آيين نامه تشکيل کرسی های آزادانديشی به دانشگاه‌ها ابلاغ ‌شد

09 11 2010
کد خبر : 3319319
تعداد بازدید : 109
معاون فرهنگی اجتماعی وزير علوم از ابلاغ آيين نامه تشکيل کرسی های آزاد انديشی از امروز به طور رسمی به دانشگاه‌ها جهت اجرا خبر داد و گفت: اين آيين نامه به صورت آزمايشی برای يک سال اجرا می شود و اعتبارات آن در يک سال اول توسط رييس دانشگاه و در سالهای بعد با رديف بودجه مستقل تامين خواهد شد.

دکتر غلامرضا خواجه سروی معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم در نشست مطبوعاتی صبح سه شنبه با اشاره به فضای سياسی دانشگاه‌ها در سالهای 84 به بعد و حاکم بودن رکود سياسی و کاهش فعاليت‌های سياسی دانشجويان در دانشگاه عنوان کرد: در آن سالها بحث امنيتی شدن و بسته بودن فضای دانشگاه‌ها مطرح مي‌شد، به طوری که در ابتدای ورود بنده به وزارت علوم در دولت نهم شوراهای صنفی با توجه به آيين نامه مربوطه از حدود فعاليت‌های خود خارج شده بودند و به مسائلی مي‌پرداختند که در شرح وظايف آنها نبود.

 

وی با بيان اينکه شوراهای صنفی وارد مسائل سياسی شده بودند و انجمن‌های اسلامی دانشجويان بر اساس اساسنامه موظف بودند در راستای تحکيم نظام و توسعه منافع ملی فعاليت کنند، افزود: متاسفانه عمدتا در بسياری از زمانها انجمن اسلامی به افراط رسيده بود و فضای سياسی دانشگاه‌ها غليظ و پررنگ شده و پس از يک دوره شديد روآوردن به افراط، شاهد سياست زدگی محيط دانشگاه‌ها بوديم.

 

وی با بيان اينکه با توجه به آفت‌های اين مسئله تلاش شد در دولت نهم فضای سياسی دانشگاه‌ها منطقی شود، عنوان کرد: در اين راستا ما تلاش کرديم که بين فعاليت‌های مختلف دانشجويی و فرهنگی در دانشگاه‌ها توازن برقرار کنيم.

 

خواجه سروی اظهار کرد: به انجمن‌های علمی توجه زيادی شده است؛ چرا که در نهايت ضعف قرار داشتند و متاسفانه کانون‌های فرهنگی هنری نيز ساختار نامناسبی پيدا کرده بودند و به جای تربيت کادر فرهنگی و هنری و روی آوردن به توليدات هنري، به کارهايی مي‌پرداختند که دور از شان کانون‌ها بود.

 

وی ادامه داد: در حوزه سياسی دانشگاه‌ها تلاش بر اين بود که تشکل‌های قانونمند دانشجويی را حمايت کنيم و اين کار در طول پنج سال گذشته انجام شد.

 

معاون فرهنگی وزارت علوم با بيان اينکه از سال گذشته تلاش شد فضا منطقی تر شود و فعاليت‌ سياسی در دانشگاه‌ بيش از گذشته توسعه و تعميم يابد، افزود: در عين حال کار برگزاری کرسي‌های آزادانديشی که بر زمين مانده بود نيز انجام شد.

 

وی با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبری در مورد برگزاری اين کرسي‌ها در سال 81، اظهارکرد: متاسفانه با وجود فرمايشات ايشان وزارت علوم و دانشگاه‌ها نتوانستند در اين راستا مخاطب خود را پيدا کنند.

 

خواجه سروی با اشاره به اعلام وزارت علوم در خصوص حمايت و پيگيری از برگزاری کرسي‌های آزاد انديشی در دانشگاه‌ها از روز 16 آذر سال گذشته تا کنون، عنوان کرد: تدوين آيين نامه کرسي‌های آزاد انديشی حدود 6 ماه به طول انجاميد که چند روز گذشته به امضای وزير علوم رسيد و امروز رسما توسط مدير کل دفتر وزارت خانه به دانشگاه‌ها جهت اجرا ابلاغ مي‌شود تا دانشجويان و اساتيد در غالب اين کرسي‌ها، آراء و ديدگاه خود را بيان کنند.

 

وی با بيان اينکه در اين کرسي‌ها افرادی که احساس مي‌کنند حرف تازه‌ای دارند و هيات داوران نيز آنان را به رسميت مي‌شناسد مي‌توانند حضور يابند، افزود: کرسي‌های آزاد انديشی نهادی است که امنيت نظرات و ديدگاه‌ها را در دانشگاه تامين مي‌کند و اميدواريم دانشگاه‌ها با اجرای دقيق اين آيين نامه بتوانند با دست باز فضای تضارب آراء را متناسب با شأن نظام شکل دهند.

 

معاون فرهنگی وزيرعلوم با اشاره به آغاز هماهنگی اجرای اين طرح در سطح استانها، عنوان کرد: در نشست ديروز با برخی معاونين فرهنگی دانشگاه‌ها پيشنهاد ايجاد باشگاه دانشجويی يا خانه گفت‌وگو جهت برگزاری کرسي‌ها و تامين حوزه فعاليت‌های کرسی آزاد انديشی از مسائل سياسی به مسائل فرهنگي، هنری و اجتماعی مطرح شد.

 

وی ادامه داد: احساس ما اين است که شکل گيری چنين فضايی به نفع نظام و باعث بالندگی آن مي‌شود.

 

معاون فرهنگی وزارت علوم با بيان اينکه هيات حمايت از کرسي‌های نقد و مناظره در پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی مستقر است، افزود: اين هيات حامی اجرای نظريه‌ها هستند و آمادگی اين را دارند که به برگزيدگان کرسي‌های آزاد انديشی امتيازات مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی را اختصاص دهند.

 

وی با بيان اينکه اين آيين نامه به مدت يک سال برای اجرا به شکل آزمايشی امضاء شده است، افزود: در ماده 13 آن آمده است که اجرای اين آيين نامه در صورت اينکه اصلاح يا تغييری صورت نگيرد در سال اول به صورت آزمايشی برگزار مي‌شود و قطعی خواهد بود و در صورت اشکال نيز موانع موجود برطرف مي‌شود.

 

خواجه سروی با بيان اينکه دانشگاه‌هايی که بتوانند بيشترين کرسی آزاد انديشی را برگزار کنند از کمک مالی وزارتخانه و همچنين در اولويت قرار دادن آنان در رتبه بندی دانشگاه‌ها برخوردار مي‌شوند، افزود: همچنين شرکت اساتيد در اين کرسي‌ها به منزله فعاليت فرهنگی و گواهی شرکت در کرسي‌های آزاد انديشی است. در هر صورت چه به شکل منتقد، مدافع يا نظريه پرداز و اساتيد ارائه مي‌شود.

 

معاون فرهنگی وزارت علوم با اشاره به تدوين اين آيين نامه در چهار فصل عنوان کرد: برای اجرا دو نهاد شورای فرهنگی دانشگاه‌ها و هيات فعاليت‌های اجرايی در دانشگاه‌ها بايد فعال شوند.

 

وی با بيان اينکه مقررات آسانی برای درخواست برگزاری کرسي‌های آزاد انديشی برای هيات در نظر گرفته شده است، تصريح کرد: اگر اين هيات کار را به تاخير بيندازد شورای فرهنگی دانشگاه‌ نيز مي‌تواند در حمايت از کرسي‌ها کمک کند.

 

خواجه سروی در خصوص اعتبارات لازم برای اجرای اين کرسي‌ها عنوان کرد: در سال اول اجرای آيين نامه بايد رييس دانشگاه اعتبارات لازم را فراهم کند و در سالهای بعد رديف مستقلی در حمايت از اين کرسي‌ها در نظر گرفته خواهد شد.

 

وی با بيان اينکه درجلسات اين کرسي‌ها خط قرمزی به معنای اينکه کسی چيزی را بيان نکند، نداريم، افزود: رعايت احترام متقابل و در نظر گرفتن منافع کشور بايد توسط دانشجويان رعايت شود.

دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.