اضطراب امتحان

12 06 2007
کد خبر : 3338250
تعداد بازدید : 96

  اضطراب امتحان اضطراب انسان از لحاظ وجود موضوع و یا فقدان موضوع به دو نوع آزاد و موضوع دار تقسیم شده است . اضطراب آزاد ، احساس وحشت و نگرانی همه جانبه و منتشر است که ناشی از یک موقعیت و یا رویدادی خاص نیست و به صورت مستمر وجود دارد . اما اضطراب موضوع دار وابسته به موقعیت معینی است مانند اضطرابی که به علت شرکت در امتحان در فرد بوجود می آید . نحوه آمادگی برای امتحانات در پیشرفت تحصیلی دانشجویان از اهمیت ویژه ای برخوردار است اما عادت غلط ( شب امتحانی بودن ) باعث می شود در برخی از دانشجویان ، امتحان به موضوعی اضطراب آور مبدل شود ، به طوری که با نزدیک شدن زمان امتحانات کار آیی و آمادگی ذهنی آنها کاهش می یابد . عوامل بروز اضطراب امتحان 1- ترس از شکست : ترس از شکست ، طی تجربه ، آموخته می شود . یعنی هربار که به دلیل عدم موفقیت در کاری مورد تمسخر و بی احترامی قرار گرفته ایم ، این ذهنیت در ما بوجود آمده که اگر شکست بخوریم مورد استهزاء قرار می گیریم . لذا از این طریق ترس از شکست در ما شکل گرفته است . 2- انتظارات نامعقول : اگر دیگران ، از فرد ، انتظاری بیشتر از توانایی وی داشته باشند ، یا خود شخصی انتظار نامعقولی از خویشتن داشته باشد و یا هدفهای وی با توانایی هایش هماهنگی نداشته باشد ، در او اضطراب ایجاد می شود . 3- موفقیت تحصیلی به عنوان منبع عزت نفس : چنانچه موفقیتهای تحصیلی به عنوان معیار اصلی احساسی ارزشمندی پذیرفته شده باشد ، در آن صورت ، فرد میزان بیشتری از اضطراب امتحان را تجربه خواهد کرد . زیرا شکست در امتحان به معنی تهدید عزت نفس وی خواهد بود . 4- شکستهای قبلی : اضطراب امتحان در افرادی که تجارب ناخوشایندی از شکستهای پی درپی داشته اند ، چشم گیرتر است . 5- ویژگیهای شخصیتی : برخی معتقدند که اضطراب امتحان حاصل نوعی ویژگی شخصیتی است که طی تعامل کودک با والدین وی شکل می گیرد . والدین این کودکان از طریق ارایه محرکهای منفی ( تنبیه و سرزنش و ... ) موجب ناامنی درونی آنها شده و آنها را از پیامد امتحانات نگران می سازند . 6- فقدان یادگیری کافی : دانشجویانی که با سهل انگاری یا وقت گذرانی به اندازه کافی درس نخوانده اند ، آمادگی روانی لازم برای امتحان را ندارند چون شکست حتمی خود را پیش بینی می کنند . توصیه های لازم برای کاهش اضطراب قبل از امتحان  قبل از امتحان با دانشجویان دیگر راجع به امتحان صحبت نکنید . چون استرس و اضطراب مثل سرماخوردگی از یک نفر به نفر دیگر سرایت می کند . دانشجویان دیگر استرس و ناراحتی خود را به شما انتقال می دهند . و شما مضطرب و ناراحت تر از آنچه که هستید می شوید .  نفسهای عمیق و آرام کننده بکشید . هنگام اضطراب نفس انسان کوتاه و تند تند می شود . نفس کشیدنهای عمیق باعث می شود که اکسیژن بیشتری وارد بدن شما شود و درنتیجه بهتر می توانید فکر کنید .  خوب بخوابید . اگر شب قبل از امتحان تا دیروقت بیدار باشید باعث می شود که آنقدر خسته باشید که نتوانید بخوبی امتحان دهید و تمرکز خوبی نداشته باشید .  خوب صبحانه و ناهار بخورید . توصیه های لازم برای کاهش اضطراب هنگام  امتحان

 یکبار بطور کامل سوالهای امتحان را بخوانید . عجله نکنید اول همه سوالها را بخوانید و بعد سوالی را جواب دهید که برایتان مهم تر است و ارزش بیشتری دارد .  زمان امتحان را به سوالهای موجود تقسیم کنید تا مشخص شود برای هر سوال چه مقدار زمان دارید .  دستورالعمل سوالها را به درستی بخوانید .  ابتدا سوالهایی را جواب دهید که می دانید و بلد هستید .  وقتی سوالی را بی جواب می گذارید آنها را علامت بزنید و دوباره به آنها برگردید و آنها را جواب دهید .  اگر سوالهای غلط نمره منفی ندارند ، به همه سوالها جواب دهید حتی آنهایی را که نمی دانید .  درمورد سوالهای تشریحی ابتدا سرفصل ها را بنویسید و بعد سرفصل ها را شرح و بسط دهید و بعد اگر وقت داشتید آنچه را که نوشتید وارسی و اصلاح کنید .  اولین فردی نباشید که جلسه را ترک می کند . اگر به سوالها جواب داده و وقت اضافی دارید بهتر است به وارسی و اصلاح جوابهای خود بپردازید . مرکز مشاوره دانشگاه گیلان 

دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.