ارائه تسهیلات بنیاد ملی نخبگان به برگزیدگان ادبی

14 02 2017
کد خبر : 3272100
تعداد بازدید : 461

بنیاد ملی نخبگان در نظر دارد برگزيدگان ادبي در هر يك از حوزه‌هاي ادبيات شامل: «شعر»، «داستان» و «تخصص‌هاي زباني و ادبي (از جمله: نويسندگي، ويرايش، آموزش زبان فارسي، ترجمه، زبان‌شناسي و پژوهش زباني‌وادبي)» و در دو ردة «سرآمد ادبي» و «مستعد برتر ادبي» معرفی نماید.

2ـ1. شروط لازم

 شروط لازم براي بهره‌مندي از تسهيلات برگزيدگان ادبي به شرح زير است:

  1. مستعدان برتر ادبي بايد واجد ويژگي‌هاي زير باشند:

الف. آثار زباني و ادبي آنان داراي نشانه‌هايي خلاقانه، نوآورانه، واجد ارزش‌هاي ادبي و متفاوت باكار عموم باشند.

ب. احوال و آثار آنان معرف تخلّق به ادب اسلامي، التزام عملي به نظام اسلامي و آيين ملّي باشد.

ج. در محدودة سني 15 تا 40 سالگي باشند.

 

  1. سرآمدان ادبي بايد واجد ويژگي‌هاي زير باشند:

الف. صاحب سبك و شيوه‌اي نوآورانه درآفرينش‌آثارادبي بوده، سال‌هاي متمادي از عمر خود را در آن شاخة ادبي به صورت فعال و پيشرو سپري‌كرده باشند.

ب. احوال و آثار آنان معرف تخلّق به ادب اسلامي، التزام عملي به نظام اسلامي و آيين‌ ملّي باشد.

ج. در محدودة سني بالاتر از 40 سال باشند.

2ـ2. شروط كافي

برگزيدگان بايد اولاً حدنصاب لازم، دست‌كم 150 امتياز (در ردة مستعدان برتر ادبي) و 300 امتياز (در ردة سرآمدان ادبي) را از فعاليت‌هاي نخبگاني ادبي به دست آورند و ثانياً حائز بيشترين امتياز در بين ساير متقاضيان در دورة بررسي باشند.

2ـ3. مصاديق فعاليت‌هاي نخبگاني ادبي

مهم‌ترين مصاديق فعاليت‌هاي نخبگاني ادبي به شرح زير است:

  1. مستعدان برتر ادبي

 الف. برگزيده شدن درآزمون‌هاي ورود به دانشگاه‌ها

ب. برگزيده شدن در المپيادهاي ادبي

ج. برگزيده شدن به عنوان دانش‌آموختة برتر بنياد

د. كسب جايزه‌هاي تحصيلي بنياد

ب. داشتن فعاليت‌هاي ادبي، پژوهشي و ترويجي درحوزة ادبيات شامل: برگزيده شدن در رويدادهاي معتبرادبي، نگارش‌كتاب‌هاي ادبي، انتشارات علمي و جز آن

3ـ2. سرآمدان ادبي

الف. آفرينش آثار اصيل ادبي؛ شامل: خلق اثر برجستة ادبي، ترجمة آثار فاخر ادبي به زبان فارسي، دارا بودن سبك ويژة ادبي و جزآن

ب. داشتن حُسن شهرت ادبي و علمي در اجتماع‌هاي تخصصي؛ شامل انتشار آثاري به زبان غيرفارسي، برگزيده شدن در رويدادهاي معتبر ادبي، عضويت در مجامع معتبر ادبي و جزآن

ج. تلاش براي ارتقاي زبان فارسي در سطح ملّي و بين‌المللي؛ شامل فعاليت مؤثر در انجمن‌هاي ادبي، تلاش براي پاسداري از زبان فارسي، همكاري در توسعة زبان فارسي در جهان و جزآن

د. داشتن فعاليت‌هاي پژوهشي، آموزشي، ترويجي و شاگردپروري در حوزة ادبيات، اجراي طرح‌هاي مطالعاتي و پژوهشي، انتشارات علمي، تربيت شاگردان مبرّز و جزآن

يادآوري 1: صرفاً فعاليت‌هاي مرتبط حوزة ادبيات مورد بررسي قرار مي‌گيرند.

 يادآوري 2: هر يك از مصاديق فوق داراي امتيازي براي شناسايي افراد مستعد و سرآمد است و داشتن شرايط يك بند الزاماً به معناي برگزيدگي نيست.

برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت بنیاد ملی نخبگان بخش تسهیلات و حمایت ها مراجعه نمایید.

دسته بندی :
اطلاعیه

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.