أین عمار ! ؟

31 12 2012
کد خبر : 3308694
تعداد بازدید : 108

 

 

 

 

فتنه و بصیرت در کلام امیرالمومنین علیه السلام

 

 

 

 


راستى اگر باطل با حق مخلوط نمى‏شد، راه حق براى حق خواهان پنهان نمى‏ماند و اگر حق از وانمود شدن به باطل رهایى می یافت، زبان دشمنان از بدگویى باز مى‏ماند. ولى چون قسمتى از حق و قسمتى از باطل گرفته مى‏شود و درهم آمیخته مى‏گردد.
بصیرت
«بصیرت» برگرفته از ماده «بصر» و دارای دو معنای اصلی است: یكى علم و دیگرى ، درشتى ، سختى و خشونت.[1]

راغب اصفهانی، کاربرد «بصر» را برای چشم و «بصیرت» را برای قلب می داند. او «بصر» را به عضو بینایی و نیروی درک کننده ای که در آن است اطلاق می کند و «بصیرت» را نام نیروی ادراک کننده قلب می گذارد.[2]

گفتنى است هر چند بصیرت، در اصل به معناى علم و دریافت قلبی است ؛ لیكن باید توجّه داشت كه هر علمى ، بصیرت نیست و هر عالمى ، بصیر نامیده نمى شود ؛ بلكه این واژه ، حاكى از نوعى احاطه علمى و آینده نگرى است.[3]

امیرالمۆمنین علیه السلام در بیان ضرورت توجه به بصیرت ، کلامی دارد که در آن یکی از مهمترین مشکلات جامعه اسلامی را قشری بودن و عدم تعمق در دین می شمارد و می فرماید:

آغاز فتنه‏ها، پیروى از هواهاى نفسانى و بدعتهایى است كه در دین داخل مى‏شود که كتاب خدا با آن خواهشهاى نفسانى و بدعتهاى دینى مخالف است. عده‏اى از مردم، دیگران را به این دو امر و برخلاف دین خدا یارى مى‏كنند. راستى اگر باطل با حق مخلوط نمى‏شد، راه حق براى حق خواهان پنهان نمى‏ماند و اگر حق از وانمود شدن به باطل رهایى می یافت، زبان دشمنان از بدگویى باز مى‏ماند. ولى چون قسمتى از حق و قسمتى از باطل گرفته مى‏شود و درهم آمیخته مى‏گردد. اینجاست كه شیطان بر دوستان خود مسلط مى‏گردد و آنهایى كه لطف پروردگار شامل حالشان شده، نجات پیدا مى‏كنند. [4]

یعنی اگر حق به طور واضح در مقابل مردم آشکار و ظاهر شود، کسى نمی تواند زبان علیه حق باز کند. اگر باطل هم خودش را به طور آشکار نشان بدهد، مردم به سمت او نخواهند رفت؛ روی همین اصل؛ کسانى که قصد گمراه کردن مردم را دارند از عرضه باطل به شکل خالص پرهیز می کنند و در مقام عمل؛ باطل و حق را به هم در آمیخته، به باطل رنگی از حق زده و بویی از حقیقت می دهند تا بتوانند آن را به مردم قالب کرده و به نتیجه مطلوبشان دست پیدا کنند که با این ترفند، حق، براى طرفداران حق هم مشتبه می شود. این است که کسب «بصیرت» می شود اولین وظیفه‌ جامعه دینی تا نگذارد حق و باطل مشتبه شده و راه حق در غباری از باطل گم شود. 

برای رسیدن به بصیرت هم مجاهدت علمى نیاز است و هم مجاهدت عملى. تلاش در عرصه تفكّر، تعقّل، تعلّم و عبرت گیری بیانگر نقش اندیشه و تلاش هاى علمى در رسیدن به بصیرت است و تلاش در جهت پرهیزگارى، یاد خدا، اخلاص، زُهد و مانند آن، گویای نقش تاثیرگذار مجاهدتهای عملى در این باره است. همه این عوامل را می توان در یک کلمه خلاصه کرد و نام آن را جهاد علمی و عملی نهاد

خاستگاه بصیرت

از آن جا که بصیرت، همان علم است ولی با عمق زیاد و احاطه گسترده و همه جانبه بنابراین خاستگاه آن همان خاستگاه علم و معرفت خواهد بود که این خاستگاه به دو بخش تقسیم می شود: بخش درونی و بخش بیرونی.

خاستگاه درونی بصیرت، فطرت و آن داشته های درونی است که خداوند متعال در فرایند خلقت انسان به او الهام کرده و در جان او به ودیعه نهاده است. در آیه 7و8 سوره شمس آمده است:

«وَ نَفْسٍ وَ مَا سَوَّاهَا فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَ تَقْوَاهَا ؛ سوگند به نفس و آن كه آن را درست كرد و سپس ، پلیدكارى و پرهیزگارى اش را به آن ، الهام كرد

درباره این آیه از امام صادق (علیه السلام) سوال شد. حضرت فرمود:

«عَرَّفَهُ الحَقَّ مِنَ الباطِلِ ؛ حق و باطل را به او شناساند.»[5]

خاستگاه بیرونی بصیرت، رهنمودها و برنامه هایی است که قرآن کریم و انبیاء برای بشر به ارمغان آورده اند. آیاتی که قرآن را نور و مایه هدایت و رسول خدا (صلی الله علیه و آله) را معلم و هدایتگر معرفی می کنند؛ همه شاهدی بر این مدعا هستند.[6]

این دو خاستگاه در مقام عمل به کمک هم آمده و یکدیگر را رشد داده و تقویت می کنند. امیرالمومنین (علیه السلام) یکی از کارکردهای تعالیم انبیاء را برانگیختگی گنجینه داشته های درون شمرده و می فرماید:

خداى سبحان رسولان خود را در میان آنها (مردم) فرستاد ... [تا] سرمایه تعقل و اندیشه را كه خداوند در وجودشان قرار داده شكوفا كنند.[7]

حق به طور واضح در مقابل مردم آشکار و ظاهر شود، کسى نمی تواند زبان علیه حق باز کند. اگر باطل هم خودش را به طور آشکار نشان بدهد، مردم به سمت او نخواهند رفت؛ روی همین اصل؛ کسانى که قصد گمراه کردن مردم را دارند از عرضه باطل به شکل خالص پرهیز می کنند و در مقام عمل؛ باطل و حق را به هم در آمیخته، به باطل رنگی از حق زده و بویی از حقیقت می دهند تا بتوانند آن را به مردم قالب کرده و به نتیجه مطلوبشان دست پیدا کنند که با این ترفند، حق، براى طرفداران حق هم مشتبه می شود

عوامل دستیابی به بصیرت

برای رسیدن به بصیرت هم مجاهدت علمى نیاز است و هم مجاهدت عملى. تلاش در عرصه تفكّر، تعقّل، تعلّم و عبرت گیری بیانگر نقش اندیشه و تلاش هاى علمى در رسیدن به بصیرت است و  تلاش در جهت پرهیزگارى، یاد خدا، اخلاص، زُهد و مانند آن، گویای نقش تاثیرگذار مجاهدتهای عملى در این باره است. همه این عوامل را می توان در یک کلمه خلاصه کرد و نام آن را جهاد علمی و عملی نهاد ؛ همان که قرآن کریم در یک آیه تمام آن را خلاصه کرده و فرموده است:

«وَ الَّذِینَ جَاهَدُواْ فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا ؛ و كسانى كه در راه ما كوشیده اند، به یقین ، راه هاى خود را بر آنان مى نمایانیم»[8]

 

موانع دستیابی به بصیرت

مهمترین مانع برای دستیابی موعود و یا موثرترین آفت برای بصیرت موجود، پیروی از تمایلات نفسانی و یا همان هواپرستی است. قرآن کریم در آیات متعدد و نیز روایات فراوانی به این مهم اشاره کرده اند و اثر چنین سوء رفتاری را دورماندن از بصیرت و کوری دل معرفی کرده اند. تعابیری مانند اعمی[9] ، لایبصرون[10] ، علی ابصارهم غشاوه[11] و ... ناظر به این معنا هستند.

 

نتیجه اینکه

بصیرت، نیروی تشخیصی است از جنس علم که صاحب خود را از سوار شدن بر موجی که دیگران به سود خود ساخته اند باز می دارد و راه را در فضای غبار آلودی که حق و باطل به هم درآمیخته، راه حق را به صاحبش می نمایاند. بصیرت با مجاهدتهای علمی و عملی نصیب انسان می شود و مهمترن مانع به دست آوردن آن هم گناه است و تعطیلی عقل آزاد اندیش.

 

پی نوشت ها :

1.معجم مقاییس اللّغة : ج 1، صص 253 - 254

2. مفردات الفاظ القرآن، ص 127

3. بر پایه برخى از پژوهش ها ، واژه بصیرت ، در فرهنگ هاى مختلف ، بیش از سى معنا را به خود اختصاص داده كه موضوع آینده و آینده نگرى در میان بیشتر آنها مشترك است . (ر . ك : مقاله «بصیرت در رهبرى و مدیریت اسلامى» ، محمّد اَزگُلى به نقل از فرهنگ نامه بصیرت ص 17، پاورقی)

4. نهج البلاغه (صبحی صالح)، خطبه 50

5. تأویل الآیات الظاهرة : ج 2 ص 804 ح 1 ، بحار الأنوار : ج 24 ص 72 ح 6

6.مانند آیات 2 و 151/بقره ،

7. نهج البلاغه (صبحی صالح) خطبه اول

8. 69/عنکبوت

9. 72/اسراء

10. 179/اعراف

11. 7/بقره

دسته بندی :
مقالات و نکات فرهنگی

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.