اطلاعیه شماره 6- شیوه نامه آموزشی دانشگاه گیلان ویژه نیمسال دوم سال ‎تحصیلی 1400-1399‏

26 04 2021
کد خبر : 3232467
تعداد بازدید : 1518

  با عنایت به تداوم شیوع ویروس کرونا در کشور، ضمن تشکر از همراهی شما با نظام آموزش الکترونیکی، توجه دانشجویان عزیز را به موارد مندرج در این شیوه نامه جلب می نماید.

   شیوه نامه زیر در چهار بخش به تفکیک کلیات، مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تدوین شده است. در این شیوه نامه سعی شده است تا با در نظر گرفتن شرایط ویژه ناشی از انتشار ویروس کرونا در کشور و با آگاهی از مسئولیت‌های خطیر دانشگاه، ، بر اساس سند ابلاغی (موضوع نامه های شماره 863/2 مورخ 99/01/11 و شماره 190175/2 مورخ 99/09/08) و آئین نامه های آموزشی دانشگاه ترتیبی اتخاذ گردد ضمن ارائه تسهیلات لازم به دانشجویان، کمترین آسیب به امر آموزش وارد شود.

ضوابط مندرج در این شیوه نامه به دانشجویانی که پذیرش آنها بر پایه آموزش الکترونیکی بوده است، قابل تعمیم نمی‌باشد و این دسته از دانشجویان به ‏جز نحوه ‏ی برگزاری آزمون میان ترم و پایان ترم، تابع مقررات قبلی خود هستند.

بخش اول :کلیات

  1. از آنجا که کلاسهای نظری نیمسال دوم سال تحصیلی 1400- 1399 بصورت غیرحضوری و برخط برگزار می شوند. لازم است دانشجویان برای موفقیت در تحصیل در این نظام آموزشی با مراجعه مستمر به سامانه تبادل محتوای الکترونیکی به آدرس ecent2.guilan.ac.ir (با کلمه کاربری و رمز ورود: شماره دانشجویی) و حضور در کلاسهای برخط در طول ترم نسبت به یادگیری دروس اهتمام ورزند.
  • طول زمان هر کلاس همانند کلاس های حضوری خواهد بود و کلاسهای برخط می بایست در همان زمان تعیین شده در جدول زمان بندی گروه آموزشی برگزار شوند. ضمن اینکه کلاس ها به صورت خودکار ضبط شده و توسط مدرس مربوطه در سامانه آموزش الکترونیکی دانشگاه (ecent) قرار داده خواهند شد.
  • با توجه به تکمیل شدن سامانه (ecent) و آشنایی دانشجویان با آن تاکید می شود استادان محترم از سامانه فوق جهت تدریس استفاده نمایند. در صورت استفاده از سایر سامانه ها مسئولیت ضبط و بارگذاری آن در سامانه آموزش الکترونیکی دانشگاه (ecent) بر عهده استاد محترم درس می باشد.
  • درصورتی که همکاران محترم مایل به تولید محتوا به صورت آفلاین باشند فقط مجازند حداکثر نیمی از زمان هر جلسه را به صورت آفلاین (صوتی – تصویری) تهیه و بارگذاری نمایند. در هرصورت لازم است بخش آنلاین هر جلسه کلاس راس ساعت برنامه ریزی شده توسط گروه آموزشی شروع شود.
  • تعداد جلسات در این نیمسال 15 جلسه تعیین شده است.
  • در همه موارد پوشش کامل سرفصل های مصوب در طول ترم الزامی است.

 

2. در نیمسال دوم سال تحصیلی 1400 – 1399، به علت رعایت پروتکل های بهداشتی و حفظ سلامت عزیزان دانشگاهی کلاس های رفع اشکال حضوری برگزار نشده و نخواهند شد.

 

3. دانشکده­ ها موظفند بر ارائه کامل کلیه دروس نظری توسط استادان در کلاسهای آنلاین نظارت نمایند و گزارشات هفتگی را براساس اطلاعات موجود در سامانه الکترونیکی تهیه و پس از جمع­بندی به معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ارسال کنند.

 

4. غیبت دانشجویان درکلاسهای آنلاین در نیمسال جاری، موجه تلقی می­ شود.

 

5. واحدهای عملی ارائه شده نیمسال دوم  1400-1399  که امکان برگزاری بصورت مجازی را دارا هستند همانند نیمسال گذشته اجرا خواهند شد.

 

  • آن دسته از واحدهای عملی که براساس نظر گروه آموزشی الزاما باید حضوری برگزار شوند با برنامه ریزی دانشکده ها در طی دو هفته در طول ترم بصورت کاملا فشرده با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی برگزار خواهند شد.ضمنأ، درخصوص دانشجویانی که در ترم جاری درس کارآموزی را اخذکرده اند و شرایط خاص کشور روند فعالیت ایشان را مختل کرده است، زمان کارآموزی به نحو مقتضی تمدید خواهد شد
  • .

    6. حذف اضطراری یک یا چند درس نظری یا عملی در نیمسال دوم سال تحصیلی 1400 -1399 قابل انجام است. بدین منظور، دانشجو می بایست درخواست خود را تا قبل از شروع امتحانات نیمسال از مسیر فرم های درخواست – درخواست حذف اضطراری در سامانه سادا ارسال نماید و نیازی به مراجعه حضوری دانشجو نیست.

    - در صورت عدم شرکت دانشجو در جلسه امتحان با تایید استاد درس، اساتید محترم می توانند (حتی در مواردی که دانشجو درخواست حذف درس نداده است) درخصوص دروسی که معیار ارزیابی آنها امتحان پایان ترم بوده، نسبت به حذف آموزشی دروس در سامانه اقدام نمایند.

    - برای درخواست حذف کلیه دروس، می ­بایست از گردش حذف ترم استفاده شود.

    7. درخواست حذف/ مرخصی بدون احتساب در سنوات نیمسال دوم سال تحصیلی 1400 -1399) تا پایان کلاسهای نیمسال تحصیلی جاری طبق تقویم آموزشی، از مسیر گردش مربوطه در سامانه سادا برای بررسی در کمیسیون موارد خاص دانشگاه مطابق قوانین آموزشی قابل انجام می باشد (درخواست مرخصی بدون احتساب از مسیرکارتابل آموزشی دانشجو-مکاتبات اداری-فرم های درخواست-درخواست مرخصی ترم-انتخاب نوع مرخصی- انتخاب وضعیت شهریه مرخصی و انتخاب دکمه "ارسال بدون احتساب"؛ درخواست حذف بدون احتساب از مسیرکارتابل آموزشی دانشجو-مکاتبات اداری-فرم های درخواست-درخواست های متفرقه-انتخاب گزینه حذف ترم بدون احتساب در سنوات در قسمت  نوع درخواست، الصاق مستندات و سپس انتخاب دکمه "ارسال حذف ترم").

     الف- درصورت ارائه درخواست پس از این تاریخ، حذف/مرخصی ترم با احتساب درسنوات انجام خواهد شد.

    ب- توجه به این نکته ضروری است که از نظر مقررات وظیفه عمومی (موضوع بخشنامه شماره 149/94/05/23/33 مورخ 1394/08/26 معاونت وظیفه عمومی) مرخصی تحصیلی بدون احتساب و حذف ترم بدون احتساب جزء سنوات تحصیلی دانشجو محسوب می گردد. لذا درصورت اتمام سنوات اولیه یا ارفاقی(مدت مجاز تحصیل) لازم است دانشجویان بر اساس مفاد بند 12 همین شیوه نامه از طریق سامانه سادا در خصوص سنوات ارفاقی یا مجوز ادامه تحصیل اقدام نمایند.

    ج- آیین­ نامه­ هایی مانند ممتازی، استعداد درخشان و غیره به قوت خود باقی است و بابت حذف ترم، امتیازی برای دانشجو در نظر گرفته نخواهد شد؛ مگر در صورت ابلاغ دستورالعمل جدیدی از سوی وزارت عتف

     

8. در صورتی که درخواست حذف ترم/ مرخصی بدون احتساب در سنوات دانشجویان متقاضی به تایید کمیسیون موارد خاص دانشگاه برسد، به منظور رعایت نکات بهداشتی تا پایان نیمسال مورد درخواست یا انتهای شرایط ویژه (هرکدام زودتر حاصل گردد) اجازه حضور در دانشگاه برای انجام فعالیت های آموزشی و پژوهشی را نخواهند داشت.

 

9. با توجه به اینکه در نیمسال جاری نیز حداقل بخشی از نمره درس ها براساس ارزشیابی مستمر تعیین می شود، دانشجویان الزاما بایستی در این نوع ارزشیابی ها شرکت نمایند.

نمره نهایی هر درس متشکل از نمره امتحان پایان ترم(حسب نظر استاد درس) و ارزیابی مستمر (شامل مواردی همچون پرسش و پاسخ، امتحان کوتاه(کوئیز) و انجام سایر تکالیف محول شده توسط استادن محترم) می باشد.

 

10. در صورت تمایل استادان محترم به برگزاری امتحان پایان ترم، لازم است امتحانات مربوط به درس های مقطع کارشناسی در همان تاریخ و ساعت از قبل اعلام شده، برگزار شود. در مورد درس های دوره های تحصیلات تکمیلی برگزاری امتحان در ساعت و روز دیگر (در بازه زمانی تعیین شده برای امتحانات و با توافق تمامی دانشجویان) امکان پذیر است.

 

11. با تقلب و تخلف در آزمون های الکترونیکی براساس آئین نامه جدید انضباطی ابلاغی از سوی وزارت علوم برخورد می شود و گزارش استاد درس در این زمینه و یا اثبات آن از طریق نرم افزارهای موجود ملاک صدور احکام کمیته انضباطی خواهد بود.

 

12. بر اساس مقررات وظیفه عمومی،حداکثر مدت تحصیل مجاز(سنوات اولیه و ارفاقی تحصیلی) دانشجویان مشمول معافیت تحصیلی مقاطع کارشناسی ورودی 94،93، کارشناسی ارشد ورودی 95،96 و دکتری ورودی 92،93 در تمامی دوره های روزانه، شبانه و سهمیه شاهد و ایثارگر در پایان نیمسال اول سال تحصیلی 1400-1399 به پایان رسیده است، لذا آن دسته از دانشجویانی که تا تاریخ 99/11/30 فارغ التحصیل نشده اند، لازم است جهت اخذ مجوز ادامه تحصیل (سنوات ارفاقی) در نیمسال دوم سال تحصیلی 1400-1399  ابتدا در سامانه سجاد به آدرس اینترنتی https://portal.saorg.ir  ثبت نام نموده و پس از اخذ کد رهگیری  از طریق سامانه جامع آموزش دانشگاه ، گزینه مجوز ادامه تحصیل را در بخش فرم های درخواست، ثبت و ارسال نمایند لازم به ذکر است دانشجویان محترم پس از ثبت درخواست مجوز، به ارجاعات، گردش کار و مفاد یادداشت همکاران محترم توجه نموده و نسبت به رفع نواقص اقدام نمایند. ضمنا در صورت موافقت شورای بررسی موارد خاص دانشگاه، نامه درخواست سنوات ارفاقی به آدرس محل سکونت دانشجو ارسال(پست) خواهد شد لذا دانشجویان مطابق مفاد رونوشت نامه، می بایست به مراکز پلیس+10 محل سکونت مراجعه و نتیجه را به شماره 33690826-013 فکس نمایند در غیر اینصورت پس از سپری شدن مهلت قانونی 3 ماهه از پایان سنوات ارفاقی قبلی، مسئولیت مخالفت و جلوگیری از تحصیل بر عهده دانشجویان خواهد بود.

 تبصره: دانشجویان مشمول معافیت تحصیلی مقاطع کارشناسی رشته های تحصیلی نیمه متمرکز ورودی  نیمسال دوم سال تحصیلی 95-94 و کارشناسی ارشد قبولی تکمیل ظرفیت ورودی نیمسال دوم سال تحصیلی 97-96 که در نیمسال اول همان سال در سایر دانشگاهها و موسسات آموزش عالی مشغول به تحصیل بوده اند، از نظرمقررات وظیفه عمومی تاریخ شروع به تحصیل آنان از نیمسال اول محاسبه می شود لذا لازم است همانند سایر دانشجویان ورودی نیمسال اول، از طریق سامانه جامع آموزش درخواست مجوز ادامه تحصیل را ثبت و ارسال نمایند.

13. از آنجا که به درخواست های حضوری ترتیب اثر داده نخواهد شد، دانشجویان می توانند جهت برقراری ارتباط و ارسال درخواستهای آموزشی، از طریق سامانه سادا اقدام نمایند.

 

بخش دوم : مقطع کارشناسی

  1. دفاع پروژه کارشناسی با تایید استاد پروژه و معاون آموزشی دانشکده، به صورت الکترونیکی برگزار می شود.
  2. درصورتی که حذف واحدهای درسی  دانشجو، منجر به کاهش تعداد واحدهای دانشجو به کمتر از حدنصاب شود، نیمسال به عنوان یک نیمسال کامل جزء سنوات تحصیلی وی محسوب می شود و در صورت مشروط شدن با هر تعداد واحد، ضمن محاسبه این نیمسال در تعداد نیمسالهای مشروطی، دانشجو حق انتخاب بیش از 14 واحد درسی در نیمسال بعد را نخواهد داشت. لازم به ذکر است در این شرایط اگر معدل دانشجو 17 و یا بالاتر شد، تاثیر آن در ممتازی محسوب نمی شود.
  3. از نیمسال دوم 1400-1399 دانشجویان تنها در صورت داشتن نمره مردودی در درس یا دروس پیشنیاز می توانند دروس بعدی را بدون رعایت پیشنیازی و محدودیت تعداد دروس، اخذ کرده و بگذرانند.
  4. صرفا دانشجویان در شرف فارغ التحصیلی می توانند با رعایت سایر مقررات و پس از تثبیت نمرات کلیه دروس نیمسال جاری( 992)  نسبت به اخذ حداکثر 4 درس نظری با رعایت سقف 12 واحد بصورت معرفی به استاد در ابتدای ترم 993 اقدام نمایند.
  5. دانشجویان مشمول معافیت تحصیلی ورودی 94 و 93 می بایست مطابق مفاد بند 12 بخش اول (کلیات) اقدام نمایند.

 

بخش سوم: مقطع کارشناسی ارشد

  1. صرفا دانشجویان در شرف فراغت از تحصیل می توانند با رعایت سایر مقررات و پس از ثبت نمرات کلیه دروس، نسبت به اخذ حداکثر 2 درس نظری (حداکثر در مجموع 6 واحد) به صورت معرفی به استاد در نیمسال جاری اقدام نمایند. نمرات دروس معرفی به استاد می بایست قبل از شروع نیمسال تحصیلی بعد(نیمسال اول 1401-1400) ثبت گردد.
  2. ضروری است پروپوزال دانشجویانی که در مرحله تصویب عنوان پایان نامه هستند، با هماهنگی بین دانشجو و استاد راهنما از طریق فرایند گردش تصویب پروپوزال در سامانه سادا جهت بررسی در گروه در اختیار دانشکده قرار گیرد.
  3. تا اطلاع ثانوی برگزاری جلسات ارائه سمینار و دفاع از پایان نامه و طرح پیشنهادی پایان نامه صرفا با رعایت کلیه مقررات آموزشی به صورت غیرحضوری یا نیمه حضوری انجام خواهد شد و مهلت دفاع نیمسال دوم 1400-1399 طبق تقویم آموزشی می باشد.
  4. برگزاری دفاع به شیوه غیرحضوری یا نیمه حضوری صرفا تا زمان بهتر شدن شرایط براساس اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا امکان پذیر است.
  5. برگزاری دفاع نیمه­حضوری می­بایست با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و طبق پروتکل های وزارت بهداشت، با تایید و نظارت مستقیم دانشکده انجام شود.
  6. دانشجویان مشمول معافیت تحصیلی ورودی 96 و 95 می بایست مطابق مفاد بند 12 بخش اول (کلیات) اقدام نمایند.

 

بخش چهارم: مقطع دکتری

  1. براساس مصوبه مورخ 1399/11/12 شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه، با توجه به عدم برگزاری آزمون زبان MSRT توسط سازمان امور دانشجویان در ایام کرونا، به جهت مساعدت با آن دسته از دانشجویان مقطع دکتری که در شرف دفاع بوده و صرفا درصورت ارائه نمره زبان قابل قبول، مجوز دفاع از رساله به ایشان داده خواهد شد، با صدور مجوز دفاع از رساله دانشجویانی که از فروردین سال 1399 تا زمان لغو محدودیت های برگزاری آزمون MSRT در شرایط شیوع ویروس کرونا و یا برگزاری آزمون زبان عمومی توسط دانشگاه گیلان، حائز کسب 45 درصد  نمره آزمون زبان یکی از دانشگاه های تهران، تربیت مدرس، شهیدبهشتی و فردوسی مشهد، مازندران هستند، موافقت شد. براین اساس درخصوص رشته زبان و ادبیات ادبیات فارسی، نمره قابل قبول، به 40 درصد  نمره آزمون هر یک از دانشگاه های یادشده، کاهش یافت.

ضمنا حداقل نمره قابل قبول از آزمون های زبان استاندارد نیز در ترم های کرونا برای کلیه رشته ها به شرح ذیل تعیین شد:

 40 آزمون MSRT  / 400 آزمون TOEFL/TOLIMO و یا  4 آزمون IELTS

همچنین موارد مندرج در این بند، برای کلیه دانشجویان دکتری که تا تاریخ 1400/11/30 از رساله خود دفاع خواهند نمود، قابل اجراست.

  1. برگزاری آزمون جامع در صورت صلاحدید گروه آموزشی مربوطه می تواند به صورت غیرحضوری انجام شود.
  2. درصورتیکه گروه آموزشی تمایل به برگزاری آزمون جامع بصورت غیرحضوری نداشته باشد، این مرحله به عنوان عدم حضور و غیبت دانشجو تلقی نمی شود.

توضیح: دانشجویانی که در نیمسال جاری آزمون جامع را اخذ نموده ا­ند، اما به دلایل موجه شرایط شرکت در آن را نداشته و یا برگزاری جلسه آزمون از سوی دانشکده مربوطه لغو گردد نیز می­توانند درخواست حذف اضطراری برای آزمون جامع و یا حذف ترم (بدون احتساب در سنوات) خود را از طریق گردش کار حذف ترم در سامانه سادا برای طرح در کمیسیون موارد خاص ارسال نمایند.

  1. لازم است طرح پیشنهادی رساله دانشجویانی که در مرحله تصویب پروپوزال هستند، طی جلسات مجازی بین دانشجو و استاد راهنما آماده و از طریق فرایند گردش تصویب پروپوزال در سامانه سادا جهت بررسی در گروه در اختیار دانشکده قرار گیرد.
  2. تا اطلاع ثانوی برگزاری جلسات ارائه سمینار و دفاع از رساله و طرح پیشنهادی رساله صرفا با رعایت کلیه مقررات آموزشی به صورت غیرحضوری یا نیمه حضوری انجام خواهد شد و مهلت دفاع نیمسال دوم 1400-1399 طبق تقویم آموزشی می باشد.
  3. برگزاری دفاع به شیوه غیرحضوری یا نیمه حضوری صرفا تا زمان عادی شدن شرایط براساس اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا امکان پذیر است.
  4. برگزاری دفاع نیمه­حضوری می­بایست با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و طبق پروتکل های وزارت بهداشت، با تایید و نظارت مستقیم دانشکده انجام شود.
  5. دانشجویان مشمول معافیت تحصیلی ورودی 93 و 92 می بایست مطابق مفاد بند 12 بخش اول کلیات اقدام نمایند.
     

14. اجرای سایر موارد آموزشی اعلام نشده در این شیوه نامه، با رعایت مقررات آموزشی و تصمیم شورای آموزشی و یا شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه(حسب مورد) انجام خواهد شد.


دسته بندی :
اطلاعیه ها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

10 07 2024

رقابت بیش از ۲۵ هزار داوطلب گیلانی در کنکور ۱۴۰۳

بیش از ۲۵ هزار داوطلب گیلانی در گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی، علوم تجربی، فنی، علوم انسانی، هنر و زبان‌های خارجی فردا و پس فردا با یکدیگر رقابت می‌کنند. نماینده تام الاختیار دانشگاه گیلان در برگزاری آزمون‌های سراسری، گفت: ۳ هزار و ۱۵۰ داوطلب زن و مرد گیلان در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی و ۶ هزار و ۹۳۷ نفر هم در گروه آزمایشی علوم انسانی صبح فردا، ۲۱ تیر ۱۴۰۳ در ۱۵ حوزه امتحانی در گیلان با یکدیگر رقابت می‌کنند. دکتر ارسلان دمیرچی افزود: عصر فردا هم هزار و ۱۸۵ داوطلب در گروه هنر و ۲ هزار و ۴۲۷ نفر در گروه زبان‌های خارجی در گیلان با یکدیگر رقابت خواهند کرد. دکتر دمیرچی با اشاره به اینکه گروه آزمایشی علوم تجربی بیشترین داوطلبان را دارد بیان کرد: ۱۱ هزار و ۶۷۹ نفر هم در گروه آزمایشی علوم تجربی صبح روز جمعه با یکدیگر رقابت میکنند. وی افزود: ۶۵ درصد از داوطلبان کنکور سراسری در گیلان زن و مابقی مرد هستند.  نتیجه نهایی کنکور پس از صدور کارنامه و انتخاب رشته داوطلبان هفته آخر شهریور اعلام خواهد شد.

10 07 2024

در دومین نشست طرح ملی مستندسازی استانی، بر ارزش‌گذاری به فعالیت‌های دانش‌بنیان تأکید شد

باتوجه به مسئولیت استان گیلان در راستای اجرای طرح ملی مستندسازی استانی با مشارکت نخبگان توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی، دومین نشست هماهنگی برای چگونگی زمینه‌های اجرای طرح ملی مستندسازی استانی در دانشگاه گیلان و نیز تجربه‌نگاری طرح‌های پیشرو استانی با حضور رئیس دانشگاه، رئیس اتاق تعاون استان، جمعی از مدیران‌کل و نمایندگان سازمان‌های استان و نیز مدیر پروژه ملی تجربه‌نگاری استانی، در دانشگاه گیلان برگزار شد. دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان در این نشست ضمن تسلیت فرا رسیدن ماه محرم و ایام سوگواری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و نیز قدردانی از پیگیری سازمان امور اقتصادی و دارایی استان برای اجرای طرح ملی مستندسازی استانی؛ پیرامون دستورالعمل اجرایی تبصره ۱۸ قانون بودجه در زمینه اشتغال‌زایی گفت: برخی از سازمان‌ها در اجرای طرح‌هایی که مسئولیت دارند موفق‌تر از سایر سازمان‌ها عمل می‌کنند که ضروریست این موفقیت و عدم موفقیت‌ها توسط اهل خبره با مطالعه منسجم و نظام‌مند، علت‌یابی شود تا آثار آن را در برنامه‌ریزی آینده کشور شاهد باشیم.  رئیس دانشگاه گیلان با اشاره به ضرورت ترسیم نقشه راه برای اجرای موفق طرح‌ها در استان، تصریح کرد: ابتکار عمل سازمان امور اقتصادی و دارایی با نگاه به ارزش‌گذاری به فعالیت‌های دانش‌بنیان، در رشد مسیر توسعه فعالیت‌های اجرایی کشور اثرگذار است.  وی ضمن تأکید به تمرکز بر عملکرد سازمان‌های موفق در انجام طرح‌ها افزود: مستندسازی مناسب از تجربیات سازمان‌ها، تولید دانشی است که می‌توان در محیط‌های علمی و پژوهشی ارائه کرد و نتایج نظریه‌پردازی این تجربیات را در اختیار صنعت و جامعه قرار داد.  دکتر دوستار درخصوص چالش‌های برخی طرح‌های درحال اجرا در استان گفت: در برخی از این طرح ها در حوزه‌های مختلف که وابسته به فرد است، مشکلاتی ایجاد می‌شود که ضروریست طرح‌ها به نحوی انجام شود که با مشکلات مجری، طرح اثر خود را از دست ندهد.   در این نشست همچنین سایر اعضا نیز به بیان ایده‌ها و نظرهای خود در ارتباط با چگونگی اجرای طرح ملی مستندسازی استانی پرداختند.  

10 07 2024

رئیس دانشگاه گیلان در نشست با مدیران صنایع استان: پیشرفت هر جامعه ای مدیون کارآفرینان آن است

دومین نشست تخصصی روش‌ها و راهکار‌های بهره‌برداری از ماده 13 قانون جهش تولید دانش‌بنیان با هدف امکان برخورداری عملی صنایع از مشوق‌های معافیت‌های‌ مالیاتی با حضور نمایندگان صنایع فعال استان در اتاق شورای حوزه ریاست برگزار شد که در این نشست رئیس دانشگاه گیلان، پیشرفت هر جامعه ای را مدیون کارآفرینان آن دانست. دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان در این نشست ضمن تسلیت ایام ماه محرم و تقدیر از مدیران صنایع استان گفت: ما می خواهیم از طریق صنعت دانشگاه را به یک کارگاه آموزشی تبدیل کنیم و تجربه صنعت در اختیار دانشجویان قرار گیرد. رئیس دانشگاه گیلان با بیان اینکه درب‌های دانشگاه به روی همه باز است گفت: ما می‌خواهیم پای دانشجوی دانشگاه به صنعت باز شود و تجارب شما فعالان عرصه صنایع به دانشجویان ما منتقل شود. دکتر دوستار با اشاره به برگزاری نشست راهكارهاي بهره‌برداري از ماده ١٣ قانون جهش توليد دانش‌بنيان که هفته گذشته با حضور معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در استانداری گیلان برگزار شد تصریح کرد: برگزاری مجدد این نشست با صاحبین صنایع و شرکت‌ها نشان‌دهنده این است که دانشگاه به طور جدی پای کار است و ما بخشی از مشکلات شرکت‌ها را رصد کردیم و قبل از برگزاری این جلسات، با مدیران کل اقتصادی و دارایی، امور مالیاتی و ... نشست‌هایی را در راستای رفع مشکلات شرکت‌ها داشتیم. وی با تأکید بر اینکه پیشرفت هر جامعه‌ای مدیون کارآفرینان آن جامعه است یادآور شد: در همه کشورها دولت‌ها در ایجاد اشتغال خیلی موفق نیستند اما بخش خصوصی می‌تواند در کشور رشد ایجاد کند که رشد نیز نیازمند ایده و فکر است. رئیس دانشگاه گیلان با مهم خواندن رفع مشکلات صنایع گفت: معتقدم هر گره از گره‌های صنایع حل شود منجر به تولید هزاران شغل خواهد شد. دکتر دوستار از صاحبین صنایع و شرکت‌ها خواست چالش‌ها و موانع کاری خود را اعلام کنند تا با پیگیری از سازمان‌های مرتبط و استفاده از ظرفیت‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی در راستای تغییر قانون، بتوانیم زمینه ساز اشتغال در کشور شویم.

08 07 2024

دانشگاه گيلان در میان دانشگاه‌های برتر در جشنواره ملی برهان قرار گرفت

سومین جشنواره ملی برهان (ویژه کرسی‌های آزاداندیشی) با حضور معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مدیران کل وزارتی، معاونین فرهنگی و اجتماعی برخی دانشگاه‌ها، کارشناسان و دانشجویان منتخب جشنواره در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد. در این جشنواره، دانشگاه گیلان در بخش مناظره با دریافت شش عنوان، یک رتبه دوم، دو رتبه سوم و سه رتبه چهارم (شایسته تقدیر) در میان دانشگاه‌های برتر از نظر دریافت تعداد رتبه و جایزه، قرار گرفت.  عناوین کرسی‌های برگزارشده و دانشجویانی که حائز مقام‌ شدند به شرح زیر می‌باشد: - خطر تجزیه ایران؛ شایعه یا واقعیت، زینب شهبازی زاده، رتبه دوم، لوح سیمین - حجاب امری شخصی یا اجتماعی، محمد رضا اسفندیاری، رتبه سوم، لوح برنزین - مردم سالاری دینی یا دموکراسی غربی، علی حجامی، رتبه سوم، لوح برنزین - عملکرد جمهوری اسلامی ایران در برخورد با مفاسد اقتصادی، سارگل حق پرست، رتبه چهارم (شایسته تقدیر) - آزادی بیان در ایران، شعار یا واقعیت، مرتضی مظفری، رتبه چهارم (شایسته تقدیر) - تحدید یا ترغیب جمعیت، فرصت ها و چالش ها،مهسا ساقی بیرق، رتبه چهارم (شایسته تقدیر)

06 07 2024

تقدیر رئیس ستاد دانشگاهیان استان گیلان در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، از حضور حماسی مردم در انتخابات

رئیس ستاد دانشگاهیان استان گیلان در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، طی پیامی از حضور حماسی ملت ایران تقدیر کرد. متن پیام بدین شرح است. خداوند بزرگ را شاکریم که حماسه‌ حضور پرشور مردم در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، صفحه‌ درخشان دیگری بر افتخارات بزرگ انقلاب اسلامی ایران افزود. از همه مردم ایران و به طور خاص از کلیه اعضای خانواده بزرگ دانشگاهیان استان گیلان که با حضور خود موجب افزایش شور و نشاط انتخاباتی و رقم زدن درصد بالایی از مشارکت مردم شدند، سپاسگزاری نموده و انتخاب دکتر مسعود پزشکیان را به عنوان نهمین رییس جمهور ایران اسلامی تبریک عرض می نمایم و توفیق و سربلندی ایشان را در سایه وفاق و وحدت ملی از خداوند منان خواهانم. دکتر محمد دوستار رئیس ستاد دانشگاهیان استان گیلان در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ۱۶ تیر ۱۴۰۳  

04 07 2024

رئیس دانشگاه گیلان در آئین دانش آموختگی: ما به انسان توسعه یافته ای نیاز داریم که در همه ابعاد توسعه یافتگی، به رشد متوازن برسد

آئین دانش آموختگی دانشجویان ورودی 1399 دانشگاه گیلان به تفکیک دانشکده های دانشگاه برگزار شد که  رئیس دانشگاه گیلان در این آئین، رشد متوازن در همه ابعاد توسعه یافتگی را، نیازمند انسان توسعه یافته دانست. دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان با تبریک دانش آموختگی دانشجویان ورودی 1399 دانشگاه گفت: تحصیل در دانشگاه لذت و شیرینی خاص خود را دارد و امروز مرحله دیگری از مراحل زندگی شما، در حال رقم خوردن است. رئیس دانشگاه گیلان با اشاره شرایط کرونایی حاکم بر جامعه در سال 1399 و آموزش غیرحضوری دانشجویان گفت: دوران دانشجویی به سرعت سپری می شود و مهم این است که ما چه توشه ای از دوران دانشجویی برای خود اندوخته می کنیم. دکتر دوستار با تاکید بر اینکه موفقیت امروز شما دانش آموختگان در پشت سر گذاشتن مقطعی از مقاطع تحصیلیتان، مرهون تلاش های خودتان، استادان، کادر علمی و اجرایی و به طور خاص والدین شما است گفت: خوشا به حال کسی که توانسته از لحظات زندگی خودش، بهره‌برداری موثر و کارآمد داشته باشد و برای مسیر زندگیش هدف داشته باشد. وی  با بیان اینکه درزمان ورود دانشجویان ورودی جدید، برای دانشجویانم دو سوال مطرح می کنم یکی اینکه در طول دوران تحصیل چه توانمندی کسب می کنید که جامعه به شما مراجعه کند و دیگری اینکه چه نیازمندی هایی در جامعه بشریت وجود دارد که تاحالا کسی به فکر برآورده شدن آن نبوده و شما می توانید آن ها را برآورده کنید تصریح کرد: در زمان دانش آموختگی نیز مجدد این سوالات را از آنها می پرسم که اگر کسی به یکی از این دو سوال هم پاسخ دهد، نشان دهنده این است که زمینه کارآفرین شدن در وجودش قرار دارد. دکتر دوستار تصریح کرد: ما به انسان توسعه یافته ای نیاز داریم که در همه ابعاد توسعه یافتگی همچون علمی، تربیتی، اجتماعی، مهارتی و معنوی به رشد متوازن برسد. رئیس دانشگاه گیلان تفاوت کشورهای توسعه یافته و توسعه نیافته را فرای منابع زیرزمینی و روی زمینی دانست و گفت: مدیریت منابع است که کشور را در مسیر توسعه پرشتاب قرار می دهد. شایان ذکر است آئین دانش آموختگی دانشجویان ورودی 1399 دانشگاه گیلان، طی روزهای 12 تا 14 تیر ماه 1403 به تفکیک دانشکده های دانشگاه در تالار اجتماعات حکمت، استاد معین دانشکده تربیت بدنی و شهید کریمی علوم پایه به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی برگزار شد که بیش از 1823 تن از دانشجویان، دانش آموخته شدند. ​​​​​​​

03 07 2024

با حضور معاون پژوهشی وزارت علوم، قانون جهش تولید دانش بنیان بررسی شد

نشست تخصصی هم‌افزایی دانشگاه‌ها و مراکز علمی با صنایع و دستگاه‌های اجرایی استان گیلان با حضور معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، استاندار گیلان، رئیس دانشگاه گیلان و مدیران کل استانی و صاحبان صنایع و شرکت‌های استان توسط دانشگاه گیلان با هدف بررسی روش‌ها و راهکار‌های بهره‌برداری صنایع از ماده ۱۳ قانون جهش تولید دانش‌بنیان، در سالن الغدیر استانداری گیلان برگزار شد. دکتر پیمان صالحی معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به عدم آشنایی بسیاری از صنایع با ظرفیت‌های قانون جهش تولید دانش‌بنیان که در سال 1401 در مجلس شورای اسلامی مصوب شده گفت: این قانون ظرفیت‌های بسیار زیادی برای همکاری صنایع با دانشگاه‌ها، مراکز پارک علم و فناوری و مراکز رشد را فراهم کرده است که موجب گسترش فعالیت‌های پژوهش‌محور و تحقیقاتی در حوزه تولیدات دانش‌بنیان خواهد شد. معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به رویکرد حمایتی دولت سیزدهم نسبت به فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان، بر ضرورت توجه به تولیدات دانش‌بنیان برای رسیدن به جهش تولید و نقش همکاری دانشگاه و صنعت در نیل به این هدف تأکید کرد و گفت: از آنجاییکه ارتباط ملموس صنعت و دانشگاه می‌تواند ظرفیت‌های یکدیگر را به تکامل برساند؛ نگاه دانش‌بنیان و علمی در همه مسائل راهگشا است و فقط در حوزه تولید خلاصه نمی‌شود که در این راستا گام‌های خوبی در دولت سیزدهم برداشته شده است. معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه گیلان در حوزه دانش‌بنیان ظرفیت‌های خوبی دارد، گفت: میزان بهره‌مندی شرکت‌های دانش‌بنیان از ظرفیت‌های این قانون در سال گذشته مبلغی حدود 4.2 هزار میلیارد تومان و سهم استان گیلان از این مبلغ سیزدهم درصد بوده است که عدم اطلاع صاحبان شرکت‌ها و صنایع استان گیلان از ظرفیت‌های این قانون بر سهم کم استان اثرگذار بوده است. دکتر اسدالله عباسی استاندار گیلان نیز در این نشست با اشاره به حمایت دولت از تولید شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار کرد: دولت سیزدهم به‌ویژه رئیس جمهور عزیز شهیدمان آیت الله دکتر رئیسی تحت منوبات مقام معظم رهبری نگاه راهبردی ویژه‌ای به دانش‌بنیان‌ها در همه بخش‌ها داشته و دارد. استاندار گیلان با تأکید بر لزوم ارتباط‌گیری صنعت و دانشگاه، بر اهمیت پژوهش‌محوری از سوی دانشگاهیان و نخبگان آموزشی تأکید کرد و افزود: تربیت نیروی ماهر برای صنعت در اولویت دانشگاه‌ها قرار داشته و بدین منظور پیوند صنعت و دانشگاه برای توسعه و پیشرفت کشور ضرورت دارد. استاندار گیلان با بیان اینکه پیوند حلقه‌های صنعت و دانشگاه به گره‌گشایی مشکلات در حوزه تولید می‌انجامد، گفت: امکانات دانشگاه‌ها برای مهارت‌اندوزی دانشجویان به‌روز رسانی شود. دکتر عباسی ضمن اشاره به ضرورت تبدیل شرکت‌ها و صنایع به کارگاه آموزشی برای تربیت نیروی متخصص تصریح کرد: فرایند توسعه و پیشرفت در کشور با پیوند صنعت و دانشگاه رقم می‌خورد. وی با تأکید بر لزوم میدانی کردن حل مسائل واحدهای دانش‌بنیان افزود: ارتباط صنعت و دانشگاه فقط با تشکیل جلسه محقق نمی‌شود و این جلسات بیشتر جنبه مسأله محوری دارد و دانشجویان و صنعت آموزان در مرحله علم آموزی باید به صورت میدانی وارد کارزار شوند.  استاندار گیلان از احیای ۳۵۰ واحد تولیدی، صنعتی و کشاورزی در این استان خبر داد و اضافه کرد: به واحدهایی که در راستای طرح توسعه گام بر می‌دارد زمین اختصاص داده می‌شود. دکتر عباسی با اشاره به شرایط مطلوب صنایع و تولیدات گیلان تصریح کرد: نبض اقتصاد دانش بنیان گیلان باید منظم بزند. وی با بیان اینکه به جوانان ایده پرداز در حوزه دانش بنیان زمین رایگان داده شود، افزود: برای گسترش طرح‌های دانش بنیان باید به جوانان میدان داد. استاندار گیلان با اشاره به راه اندازی راه آهن رشت به کاسپین از فراهم شدن زیرساخت‌های ترانزیتی در حوزه تولید و اقتصاد در گیلان خبر داد. دکتر عباسی با اشاره به خدمات دولت سیزدهم در حوزه صنعت اضافه کرد: کارخانجات پوشش به تلی از خاکستر تبدیل شده بود که با تلاش‌های شهید جمهور احیا شد. به گفته وی ۴۳۶ عرصه برای سرمایه گذاری در گیلان شناسایی شده و بیش از ۲۰۰ مجوز بی نام در این استان صادر شده است. دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان نیز در این نشست، ضمن اشاره به حمایت‌های استانداری گیلان برای برگزاری نشست‌های مختلف نخبگان دانشگاهی با صاحبان صنایع استان، با مهم خواندن رقابت در عرصه صنعت در دنیای حاضر، گفت: با توجه به نیازمندی های صنعت، اگر ظرفیت های علمی دانشگاه با قانون های حمایتی دولت پیوند یابد می توان از ظرفیت های نوآورانه استفاده نمود و بسیاری از مشکلات را حل کرد. دکتر دوستار با ابراز خرسندی از تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان، به گسترش ظرفیت های ایجاد شده برای ارتباط دانشگاه و صنعت اشاره کرد و گفت: تصویب این قانون ظرفيت‌های مناسبی را جهت توسعه فعاليت‌های تحقيقاتی و فناوری و رشد كسب و كارهای دانش بنيان و تعميق ارتباط صنعت و دانشگاه ايجاد كرده است که سبب گشایش رابطه واقعی صنعت و دانشگاه خواهد شد. رئیس دانشگاه گیلان با بیان اینکه هدف اصلی این قانون جهت‌دهی حمایت‌های مالیاتی به سمت توسعه نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه ارتباط دانشگاه با صنایع و واحدهای تولیدی است، برگزاری این نشست را در راستای آگاهی صنایع استان برای استفاده از ظرفیت های ایجاد شده، اثرگذار دانست. گفتنی است، در این نشست جزییات ماده 13 قانون جهش تولید دانش بنیان؛ چالش‌ها، بایدها و نبایدهای این قانون توسط معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به صورت تخصصی ارائه شد و همچنین تنی چند از صاحبان صنایع و مدیران کل استانی به بیان نظرهای خود درخصوص ظرفیت های بهره مندی از این قانون پرداختند. شایان ذکر است پس از برگزاری نشست، معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، از آزمایشگاه مرکزی دانشگاه گیلان بازدید کردند.       

01 07 2024

رئیس دانشگاه گیلان: تفویض اختیار، لازمه توسعه و پویایی دانشگاه است

سومین نشست شورای دانشگاه در دوره مدیریت جدید، دقایقی قبل در اتاق شورای حوزه ریاست برگزار شد که رئیس دانشگاه گیلان در این نشست از ضرورت به‌ صف‌سپاری امور و تفویض اختیار به دانشکده‌ها و واحدها برای سرعت تصمیم‌گیری و رشد و توسعه دانشگاه در همه حوزه ها سخن گفت. دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان در این نشست ضمن تقدیر از کلیه کارمندان و اعضای هیأت علمی در راستای برگزاری امتحانات دانشجویان گفت: برای توسعه، تحرک و پویایی دانشگاه نیاز است ما امور را به صف در دانشکده‌ها و واحدها واگذار کنیم و ستاد، کار تصمیم‌گیری و پشتیبانی از صف را انجام دهد تا شاهد شتاب و سرعت بیشتری در انجام امور دانشگاه باشیم. رئیس دانشگاه گیلان با بیان اینکه در دانشگاهی با این حجم از دانشجو و وسعت، انجام تمامی فعالیت‌ها در یک معاونت صرفاً با چند نیروی آن معاونت قابل انجام نیست تصریح کرد: ما باید از ظرفیت‌های کلیه دانشکده‌ها در راستای انجام امورات مرتبط با حوزه‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و ... استفاده کنیم. دکتر دوستار در ادامه خاطرنشان کرد: نیم قرن از فعالیت دانشگاه گیلان می‌گذرد و ما در نیمه دوم سال جاری برنامه‌ای در راستای 50 سالگی دانشگاه خواهیم داشت که یکی از برنامه‌های دانشگاه در این زمینه، برپایی نمایشگاهی از 50 سال خدماتی که دانشگاه در زمینه‌های مختلف به جامعه ارائه کرده است خواهد بود. وی به تغییرات مدیریتی انجام شده در دانشگاه اشاره کرد و گفت: چرخه مدیریتی برای ارتقاء سیستم لازم است. دکتر دوستار همچنین به انتخابات دور دوم ریاست جمهوری در روز جمعه 15 تیر ماه 1403 و حساسیت و اهمیت آن اشاره کرد و تأکید کرد: هر کسی هر تریبونی در اختیار دارد برای تبیین ضرورت شرکت در انتخابات از آن استفاده کند و امیدواریم با مشارکت مردم و حضور پرشور در صندوق‌های رأی، برگ زرینی دیگر از حماسه حضور مردم را شاهد باشیم. حجت الاسلام و المسلمین علی‌محمد عباسی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه گیلان هم در این نشست ضمن تبریک روز مباهله و ایام غدیریه، به نقش اسوه و الگو بودن اعضای هیأت علمی اشاره کرد و گفت: انتظار داریم استادان دانشگاه در کنار رشد علمی، نگاه ویژه‌ای نیز به رشد و تعالی دینی داشته باشند. مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه گیلان با مهم خواندن نقش‌آفرینی مردم برای حضور حداکثری در انتخابات گفت: امیدواریم همچون گذشته در روز جمعه شاهد عزت و سربلندی ایران عزیز باشیم. شایان ذکر است موافقت با راه‌اندازی چهار رشته- گرایش جدید در دانشکده‌های فنی، معماری و هنر و مهندسی مکانیک از جمله مصوبات شورای دانشگاه بود.