استاندار گیلان در نشست اتحادیه روسای دانشگاه های حاشیه دریای خزر: دیپلماسی علمی مقدمه‌ای برای دیپلماسی سیاسی است

30 09 2019
کد خبر : 3248697
تعداد بازدید : 181

استاندار گیلان دیپلماسی علمی را مقدمه‌ای برای دیپلماسی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دانست و گفت: متخصصان و اندیشمندان استان‌های ساحلی دریای‌ کاسپین نه تنها در برقراری ارتباطات علمی می‌توانند نقش‌آفرینی کنند، بلکه قادرند زمینه لازم برای برقراری ارتباط بین سازمان‌ها و نهادهای اجرایی استان‌های ساحلی را نیز فراهم آورند.

دکتر ارسلان زارع صبح امروز در مراسم افتتاح بیست‌ ودومین اجلاس دانشگاه‌های دولتی حاشیه دریای کاسپین ضمن خیرمقدم به دانشگاهیان و محققان به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران و با قدردانی از برگزارکنندگان این نشست در آغاز فصل پاییز و همزمان با شروع سال تحصیلی جدید در بیشتر دانشگاه‌های جهان، اظهار کرد: بر خود می‌بالیم که امسال، بهار دانش با حضور فرهیختگان در این اجلاس، رنگ و جلایی دیگر به خود گرفته است.

استاندر گیلان افزود: این اجلاس می‌تواند بشارت‌دهنده‌ سال تحصیلی سودمندی باشد و فصل نوینی از همکاری‌های علمی و چند جانبه را برای پیوندهای استراتژیک در سومین دهه از فعالیت اتحادیه، پیش روی کشورهای حاشیه دریای کاسپین قرار دهد.

دکتر زارع خاطرنشان کرد: مصوبات و دستاوردهای 21 اجلاس گذشته این اتحادیه، نشاندهنده این است که نگاه دوستانه و مبتنی بر توجه به اشتراکات و سوابق فرهنگی و تاریخی و نیز توانمندی‌های علمی و فناوری کشورهای حاشیه دریای کاسپین منجر به ایجاد همکاری‌های علمی بین‌المللی مفیدی بین دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری و مراکز تحقیقاتی این کشورها شده است.

وی برگزاری این نشست‌ها را فرصتی برای شناخت بهتر از امکانات و قابلیت‌های کشورهای عضو این اتحادیه و برنامه‌ریزی در مسیر همکاری‌های مشترک آینده دانست و گفت: آنچه این مجموعه را دور هم جمع کرده است مسائل علمی مشترک بین کشورهای منطقه دریای کاسپین است.

استاندار گیلان با بیان اینکه دیپلماسی علمی مقدمه‌ای برای دیپلماسی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است، افزود: این نشست‌ها زمینه لازم برای نزدیکی بیشتر میان مردم کشورهای مختلف حاشیه دریای خزر را فراهم می‌آورد.

وی دریای کاسپین را دریای صلح و دوستی عنوان کرد و گفت: کشورهای حاشیه دریای کاسپین دارای اشتراکات فرهنگی بسیاری هستند و بیگانگان را در آن راهی نیست؛ اگر چه دریای کاسپین به عنوان یکی از موهبت‌های الهی موجب نزدیکی ملت‌ها شده اما اکوسیستم شکننده این دریای با ارزش، با فعالیت‌های انسانی کنترل نشده، تحت فشار قرار دارد.

دکتر زارع افزود: کلید حل مشکلات این دریا در دست دانشمندان و محققان کشورهای حاشیه آن است و وقت آن رسیده که کمیته‌های علمی برای حل مشکلات اکوسیستم دریای کاسپین شکل گیرد.

وی به برخورداری استان گیلان از موهبت‌های الهی بی‌شمار به عنوان سرسبزترین استان کشور اشاره کرد و اظهار داشت: استان گیلان از نظر استراتژیک امکان برقراری ارتباط با 4 کشور و استان‌های ساحلی‌ آنها را دارد و بنادر شمال ایران و به خصوص منطقه آزاد انزلی، فرصت‌طلایی برای برقراری ارتباط با کشورهای شمالی را فراهم آورده است.

استاندار گیلان به نقش ویژه استان گیلان در مسیر کریدور شمال-جنوب اشاره و خاطرنشان کرد: متخصصان و اندیشمندان استان‌های ساحلی دریای‌ کاسپین نه تنها در برقراری ارتباطات علمی می‌توانند نقش‌آفرینی کنند، بلکه قادرند زمینه لازم برای برقراری ارتباط بین سازمان‌ها و نهاد‌های اجرایی استان‌های ساحلی را نیز فراهم آورند.

وی وجود دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی متعدد در استان گیلان و تحصیل بیش از یک صدهزار دانشجو در این استان را پشتوانه مناسبی برای توسعه ارتباطات علمی منطقه‌ای عنوان کرد و گفت: به طور حتم در دیگر دانشگاه‌های ساحلی کشورهای دریای خزر نیز امکانات بسیار زیادی وجود دارد که می‌تواند عامل مهمی برای بسط و توسعه همکاری‌های بین دانشگاهی باشد و مراکز تحقیقاتی که دراین کشورها وجود دارد نیز می‌تواند زمینه لازم برای تحقیقات مشترک علمی را فراهم کند.

دکتر زارع بیان کرد: استان گیلان در کنار‌ ظرفیت‌های علمی موجود از نظر موقعیت‌های اقتصادی نیز شرایط خوبی دارد که در بخش گردشگری به عنوان مهمترین فرصت‌های موجود می‌تواند پذیرای سرمایه‌گذاران و گردشگران کشورهای حاشیه دریای‌کاسپین باشد.

وی وجود برندهای معتبر و کالاهای صادراتی را از مزیت‌های اقتصادی گیلان عنوان کرد و گفت: در بخش درمان نیز گیلان دارای بیمارستان‌ها و مراکز درمانی پیشرفته‌ای است که سالانه پذیرای بیماران بسیاری از کشورهای همسایه است.

نماینده عالی دولت در گیلان برخورداری این استان از راه‌های ترانزیتی را مزیتی مناسب دیگر برای تجارت دانست و افزود: با توجه به وجود منطقه آزاد، گمرک و بندر در شهرستان انزلی و آستارا و سرمایه‌گذاری‌های بالای انجام شده در این مناطق سالانه حجم بالایی از کالاهای استان گیلان صادر می‌شود که سهم بسزایی در توسعه تجارت در حاشیه دریای کاسپین داشته و حجم تبادلات تجاری نشان از اهمیت وجود این بنادر دارد.

وی با بیان اینکه جنبش علمی و فرهنگی جدیدی در جمهوری اسلامی ایران، در حال شکل‌گیری است، تصریح کرد: ما در حال رقم زدن فصل جدیدی از حیات تاریخی ایران هستیم؛ دوره‌ای که با وجود همه تنگناها و مشکلات متعدد، نشان‌دهنده شکوفایی و رشد ایران، بخصوص در عرصه‌های مختلف علمی و دانشگاهی است.

استاندار گیلان با اشاره به اینکه در مسیر رشد و شکوفایی علمی و دانشگاهی هنوز در آغاز راه هستیم، افزود: در این مسیر پرفراز و نشیب برای رسیدن به قله‌های افتخار، علاوه بر توجه به خود، به همکاری‌های بین‌المللی به ویژه با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی علمی کشورهای حاشیه دریای کاسپین نیازمندیم.

وی گفت: امیدواریم این همکاری‌ها بین دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی عضو اتحادیه، بیش از پیش، گسترش یابد و اعضای این اتحادیه گام‌های محکم‌تری در جهت تعاملات علمی بین‌المللی بردارند.

گفتنی است؛ بیست و دومین اجلاس اتحادیه دانشگاه‌های دولتی حاشیه دریای خزر با هدف تقویت روابط بین دانشگاه‌های عضو اتحادیه و توسعه فعالیت‌های بین دانشگاهی به مدت 2 روز در دانشگاه گیلان درحال برگزاری است. دانشگاه گیلان به عنوان یکی از بنیانگذاران و اعضای این اتحادیه از سال 1996 و همچنین دبیرخانه دائمی دانشگاه‌های ایرانی عضو اتحادیه، میزبان این نشست بین‌المللی خواهد بود.

در این اجلاس روسا و معاونان بیش از 30 عضو اتحادیه از کشور های فدراسیون روسیه، قزاقستان، جمهوری آذربایجان،ترکمنستان و ایران حضور دارند.

از میان دانشگاه های خارجی شرکت کننده در این اجلاس نیز می توان به دانشگاه های دولتی آستراخان، دانشگاه دولتی داغستان، دانشگاه علوم پزشکی آستراخان، دانشگاه معماری و مهندسی عمران آستراخان، دانشگاه دولتی کالمیک و دانشگاه فنی آستراخان از فدراسیون روسیه، دانشگاه های آکتائو و نفت و گاز آتیرائواز کشور قزاقستان و دانشگاه دولتی باکو از کشور آذربایجان اشاره کرد.

اتحادیه دانشگاه‌های دولتی حاشیه دریای خزر شامل 57 عضو است که 7 دانشگاه از کشورآذربایجان، 12 دانشگاه، 2 پارک علم و فناوری و 13 مرکز تحقیقاتی از ایران، 11 دانشگاه و 5 موسسه تحقیقاتی از فدراسیون روسیه شامل داغستان و کالمیک، 4 دانشگاه و 2 موسسه تحقیقاتی از کشور قزاقستان و یک دانشگاه از کشور ترکمنستان می‌باشد.

دیدن تصاویر این نشست


دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

22 07 2024

قرارداد همکاری مشترک بین دانشگاه گیلان و دانشگاه بلگراد صربستان منعقد شد

به منظور توسعه روابط علمی و با توجه به اهمیت همکاری‌های آموزشی، تحقیقاتی و فناوری میان دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی برای مشارکت فعال استادان و محققان در زمینه علم و فناوری، قرارداد همکاری مشترک بین دانشگاه گیلان و دانشگاه بلگراد کشور صربستان منعقد شد. ​​​​​​​دو مؤسسه در چارچوب این تفاهم‌نامه متعهد شدند تا تلاش خود را برای همکاری علمی و آموزشی میان اعضای هیات علمی، دانشکده‌ها و گروه‌های آموزشی برای انجام فعالیت در زمینه‌های مشترک به کار گیرند.  انجام سفرهای کوتاه‌مدت و بلندمدت ویژه اعضای هیات علمی و دانشجویان؛ برگزاری نشست‌ها، کارگاه‌ها و همایش‌های علمی مشترک؛ امکان بهره‌گیری از فرصت‌های مطالعاتی، ایجاد فرصت برای دانشجویان مقاطع مختلف آموزشی برای شرکت در برنامه‌های مبادله‌ای؛ ایجاد برنامه‌های آموزشی مشترک برای اخذ مدرک تحصیلی مشترک؛ انجام طرح‌های پژوهشی مشترک میان اعضای هیات علمی و پژوهشگران دو دانشگاه و ... از جمله مهمترین مفاد این تفاهم‌نامه به شمار می‌روند.  

21 07 2024

تأکید بر برنامه محوری و داشتن چشم انداز، در بازدید رئیس دانشگاه گیلان از دانشکده‌های علوم پایه، شیمی و علوم ریاضی

رئیس دانشگاه گیلان صبح امروز به همراه جمعی از معاونین و مدیران دانشگاه از اماکن آموزشی و پژوهشی دانشکده‌های علوم‌پایه، شیمی و علوم‌ریاضی بازدید کرد و از نزديک در جريان روند فعاليت این دانشکده‌ها قرار گرفت و پس از آن در نشستی که با حضور مدیران این دانشکده‌ها برگزار شد حضور یافت. دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان با بیان اینکه این سه دانشکده‌، در قالب یک مجموعه به عنوان پیشانی دانشگاه گیلان است گفت: این ویترین باید در همه ایام مذهبی و ملی از لحاظ بصری در جامعه نمایان باشد. رئیس دانشگاه گیلان با اشاره به کمبود فضای فیزیکی در این دانشکده‌ها افزود: باتوجه به ماهیت آزمایشگاهی فعالیت دانشکده‌های علوم‌پایه و شیمی و تعداد آزمایشگاه‌ها، در تلاشیم با اتمام ساختمان دانشکده علوم‌پایه در مجتمع مرکزی دانشگاه و نیز ساماندهی فضاهای موجود، مشکلات موجود را مرتفع نماییم. وی با تأکید بر اهمیت برنامه‌ریزی دقیق و اولویت‌بندی آنها در پیشبرد امور اجرایی دانشکده‌ها تصریح کرد: باید در تمامی زمینه‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، عمرانی، کارگاهی، تعمیرات و تجهیزات، آزمایشگاهی، ارتباط با صنعت و... ضمن هماهنگی با نیازمندی گروه‌های آموزشی، چشم‌انداز و برنامه‌های دانشکده‌ها به صورت شفاف مشخص باشد و درخصوص اقدامات انجام شده مستندسازی شود. دکتر دوستار با بیان اینکه با تکیه صرف بر بودجه دولتی نمی‌توان به مأموریت‌ها و وظایف دانشگاه به درستی عمل کرد گفت: ظرفیت بودجه دولت محدود است و با بودجه دولتی نمی‌توانیم به همه مأموریت‌ها و وظایف تعریف‌شده عمل کنیم بنابراین دانشکده‌ها باید به دنبال درآمدزایی باشند تا از محل همان درآمدها برای حل مشکلات و برآورده کردن مطالبات خود اقدام کنند. رئیس دانشگاه برای حل چالش مدیریت واحد فضای فیزیکی دانشکده‌های علوم‌پایه، شیمی و علوم‌ریاضی؛ پیشنهاد راه اندازی دانشکدگان علوم را ارائه نمود. رؤسای دانشکده‌های علوم پایه، شیمی و علوم ریاضی نیز در این نشست به ارائه گزارشی از وضعیت و نیازهای دانشکده در زمینه تعمیرات و تجهیزات آزمایشگاهی، فضای فیزیکی آموزشی و پژوهشی، مسائل فرهنگی و... بحث و گفتگو کردند.

20 07 2024

مسئول جدید بسیج اداری کارمندان دانشگاه گیلان معرفی شد

در نشستی که با حضور رئیس دانشگاه گیلان، اعضای شورای بسیج اداری کارمندان دانشگاه و رئیس سازمان بسیج ادارات و کارمندان سپاه قدس گیلان برگزار شد، بهروز کریمیان به عنوان مسئول بسیج اداری کارمندان دانشگاه گیلان منصوب و از تلاش‌های علی‌اکبر حسین‌خواه مسئول پیشین این مجموعه تقدیر شد. دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان در این نشست ضمن تشکر از تلاش‌های علی‌اکبر حسین‌خواه مسئول پیشین بسیج اداری کارکنان دانشگاه، برای بهروز کریمیان آرزوی توفیق نمود.  رئیس دانشگاه گیلان با اشاره به این جمله امام راحل که بسیج شجره طیبه است، گفت: تبیین جایگاه بسیج در کلام امام خمینی (ره) جمله حکیمانه ای است که بار معنایی زیادی برای ما دارد.  وی با تأکید به اهمیت نقش بسیج در پیشبرد امور افزود: هم‌افزایی بسیج کارمندان در کنار بسیج استادان و دانشجویان در دانشگاه می‌تواند منجر به جهاد تبیین، جهاد علمی، جهاد خدمت و امیدآفرینی در سطح دانشگاه و جامعه شود. 

20 07 2024

رئیس دانشگاه گیلان در نشست با اعضای شورای صنفی کارمندان: شورای صنفی به عنوان بازوی مشورتی مجموعه مدیریتی دانشگاه است

عصر امروز نشست رئیس دانشگاه گیلان با اعضای پنجمین دوره شورای صنفی کارمندان دانشگاه گیلان در اتاق شورای حوزه ریاست برگزار شد که در این نشست درخصوص مسائل مرتبط با کارمندان دانشگاه در زمینه‌های اداری، رفاهی و... بحث و گفتگو شد.  دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان در این نشست با تاکید بر اینکه شورای صنفی به عنوان بازوی مشورتی مجموعه مدیریتی دانشگاه در ارائه ایده‌ها و دیدگاه‌ها است گفت: ارائه راهکارهای بهینه در راستای حل مشکلات مرتبط با منابع انسانی بسیار راهگشا است اما با توجه به محدودیت‌هایی که در ساختارها، منابع مالی، منابع انسانی و... وجود دارد شاید نشود انتظارات را به صورت صد در صدی برآورده کرد. رئیس دانشگاه گیلان ضمن مهم خواندن نقش شورای صنفی در راستای تحکیم روابط سازنده و پویا بین کارمندان و مدیران دانشگاه، یکی از کارهای اصلی شورا را جمع‌آوری اطلاعات برای تصمیم‌گیری بهتر در حوزه‌های کارمندان دانست و افزود: امنیت شغلی و فکری کارمندان دانشگاه بسیار مهم است و انعکاس دغدغه‌های کارمندان ضروری است.  شایان ذکر است در این نشست مهرداد محمدی دبیر شورای صنفی کارمندان و سایر اعضای شورا نیز به ارائه دیدگاه‌ها و بیان دغدغه‌های کارمندان دانشگاه در زمینه‌های تسهیلات رفاهی، ارزشیابی کارمندان، مسائل مرتبط با بیمه تکمیلی و... پرداختند.