ابلاغ موارد مستلزم تصمیم‌گیری و اقدام در حوزه آموزش دانشگاه‌ها برای نیمسال دوم سال تحصیلی جاری از سوی معاون آموزشی وزیر علوم

31 03 2020
کد خبر : 3241449
تعداد بازدید : 119

معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با ارسال نامه‌ای به دانشگاه‌های کشور، سند ۲۰ بندی شامل موارد مستلزم تصمیم گیری و اقدام در حوزه آموزش دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی برای نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۹-۹۸را ابلاغ کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم متن کامل این سند به شرح زیر است:

با شیوع ویروس کرونا در جهان، به دلیل سرعت بالای انتقال آن با گذشت زمانی کوتاه، بسیاری از کشورها سیاست تعطیلی تمام مقاطع تحصیلی و مؤسسات آموزشی را در اولویت برنامه های مبارزه با شیوع بیماری قرار دادند. بنابر آمار دریافت شده از وبگاه یونسکو در ۹ فروردین ماه ۱۳۹۹، ۱۶۵ کشور تعطیلی سراسری مؤسسات آموزشی را در دستور کار قرار داده اند که این تعداد، آموزش بیش از ۱.۵ میلیارد فراگیر را که ۸۷.۱% کل ثبت نام کنندگان جهانی برای تحصیل در همه مقاطع آموزشی شامل می شود را تحت تاثیر قرار داده است. شکل زیر از همان وبگاه، موقعیت کشورها را نشان می دهد.

در ایران نیز بر اساس سیاست ستاد ملی مبارزه با کرونا، از نخستین روزهای اسفندماه ۱۳۹۸ تا اطلاع ثانوی در سال ۱۳۹۹ تعطیلی سراسری همه آموزش های حضوری اعلام گردید. در معاونت آموزشی وزارت علوم، برای به حداقل رساندن آسیب های ناشی از تعطیلی آموزش حضوری، سیاست های عملیاتی اتخاذ و اقداماتی در این راستا صورت گرفت، که در گزارش جایگزینی آموزش الکترونیکی به جای آموزش حضوری در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی وابسته به وزارت علوم به تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ مشروح آن آورده شده است.

در مستند حاضر، نکات، پیشنهادات و شیوه هایی در زمینه کاستن از آسیب های ناشی از تعطیلی آموزش حضوری در دانشگاه ها ارایه شده است. برخی از اصول و قواعد کلیدی که باید در ادامه فعالیت های آموزشی در نیمسال جاری در نظر گرفته شوند به شرح زیر است:

۱. هرگونه سیاست کلان در مورد تعیین زمان و ادامه تعطیلی یا آغاز آموزش حضوری در مؤسسات آموزشی و دانشگاه ها با ستاد ملّی مبارزه با کرونا است و دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی وابسته به وزارت علوم، تابع آن سیاست خواهند بود. در هرصورت، نیمسال دوم تحصیلی ۱۳۹۹-۱۳۹۸ جزو دوره تحصیلی فعال دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی کشور محسوب می شود و به دلیل لزوم تسلسل ورود دانشجویان جدید در مهرماه ۱۳۹۹ و نیز لزوم دانش آموختگی برخی دانشجویان شاغل به تحصیل در آخرین نیمسال تحصیلی خود (در نیمسال جاری)، الزام اتمام نیمسال دوم ۱۳۹۹-۱۳۹۸ امر محرز و قطعی است.

۲. با توجه به تنوع زیرنظام های آموزشی و وجود تفاوت در سطوح مختلف دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی از نظر زیرساخت های فناوری ارتباطات و اطلاعات؛ سابقه در آموزش و آموزش-های غیرحضوری؛ حضور اعضای هیئت علمی مجرب و آماده برای ورود در عرصه های نوین آموزش های غیرحضوری؛ موقعیت مکانی دانشگاه از نظر همه گیری بیماری؛ تعداد و تنوع جمعیت دانشجویی؛ امکانات خوابگاهی و رفاهی؛ ارایه راه حل واحد برای همه دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی ناممکن و غیر ضروری است. از این رو دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی می توانند در چارچوب سیاست کلان ملّی، راهکارهای خود برای حل مشکل و برون رفت از بحران در «چارچوب مقررات آموزشی و با توجه به مطالب و راه کارهای ارایه شده در این سند» را طراحی و اجرا نمایند. هدف اصلی، به حداقل رساندن مشکلات فعلی و آتی و آسیب های ناشی از تعطیلی آموزش حضوری در نیمسال جاری است.

۳. بررسی های انجام شده نشان می دهد که در دانشگاه های پیشرو دنیا، آموزش الکترونیکی محوریت اصلی برنامه های آموزش غیر حضوری را داشته است. با توجه به زیرساخت های مناسب و دانش فنی موجود در زمینه آموزش های الکترونیکی در بسیاری از دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی کشور، این شیوه جایگزین آموزش باید رویه قالب دانشگاه ها در تصمیم گیری برای تداوم و اتمام نیمسال جاری باشد.

۴. در صورت برخورد فعال وزارت علوم و دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی، تهدید کووید ۱۹ می تواند تبدیل به فرصتی بی نظیر برای تحول در آموزش کشور و تقویت زیرساخت ها برای ارایه آموزش های متنوع غیر حضوری و بالا بردن سطح تاب آوری نظام آموزش عالی کشور در مواجهه با شرایط مشابه احتمالی در آینده شود.

 

رهنمودهای مورد تأکید برای تداوم و اتمام نیمسال دوم تحصیلی ۱۳۹۹-۱۳۹۸

نظر به احتمال تداوم وضعیت فوق العاده ناشی از همه گیریِ ویروس کرونا در کشور، با اعتنا و تأکید بر اصول چهارگانه بالا، موارد زیر با هدف تسهیل تداوم فرآیند آموزش در عین حفظ کیفیت آموزشی، مورد نظر است. به منظور کمک به تحقق این هدف، لازم است تا انعطاف مورد نیاز در مقررات تحصیلی که برای شرایط متعارف وضع شده است در نظر گرفته شوند. این موارد به شکل استثنایی و ویژه نیمسال دوم ۱۳۹۹-۱۳۹۸ می باشد و تسری آن به نیمسال های بعدی مطلقاً مجاز نیست. ملاحظه موارد قابل انعطافی که در اینجا ارایه شده است کمک خواهد کرد تا دانشجویان دوره های مختلف تحصیلی با فراغ بال بیشتری قادر باشند تا خود را با شرایط جدید تحصیل وفق دهند و پیشرفت تحصیلی آنان بر اساس میزان کوشش و ممارست شخصی آنها، مشابه وضعیت شرایط پیش از بحران قرار بگیرد. بر اساس این رهنمودها انتظار می رود که آموزش در نیمسال دوم ۱۳۹۹-۱۳۹۸ در همه دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی کشور با حفظ چارچوب های کلی و کیفیت مورد انتظار و با توجه به موارد زیر ادامه یابد و به پایان برسد:

۱- دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی مبنای به پایان بردن نیمسال جاری را اتّکای حداکثری بر آموزش های الکترونیکی قرار دهند. آموزش الکترونیکی در نیمسال دوم ۱۳۹۹-۱۳۹۸ برای همه دروس شامل کلیه دروس عمومی و اختصاصی و در همه مقاطع تحصیلی بدون محدودیت و با مدیریت دانشگاه مجاز است.

۲- به منظور ارایه سرفصل ها، برگزاری همه جلسات دروس نظری، به صورت غیرحضوری (با اولویت آموزش به شیوه الکترونیکی) مجاز است. با تشخیص معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه، ترکیبی از جلسات حضوری و غیرحضوری نیز مجاز است و در صورت ضرورت، برگزاری کلاس ها به صورت «فشرده» به شرط حفظ ۱۶ جلسه کلاس برگزار شده، در شورای آموزش هر دانشگاه قابل بررسی و تصویب است.

۳- در مواردی که به هر دلیل برگزاری جلسات و اتمام یک یا چند درس در نیمسال جاری امکانپذیر نباشد، برگزاری کلاس ها، تا تکمیل طرح درس به تشخیص استاد درس و تأیید گروه آموزشی، اضافه بر سقف واحدهای هر ترم به نیمسال بعدی قابل انتقال است؛ ضمن اینکه دانشگاه ها باید ملاحظه مشکلاتی که در این صورت در تنظیمات نیمسال بعد ایجاد خواهد شد را در نظر داشته باشند.

۴- حذف یک یا چند درس، بی توجه به لزوم رعایت حداقل واحدهای انتخابی در هر نیمسال، و یا حذف کامل واحدهای درسی نیمسال در صورت تقاضای دانشجو مجاز است و نیمسال حذف شده جزو سنوات تحصیل دانشجو محسوب نمی شود.

۵- به دلیل محدودیت های متصور در پوشش کامل امکانات آموزشی و دانشجویی و فرهنگی همه دانشگاه ها در صورت انبساط زمانی نیمسال جاری تا فصل تابستان، و نیز ضرورت برگزاری بازه تابستانی مستقل از نیمسال جاری، دانشگاه ها باید زمان بندی نیمسال جاری را با لحاظ دروس عملی و کارورزی به نحوی مدیریت کنند که اولاً بازه تابستانی آموزش به ویژه برای دانشجویانی که با احتساب آن بازه، فارغ التحصیل می شوند لطمه نبیند و ثانیاً با تداخل برنامه نیمسال با بازه تابستان، کیفیت آموزش دانشجویان در دروس نیمسال جاری با آسیب یا اختلال مواجه نشود.

۶- انبساط زمانی نیمسال جاری باید با لحاظ عوامل اثرگذاری چون آزمون های سراسری و تحصیلات تکمیلی و مشکلات پدید آمده در نتیجه گرمای هوا مدیریت شود.

۷- برگزاری بازه تابستانی، برای ارایه دروس کارگاهی و آزمایشگاهی، دروس ناتمام و یا دروس حذف شده نیمسال جاری مجاز است.

۸- در صورت لزوم و با تشخیص معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی، افزایش یک نیمسال به سقف سنوات دانشجویانی که به دلیل حذف واحدهای درسی یا عدم امکان برخورداری از کلاس های حضوری یا غیرحضوری و برگزار نشدن جلسه دفاع از پایان نامه و رساله با کمبود سنوات مجاز مواجه شده اند، مجاز است.

۹- در مورد تعداد غیبت مجاز دانشجو در کلاس های دروس الکترونیکی برخط یا کلاس¬های حضوری در شورای آموزشی دانشگاه تصمیم گیری شود تا غیبت بیش از حد مجاز کنونی در مقررات تحصیلی، برای جلسات حضوری یا الکترونیکی / غیر حضوری، موجب حذف درس و جلوگیری از شرکت دانشجو در جلسه امتحان پایان دوره نشود.

۱۰- در صورتی که محدودیت های زمانی و مکانی حاکم بر نیمسال جاری فراغت از تحصیل دانشجویانی را با تأخیر مواجه سازد، به جبران فرصت از دست رفته امکان برخورداری از دروس معرفی به استاد تا دو برابر قابل افزایش است؛

۱۱- تعویق زمان یا بازه زمانی پایان نیمسال جاری تحصیلی، حسب مقتضیات و امکانات، به تشخیص دانشگاه یا مؤسسه آموزش عالی، امکان پذیر است.

۱۲- با توجه به عدم امکان جابه جایی تعدادی از دانشجویان برای استفاده از امکانات آموزش حضوری یا غیر حضوری دانشگاه مبدأ، این عده از دانشجویان با اطلاع و موافقت دانشگاه یا مؤسسه آموزش عالی مبدأ می توانند از امکانات آموزشی دانشگاه های محل زندگی یا استقرار خود به عنوان دانشجوی مهمان آزاد استفاده کنند. در همین ارتباط از تمامی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی مقصد و مبدأ انتظار می رود که در صورت امکان، به تشخیص معاون آموزشی دانشگاه، همکاری و مساعدت لازم را با این عده از دانشجویان معمول دارند.

۱۳- به دلیل بروز مشکلات مالی در اقتصاد خانواده ها، در نیمسال جاری، موارد مشمول جریمه دانشجویانی که در شرایط متعارف تحصیل از مقررات آموزشی تخطی کرده اند، با مجوز هیئت امنا معاف در نظر گرفته شود.

۱۴- امکان ثبت و ورود نمره دانشجویان در دروس نیمسال جاری در بازه تابستان و در نیمسال آتی (اول ۱۴۰۰-۱۳۹۹) با موافقت معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی امکان پذیر است. موضوع سقف و کف واحدهای مجاز دانشجو برای انتخاب پس از این نیمسال بر اساس معدل نیمسال جاری به نحوی مدیریت شود که دانشجو با کمترین آسیب مواجه شود.

۱۵- اگر به تشخیص دانشگاه شرکت دانشجویان در یک یا چند درس در کلاس های الکترونیکی مقدور نباشد، روند تحصیل دانشجو به نحوی هدایت شود که نیمسال تحصیلی وی بدون احتساب در سنوات و به درخواست دانشجو حذف شود.

۱۶- موضوع حضور فیزیکی یا الکترونیکی (برخط-برون خط) اعضای هیئت علمی در کلاس های درس به روش مورد وثوق هر دانشگاه به نحوی مدیریت شود که کیفیت آموزش لطمه نبیند و سرفصل های برنامه درسی پوشش داده شود.

۱۷- با تشخیص معاون آموزشی، جلسات دروس عملی می تواند به صورت فشرده برگزار شود. همچنین برای دروس عملی، دانشگاه می تواند با اختیار خود کلاس ها را در تابستان یا نیمسال اول ۱۴۰۰-۱۳۹۹ برگزار کند و نمره به نیمسال جاری انتقال یابد و ثبت شود.

۱۸- در صورت استمرار وضعیت ویژه در کشور یا برخی مناطق، کلیه کلاس ها به روش الکترونیکی / غیرحضوری برگزار و امتحان پایانی به شکل حضوری انجام شود. در این صورت، دانشجو می تواند با نظر موافق دانشگاه مبدأ، مشروط به موافقت دانشگاه محل زندگی خود یا دانشگاه مقصد، به شکل حضوری، امتحان خود را در دانشگاه مقصد بدهد و نمره برای ثبت در کارنامه، توسط دانشگاه مقصد به دانشگاه مبدأ ارسال شود.

۱۹- مهمانی دانشجویان به دانشگاه های محل زندگی خانواده آنان، به جز درخواست مهمانی به دانشگاه های مستقر در شهر تهران، و در بازه زمانی که دانشگاه ها تعیین خواهند کرد و اطلاع رسانی می کنند، مجاز است. در صورت تأیید درخواست دانشجو توسط دانشگاه مبدأ، دانشگاه مقصد در حد مقدورات با درخواست ها موافقت کند.

۲۰- همان طور که در نامه ۳۴۹۶۵۷ تاریخ ۲۴ اسفندماه ۱۳۹۸ تأکید شده بود، آن دسته از دانشجویان تحصیلات تکمیلی که پیش از بروز وضعیت فعلی، به تأیید استاد راهنما آمادگی دفاع داشته‌اند، اما به دلیل محدودیت های ناشی از شیوع بیماری، جلسه دفاع آنها برگزار نشده است، با عنایت به اهمیت و حساسیت تاریخ دانش‌آموختگی باید در اسرع وقت، به روش «الکترونیکی»، «حضوری» یا «نیمه‌حضوری» با مراعات همه شروط و ضوابط برگزاری جلسه دفاع، تحت نظارت معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه، اقدام شود


دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

01 07 2024

رئیس دانشگاه گیلان: تفویض اختیار، لازمه توسعه و پویایی دانشگاه است

سومین نشست شورای دانشگاه در دوره مدیریت جدید، دقایقی قبل در اتاق شورای حوزه ریاست برگزار شد که رئیس دانشگاه گیلان در این نشست از ضرورت به‌ صف‌سپاری امور و تفویض اختیار به دانشکده ها و واحدها برای سرعت تصمیم‌گیری و رشد و توسعه دانشگاه در همه حوزه ها سخن گفت. دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان در این نشست ضمن تقدیر از کلیه کارمندان و اعضای هیات علمی در راستای برگزاری امتحانات دانشجویان گفت: برای توسعه،  تحرک و پویایی دانشگاه نیاز است ما امور را به صف در دانشکده ها و واحدها واگذار کنیم و ستاد کار تصمیم گیری و پشتیبانی از صف را انجام دهد تا شاهد شتاب و سرعت بیشتری در انجام امور دانشگاه باشیم. رئیس دانشگاه گیلان با بیان اینکه در دانشگاهی با این حجم از دانشجو و وسعت، انجام تمامی فعالیت ها در یک معاونت صرفا با چند نیروی آن معاونت قابل انجام نیست تصریح کرد: ما باید از ظرفیت های کلیه دانشکده ها در راستای انجام امورات مرتبط با حوزه های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و ... استفاده کنیم. دکتر دوستار در ادامه خاطرنشان کرد: نیم قرن از فعالیت دانشگاه گیلان می گذرد و ما در نیمه دوم سال جاری برنامه ای در راستای 50 سالگی دانشگاه خواهیم داشت که یکی از برنامه های دانشگاه در این زمینه، برپایی نمایشگاهی از 50 سال خدماتی که دانشگاه در زمینه های مختلف به جامعه ارائه کرده است خواهد بود. وی با اشاره به تغییرات مدیریتی انجام شده در دانشگاه هم اشاره کرد و گفت: چرخه مدیریتی برای ارتقاء سیستم لازم است. دکتر دوستار همچنین به انتخابات دور دوم ریاست جمهوری در روز جمعه 16 تیر ماه 1403و حساسیت و اهمیت آن اشاره کرد و تاکید کرد: هر کسی هر تریبونی در اختیار دارد برای تبیین ضرورت شرکت در انتخابات از آن استفاده کند و امیدواریم با مشارکت مردم و حضور پرشور در صندوق های رای برگ زرینی دیگر از حماسه حضور مردم را شاهد باشیم. حجت الاسلام و المسلمین علی‌محمد عباسی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه گیلان هم در این نشست ضمن تبریک روز مباهله و ایام غدیریه، به نقش اسوه و الگو بودن اعضای هیات علمی اشاره کرد و گفت: انتظار داریم استادان دانشگاه در کنار رشد علمی، نگاه ویژه ای نیز به رشد و تعالی دینی داشته باشند. مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه گیلان با مهم خواندن نقش آفرینی مردم برای حضور حداکثری در انتخابات گفت: امیدواریم همچون گذشته در روز جمعه شاهد عزت و سربلندی ایران عزیز باشیم. شایان ذکر است موافقت با راه اندازی چهار رشته - گرایش جدید در دانشکده های فنی، معماری و هنر و مهندسی مکانیک از جمله مصوبات شورای دانشگاه بود. ​​​​​​​      

01 07 2024

نشست رئیس دانشگاه با مدیران کل امور اقتصادی و دارایی و امور مالیاتی استان برگزار شد

صبح امروز رئیس دانشگاه گیلان به همراه معاونین اداری مالی و مدیریت منابع و پژوهش و فناوری در اداره کل امور اقتصادی و دارایی گیلان حضور یافت و با علیرضا نوروزی مدیرکل امور اقتصادی و دارایی گیلان در ارتباط با مولدسازی دارایی‌های دانشگاه در راستای تکمیل پروژه‌های عمرانی و توسعه و تجهیز ناوگان حمل و نقل دانشجویی و... بحث و گفتگو کرد. همچنین در نشست دیگری که با حسن صیاد مدیرکل امور مالیاتی استان برگزار شد، در ارتباط با برخورداری از اعتبار مالیاتی برای قراردادهای تحقیق و توسعه دانشگاه با هدف فراهم‌کردن فرصت مناسب برای برقراری ارتباط دانشگاه و صنعت، جهت‌دهی پژوهش‌های دانشگاهی و حمایت از نخبگان دانشگاهی برای رفع نیازهای استان، بهره‌مندی شركت‌های دانش‌بنیان و مركز رشد دانشگاه از معافیت مالیاتی و... بحث و تبادل نظر شد. شایان ذکر است در این نشست بر تقویت همکاری مشترک در راستای مهارت آموزی و آموزش دانشجویان دانشگاه با مباحث مالیاتی نیز تأکید شد.     

30 06 2024

رئیس دانشگاه گیلان از پردیس دانشگاهی بازدید کرد

رئیس دانشگاه گیلان عصر امروز به همراه جمعی از مدیران دانشگاه از بخش های مختلف پردیس دانشگاهی بازدید کرد و پس از آن در نشستی که با حضور مدیران پردیس برگزار شد حضور یافت. دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان در این نشست ضمن مهم خواندن متنوع سازی راه‌های درآمدی پردیس دانشگاهی، بر اهمیت مرکز آموزش‌های آزاد و تخصصی دانشگاه تأکید کرد. دکتر دوستار گفت: در کنار رسالت‌های آموزشی و پژوهشی پردیس دانشگاهی، باید از ظرفیت‌های این مجموعه در راستای درآمدزایی دانشگاه استفاده بهینه کنیم. دکتر مرجان عباسی رئیس پردیس دانشگاهی هم در این نشست به ارائه گزارشی از وضعیت و نیازهای پردیس در حوزه‌های مختلف و مرکز آموزش های تخصصی و آزاد پرداخت. شایان ذکر است رئیس دانشگاه گیلان علاوه بر بازدید از پردیس دانشگاهی، از ستاد برگزاری آزمون های سراسری در دانشگاه که در پردیس دانشگاهی مستقر است بازدید کرد و قول مساعدت در خصوص رفع نیازهای این ستاد داد.

30 06 2024

رئیس دانشگاه گیلان: تبیین فرهنگ دفاع مقدس برای دانشجویان، بر نهادینه کردن ارزش‌های انقلاب اثرگذار است

نشست هم‌اندیشی معاونین آموزشی دانشگاه‌های استان گیلان پیرامون درس آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس استان با حضور استادان مرتبط با این درس، در معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه برگزار شد که رئیس دانشگاه گیلان در این نشست، تبیین فرهنگ دفاع مقدس برای دانشجویان را لازمه نهادینه کردن ارزش‌های انقلاب دانست. دکتر دوستار رئیس دانشگاه در این نشست، با تأکید بر ضرورت تبیین ارزش های حوزه دفاع مقدس برای دانشجویان اظهار کرد: نسل جوانی که با آن مواجه هستیم جبهه، جنگ و بحران های کشور را ندیده و با اخبار مبهم از سوی دشمنان روبروست که آشناکردن دانشجویان با فرهنگ دفاع مقدس و توصیف ارزش‌های انقلاب و دفاع مقدس حائز اهمیت است. رئیس دانشگاه گیلان با بیان اهمیت ترویج ارزش‌های دفاع مقدس در دانشگاه‌ها تصریح کرد: آموزش درس آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس در دانشگاه‌ها بهانه‌ای است که این ارزش ها بصورت شفاف در کلاس درس به دانشجویان منتقل شود. دکتر دوستار ضمن اشاره به ضرورت تجلیل از چهره‌های ماندگار دفاع مقدس در استان در راستای دوام ارزش های انقلاب گفت: با مشارکت رؤسای دانشگاه‌های استان و استفاده از ظرفیت‌های پژوهشکده گیلان‌شناسی برای مستندسازی و جمع‌آوری آثار خاطرات رزمندگان و فرزندان آنان می‌توان چهره‌های نام آور در حوزه دفاع مقدس در استان را شناسایی و نسبت به گرامیداشت این سرمایه‌های ارزشمند در مناسبات مختلف، اهتمام ورزید. رئیس دانشگاه گیلان ضمن اعلام آمادگی برای برنامه‌ریزی ترویج ارزش‌های انقلاب در میان نسل جوان دانشگاهی، آموزش درس آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس در دانشگاه‌ها در گلزار شهدای انقلاب، برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی در حوزه دفاع مقدس برای دانشجویان و استادان، انجام پایان نامه و فعالیت‌های دانشجویی به‌ویژه دانشجویان رشته‌های هنر و معماری در حوزه دفاع مقدس و... را از مهمترین اقدامات دانشگاهی در جهت گرامیداشت و ترویج نمادهای انقلاب و دفاع مقدس دانست. دکتر حبیبی مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان نیز در این نشست با اشاره به نقش دانشگاه در اشاعه فرهنگ و گفتمان انقلاب گفت: باتوجه به مصوبه آخرین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی، درس آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس جزو دروس عمومی الزامی به دانشگاه‌ها ابلاغ شده و تاکنون استادان نام ‌آشنایی نیز برای ترویج این درس زحمت کشیده‌اند. دکتر حبیبی با اشاره به اهیمت پاسداشت ارزش‌ها و دستاوردهای دفاع مقدس در دانشگاه‌ها گفت: در نیمسال اول سال تحصیلی جاری، درس آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس به حدود چهار هزار و نهصد دانشجوی گیلانی توسط 28 استاد مجوزدار تدریس شده که برنامه‌ریزی‌های لازم برای جذب و بکارگیری استادان جدید نیز در حال انجام است.

30 06 2024

تأکید بر مراقبت و تأمین سرمایه روانی دانشجویان در سومین نشست شورای سلامت و سبک زندگی

سومین نشست شورای سلامت و سبک زندگی دانشگاه گیلان در اتاق شورای حوزه ریاست برگزار شد که در این نشست رئیس دانشگاه گیلان بر مراقبت و تأمین سرمایه روانی دانشجویان تأکید کرد. دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان در این نشست ضمن تأکید بر اهمیت برنامه‌های پیشگیرانه در حفظ و تأمین سلامت روانی جامعه دانشگاهیان، تعامل معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه را با مرکز مشاوره، سلامت و سبک زندگی دانشگاه مهم خواند و اجرای برنامه‌های نشاط محور در برهه‌های زمانی خاص و مبتنی بر تقویم روانشناختیِ نرخ مراجعه و مراقبت و تأمین سرمایه روانی دانشجویان را ضروری برشمرد. رئیس شورای سلامت و سبک زندگی دانشگاه گیلان ضمن ضروری دانستن تعامل متقابل و مؤثر معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی با عملکرد و اهداف پیشگیرانه مرکز مشاوره، سلامت و سبک زندگی، بر لزوم ارائه درس مهارت‌های زندگی و تکمیل کارنامه سلامت دانشجویان در فرایند ثبت نام تأکید کرد. دکتر دوستار همچنین اجرای طرح‌های مرتبط با حوزه و عملکرد مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه همچون طرح پات (پیشگیری از افت تحصیلی) و طرح خدا قوت (هدایت تحصیلی برای امتحانات) را بسیار مهم و مؤثر دانست. دکتر عذرا زبردست رئیس مرکز مشاوره، سلامت و سبک زندگی دانشگاه نیز در ابتدای این جلسه گزارشی از وضعیت نیم‌رخ روانی دانشگاه در سال ۱۴۰۲ و سه ماهه نخست ۱۴۰۳ و همچنین گزارش مالی سال جاری ارائه کرد و سایر اعضای جلسه نیز به بیان نظرها و دیدگاه های خود پرداختند.

29 06 2024

دانشگاه گیلان در میان بهره ورترین دانشگاه ها از نظر انتشار مقالات بین المللی بر اساس اعلام پایگاه WOS قرار گرفت

به گزارش معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه، بنابر اعلام مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، دانشگاه گیلان رتبه 8 را در میان 22 دانشگاه جامع با قدمت بالای 40 سال در ایران بر اساس گزارش پایگاه وب آو ساینس، کسب نمود.  در این گزارش، دانشگاه‌ها بر مبنای نظام رتبه بندی ملی ISC در گونه بندی های جامع، صنعتی، علوم کشاورزی، هنر، زیرنظام، غیرانتفاعی و دانشگاه‌های وابسته به دستگاه اجرایی به تفکیک قدمت و نیز به صورت تفصیلی بررسی شده است.  بر اساس 16 شاخص مورد بررسی در این رتبه بندی که مربوط به مقالات منتشر شده در سال 2020 است، دانشگاه گیلان در شاخص های تعداد کل مقالات رتبه 8، تعداد مقالات نشریات Q1 رتبه 9، متوسط ضریب تأثیر رتبه 15، مجموع مقالات در ضریب تأثیر نشریه رتبه 8، مقالات با مشارکت بین المللی رتبه 9، مقالات نمایه نیچر رتبه 8، هم انتشاری صنعت و دانشگاه رتبه 17، سرانه مقالات اعضای هیأت علمی رتبه 10، سرانه مقالات دانشجویان تحصیلات تکمیلی رتبه 13، سرانه مقالات Q1 اعضای هیأت علمی رتبه 12، سرانه مقالات Q1 دانشجویان تحصیلات تکمیلی رتبه 14، سرانه مقالات در ضریب تأثیر نشریه اعضای هیأت علمی رتبه 11، سرانه مقالات در ضریب تأثیر نشریه دانشجویان تحصیلات تکمیلی رتبه 13، سرانه مقالات با مشارکت بین المللی رتبه 12، سرانه مقالات نمایه نیچر رتبه 5 و در سرانه هم انتشاری صنعت و دانشگاه های اعضای هیأت علمی رتبه 19 را کسب کرده است.  

23 06 2024

دانشگاه گیلان در میان دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی پراستناد برتر دنیا قرار گرفت

به گزارش معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه و بنا بر اعلام مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، در اعلام آخرین نتایج پایگاه شاخص های اساسی علم (ESI)، دانشگاه گیلان در پنج حوزه موضوعی مهندسی، شیمی، علوم کشاورزی، علوم مواد، علوم گیاهی و جانوری  با 7211 مدرک، 95014 استناد و 43 مقاله برتر، رتبه 27 در میان دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی پراستناد برتر جهان را کسب کرد. بنا بر این گزارش، در بازه زمانی 2014-2024، تعداد 9019 دانشگاه و مؤسسه پژوهشی در تمامی حوزه های موضوعی انتخاب شده اند که 134 دانشگاه و مؤسسه پژوهشی از ایران می باشد. شایان ذکر است پایگاه شاخص های اساسی علم (ESI) یکی از پایگاه های اطلاعاتی مؤسسه کلاریویت آنالیتیکس است که به معرفی پژوهشگران، مؤسسات، انتشارات و کشورهای برتر در حوزه های موضوعی مختلف می پردازد. مؤسسه کلاریویت آنالیتیکس، مؤسسات پراستناد برتر دنیا را در 22 حوزه  شیمی، علوم گیاهی و حیوانی، ایمنی شناسی، زیست شناسی و زیست شیمی، علوم اعصاب و رفتار، زمین شناسی، فیزیک، میکروبیولوژی، روانپزشکی/ روان شناسی، علوم فضا، پزشکی بالینی، ریاضیات، محیط زیست و بوم شناسی، داروشناسی و سم شناسی، اقتصاد و تجارت، علوم رایانه، زیست شناسی مولکولی و ژنتیک، مهندسی، علوم کشاورزی و علوم مواد، علوم اجتماعی، کلیات و چند رشته ای انتخاب می کند. بنابراین در هر حوزه موضوعی، دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی انتخاب شده بیشترین تعداد استنادها را دریافت کرده اند. 

26 06 2024

مدیران جدید دانشگاه منصوب شدند

طی احکام جداگانه ای از سوی دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان، دکتر آمنه آقاربیع عضو هیأت علمی گروه معماری به سمت سرپرست دانشکده معماری و هنر، مهندس ناصر حمیدزاده عضو هیأت علمی گروه عمران به سمت سرپرست مدیریت امور فنی و نظارت بر طرح های عمرانی، دکتر فرشید مهردوست عضو هیأت علمی گروه علوم کامپیوتر به سمت سرپرست مرکز فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی، دکتر روح اله منعم عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی به سمت سرپرست مدیریت برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی، منصوب شدند. شایان ذکر است در مراسم های جداگانه ای، از تلاش های دکتر حسینعلی عابددوست رئیس پیشین دانشکده معماری و هنر، مهندس محمد فرحی تاج مدیر پیشین امور فنی و نظارت بر طرح های عمرانی، دکتر فرید فیضی رئیس پیشین مرکز فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی و دکتر مهیار خانی مقدم مدیر پیشین برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی، تقدیر به عمل آمد.  روابط عمومی دانشگاه گیلان ضمن تقدیر از تلاش های مدیران پیشین، برای مدیران جدید منصوب شده، آرزوی موفقیت می نماید.