بررسی جایگاه دانشگاه گیلان بر اساس متریک سبز

08 03 2021
کد خبر : 3233512
تعداد بازدید : 189

طاهره حسینی نژاد دانش آموخته مهندسی محیط زیست دانشگاه گیلان در پایان نامه دوره کارشناسی ارشد خود به بررسی جایگاه دانشگاه گیلان بر اساس متریک سبز پرداخته است.
حسینی نژاد در این تحقیق علمی، توسعه پایدار را به معنی پاسخگویی به نیازهای بشر، با درنظر گرفتن بستر توسعه و نیازهای آتی و حفظ اکوسیستم بدون آسیب به توانایی نسل آینده دانسته و بیان می دارد: بشریت، امروز با کاهش کیفیت اکوسیستم به خطر افتادن  بیوسفر به حالتی که تمدن انسانی را دشوار ساخته، مواجه است و به تصمیم گیری‌های دقیق‌ در مفهوم پایداری و توسعه نیازمند است. توسعه  ای که باید یکپارچگی بین اقتصاد، جامعه و محیط زیست را به عنوان پایداری در نظر گیرد و تعادل بین آنها را تامین کند.
حسینی نژاد دانشگاه‌ ها را به عنوان مرکز اصلی در شهرها برای آموزش نوآوری و محیط زیست شناخته و اظهار می دارد: برای تغییر در رفتارهایی که آینده‏ای پایدار، از لحاظ یکپارچگی محیط زیست، حیات اقتصادی و جامعه عادلانه را برای نسل‏های کنونی و آینده ایجاد می کند، باید آموزش مبنا قرار گیرد و ایجاد دهه آموزش و پرورش برای توسعه پایدار در سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴  ازسوی  سازمان ملل متحد و توجه به ادغام اصول ارزش ها و شیوه های نوین آموزش در تمام جنبه ها، بیانگر اهمیت موضوع آموزش است.
وی در ادامه تحقیق دانشگاهی یادآوری می نماید؛ در دو دهه گذشته تعداد زیادی از دانشگاه‏ها، توسعه پایدار و هدف دانشگاه سبز را در برنامه‌ی رفتاری خود قرار داده و در واقع از طریق به اشتراک گذاری مفهوم توسعه پایدار، انجام تحقیقات علمی و خدمات فنی مرتبط، پیاده سازی آموزش سبز، پرورش استعدادها با آگاهی سبز و الگوهای رفتاری، استراتژی توسعه پایدار را در آموزش عالی با ابتکارات متعددی راه اندازی کرده‌اند.
دانش آموخته مهندسی محیط زیست با تاکید بر تاثیر فعالیت‌های دانشگاه بر زیست بوم بشر، پایداری پردیس را به عنوان یک نگرانی جهانی برای سیاست گذاران و برنامه ریزان دانشگاهی دانسته و اظهار میدارد: آموزش قدرتمندترین ابزاری است که می‌تواند برای تغییر جهان استفاده شود و به عنوان محرک رشد اقتصادی و حافظ فرهنگ و ابزاری برای تحقق آرمان های جامعه است. بنابراین دانشگاه ها مسئولیت بسیار مهمی در افزایش آگاهی، دانش، فن آوری ها و ابزار لازم برای ایجاد یک آینده‏ی پایدار ازمنظر زیست محیطی دارند و برای ارتقاء، موسسات آموزش عالی ابتکارات متعددی را از اعلامیه‌های بین المللی در مورد پایداری تا ایجاد شبکه‌های پایداری پردیس راه اندازی نموده اند و شروع به اصلاح برنامه‌ های درسی و برنامه‌های تحقیقاتی خود و تطبیق ساختار آنها در راستای پایداری، گزارش داده ها، برنامه ها و فعالیت‌ها نمودند و این نشان دهنده یک فرصت ارزشمند برای ایجاد تغییرات رفتاری نسل آینده برای دستیابی به نگرش بیشتر در زندگی روزمره است و رتبه بندی گرین متریک به عنوان راهنمای استاندارد و یک چارچوب برای ساختن دانشگاه سبز در دنیا مطرح می باشد.

دانش آموخته دانشگاه گیلان رتبه بندی گرین متریک و ارائه پیشنهادات در این راستا را سبب شناخته شدن دانشگاه به عنوان واحدی نمونه در مقوله‏ی توسعه پایدار می داند و ارتقاء دهنده  جایگاه دانشگاه در مجامع بین المللی و هدف از این پژوهش را یک تلاش چند وجهی و چالش بر انگیز در راستای ارتقاء جایگاه سبز دانشگاه گیلان بیان میکند.
و در این تحقیق علمی نشان می دهد، رتبه بندی گرین متریک را می‏توان به عنوان یک چارچوب و راهنمای استاندارد برای ساختن یک دانشگاه سبز لحاظ نمود. شاخص‏های گرین متریک، سیاست‌های پایداری (انرژی، حمل و نقل، زباله، آب ) و برنامه های علمی آکادمیک را می‌سنجد بگونه ای که در دو دهه گذشته رتبه بندی دانشگاه‌ها به یک پدیده جهانی تبدیل شده است. اما بیشتر این رتبه بندی‏ها بر تحقیق و اعتبار علمی تمرکز دارند و مسائل زیست محیطی توجه کمتری را به خود جلب کرده است. لیگ سبز۲۰۰۷  ، شاخص محیط زیست و مسئولیت اجتماعی  ۲۰۰۹ و رتبه بندی جهانی گرین متریک 2010، نمونه‏ هایی از سیستم‏ های رتبه بندی اثرات زیست محیطی ناشی از فعالیت‏های دانشگاهی هستند و دانشگاه گیلان نیز به عنوان بزرگترین مرکز آموزش عالی در شمال کشور در طی سال های اخیر رویکرد ارتقاء کمی و کیفی دانشگاه را به صورت موازی در زمینه های مختلف در دستورکار واحد های تحت امر خود قرار داده است که یکی از آن‏ها مدیریت سبز دانشگاه و حضور در نظام های بین المللی سبزترین‏های دنیا می‏باشد. دانشگاه گیلان در اولین حضور خود در رتبه بندی گرین متریک توانست در رتبه ۳۲۶ در بین دانشگاه های جهان و همچنین ۱۰ دانشگاه سبز کشور قرار گیرد و با بهره گیری از مدیریت و برنامه ریزی صحیح در خصوص حمایت از محیط زیست و الگو سازی برای کاهش مصرف انرژی وگازهای گلخانه‌ ای به ترتیب موفق به کسب رتبه های ۲، ۳ و ۵ ایران در شاخص‏های مدیریت مصرف آب، مدیریت انرژی و تغییرات جوی و زیرساخت بین۱۰ دانشگاه ایرانی حاضرشود.

طبق مطالعات انجام توسط حسینی نژاد و همکاران در دانشگاه گیلان در سال 1398 در بررسی وضعیت دانشگاه هایی که توانسته ، رتبه بالا در گرین متریک بدست آورند، نشان داد که رسیدن به یک دانشگاه پایدار نیاز به توجه و فراهم نمودن زیر ساخت لازم در همه بخشها است. امتیاز دانشگاه گیلان در سطح دانشگاه های کشور از رتبه 8 در سال 2017 به رتبه 4 در سال 2018 و در رتبه 3 در سال 2019 ارتقاء یافته است.

دانشگاه گیلان جهت ارتقاء خود در رتبه بندی در سالهای آتی ، استفاده از انرژی های تجدید پذیر مانند آبگرم کن های خورشیدی و سلول های خورشیدی، مانیتورینگ میزان مصرف انرژی و همچنین میزان پسماند تولیدی دانشگاه، استفاده از لامپ های ال ای دی در دانشگاه، استفاده از پساب تصفیه شده برای آبیاری فضای سبز و همچنین قرار دادن دوره های آموزشی در بین کارکنان و دانشجویان برای آشنایی با مفهوم توسعه پایدار را مد نظر دارد.


دسته بندی :
خبرهای علمی

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

25 04 2024

سرپرست دانشگاه گیلان: بسیج اساتید باید کارکرد متفاوتی در جهاد تبیین داشته باشد

سرپرست دانشگاه گیلان با بیان اینکه بسیج اساتید باید کارکرد متفاوتی در جهاد تبیین داشته باشد گفت: مهمترین مسئله این است که بسیج اساتید باید در بیرون و داخل دانشگاه چاره‌اندیشی کند. دکتر محمد دوستار سرپرست دانشگاه گیلان امروز ۶ اردیبهشت‌ماه در نشست با مسئولین کانون‌های بسیج اساتید استان که با حضور رئیس بسیج اساتید کشور در دانشگاه گیلان برگزار شد، اظهار کرد: بسیج شجره طیبه‌ای است که به ابتکار حضرت امام(ره) کارکردهای متعددی در حوزه‌های سازندگی، علمی، اقتصادی، نظامی، فرهنگی و غیره دارد و ابعاد مختلف آن بسته به شرایط زمانی و مکانی برجسته می‌شود. وی با تأکید بر اینکه بسیج سرمایه اجتماعی بوده که در همه اقشار نفوذ کرده است، افزود: در استان به همت همه همکاران که در بسیج اساتید دست در دست یکدیگر داده‌اند، همگرایی شکل گرفته و ان‌شاءالله تداوم داشته باشد. سرپرست دانشگاه گیلان با بیان اینکه بسیج اساتید باید کارکرد متفاوتی در جهاد تبیین داشته باشد، گفت: مهمترین مسئله این است که بسیج اساتید باید در بیرون و داخل دانشگاه چاره‌اندیشی کند؛ در بیرون دانشگاه مسائلی نظیر اقتصاد، عفاف و حجاب و... نیاز به اندیشه محوری دارند و بسیج اساتید هم حاملان اندیشه هستند؛ همچنین در داخل دانشگاه هم چالش اساسی همگرایی دانشجویان و اساتید است که اساتید باید دانشجویان را همراه کنند. دکتر دوستار ادامه داد: حدود ۹۰ هزار دانشجو در استان گیلان داریم، پیشنهاد می‌کنم زمینه‌ای فراهم شود بین اساتید و دانشجویان در داخل دانشگاه همگرایی خوبی صورت گیرد، در این راستا باید با تمام توان و ظرفیت برنامه‌های کاربردی داشته باشیم و بتوانیم دانشجویان را جذب کنیم. دکتر محمدرضا مردانی، رئیس سازمان بسیج اساتید کشور نیز در این نشست گفت: روحیه شهادت طلبی در بین جوانان گیلانی همواره وجود داشته و جوانان گیلانی با حضور در خط مقدم جبهه‌های مختلف انقلاب اسلامی، از عناصر اصلی جبهه حق علیه باطل و حفظ انقلاب اسلامی به شمار می‌آیند و این روحیه باید از سوی اساتید دانشگاه بیشتر مورد توجه قرار گیرد. وی ضمن اشاره به جواب دندان شکن ایران به رژیم صهیونیستی در عملیات غرورآفرین «وعده صادق» افزود: همانگونه که در جبهه نظامی تمام قد در مقابل دشمنان ایران اسلامی ایستادگی می‌کنیم در جبهه جنگ‌های ترکیبی هم باید این اقتدار را افزایش دهیم و این امر به نقش آفرینی اساتید بسیجی و تحول فضای فرهنگی دانشجویان نیاز دارد. شایان ذکر است در این نشست جمعی از استادان بسیجی و روسای دانشگاه‌های استان نظرها و پیشنهادهای خود را برای تقویت تفکرات سازنده بسیجی عنوان کردند.

25 04 2024

رقابت حدود 28 هزار داوطلب آزمون سراسری در استان گیلان آغاز شد

رقابت ۲۷ هزار و ۸۰۱ داوطلب آزمون سراسری نوبت نخست سال ۱۴۰۳ از صبح امروز (پنجشنبه) همزمان با سراسر کشور در ۱۴ حوزه امتحانی گیلان آغاز شد. نماینده تام الاختیار دانشگاه گیلان در امر برگزاری آزمون‌های سراسری عنوان کرد: رقابت داوطلبان از صبح امروز با برگزاری آزمون رشته ریاضی و فنی با شرکت سه هزار و ۶۸۲ داوطلب و علوم انسانی با هشت هزار و ۲۹۲ نفر آغاز شد. دکتر ارسلان دمیرچی با بیان اینکه هزار و ۲۱۹ داوطلب هنر و ۲ هزار و ۶۹۵ داوطلب در رشته زبان‌های خارجی عصر امروز با هم رقابت می کنند. اظهار کرد: رقابت ۱۱ هزار و ۹۱۳ نفر از داوطلبان رشته علوم تجربی آزمون سراسری نوبت نخست سال ۱۴۰۳ نیز صبح فردا (جمعه) برگزار خواهد شد. وی عنوان کرد: ۶۵ درصد از داوطلبان آزمون سراسری نوبت نخست سال ۱۴۰۳ زن و ۳۵ درصد مرد هستند. وی بیان کرد: داوطلبان نوبت نخست آزمون سراسری ۱۴۰۳ باید نیم ساعت قبل از آغاز آزمون در جلسه حاضر شوند، ساعت شروع آزمون‌های صبح و عصر به ترتیب ۸ و ۱۴:۳۰ است. آزمون سراسری نوبت دوم سال ۱۴۰۳ نیز هفتم و هشتم تیرماه در سراسر کشور برگزار خواهد شد.

23 04 2024

حضور دانشجویان دانشگاه گیلان در گردهمایی بین‌المللی جوانان در کشور روسیه

گردهمایی بین‌المللی جهانی جوانان از تاریخ 1 تا 7 مارس 2024 با حضور 20  هزار نفر از جوانان کمتر از 35 سال فعال در حوزه‌های مختلف علمی، هنری، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی از بیش از یکصد کشور دنیا در شهر سوچی فدراسیون روسیه برگزار شد که امید رحیمی، دانشجوی مقطع دکتری رشته روابط بین‌الملل و علیرضا محمدی، دانشجوی مقطع کارشناسی رشته حقوق بطور مستقل در این گردهمایی بین‌المللی حاضر شدند و به ارائه دستاوردها و ظرفیت‌های مختلف علمی، آموزشی و پژوهشی جامعه ایران برای سایر شرکت‌کنندگان پرداختند. این گردهمایی با مشارکت و حمایت دولت  فدراسیون روسیه  برگزار گردید و گفت‌و‌گوی مستقیم و تخصصی در حوزه‌های مختلف با برخی از مهمترین مقامات آن همچون رئیس جمهور این کشور، وزیر امور خارجه، وزیر آموزش عالی و سایر مقامات فدراسیون روسیه در حوزه‌های مختلف از جمله برنامه‌های این فستیوال بین‌المللی بود. در خلال این گردهمایی رویدادهای مختلف تخصصی در حوزه‌های علمی متنوع با حضور اساتید و پژوهشگران شاخص روسیه و جهان، و  همچنین برنامه‌های فرهنگی و هنری عمومی با حضور مهمانان ویژه از کشورهای مختلف برگزار شد.

20 04 2024

پنجره واحد خدمات هوشمند دانشگاهی به مرحله نهایی جوایز اجلاس جامعه اطلاعاتی WSIS ۲۰۲۴ راه یافت

مدیرکل فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت علوم از برگزیده شدن پنجره واحد خدمات هوشمند دانشگاهی به عنوان یکی از پنچ پروژه منتخب در بخش جوایز اجلاس جامعه اطلاعاتی WSIS۲۰۲۴، خبر داد. دکتر محمدهادی زاهدی گفت: پروژه پنجره واحد خدمات هوشمند دانشگاهی از میان ۲۰ پروژه که در بخش E-Science شرکت کرده بودند در میان پنج پروژه منتخب برای مرحله نهایی برگزیده شد. مدیرکل فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی اظهار داشت: رقبای ایران در این رویداد،کشورهایی نظیر ایالات متحده امریکا، چین، فرانسه، اسپانیا، روسیه، لهستان، لوکزامبورگ، مالزی، پاکستان، هندوستان، بحرین، امارات متحده عربی، عربستان سعودی و الجزائر بوده‌اند که از این میان و در مرحله نهایی می‌بایست با کشورهای ایالات متحده امریکا، اسپانیا، چین و هندوستان رقابت کند. وی افزود: اجلاس جهانی انجمن جامعه اطلاعاتی WSIS ۲۰۲۴ با شعار «جوامع اطلاعاتی و دانش‌بنیان در جهت اهداف توسعه پایدار» بزرگترین گردهمایی جهانی سالانه در خصوص فناوری اطلاعات و ارتباطات در جهت توسعه جوامع محسوب می شود. در این اجلاس فرصتی برای تبادل اطلاعات، خلق دانش و به اشتراک‌گذاری روش‌ها و همچنین شناسایی روندهای در حال ظهور و بهبود مشارکت، با توجه به تکامل جوامع اطلاعاتی و دانش بنیان فراهم می شود. دکتر زاهدی گفت: در این راستا کشورها می توانند برنامه‌ها و پروژه هایی را که در جهت توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور خود یا در سطح بین‌الملل مطابق با اهداف ۱۷ گانه توسعه پایدار تعریف و به اجرا گذاشته‌اند را در ۱۱ خط مشی (Actin –Line) مشتمل بر ۱۸ دسته (Category) معرفی و ارائه کنند. عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در تشریح این جایزه گفت: در این راستا، هر ساله مسابقات جهانی WSIS با هدف ارزیابی پروژه‌ها و فعالیت‌هایی که از فناوری اطلاعات و ارتباطات جهت توسعه پایدار استفاده شده است، برگزار می‌شود. کشورهای متعددی به منظور ارائه ظرفیت‌ها و موفقیت‌های خود در این مسابقات شرکت می‌کنند. در حال حاضر افزون بر کشورهای پیشرو در حوزه فناوری اطلاعات که همواره در این اجلاس و مسابقات فعال بوده‌اند، کشورهای دیگری مانند مالزی، مکزیک، برزیل، ترکیه، کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس و هند نیز حضور دارند. گرچه حضور پروژه‌ها از هر نهادی در این مسابقات میسر است اما به دلیل مدیریت و هماهنگی بیشتر مسابقات، اغلب پروژه‌ها از طریق دولت در این مسابقات شرکت داده می‌شوند. وی ادامه داد: ایران همواره سعی کرده است در این مسابقات مشارکت داشته باشد و از سالها قبل حضور پررنگی داشته است و در مواردی نیز موفق به کسب جایزه نهایی جامعه اطلاعاتی WSIS شده است. در سال ۲۰۲۴، ایران با سه پروژه در حوزه‌های e-Government، e-Enviroment و E-Science، مشارکت داشتند نماینده ایران در حوزه علمی پروژه پنجره واحد خدمات هوشمند دانشگاهی بوده است. این مقام مسئول در وزارت علوم اظهار داشت: خوشبختانه با مشارکت جامعه دانشگاهی کشور در رای‌گیری عمومی این پروژه به عنوان تنها انتخاب نامزد برنده کشور ایران، انتخاب شده است که باعث افتخار و مباهات حوزه فناوری اطلاعات آموزش عالی است. امید می‌رود که این پروژه در نهایت به عنوان پروژه برنده نهایی در مراسم اصلی اجلاس نیز مورد تقدیر قرار گیرد.

20 04 2024

تفاهم نامه همکاری مشترک بین دانشگاه گیلان و دانشگاه فدرال جنوبی روسیه منعقد شد

در راستای گسترش همکاری‌های علمی بین موسسات آموزش عالی با هدف توسعه بین‌المللی‌سازی آموزش، توسعه تبادل استاد و دانشجو، گسترش روابط فرهنگی، فعالیت‌های علمی- تحقیقاتی و آموزشی مشترک، تفاهم نامه همکاری مشترک بین دانشگاه گیلان و دانشگاه فدرال جنوبی روسیه منعقد شد. دو موسسه در چارچوب این تفاهم‌نامه متعهد شدند تا تلاش خود را برای برقراری ارتباط مستقیم و همکاری علمی و آموزشی میان اعضای هیات علمی، دانشکده‌ها و گروه‌های آموزشی برای انجام فعالیت در زمینه‌های مشترک به کار گیرند.  انجام سفرهای کوتاه‌مدت و بلندمدت ویژه اعضای هیات علمی؛ برگزاری نشست‌ها، کارگاه‌ها و همایش‌های علمی؛ ایجاد فرصت برای دانشجویان مقاطع مختلف آموزشی برای شرکت در برنامه‌های مبادله‌ای؛ ایجاد برنامه‌های آموزشی مشترک برای اخذ دو مدرک تحصیلی؛ انجام طرح‌های پژوهشی مشترک میان اعضای هیات علمی و پژوهشگران دو دانشگاه و ... از جمله مهمترین مفاد این تفاهم‌نامه به شمار می‌روند. علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با مدیریت همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه گیلان تماس حاصل نمایند.

20 04 2024

حضور دانشگاه گیلان در جدیدترین نتایج رتبه بندی سایماگو -2024

به گزارش معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه، بر اساس جدیدترین ارزیابی انجام شده توسط نظام رتبه بندی سایماگو در سال 2024، دانشگاه گیلان از بین 166 دانشگاه ایرانی موفق به کسب رتبه 62 شد و در مقایسه با رتبه بندی سال گذشته که از بین 164 دانشگاه ایرانی حائز رتبه 89 شده بود، 27 پله صعود داشته است.  موسسات علمی و پژوهشی مورد ارزیابی در این رتبه بندی به چهار دسته اصلی دولتی، خصوصی، بهداشتی و آموزش عالی تقسیم بندی می شوند. این نظام  با 20 شاخص در سه حوزه "پژوهشی (وزن 50%)"، "نوآوری (وزن 30%)" و "اجتماعی (وزن 20%)" ارزیابی و رتبه بندی دانشگاه ها و موسسات را انجام می دهد. در رتبه بندی سال 2024، اطلاعات مربوط به سال های 2022-2018 مبنای بررسی حوزه های پژوهشی و نوآوری است و اطلاعات سال 2023 نیز معیار بررسی حوزه اجتماعی می باشد. شرط حضور در این رتبه بندی ثبت بیش از 100 مقاله در پایگاه اسکوپوس می باشد و اطلاعات مربوطه به صورت مستقیم از طریق پایگاه های اطلاعاتی ، Ahrefs، Google، Patstat و Scopus  دریافت می گردد. لازم به ذکر است در نسخه 2024 این رتبه بندی، سه شاخص جدید با عناوین زیر به حوزه اجتماعی اضافه شده است.                                                       Sustainable Development Goals(SDG)                                                  Female Scienctific Talent Pool (FemSTP)                                                      Impact in Public Policy- Overton (OV)  

20 04 2024

وضعیت نشریات علمی بین المللی دانشگاه گیلان از سوی پایگاه SJR مشخص شد

به گزارش معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه، طبق آخرین گزارش اعلام شده از سوی پایگاه SJR  وضعیت نشریات علمی بین المللی دانشگاه گیلان در پایگاه استنادی SCOPUS در سال  2023 به شرح زیر است: ردیف عنوان نشریه چارک (Q) ضریب تأثیر SJR 1 Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) Q2 1.374 0.29 2 Journal of Mathematical Modeling (JMM) Q3 0.843 0.26 3 Journal of Algebra and Related Topics (JART) Q3 0.468 0.27 4 تحقیقات آفات گیاهی Q4 0.280 0.14 5 تحقیقات تولیدات دامی Q4 0.277 0.17   مطابق جدول بالا، تمام نشریات بین المللی دانشگاه گیلان موفق به دریافت چارک و ضریب تأثیر از نظام رتبه بندی سایمگو شده اند. گفتنی است شاخص SJR یا همان SCImago Journal Rank مقیاسی برای مجلات علمی است که تعداد ارجاعات به نشریه و همچنین اهمیت نشریاتی که ارجاعات در آنها صورت گرفته را محاسبه می کند. در واقع شاخص SJR مجلات را بر حسب تعداد استنادات معتبر رتبه بندی می کند و میزان تأثیر علمی مقالات نشریات را بر اساس تعداد ارجاع دهی و اهمیت مراجع مورد ارزیابی قرار می دهد.