اجلاس روسای دانشگاه ها و مراکز پژوهشی ایرانی حاشیه دریای خزر در دانشگاه گیلان برگزار شد

07 01 2011
کد خبر : 3318404
تعداد بازدید : 183
اجلاس رؤسای دانشگاهها و موسسات آموزشی و پژوهشی ایرانی عضو اتحادیه دانشگاه های حاشیه دریای خزر با حضور دکتر ارسلان قربانی قائم مقام وزیر در امور بین الملل و رئیس مرکز همکاری های علمی و بین المللی در دانشگاه گیلان برگزار شد.

 

دکتر قربانی در ابتدای این نشست  گفت :  بر اساس محورهای چشم انداز 20 ساله توسعه کشور ،  برنامه وزارت علوم در بخش بین المللی ، گسترش روابط با کشورهای منطقه و با تاکید بر کشورهای اسلامی و همسایه است . وی افزود :  یکی از راهکارهای تحقق  و اجرایی کردن این اهداف ، اتحادیه های بین المللی دانشگاهی می باشند که این امر نیز به نوبه خود در سایه حمایت و همکاری روسای دانشگاه های منطقه و حضور مستمر آنان در اجلاس دوره ای و پیگیری و اهتمام در اجرای تصمیمات ، تحقق می پذیرد.

قائم مقام وزیر علوم در امور  بین الملل در ادامه با اشاره به شرح وظایف اتحادیه  اظهار داشت : تنظيم اهداف و برنامه های دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی ایرانی عضو اتحادیه دانشگاه های حاشیه دریای خزر را برای انسجام بیشتر و جهت دهی مناسب ، از اهداف این نشست برشمرد و گفت : دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی دیگری که آمادگی پیوستن به این اتحادیه را داشته باشند ، پس از بررسی شرایط ، امکانات و توانمندی آنان برای تصویب در اجلاس سراسری اتحادیه از سوی دبیرخانه ایرانی پیشنهاد خواهد شد . 

دکتر قربانی در ادامه به طرح ایجاد دانشگاه شناور از سوی اتحادیه دانشگاه های حاشیه دریای خزر اشاره کرد و گفت : امروزه تا حدود زیادی مرزهای علمی برداشته شده و حتی فرار مغزها مانند گذشته مصداق ندارد . وی افزود : راه اندازی دانشگاه شناور خزر می تواند به خوبی از ظرفیت های علمی دانشگاه های عضو اتحادیه در جهت منافع ملی و  توسعه علمی تمامی کشورهای حاشیه دریای خزر استفاده نماید . 

 

رییس دانشگاه گیلان که ریاست دبیرخانه ایرانی اتحادیه دانشگاه های حاشیه دریای خزر را نیز بر عهده دارد در این نشست گفت: اتحادیه دانشگاهها و مراکز آموزشی و پژوهشی حاشیه دریای خزر از سال 1375 با هفت دانشگاه از پنج کشور حاشیه دریای خزر شروع به کار کرد که در آن زمان دانشگاه های گیلان ، مازندران و علوم کشاورزی گرگان از مؤسسین ایرانی این اتحادیه بودند . وی افزود این اتحادیه هم اکنون با 51 دانشگاه و موسسه ایرانی و خارجی با پذیرش دانشجو و اجرای طرح های تحقیقاتی به کار خود ادامه می دهد.

دکتر حاتم زاده در ادامه اظهار داشت : اگر چه اعضای ایرانی عضو این اتحادیه از سه دانشگاه به 13 دانشگاه و مؤسسه پژوهشی افزایش یافته ولی انتظار داریم تا دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی که از امکانات خوبی برخوردار هستند و شرایط عضویت در اتحادیه را دارند به این اتحادیه بپیوندند تا بتوانیم برنامه های اتحادیه را در جهت منافع ملی سوق دهیم . 

 

عبدالله حاتم زاده در ادامه افزود: با توجه به اینکه دبیر خانه دائمی اجلاس در آستاراخان روسیه  استقرار یافته ، اعضای ایرانی اتحادیه می توانند در نشست های داخلی دبیرخانه ایرانی درباره برنامه های پیشنهادی خود  تصمیم گیری کرده و  بصورت مصوبه اجلاس دبیرخانه ایرانی به دبیرخانه اصلی اتحادیه برای تصویب نهایی ارائه دهند.

 

رئیس دانشگاه گیلان در بخشی از سخنانش به راه اندازی دانشگاه شناور اشاره نموده و گفت : در برخی رسانه ها ایجاد دانشگاه شناور به خوبی بیان نشد و آنچه ما در اتحادیه دانشگاه های حاشیه دریای خزر به دنبال آن هستیم با دانشگاه شناور که در برخی نقاط دنیا تشکیل شده و یا آنچه مرکز ملی اقیانوس شناسی پیگیری می کند متفاوت است .  

دکتر حاتم زاده گفت : دانشگاه های مهمی با قابلیت ها و ظرفیت بالایی عضو اتحادیه هستند و برای استفاده مطلوب از این ظرفیت ها طرح ایجاد دانشگاه شناور خزر مطرح شد . بر این اساس هر دانشگاهی که در یک یا چند رشته قوی تر است و دوره های دانشگاهی از مقطع کارشناسی تا دکتری را دارا هستند اعلام آمادگی نموده اند . به عنوان مثال دانشگاه گیلان در مهندسی مکانیک و شیمی ، دانشگاه مازندران در ریاضیات ، داننشگاه صنعتی بابل در مهندسی الکترونیک و نانوتکنولوژی ، دانشگاه گرگان در جنگلداری و شیلات و دانشگاه بین الملل امام خمینی قزوین در ادبیات فارسی ، پذیرای دانشجویان دانشگاه شناور خواهند بود و سایر دانشگاه های عضو اتحادیه در کشورهای روسیه ، ترکمنستان ، قزاقستان و آذربایجان نیز در رشته های دیگری اعلام آمادگی کرده اند . لذا دانشگاه شناور دانشگاهی است که رشته های متعدد در مقطع کارشناسی تا دکتری را دارد و هر رشته در یکی از دانشگاه های عضو آموزش داده خواهد شد .

دکتر حاتم زاده افزود : البته اجرای طرح راه اندازی دانشگاه شناور مراحل آغازین خود را طی می نماید و پس از مشخص شدن قوانین و مقررات آموزشی ، نحوه پذیرش دانشجو ، مسائل مالی و حقوقی و سایر ملاحظاتی که در تأسیس یک دانشگاه  بایستی در نظر گرفته شود شروع به کار خواهد کرد . وی گفت : بر اساس تصمیمی که در اجلاس سراسری رؤسای دانشگاههای اتحادیه گرفته شد ، دانشگاه گیلان به عنوان هماهنگ کننده دانشگاه های ایرانی فعال در تأسیس دانشگاه شناور تعیین شد . 

 

در ادامه این نشست روسا و مدیران روابط بین الملل دانشگاههای عضو اتحادیه  در مورد برنامه های پیشنهادی خود  که قبلاً برای دستور نشست به دبیرخانه ارسال کرده بودند توضیحاتی را ارائه دادند . عناوین موارد مطرح شده عبارتند از :

 

 1. پیشنهادهای دانشگاه گیلان در مورد تاسیس و راه اندازی دانشگاه شناور خزر توسط دبیرخانه ایرانی اتحادیه، به منظور افزایش سطح همکاریهای چند جانبه فیمابین دانشگاههای عضو اتحادیه در مقطع تحصیلات تکمیلی که به پیشنهاد دانشگاه گیلان در چهاردهمین اجلاس عمومی اتحادیه دانشگاههای دولتی حاشیه دریای خزر در جمهوری داغستان در خرداد ماه سال 1389به اتفاق آراء به تصویب اعضای اتحادیه رسید.

2. تشکیل کارگروهی جهت بررسی مشکلات اکولوژیکی و زیست محیطی کشورهای حاشیه دریای خزر متشکل از نمایندگان کلیه کشورهای حاشیه دریای خزر توسط دبیرخانه ایرانی اتحادیه،  تا بیستم اسفند ماه سال جاری (1389)  که در چهاردهمین اجلاس عمومی اتحادیه خزر در جمهوری داغستان به تصویب اعضای اتحادیه رسید.


3.  تصویب اساسنامه فدراسیون ورزشی کشورهای حاشیه خزر توسط دبیرخانه ایرانی اتحادیه، تا بیستم خرداد ماه سال آینده (1390) که در دوازدهمین اجلاس عمومی اتحادیه خزر در دانشگاه مازندران مطرح شد و همچنین برنامه ریزی مقدماتی جهت برگزاری بهینه ششمین المپیاد ورزشی دانشجویان اتحادیه توسط دانشگاه گیلان  به عنوان رییس مجمع فدراسیون ورزشی اتحادیه دانشگاههای دولتی کشورهای حاشیه دریای خزر و مسئول سازماندهی کمیته فدراسیون ورزشی اتحادیه که در سیزدهمین اجلاس عمومی اتحادیه خزر در الیستا به تصویب اعضای اتحادیه رسید.


4.پیگیری انتشار نشریات علمی تخصصی در دانشگاههای عضو اتحادیه توسط دبیرخانه ایرانی اتحادیه، براساس مصوبات اتحادیه ، در این راستا، دانشگاه گیلان از سال 2001 مجله تخصصی  (Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES   را که هم اکنون جز مجلات علمی پژوهشی بوده و نمایه شده ISI  نیز میباشد، به صورت فصلنامه منتشر می کند.


5. ارائه مدلی برای همکاریهای نانوتکنولوژی بین دانشگاههای عضو اتحادیه توسط دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل به عنوان مرکز و مسوول هماهنگی برای تهیه قوانین مرتبط با دبیرخانه مرکزی نانوتکنولوژی تا بیستم اسفند ماه سال جاری (1389) که در چهاردهمین اجلاس عمومی اتحادیه خزر در جمهوری داغستان به تصویب اعضای اتحادیه رسید.

6. ارائه برنامه دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان با همکاری موسسه اکولوژی کاربردی از داغستان در زمینه مطالعات تنوع زیستی و اکوسیستم های ساحلی دریای خزر تا بیستم اسفند ماه سال جاری (1389) که در چهاردهمین اجلاس عمومی اتحادیه خزر در جمهوری داغستان به تصویب اعضای اتحادیه رسید.


7. تدوین کتاب فعالیتهای 10 ساله اتحادیه توسط دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان با همکاری موسسه اکولوژی کاربردی از داغستان تا بیستم خرداد ماه سال آینده (1390)که در اجلاس یازدهم به تصویب اعضای اتحادیه رسید.


8. تاسیس و راه اندازی کتابخانه الکترونیکی منطقه خزری توسط دانشگاه مازندران به کمک دانشگاه دولتی کالمیکیا به منظور جمع آوری و ساماندهی اطلاعات موجود در مورد دریای خزر در دانشگاهها و موسسات عضو اتحادیه و مراکز دیگر دنیا تا بیستم اسفند ماه سال جاری (1389) که در سیزدهمین اجلاس عمومی اتحادیه خزر در الیستا به تصویب اعضای اتحادیه رسید.


9.ارائه برنامه دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین در مورد تشکیل دبیرخانه انجمن جوانان برگزیده علمی و مخترعان و مبتکران دانشگاهها و موسسات آموزش عالی عضو اتحادیه تا بیستم اسفند ماه سال جاری (1389) که در چهاردهمین اجلاس عمومی اتحادیه خزر در جمهوری داغستان به تصویب اعضای اتحادیه رسید.


10. فعالسازی و روزآمد کردن پایگاه اینترنتی اتحادیه به سه زبان فارسی، روسی و انگلیسی توسط دانشگاه امام خمینی (ره) تا بیستم اسفند ماه سال جاری (1389) که در دوازدهمین اجلاس عمومی اتحادیه خزر در دانشگاه مازندران به تصویب اعضای اتحادیه رسید.


11.ارائه برنامه دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین برای برگزاری دوره های آموزشی زبان آموزی برای دانشجویان دانشگاههای عضو اتحادیه تا بیستم اسفند ماه سال جاری (1389) که در چهاردهمین اجلاس عمومی اتحادیه خزر در جمهوری داغستان به تصویب اعضای اتحادیه رسید.


12. ارائه برنامه دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در مورد راه اندازی و فعالیت پژوهشگاه بین المللی تحقیقاتی بیوتکنولوژی کشاورزی کاسپین تا بیستم اسفند ماه سال جاری (1389) که در دوازدهمین اجلاس عمومی اتحادیه خزر در دانشگاه مازندران به تصویب اعضای اتحادیه رسید.


13. پیگیری دبیرخانه ایرانی اتحادیه از طریق قائم مقام محترم وزیر در امور بین الملل وزرات علوم، تحقیقات و فناوری جهت تعیین و تامین منابع مالی وزارتی، ملی، استانی و بین المللی جهت پشتیبانی در راستای تحقق اهداف آموزشی و پژوهشی اتحادیه.


14. پیگیری دبیرخانه ایرانی اتحادیه از طریق قائم مقام محترم وزیر در امور بین الملل وزرات علوم، جهت رفع ممنوعیت ورود و خروج زمینی هیاتهای رسمی ایران در مورد سفر به روسیه و جمهوریهای تابعه، زیرا استفاده از خطوط هوایی غیر مستقیم سبب افزایش فاحش هزینه سفر به دانشگاههای جمهوری فدراتیو روسیه و در نتیجه ایجاد محدودیت برای سفرهای اعضای هیات علمی و دانشجویان شده است و این در حالیست که هیاتهای روسی جهت سفر به ایران از امکان تردد زمینی از مرز آستارا به ایران و بالعکس برخوردارند.


15.پیگیری دبیرخانه ایرانی اتحادیه از طریق قائم مقام محترم وزیر در امور بین الملل وزرات علوم، جهت به رسمیت شناخته شدن اتحادیه به عنوان نهاد علمی–آموزشی در مجامع بین المللی به منظور کسب پشتیبانیهای علمی و مالی بین المللی.


16. پیگیری دبیرخانه ایرانی اتحادیه به منظور معرفی موضوعات مختلف پژوهشی مرتبط با دریای خزر از قبیل: تنوع گونه های آبزی، عوامل آلاینده  دریای خزر و راههای پیشگیری از آلودگی دریا، مباحث مرتبط با ماهیان خاویاری، گونه های آبزی درحال انقراض دریای خزر و... جهت هدفمند کردن و گسترش همکاریهای فیمابین اعضای اتحادیه.


17. پیگیری دبیرخانه ایرانی اتحادیه به منظور پرداخت حق عضویت سالیانه و تعیین روند اجرایی و چگونگی هزینه کرد حق عضویت که از اجلاس دوم در گرگان تا کنون در این مورد تصمیم گیری نشده است.


18. همکاری دبیرخانه ایرانی اتحادیه جهت پشتیبانی از فعالیتهای آموزشی و پژوهشی اعضای ایرانی اتحادیه از قبیل تبادل اساتید و دانشجویان در رشته ها و مقاطع مختلف تخصصی با دانشگاههای غیر ایرانی، جهت گسترش ارتباطات علمی فیمابین از طریق کنسولگری روسیه در استان گیلان- رشت.

19. اقدام دبیرخانه ایرانی اتحادیه جهت اطلاع رسانی و همکاری در برگزاری کنفرانسها و سمینارهای تخصصی، نمایشگاه توانمندیهای دانشگاههای عضو اتحادیه و برنامه های فرهنگی سالیانه از قبیل  برگزاری نمایشگاههای کتاب، نقاشی، صنایع دستی، مردم شناسی، کنسرتهای موسییقی سنتی، محلی و ملی در طول سال، بویژه همزمان با اجلاس سالیانه.

20. پیگیری دبیرخانه ایرانی اتحادیه به منظور تشکیل جلسه مربوط به ارائه گزارش فعالیتهای انجام شده اعضای ایرانی اتحادیه بر اساس برنامه مصوب در حضور قائم مقام محترم وزیر در امور بین الملل وزرات علوم، در دهه سوم اسفند ماه سال جاری (1389).

 شایان ذکر است ، دانشگاه های  گيلان، علوم کشاورزی و منابع طبيعی گرگان، مازندران ، صنعتی نوشيروانی بابل، علوم کشاورزی و منابع طبيعی ساري، گلستان، بين‌المللی امام خمينی (ره) ، تربيت مدرس (دانشکده منابع طبیعی نور) از اعضای  ایرانی  اتحاديه دانشگاه‌های اتحاديه حاشيه دريای خزر هستند. همچنین مجتمع آموزش عالی گنبد، موسسه آموزش عالی میرزاکوجک خان ، مرکز تحقيقات شيلات ايران ، مرکز تحقیقات بین الملل ماهیان خاویاری دکتر دادمان و مرکز ملی اقيانوس‌شناسی از دیگر موسسه‌های آموزشی و پژوهشی عضو اتحاديه دانشگاه‌های حاشيه دريای خزر می باشند.

 

 

 تصاویر نشست 

 

 

 

 

دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.