مردم بپردازد و در مسیر توسعه پایدار کشور نقش‌آفرینی کند. رئیس دانشگاه گیلان با اشاره به شرایط دشوار تحریم‌ها و محدودیت‌های مالی، حفظ جایگاه علمی و بین‌المللی دانشگاه‌ها را نشانه‌ای از اقتدار علمی کشور دانست و تأکید کرد: مرجعیت علمی بخشی از اقتدار ملی محسوب می‌شود. دکتر باستی همچنین بر نقش صنعت در حمایت از توسعه فعالیت‌های علمی و پژوهشی تأکید کرد و گفت: ظرفیت عظیمی که در دانشگاه‌ها وجود دارد باید هم توسط بخش دولتی و هم بخش خصوصی به کار گرفته شود تا به ثمر بنشیند.   وی در پایان خاطرنشان کرد: هر سال حدود ۹۰۰ دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه گیلان رساله‌های علمی تعریف می‌کنند که اگر این ظرفیت عظیم در راستای حل مشکلات استان هدایت شود، می‌تواند تحولی بزرگ در توسعه منطقه‌ای ایجاد کند. شایان ذکر است در پایان این نشست، دانشمندان یک درصد و دو درصد برتر جهان، در ارتباط با تهیه بانک اطلاعاتی جامع استان در حوزه مشکلات و معضلات استان، توجه به ظرفیت‌های دانشگاه گیلان در حوزه‌های مختلف، اقتصاد دریا محور، محیط زیست، گردشگری پایدار، معیشت اعضای هیئت علمی، کمبود تجهیزات و امکانات آزمایشگاهی، وضعیت آسفالت، اعتبارات پژوهشی، عضویت در کارگروه استانی، توجه به ظرفیت‌های نخبگانی و ... دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود را مطرح کردند.  

11 12 2025

گفتگو با بانوی دانشگاهی که عشقِ مادری را با رسالت علمی درهم آمیخته است

به مناسبت میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) و گرامیداشت مقام مادر و روز زن، روابط عمومی دانشگاه گیلان گفت‌وگویی با دکتر ساناز حسن‌زاده عضو هیئت علمی گروه نساجی دانشکده فنی دانشگاه، به نمایندگی از بانوان دانشگاهی انجام داده است که توجه شما خوانندگان را به آن جلب می‌کنیم.   🔷 لطفاً خودتان را معرفی بفرمایید. ساناز حسن‌زاده هستم دارای مدرک دکترای مهندسی نساجی و عضو هئیت علمی دانشگاه گیلان در دانشکده فنی. به لطف عنایت خداوند، در هر سه مقطع تحصیلی دانشجوی برتر استعداد درخشان بوده و همواره تحت حمایت بنیاد ملی نخبگان، از تسهیلات آموزشی و پژوهشی این نهاد علمی بهره برده‌ام. به دلیل علاقه‌­ی بسیار زیاد به حوزه‌ی آموزش، شغل معلمی را در سطح آموزش عالی انتخاب کردم و با نهایت عشق و توان، سعی در پرورش نسلی آگاه و کارآمد برای این مرز و بوم دارم و معتقدم که خلاقیت در شیوه‌­ی آموزشی و به‌­روز بودن در حوزه­‌ی پژوهش، کلید موفقیت در زمینه­‌ی تعلیم و تربیت اعضای جامعه‌­ی علمی کنونی است. در حال حاضر نیز علاوه بر فعالیت به عنوان یک بانوی شاغل در جامعه­‌ی دانشگاهی، به عنوان یک همسر و یک مادر نیز ایفای نقش دارم و صاحب دو فرزند پسر هستم. 🔷 تجربه مادری، چگونه به غنای مدیریت و هدایت شما کمک کرده است؟ نگرانی درباره کیفیت تعلیم و تربیت فرزندانی که موهبت و امانت خداوند هستند، یکی از مهم­ترین دغدغه‌­های تمامی مادران ایرانی است. امید به داشتن فرزندانی سالم، صالح و آینده­‌دار، به خصوص برای مادران شاغل، قطعاً نیازمند مدیریت و برنامه­‌ریزی صحیح بین مسائل کاری و امور خانوادگی است. تجربه مادری باعث شده در کارم هدفمند و منظم باشم تا علاوه بر موفقیت شغلی، از نگاه همسر و فرزندان نیز مورد پذیرش باشم. باور دارم کیفیت کار زمانی به اوج می‌رسد که فرزندانم مرا مادری نمونه بدانند و خود نیز احساس رضایت قلبی داشته باشم. 🔷 راز اصلی هماهنگی موفق بین مسئولیت­‌های خانوادگی و حرفه‌­ای از نظر شما چیست؟ برای هر انسانی، قبول چندین مسئولیت به طور هم­زمان، کاری بسیار دشوار و نگران­‌کننده است؛ به­‌خصوص اگر بخشی از این مسئولیت، در قالب جایگاه مادرانه باشد. حفظ تعادل میان وظایف کاری و انتظارات خانواده، مسئولیتی طاقت‌فرساست که تنها با اراده‌ی قوی، امید به یاری خداوند و همراهی همسر امکان‌پذیر می‌شود. از تجربه‌ی شخصی خود بگویم، اگر همسرم شرایط دشوار کار و مسئولیت فرزندپروری را درک نمی‌کرد، هماهنگی میان این دو مسئولیت ممکن نبود. معتقد‌م همسرِ یک بانو و مادرِ شاغل، نزدیک‌ترین همراه و بهترین یاور اوست. 🔷 کدام وجه از زندگی بانوی بزرگواری مانند حضرت زهرا(س) بیش­ترین درس را درباره­‌ی «زندگی چندبعدی» به شما داده است؟ بنده هرگز قادر نیستم که در تمام وجوه زندگی، به شیوه­‌ی بانوی والامقام حضرت فاطمه زهرا (س) عمل کنم چون به اندازه­‌ی این بانوی بزرگوار معصوم و عاری از اشتباه نیستم. اما همیشه یک چیز را سرلوحه­‌ی رفتار خود قرار داده‌ام و آن، دل سپردن به تقدیر الهی است. اینکه چقدر بتوانم در انجام مسئولیت­‌های محوله، به درستی و رضایت‌مندانه عمل کنم، را همیشه به خداوند می­‌سپارم. تا جایی که توان و اراده دارم، پیش می‌­روم اما در طول مسیر، تقدیری را که خداوند برای من مناسب می‌­داند با تمام وجود می­‌پذیرم زیرا باور قلبی دارم که اگر با نیت سالم در راستای انجام مسئولیت­‌های خود قدم بردارم، خداوند هرگز مرا تنها رها نمی‌کند.   🔷 چگونه پایبندی به ارزش‌های فرهنگی و دینی می‌­تواند به عاملی توان­بخش و تمرکززا برای یک زن تبدیل شود؟ ارزش‌های فرهنگی جامعه‌ی ایرانی، منطبق بر معیارهای تأییدشده‌ی دین اسلام است. فرهنگ اسلامی، بر مبنای داشتن جامعه‌ای خداشناس، صلح‌طلب و انسان‌دوستانه پایه‌ریزی می‌شود و پایداری به این اصول، به ویژه برای یک زن در جامعه‌ی مشوش امروزی، بسیار اثرگذار خواهد بود. مادران شاغل بواسطه‌ی داشتن مسئولیت‌های متعدد در زندگی چندبعدی خود، بسیار آسیب‌پذیرتر هستند؛ لذا هر چه شناخت آن‌ها نسبت به ارزش‌های اصیل فرهنگی و باورهای دینی منطبق با روح الهی بیشتر باشد، آرامش بیشتری خواهند داشت. حفظ آرامش و احساس امنیت برای یک زن، کلید اصلی موفقیت او در تمام عرصه‌های زندگی خواهد بود و در چنین شرایطی است که به خوبی می‌تواند بر مسئولیت‌های خود متمرکز شود و با حداکثر توان خود به انجام آن‌ها بپردازد. 🔷 پیام امیدبخش شما به بانوان جوانی که در پی تأثیرگذاری در هر دو عرصه‌­ی خانواده و جامعه هستند، چیست؟ به خودتان و به اراده‌­ی خدواند باور داشته باشید؛ خداوند زن را قوی آفرید.