از پژوهشگران برتر استانی در مراسم اختتامییه هفته پژوهش تقدیر به عمل آمد

28 12 2015
کد خبر : 3283707
تعداد بازدید : 431

همایش تجلیل از پژوهشگران برتر استان گیلان در سال 1394 در سالن غدیر استانداری برگزار شد.

استاندار و رئیس شورای سیاستگذاری هفته پژوهش و فناوری گیلان با بیان اینکه رشد و پیشرفت در هر جامعه ای مستلزم داشتن اندیشه های پژوهشی است افزود: برای نهادینه شدن فرهنگ استفاده از تحقیق و پژوهش در جامعه همه ما بایستی تلاش کنیم. دکتر محمدعلی نجفی با بیان این که فرهنگ تحقیق و پژوهش بایستی از نونهالان و فرزندان مان آغاز شود، اظهار کرد: کودکان باید از مقطع پیش دبستان با مقوله پژوهش و از نهاد خانواده با پرسشگری آشنا شوند. استاندار گیلان ادامه داد: باید فضایی فراهم شود تا نوجوانان و جوانان ما از پرسشگری ترسی نداشته باشند. وی با مهم دانستن تحقیق و پژوهش و نقش آن در پیشرفت و توسعه اظهار کرد: کشورهایی که مراحل توسعه و پیشرفت را در دنیا پشت سرمی گذارند، به اندیشه دانایی محور و در کنارش تحقیق و پژوهش توجه دارند. دکتر نجفی یادآور شد: پژوهش محوری ، کامل کننده اندیشه های دانایی محور است که ما را مکلف می کند به این بخش، جدی تر توجه کنیم. وی در ادامه با بیان این که در گیلان به جایگاه اصلی در زمینه پژوهش علم دست نیافته ایم، خاطر نشان کرد: به تحقیق و پژوهش در دستگاه ها بایستی توجه جدی شود و از فرصت ها بهره لازم ببریم. استاندار گیلان در رابطه با سهم یک درصد اعتبارات دستگاه ها به امر پژوهش، اظهار امیدواری کرد تا با اجرای برنامه ششم توسعه، این سهم به سه برابر افزایش یابد. رئیس شورای سیاستگذاری هفته پژوهش و فناوری استان گیلان با بیان این که نباید همه نگاه ما به منابع دولتی باشد، اظهار کرد: ما باید به جایی برسیم که پژوهش ما منبع تولید کننده باشد. وی با تاکید بر این که کارهای مهمی از جمله تحقیق و پژوهش بایستی به اهلش واگذار شود، تصریح کرد: این مهم بایستی به افرادی که دارای توان علمی، پژوهشی و ماموریت های خاص دارند، سپرده شود. دکتر نجفی با تاکید بر ضرورت توجه به فراهم شدن زمینه های لازم برای پژوهشگران با بخش های تحقیقاتی یادآور شد: باید تعامل پژوهشگران با منابع اطلاعاتی دنیا نیز پررنگ تر شود.

دکتر احمد رضی، رئیس دانشگاه گیلان هم در ابتدای این مراسم با بیان اینکه برگزاری هفته پژوهش و فناوری فرصتی است تا توانمندی‌های مراکز تحقیقاتی استان شناخته شود اظهارکرد: در این هفته تازه‌ترین دستاوردهای پژوهشی پژوهشگران در راستای ترویج فرهنگ پژوهش معرفی شده و از پژوهشگران تجلیل می‌شود.

وی با بیان اینکه مدل توسعه پذیرفته شده در دنیا مدل دانایی محور است افزود: عامل اصلی توسعه، دانایان متخصص و کارآمد است و رشد و پیشرفت هر جامعه‌ایی متاثر از کمیت و کیفیت پژوهش است.

رئیس دانشگاه گیلان تصریح کرد: کشورهای پیشرفته و توسعه یافته سرمایه گذاری کلانی در امر پژوهش و فناوری دارند.

وی با تاکید بر اینکه باید همگرایی و همدلی بین دستگاه‌های اجرایی دولتی و بخش خصوصی با مراکز علمی و تحقیقاتی بیشتر شود، افزود: هم اکنون بیش از 2 هزار عضو هیئت علمی در استان وجود دارد و باید از این ظرفیت جهت فعالیت‌های پژوهش محور بهره برد.

دبیرکل شورای سیاستگذاری هفته پژوهش استان بهره وری بیشتر از نیروی انسانی کارآمد را نیازمند آسیب شناسی بیشتر و حل معضلات مربوط به آن دانست و اذعان کرد: ما متخصصان کارآمدی داریم که در سطح بین الملل مطرح بوده و جز یک درصد دانشمندان جهان هستند و در همین استان زندگی می‌کنند.

وی خواستار مجهز شدن استان به تجهییزات آزمایشگاهی شد و افزود: در این راستا تفاهم نامه‌ایی فیمابین دانشگاه گیلان و دانشگاه علوم پزشکی منعقد شده است تا از تجهییزات و منابع یکدیگر بهره برند.

دکتر رضی خواستار ساماندهی اعتبارات دستگاه‌های پژوهشی استان شد و اذعان کرد: در بودجه 95 با احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی اعتبارات پژوهشی حداقل دو برابر امسال افزایش می‌یابد که منجر به تحول چشمگیری در عرصه پژوهشی می‌شود.

وی با بیان اینکه باید اولویت‌های پژوهشی استان را شناسایی کنیم تا سال آینده اعتبارات خوبی را جذب کنیم افزود: بازاریابی امر پژوهش و فناوری، تشویق فن‌بازارها در کنار نمایش‌ها و همایش‌ها فرصت خوبی جهت رونق پژوهش است.

رئیس دانشگاه گیلان در ادامه با بیان اینکه شورای سیاستگذاری هفته پژوهش متشکل از 20 دستگاه اجرایی و مراکز آموزش عالی وموسسات تحقیقاتی است تصریح کرد: 108 پرونده جهت انتخاب پژوهشگران برتر استان به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد که پس از بررسی‌های لازم در نهایت 20 پژوهشگر، فن‌آور و واحد صنعتی برتر انتخاب شد.

وی با تصریح اینکه این رقابت‌ها مبتنی بر فعالیت‌های پژوهشی چهارسال گذشته است گفت: در رشته علوم پزشکی 3 پژوهشگر، در هر کدام از رشته‌های علوم انسانی و هنر، فنی و مهندسی و کشاورزی و منابع طبیعی، 2 نفر انتخاب شدند.

دکتر رضی با بیان اینکه 2 پژوهشگر نیز از بین موسسات پژوهشی منتخب شدند اذعان کرد: از بخش دستگاه‌های اجرای، معلمان، دانش آموزان و دانشجویان نیز جداگانه یک پژوهشگر برتر انتخاب شد.

وی با تصریح اینکه در طرح پژوهشی هیچ طرحی دارای شرایط برتری نبود خاطرنشان کرد: یک واحد فن‌آور، یک فن بازار و یک واحد صنعتی برتر که دارای واحد تحقیق و توسعه بود نیز به عنوان پژوهشگران برتر معرفی و تجلیل می‌شوند.

اسامی پژوهشگران برتر استانی

دسته بندی :
اسلایدر خبرهای سایت اصلی
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.