اطلاعیه شماره 6- شیوه نامه آموزشی دانشگاه گیلان ویژه نیمسال دوم سال ‎تحصیلی 1400-1399‏

26 04 2021
کد خبر : 3232467
تعداد بازدید : 1286

  با عنایت به تداوم شیوع ویروس کرونا در کشور، ضمن تشکر از همراهی شما با نظام آموزش الکترونیکی، توجه دانشجویان عزیز را به موارد مندرج در این شیوه نامه جلب می نماید.

   شیوه نامه زیر در چهار بخش به تفکیک کلیات، مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تدوین شده است. در این شیوه نامه سعی شده است تا با در نظر گرفتن شرایط ویژه ناشی از انتشار ویروس کرونا در کشور و با آگاهی از مسئولیت‌های خطیر دانشگاه، ، بر اساس سند ابلاغی (موضوع نامه های شماره 863/2 مورخ 99/01/11 و شماره 190175/2 مورخ 99/09/08) و آئین نامه های آموزشی دانشگاه ترتیبی اتخاذ گردد ضمن ارائه تسهیلات لازم به دانشجویان، کمترین آسیب به امر آموزش وارد شود.

ضوابط مندرج در این شیوه نامه به دانشجویانی که پذیرش آنها بر پایه آموزش الکترونیکی بوده است، قابل تعمیم نمی‌باشد و این دسته از دانشجویان به ‏جز نحوه ‏ی برگزاری آزمون میان ترم و پایان ترم، تابع مقررات قبلی خود هستند.

بخش اول :کلیات

  1. از آنجا که کلاسهای نظری نیمسال دوم سال تحصیلی 1400- 1399 بصورت غیرحضوری و برخط برگزار می شوند. لازم است دانشجویان برای موفقیت در تحصیل در این نظام آموزشی با مراجعه مستمر به سامانه تبادل محتوای الکترونیکی به آدرس ecent2.guilan.ac.ir (با کلمه کاربری و رمز ورود: شماره دانشجویی) و حضور در کلاسهای برخط در طول ترم نسبت به یادگیری دروس اهتمام ورزند.
  • طول زمان هر کلاس همانند کلاس های حضوری خواهد بود و کلاسهای برخط می بایست در همان زمان تعیین شده در جدول زمان بندی گروه آموزشی برگزار شوند. ضمن اینکه کلاس ها به صورت خودکار ضبط شده و توسط مدرس مربوطه در سامانه آموزش الکترونیکی دانشگاه (ecent) قرار داده خواهند شد.
  • با توجه به تکمیل شدن سامانه (ecent) و آشنایی دانشجویان با آن تاکید می شود استادان محترم از سامانه فوق جهت تدریس استفاده نمایند. در صورت استفاده از سایر سامانه ها مسئولیت ضبط و بارگذاری آن در سامانه آموزش الکترونیکی دانشگاه (ecent) بر عهده استاد محترم درس می باشد.
  • درصورتی که همکاران محترم مایل به تولید محتوا به صورت آفلاین باشند فقط مجازند حداکثر نیمی از زمان هر جلسه را به صورت آفلاین (صوتی – تصویری) تهیه و بارگذاری نمایند. در هرصورت لازم است بخش آنلاین هر جلسه کلاس راس ساعت برنامه ریزی شده توسط گروه آموزشی شروع شود.
  • تعداد جلسات در این نیمسال 15 جلسه تعیین شده است.
  • در همه موارد پوشش کامل سرفصل های مصوب در طول ترم الزامی است.

 

2. در نیمسال دوم سال تحصیلی 1400 – 1399، به علت رعایت پروتکل های بهداشتی و حفظ سلامت عزیزان دانشگاهی کلاس های رفع اشکال حضوری برگزار نشده و نخواهند شد.

 

3. دانشکده­ ها موظفند بر ارائه کامل کلیه دروس نظری توسط استادان در کلاسهای آنلاین نظارت نمایند و گزارشات هفتگی را براساس اطلاعات موجود در سامانه الکترونیکی تهیه و پس از جمع­بندی به معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ارسال کنند.

 

4. غیبت دانشجویان درکلاسهای آنلاین در نیمسال جاری، موجه تلقی می­ شود.

 

5. واحدهای عملی ارائه شده نیمسال دوم  1400-1399  که امکان برگزاری بصورت مجازی را دارا هستند همانند نیمسال گذشته اجرا خواهند شد.

 

  • آن دسته از واحدهای عملی که براساس نظر گروه آموزشی الزاما باید حضوری برگزار شوند با برنامه ریزی دانشکده ها در طی دو هفته در طول ترم بصورت کاملا فشرده با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی برگزار خواهند شد.ضمنأ، درخصوص دانشجویانی که در ترم جاری درس کارآموزی را اخذکرده اند و شرایط خاص کشور روند فعالیت ایشان را مختل کرده است، زمان کارآموزی به نحو مقتضی تمدید خواهد شد
  • .

    6. حذف اضطراری یک یا چند درس نظری یا عملی در نیمسال دوم سال تحصیلی 1400 -1399 قابل انجام است. بدین منظور، دانشجو می بایست درخواست خود را تا قبل از شروع امتحانات نیمسال از مسیر فرم های درخواست – درخواست حذف اضطراری در سامانه سادا ارسال نماید و نیازی به مراجعه حضوری دانشجو نیست.

    - در صورت عدم شرکت دانشجو در جلسه امتحان با تایید استاد درس، اساتید محترم می توانند (حتی در مواردی که دانشجو درخواست حذف درس نداده است) درخصوص دروسی که معیار ارزیابی آنها امتحان پایان ترم بوده، نسبت به حذف آموزشی دروس در سامانه اقدام نمایند.

    - برای درخواست حذف کلیه دروس، می ­بایست از گردش حذف ترم استفاده شود.

    7. درخواست حذف/ مرخصی بدون احتساب در سنوات نیمسال دوم سال تحصیلی 1400 -1399) تا پایان کلاسهای نیمسال تحصیلی جاری طبق تقویم آموزشی، از مسیر گردش مربوطه در سامانه سادا برای بررسی در کمیسیون موارد خاص دانشگاه مطابق قوانین آموزشی قابل انجام می باشد (درخواست مرخصی بدون احتساب از مسیرکارتابل آموزشی دانشجو-مکاتبات اداری-فرم های درخواست-درخواست مرخصی ترم-انتخاب نوع مرخصی- انتخاب وضعیت شهریه مرخصی و انتخاب دکمه "ارسال بدون احتساب"؛ درخواست حذف بدون احتساب از مسیرکارتابل آموزشی دانشجو-مکاتبات اداری-فرم های درخواست-درخواست های متفرقه-انتخاب گزینه حذف ترم بدون احتساب در سنوات در قسمت  نوع درخواست، الصاق مستندات و سپس انتخاب دکمه "ارسال حذف ترم").

     الف- درصورت ارائه درخواست پس از این تاریخ، حذف/مرخصی ترم با احتساب درسنوات انجام خواهد شد.

    ب- توجه به این نکته ضروری است که از نظر مقررات وظیفه عمومی (موضوع بخشنامه شماره 149/94/05/23/33 مورخ 1394/08/26 معاونت وظیفه عمومی) مرخصی تحصیلی بدون احتساب و حذف ترم بدون احتساب جزء سنوات تحصیلی دانشجو محسوب می گردد. لذا درصورت اتمام سنوات اولیه یا ارفاقی(مدت مجاز تحصیل) لازم است دانشجویان بر اساس مفاد بند 12 همین شیوه نامه از طریق سامانه سادا در خصوص سنوات ارفاقی یا مجوز ادامه تحصیل اقدام نمایند.

    ج- آیین­ نامه­ هایی مانند ممتازی، استعداد درخشان و غیره به قوت خود باقی است و بابت حذف ترم، امتیازی برای دانشجو در نظر گرفته نخواهد شد؛ مگر در صورت ابلاغ دستورالعمل جدیدی از سوی وزارت عتف

     

8. در صورتی که درخواست حذف ترم/ مرخصی بدون احتساب در سنوات دانشجویان متقاضی به تایید کمیسیون موارد خاص دانشگاه برسد، به منظور رعایت نکات بهداشتی تا پایان نیمسال مورد درخواست یا انتهای شرایط ویژه (هرکدام زودتر حاصل گردد) اجازه حضور در دانشگاه برای انجام فعالیت های آموزشی و پژوهشی را نخواهند داشت.

 

9. با توجه به اینکه در نیمسال جاری نیز حداقل بخشی از نمره درس ها براساس ارزشیابی مستمر تعیین می شود، دانشجویان الزاما بایستی در این نوع ارزشیابی ها شرکت نمایند.

نمره نهایی هر درس متشکل از نمره امتحان پایان ترم(حسب نظر استاد درس) و ارزیابی مستمر (شامل مواردی همچون پرسش و پاسخ، امتحان کوتاه(کوئیز) و انجام سایر تکالیف محول شده توسط استادن محترم) می باشد.

 

10. در صورت تمایل استادان محترم به برگزاری امتحان پایان ترم، لازم است امتحانات مربوط به درس های مقطع کارشناسی در همان تاریخ و ساعت از قبل اعلام شده، برگزار شود. در مورد درس های دوره های تحصیلات تکمیلی برگزاری امتحان در ساعت و روز دیگر (در بازه زمانی تعیین شده برای امتحانات و با توافق تمامی دانشجویان) امکان پذیر است.

 

11. با تقلب و تخلف در آزمون های الکترونیکی براساس آئین نامه جدید انضباطی ابلاغی از سوی وزارت علوم برخورد می شود و گزارش استاد درس در این زمینه و یا اثبات آن از طریق نرم افزارهای موجود ملاک صدور احکام کمیته انضباطی خواهد بود.

 

12. بر اساس مقررات وظیفه عمومی،حداکثر مدت تحصیل مجاز(سنوات اولیه و ارفاقی تحصیلی) دانشجویان مشمول معافیت تحصیلی مقاطع کارشناسی ورودی 94،93، کارشناسی ارشد ورودی 95،96 و دکتری ورودی 92،93 در تمامی دوره های روزانه، شبانه و سهمیه شاهد و ایثارگر در پایان نیمسال اول سال تحصیلی 1400-1399 به پایان رسیده است، لذا آن دسته از دانشجویانی که تا تاریخ 99/11/30 فارغ التحصیل نشده اند، لازم است جهت اخذ مجوز ادامه تحصیل (سنوات ارفاقی) در نیمسال دوم سال تحصیلی 1400-1399  ابتدا در سامانه سجاد به آدرس اینترنتی https://portal.saorg.ir  ثبت نام نموده و پس از اخذ کد رهگیری  از طریق سامانه جامع آموزش دانشگاه ، گزینه مجوز ادامه تحصیل را در بخش فرم های درخواست، ثبت و ارسال نمایند لازم به ذکر است دانشجویان محترم پس از ثبت درخواست مجوز، به ارجاعات، گردش کار و مفاد یادداشت همکاران محترم توجه نموده و نسبت به رفع نواقص اقدام نمایند. ضمنا در صورت موافقت شورای بررسی موارد خاص دانشگاه، نامه درخواست سنوات ارفاقی به آدرس محل سکونت دانشجو ارسال(پست) خواهد شد لذا دانشجویان مطابق مفاد رونوشت نامه، می بایست به مراکز پلیس+10 محل سکونت مراجعه و نتیجه را به شماره 33690826-013 فکس نمایند در غیر اینصورت پس از سپری شدن مهلت قانونی 3 ماهه از پایان سنوات ارفاقی قبلی، مسئولیت مخالفت و جلوگیری از تحصیل بر عهده دانشجویان خواهد بود.

 تبصره: دانشجویان مشمول معافیت تحصیلی مقاطع کارشناسی رشته های تحصیلی نیمه متمرکز ورودی  نیمسال دوم سال تحصیلی 95-94 و کارشناسی ارشد قبولی تکمیل ظرفیت ورودی نیمسال دوم سال تحصیلی 97-96 که در نیمسال اول همان سال در سایر دانشگاهها و موسسات آموزش عالی مشغول به تحصیل بوده اند، از نظرمقررات وظیفه عمومی تاریخ شروع به تحصیل آنان از نیمسال اول محاسبه می شود لذا لازم است همانند سایر دانشجویان ورودی نیمسال اول، از طریق سامانه جامع آموزش درخواست مجوز ادامه تحصیل را ثبت و ارسال نمایند.

13. از آنجا که به درخواست های حضوری ترتیب اثر داده نخواهد شد، دانشجویان می توانند جهت برقراری ارتباط و ارسال درخواستهای آموزشی، از طریق سامانه سادا اقدام نمایند.

 

بخش دوم : مقطع کارشناسی

  1. دفاع پروژه کارشناسی با تایید استاد پروژه و معاون آموزشی دانشکده، به صورت الکترونیکی برگزار می شود.
  2. درصورتی که حذف واحدهای درسی  دانشجو، منجر به کاهش تعداد واحدهای دانشجو به کمتر از حدنصاب شود، نیمسال به عنوان یک نیمسال کامل جزء سنوات تحصیلی وی محسوب می شود و در صورت مشروط شدن با هر تعداد واحد، ضمن محاسبه این نیمسال در تعداد نیمسالهای مشروطی، دانشجو حق انتخاب بیش از 14 واحد درسی در نیمسال بعد را نخواهد داشت. لازم به ذکر است در این شرایط اگر معدل دانشجو 17 و یا بالاتر شد، تاثیر آن در ممتازی محسوب نمی شود.
  3. از نیمسال دوم 1400-1399 دانشجویان تنها در صورت داشتن نمره مردودی در درس یا دروس پیشنیاز می توانند دروس بعدی را بدون رعایت پیشنیازی و محدودیت تعداد دروس، اخذ کرده و بگذرانند.
  4. صرفا دانشجویان در شرف فارغ التحصیلی می توانند با رعایت سایر مقررات و پس از تثبیت نمرات کلیه دروس نیمسال جاری( 992)  نسبت به اخذ حداکثر 4 درس نظری با رعایت سقف 12 واحد بصورت معرفی به استاد در ابتدای ترم 993 اقدام نمایند.
  5. دانشجویان مشمول معافیت تحصیلی ورودی 94 و 93 می بایست مطابق مفاد بند 12 بخش اول (کلیات) اقدام نمایند.

 

بخش سوم: مقطع کارشناسی ارشد

  1. صرفا دانشجویان در شرف فراغت از تحصیل می توانند با رعایت سایر مقررات و پس از ثبت نمرات کلیه دروس، نسبت به اخذ حداکثر 2 درس نظری (حداکثر در مجموع 6 واحد) به صورت معرفی به استاد در نیمسال جاری اقدام نمایند. نمرات دروس معرفی به استاد می بایست قبل از شروع نیمسال تحصیلی بعد(نیمسال اول 1401-1400) ثبت گردد.
  2. ضروری است پروپوزال دانشجویانی که در مرحله تصویب عنوان پایان نامه هستند، با هماهنگی بین دانشجو و استاد راهنما از طریق فرایند گردش تصویب پروپوزال در سامانه سادا جهت بررسی در گروه در اختیار دانشکده قرار گیرد.
  3. تا اطلاع ثانوی برگزاری جلسات ارائه سمینار و دفاع از پایان نامه و طرح پیشنهادی پایان نامه صرفا با رعایت کلیه مقررات آموزشی به صورت غیرحضوری یا نیمه حضوری انجام خواهد شد و مهلت دفاع نیمسال دوم 1400-1399 طبق تقویم آموزشی می باشد.
  4. برگزاری دفاع به شیوه غیرحضوری یا نیمه حضوری صرفا تا زمان بهتر شدن شرایط براساس اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا امکان پذیر است.
  5. برگزاری دفاع نیمه­حضوری می­بایست با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و طبق پروتکل های وزارت بهداشت، با تایید و نظارت مستقیم دانشکده انجام شود.
  6. دانشجویان مشمول معافیت تحصیلی ورودی 96 و 95 می بایست مطابق مفاد بند 12 بخش اول (کلیات) اقدام نمایند.

 

بخش چهارم: مقطع دکتری

  1. براساس مصوبه مورخ 1399/11/12 شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه، با توجه به عدم برگزاری آزمون زبان MSRT توسط سازمان امور دانشجویان در ایام کرونا، به جهت مساعدت با آن دسته از دانشجویان مقطع دکتری که در شرف دفاع بوده و صرفا درصورت ارائه نمره زبان قابل قبول، مجوز دفاع از رساله به ایشان داده خواهد شد، با صدور مجوز دفاع از رساله دانشجویانی که از فروردین سال 1399 تا زمان لغو محدودیت های برگزاری آزمون MSRT در شرایط شیوع ویروس کرونا و یا برگزاری آزمون زبان عمومی توسط دانشگاه گیلان، حائز کسب 45 درصد  نمره آزمون زبان یکی از دانشگاه های تهران، تربیت مدرس، شهیدبهشتی و فردوسی مشهد، مازندران هستند، موافقت شد. براین اساس درخصوص رشته زبان و ادبیات ادبیات فارسی، نمره قابل قبول، به 40 درصد  نمره آزمون هر یک از دانشگاه های یادشده، کاهش یافت.

ضمنا حداقل نمره قابل قبول از آزمون های زبان استاندارد نیز در ترم های کرونا برای کلیه رشته ها به شرح ذیل تعیین شد:

 40 آزمون MSRT  / 400 آزمون TOEFL/TOLIMO و یا  4 آزمون IELTS

همچنین موارد مندرج در این بند، برای کلیه دانشجویان دکتری که تا تاریخ 1400/11/30 از رساله خود دفاع خواهند نمود، قابل اجراست.

  1. برگزاری آزمون جامع در صورت صلاحدید گروه آموزشی مربوطه می تواند به صورت غیرحضوری انجام شود.
  2. درصورتیکه گروه آموزشی تمایل به برگزاری آزمون جامع بصورت غیرحضوری نداشته باشد، این مرحله به عنوان عدم حضور و غیبت دانشجو تلقی نمی شود.

توضیح: دانشجویانی که در نیمسال جاری آزمون جامع را اخذ نموده ا­ند، اما به دلایل موجه شرایط شرکت در آن را نداشته و یا برگزاری جلسه آزمون از سوی دانشکده مربوطه لغو گردد نیز می­توانند درخواست حذف اضطراری برای آزمون جامع و یا حذف ترم (بدون احتساب در سنوات) خود را از طریق گردش کار حذف ترم در سامانه سادا برای طرح در کمیسیون موارد خاص ارسال نمایند.

  1. لازم است طرح پیشنهادی رساله دانشجویانی که در مرحله تصویب پروپوزال هستند، طی جلسات مجازی بین دانشجو و استاد راهنما آماده و از طریق فرایند گردش تصویب پروپوزال در سامانه سادا جهت بررسی در گروه در اختیار دانشکده قرار گیرد.
  2. تا اطلاع ثانوی برگزاری جلسات ارائه سمینار و دفاع از رساله و طرح پیشنهادی رساله صرفا با رعایت کلیه مقررات آموزشی به صورت غیرحضوری یا نیمه حضوری انجام خواهد شد و مهلت دفاع نیمسال دوم 1400-1399 طبق تقویم آموزشی می باشد.
  3. برگزاری دفاع به شیوه غیرحضوری یا نیمه حضوری صرفا تا زمان عادی شدن شرایط براساس اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا امکان پذیر است.
  4. برگزاری دفاع نیمه­حضوری می­بایست با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و طبق پروتکل های وزارت بهداشت، با تایید و نظارت مستقیم دانشکده انجام شود.
  5. دانشجویان مشمول معافیت تحصیلی ورودی 93 و 92 می بایست مطابق مفاد بند 12 بخش اول کلیات اقدام نمایند.
     

14. اجرای سایر موارد آموزشی اعلام نشده در این شیوه نامه، با رعایت مقررات آموزشی و تصمیم شورای آموزشی و یا شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه(حسب مورد) انجام خواهد شد.


دسته بندی :
اطلاعیه ها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

26 06 2024

مدیران جدید دانشگاه منصوب شدند

طی احکام جداگانه ای از سوی دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان، دکتر آمنه آقاربیع عضو هیأت علمی گروه معماری به سمت سرپرست دانشکده معماری و هنر، مهندس ناصر حمیدزاده عضو هیأت علمی گروه عمران به سمت سرپرست مدیریت امور فنی و نظارت بر طرح های عمرانی، دکتر فرشید مهردوست عضو هیأت علمی گروه علوم کامپیوتر به سمت سرپرست مرکز فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی، دکتر روح اله منعم عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی به سمت سرپرست مدیریت برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی، منصوب شدند. شایان ذکر است در مراسم های جداگانه ای، از تلاش های دکتر حسینعلی عابددوست رئیس پیشین دانشکده معماری و هنر، مهندس محمد فرحی تاج مدیر پیشین امور فنی و نظارت بر طرح های عمرانی، دکتر فرید فیضی رئیس پیشین مرکز فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی و دکتر مهیار خانی مقدم مدیر پیشین برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی، تقدیر به عمل آمد.  روابط عمومی دانشگاه گیلان ضمن تقدیر از تلاش های مدیران پیشین، برای مدیران جدید منصوب شده، آرزوی موفقیت می نماید.  

19 06 2024

سرپرست دانشگاه در مراسم گرامیداشت روز بسیج استادان: بسیج درخت تنومندی برای خدمت رسانی به جامعه است

گرامیداشت روز قشر بسیج استادان با حضور سرپرست دانشگاه گیلان، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان و جمعی از استادان بسیجی استان در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد.  دکتر محمد دوستار سرپرست دانشگاه گیلان در این نشست ضمن گرامیداشت سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران افزود: بسیج یکی از نوآوری های امام راحل بود که هم اکنون به درخت تنومندی برای خدمت رسانی در جامعه تبدیل شده است.  وی با اشاره به چندوجهی بودن بسیج در جامعه تصریح کرد: بسیج متعلق به قشر خاصی نیست و به جغرافیای خاصی تعلق ندارد و باتوجه به نیاز جامعه در مسائل فرهنگی، سازندگی، دفاعی، علمی و... در همه زمان ها و مکان ها برای حل مشکلات جامعه متبلور می شود.  سرپرست دانشگاه با بیان اینکه اکنون در جنگ ترکیبی به سر می بریم افزود: لازمه مبارزه با جنگ ترکیبی جهاد است که رهبر معظم انقلاب جهاد تبیین را اقدامی قطعی و فوری برای مبارزه با دشمنان دانسته اند. وی با اشاره به اینکه مطالبه مقام معظم رهبری جهش تولید است تأکید کرد: یکی از عرصه های جهاد تبیین توسط استادان دانشگاهی، ایجاد شرکت های دانش بنیان است که این فرصت مناسبی برای تبیین نقش آفرینی های اساتید بسیجی در عرصه تولید و صنعت خواهد بود.  دکتر دوستار با بیان اینکه بسیج به دنبال خدمت بی منت است، یکی از راه های نیل به مطالبات مقام معظم رهبری را همکاری و همفکری دانشگاهیان دانست و تصریح کرد: زمانی که متعلق به مردم است نباید صرف تقابل با یکدیگر شود و چنانچه دانشگاه ها نسبت به آگاه سازی اهمیت انتخابات به دانشجویان وارد عمل شوند، شاهد برگزاری انتخاباتی پرشور و اثرگذار خواهیم بود.  سرپرست دانشگاه ضمن امیدواری به اینکه دانشگاهیان در عرصه جهاد تبیین بیش از پیش همت گمارند، تحکیم روابط استادان با دانشجویان را منجر به ترویج دستاوردهای انقلاب به دانشجویان و انتشار امیدواری در جامعه دانست.  دکتر حبیبی مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان نیز در این مراسم، ضمن گرامیداشت روز بسیج اساتید که با سالروز شهادت شهید چمران آمیخته شده، از مرحوم دکتر رحمدل استاد بسیجی دانشگاه گیلان یاد کرد و گفت: دکتر رحمدل از مفاخر تأثیرگذار در حوزه ادبیات دفاع مقدس بود که در آثار خود به نیکویی بین علم و اخلاق و ایمان پیوند زد.  دکتر حبیبی با بیان اینکه یکی از ویژگی های مهم شهید چمران ولایت مداری و مردم داری بود گفت: تبلور این ویژگی را در شهید آیت الله رئیسی دیدیم همانگونه که ایشان از نزدیک در کنار مردم حضور داشتند و پیگیر حل مشکلات مردم بویژه مردم مناطق محروم بودند.  وی ضمن تأکید بر صداقت گفتار و رفتار شهید آیت الله رئیسی با مردم، ایشان را احیاگر گفتمان انقلاب اسلامی دانستند که مورد اقبال مردم قرار گرفت و افزود: ارادت خاص شهید آیت الله رئیسی به مردم، یک ارادت کاملاً قلبی، واقعی و دو طرفه بود که شاهد وداع باشکوه مردم در مراسم تشییع پیکر ایشان بودیم.  دکتر حبیبی با اشاره به ظرفیت های جامعه دانشگاهی برای ترویج گفتمان جامعه به سمت مطالبات مقام معظم رهبری گفت: در حوزه جهاد تبیین، انتظارات از اساتید فرهیخته بیش از سایرین است زیرا با تربیت نیروهای جوان و آینده ساز کشور، فرصت مناسبی برای پرورش نیروهای همتراز انقلاب اسلامی خواهند داشت که برای رشد و تعالی کشور اثرگذار باشند.  مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان ضمن اشاره به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری به عنوان یک رویداد سیاسی بزرگ کشور گفت: پشتیبانی رأی آحاد مردم برای انتخاب رئیس جمهور می تواند نخبگانی شایسته را در مسیر رشد و تعالی کشور سوق دهد.  گفتنی است در پایان این مراسم از تعدادی استادان بسیجی تجلیل به عمل آمد. 

23 06 2024

دانشگاه گیلان در میان دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی پراستناد برتر دنیا قرار گرفت

به گزارش معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه و بنا بر اعلام مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، در اعلام آخرین نتایج پایگاه شاخص های اساسی علم (ESI)، دانشگاه گیلان در پنج حوزه موضوعی مهندسی، شیمی، علوم کشاورزی، علوم مواد، علوم گیاهی و جانوری  با 7211 مدرک، 95014 استناد و 43 مقاله برتر، رتبه 27 در میان دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی پراستناد برتر جهان را کسب کرد. بنا بر این گزارش، در بازه زمانی 2014-2024، تعداد 9019 دانشگاه و مؤسسه پژوهشی در تمامی حوزه های موضوعی انتخاب شده اند که 134 دانشگاه و مؤسسه پژوهشی از ایران می باشد. شایان ذکر است پایگاه شاخص های اساسی علم (ESI) یکی از پایگاه های اطلاعاتی مؤسسه کلاریویت آنالیتیکس است که به معرفی پژوهشگران، مؤسسات، انتشارات و کشورهای برتر در حوزه های موضوعی مختلف می پردازد. مؤسسه کلاریویت آنالیتیکس، مؤسسات پراستناد برتر دنیا را در 22 حوزه  شیمی، علوم گیاهی و حیوانی، ایمنی شناسی، زیست شناسی و زیست شیمی، علوم اعصاب و رفتار، زمین شناسی، فیزیک، میکروبیولوژی، روانپزشکی/ روان شناسی، علوم فضا، پزشکی بالینی، ریاضیات، محیط زیست و بوم شناسی، داروشناسی و سم شناسی، اقتصاد و تجارت، علوم رایانه، زیست شناسی مولکولی و ژنتیک، مهندسی، علوم کشاورزی و علوم مواد، علوم اجتماعی، کلیات و چند رشته ای انتخاب می کند. بنابراین در هر حوزه موضوعی، دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی انتخاب شده بیشترین تعداد استنادها را دریافت کرده اند. 

25 06 2024

رئیس ستاد انتخابات دانشگاهیان استان گیلان: اقتصاد، فرهنگ و روابط بین‌الملل سه مؤلفه مهم در انتخابات است

رئیس دانشگاه گیلان با بیان اینکه اقتصاد، فرهنگ، روابط بین‌الملل سه مؤلفه مهم در انتخابات است، گفت: در عرصه انتخابات تشکل‌های سیاسی دانشجویی، سازمان های مردم نهاد، رسانه‌ها، هیئت‌های مذهبی، خبرگزاری‌ها، به خصوص صدا و سیما، فعالان عرصه شبکه‌های اجتماعی می‌توانند در تحرک بخشی به انتخابات مؤثرتر عمل کنند. دکتر محمد دوستار طی گفتگویی با اشاره به چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، اظهار کرد: با توجه به حادثه‌ای که اتفاق افتاد آیت‌الله رئیسی در مسیر خدمت به مردم به شهادت رسید، انتخابات زود هنگام پیش‌بینی نشده‌ای را باید برگزار کنیم، اقدامات شایسته و بسیار خوبی که شهید آیت‌الله رئیسی انجام داده بود و ارتباط بسیار خوبی که با مردم توانست برقرار کند و نمود آن را در تشییع پیکر شهدای خدمت و ابراز احساسات مردم در مراسم‌ دیدیم لذا سطح انتظارات و توقعات مردم از ریاست جمهور ارتقا یافته است. رئیس ستاد انتخابات دانشگاهیان استان گیلان در خصوص ملاک انتخاب رئیس جمهور اصلح، افزود: در انتخاب رئیس جمهور بعدی باید فردی را انتخاب کنیم که بتواند نظر مردم را با مردمی بودن و سفرهای مختلف و سرکشی استان‌ها و حضور در شهرستان‌ها و پیگیری پروژه‌های مصوب مطالبات مردم را برآورد کند. رئیس دانشگاه گیلان در خصوص اولویت‌های امروز جامعه، گفت: مسائلی مانند تورم، اشتغال، مسکن باید از اولویت‌های رئیس جمهور بعدی باشد، آیت‌الله رئیسی توانسته بود با سیاستگذاری مناسب در عرصه بین‌المللی اتفاقات خوبی در حوزه ارتباط با کشورهای همسایه و پیمان‌های بین‌المللی مانند شانگهای و بریکس وجهه مناسبی را برای کشور به ارمغان بیاورد که دستاورد اقتصادی آن به زودی شامل کشور می‌شود. دکتر دوستار در پاسخ به این سوال که چه کسانی می‌توانند هدایت افکار عمومی برای انتخاب نامزد اصلح نقش آفرینی کنند؟ تصریح کرد: انتظار می‌رود کسانی که تریبون دارند و مورد اعتماد مردم هستند به ویژه جامعه دانشگاهی در خصوص تبیین شاخص‌های فرد اصلح ا توجه به شرایط زمانی و مکانی در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، بین‌المللی و غیره روشنگری کنند و اعلام کنند چه کسانی می‌توانند در این عرصه هدایتگر جامعه بوده و نقش آفرینی موثری داشته باشند و به مردم کمک کنند تا در انتخاب مناسب دقت لازم را مدنظر قرار دهند و بتوانند فردی اصلح، شایسته و مناسب این زمان انتخاب کنند تا ادامه دهنده مسیر شهدای خدمت باشد. وی تأکید کرد: جامعه دانشگاهی اعم از اساتید و تشکل‌های دانشجویی و سیاسی نقش محوری در انتخابات دارند، می‌توانند از طریق برگزاری گفتگوها، میزگردها و مناظرات نقش مؤثر داشته باشند، در این راستا اولا باید تبیین شود که در عصر حاضر چه رئیس جمهوری با چه ویژگی‌هایی مناسب کشور ماست، همچنین نیازمندی‌های جامعه در عرصه‌های مختلف چیست که نیازمند این است دانشجویان و اساتید از طریق گفتمان تبیین لازم را داشته باشند. رئیس دانشگاه گیلان بیان کرد: دانشجوها و تشکل‌های سیاسی به خاطر اینکه به روز هستند بیشتر مورد اعتماد افراد هستند خانواده‌ها و اقشار مختلف به آنها مراجعه می‌کنند یا رسانه‌هایی در اختیار دارند، لذا باید تبیین و گفتگو در خصوص اهمیت مشارکت و ضرورت تحقق مشارکت حداکثری در عرصه داخلی و خارجی برای مردم و به خصوص رای اولی‌ها بازگو شود، علاوه بر این ویژگی‌های رئیس جمهور شایسته تبیین شود تا مردم با آگاهی و بینش دقیق نامزد اصلح و مورد اعتماد را برای قوه مجریه انتخاب کنند. دکتر دوستار با بیان اینکه دانشجویان با نگاه آرمانگرایانه‌ای که دارند سعی می‌کنند ایده‌آل‌ها را دنبال کنند و از این رو نقدها و چالش‌های موجود را هم بدون محافظه‌کاری بیان می‌کنند، تصریح کرد: با توجه به نگرش علمی و بینش نظام‌مندی که دانشجویان در طول تحصیل در دانشگاه کسب می‌کنند برای حل چالش‌ها و بحران‌ها و نواقص راه‌حل‌های عالمانه و علمی با توجه به مطالب تخصصی که در دانشگاه کسب کردند، ارائه می‌دهند. رئیس ستاد انتخابات دانشگاهیان استان گیلان ادامه داد: تشکل‌های دانشجویی زمینه ساز بسیاری از اتفاقات خوب هستند، دانشجویان می‌توانند در قالب تشکل‌ها، میزگردها، گفتگوها و مناظرات دیدگاه خود را مطرح کنند، لذا هر چقدر تشکل‌های دانشجویان فعال، اثربخش و هدفمندتر باشد زمینه مشارکت در انتخابات هم افزایش پیدا می‌کند. دکتر دوستار تصریح کرد: اگر تشکل دانشجویی بخواهد تریبون آزاد یا گفتمان پیرامون موضوع انتخابات داشته باشد، دانشگاه مقدمات لازم را برای تبیین انتخاب اصلح و تحقق مشارکت حداکثری فراهم می‌کند تا بتواند انتخابات پرشوری را با حضور پرشور جوانان آینده‌ساز رقم بزند زیرا تشکل‌های دانشجویی تحرک بخش در انتخابات هستند، جامعه را به حرکت در می‌آورند. در این دوره هم آمادگی لازم در دانشگاه وجود دارد تا با در اختیار قرار دادن ابزار و امکانات لازم فرصت را برای تشکل‌های دانشجویی فراهم کند. رئیس دانشگاه گیلان ادامه داد: ملاک انتخاب اصلح و معیاری که بر اساس آن می‌توان انتخاب کرد شامل ویژگی‌های سلبی و ایجابی است یعنی فرد نباید شهره به فساد بوده یا رابطه باز باشد بلکه باید آدم جدی، پیگیر، کاردان و متخصص باشد البته بخشی از این‌ها از طریق هیئت اجرایی نظارت و شورای نگهبان انجام می‌شود و بخشی از آنها هم مثل جدیت، مردمداری، ساده زیستی، آشنایی به قوانین، تجربه، مدیریت اجرایی باید از ویژگی‌های برجسته و مورد توجه باشد، نکته بعدی این است که مطالبه الان مردم چیست؟ موضوعات اقتصادی، فرهنگی و بهبود روابط بین‌الملل در اولویت مطالبات مردم است ما باید افرادی را انتخاب کنیم که در این حوزه‌ها تجربه پیشین آنها نشان می‌دهد که موفق عمل کرده‌اند، بر اساس آن می‌توان پیش بینی کرد که می‌توانند موفق باشند و با تیم قوی، هماهنگ و جدی در حوزه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی نیاز مردم و جامعه را حل کنند. وی با بیان اینکه معیار انتخاب اصلح مطالبه مردم در عصر حاضر بوده لذا اقتصاد، فرهنگ، روابط بین‌الملل سه مؤلفه مهم در انتخابات است، گفت: در عرصه انتخابات تشکل‌های سیاسی دانشجویی، سازمان های مردم نهاد، رسانه‌ها، هیئت‌های مذهبی، خبرگزاری‌ها، به خصوص صدا و سیما، فعالان عرصه شبکه‌های اجتماعی می‌توانند در تحرک بخشی به انتخابات مؤثرتر عمل کنند. دکتر دوستار بیان کرد: هر کسی که تریبون دارد مثل ائمه جماعات باید به تشویق مشارکت در این عصر حاضر بپردازند با مردم گفتگو کنند و همچنین اعزام سخنران، مبلغ به مساجد روستاها می‌تواند زمینه مشارکت حداکثری را فراهم کند، علاوه‌بر این فعالیت در عرصه مجازی توسط جوانان علاقمند که تبیین‌گر خوبی هستند، هم می‌تواند تأثیرگذار باشد؛ مجموع این عوامل مؤثر می‌تواند کمک کند تا با هم افزایی و هماهنگی زمینه انتخاب رئیس جمهور اصلح و تحقق مشارکت حداکثری در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری فراهم شود. رئیس ستاد انتخابات دانشگاهیان استان گیلان تأکید کرد: دانشگاه گیلان در راستای رسالت خود جهت تحقق مشارکت حداکثری در انتخابات و تبیین انتخاب اصلح اقدام به برگزاری نشست‌های گفتمان بین اساتید، تبیین ضرورت مشارکت در انتخابات، معیارهای انتخاب اصلح و مشارکت حداکثری می‌کند، همچنین با تشکل‌های دانشجویی و بسیج دانشجویی هم گفت‌وگو شده تا نقش تبیین‌گری خود را انجام دهند و به عبارتی دانشگاه گیلان بدون گرایش خاصی از نامزدها، نقش تبیینی خود را مثل سنوات گذشته ایفا می‌کند.       منبع خبر: ایسنا

24 06 2024

حکم رئیس دانشگاه گیلان به تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید

حکم دکتر محمد دوستار به سمت رئیس دانشگاه گیلان در نشست شورای عالی انقلاب فرهنگی تأیید شد. شصتمین جلسه کمیته انتخاب رؤسای دانشگاه‌های کشور، به ریاست حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و با حضور دکتر محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و دکتر محمدرضا مخبر دزفولی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و دکتر محمدمهدی طهرانچی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد که در این جلسه بر اساس رأی اعضای کمیته، دکتر محمد دوستار عضو هیأت علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد به سمت رئیس دانشگاه گیلان انتخاب شد. شایان ذکر است دکتر دوستار 28 فروردین 1403 از سوی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به سمت سرپرست دانشگاه گیلان منصوب شده بود.

23 06 2024

سرپرست دانشگاه در جمع اعضای هیأت دانشجویی باقرالعلوم (ع): لازمه کنترل هیجانات و عقلانیت، معنویت راستین است

اعضای هیأت دانشجویی باقرالعلوم (ع)، شامگاه امشب در تالار مسجد دانشگاه میزبان سرپرست دانشگاه بودند و طی نشستی به بیان مسائل مرتبط با هیأت پرداختند. دکتر محمد دوستار سرپرست دانشگاه گیلان در این نشست ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع دانشجویان گفت: تصمیمات و مبنای رفتار ما تحت تأثیر هیجانات یا عقلانیت است که هر کدام از این دو، مسیر حرکتی خاص خود را دارد. دکتر دوستار با بیان اینکه هر دو مسیر لازمه زندگی است خاطرنشان کرد: عنصر کنترل هیجانات و عقلانیت، معنویت راستین است. وی فعالیت های مذهبی در دانشگاه را خصوصاً در قشر دانشجویی با اهمیت خواند و تصریح کرد: دانشجویان هیأت باید در کارهای خود دارای هدف باشند و لازمه این کار نیز برنامه ریزی برای ترویج، تبلیغ و تثبیت معنویت است. سرپرست دانشگاه توجه به فرائض دینی و برنامه های معنوی را در فضای دانشگاه و به طور خاص در خوابگاه های دانشجویی مهم خواند و به انتظار رهبر معظم انقلاب از دانشجویان مبنی بر «تحصیل، تهذیب و ورزش» اشاره کرد و گفت: شما عزیزان دانشجو به عنوان خادمین اهل بیت، تهذیب را در دانشگاه زمینه سازی می کنید. شایان ذکر است در ابتدای این نشست نیز علی زارعی مسئول هیأت دانشجویی باقرالعلوم (ع) دانشگاه به ارائه گزارشی از اقدامات هیأت دانشجویی در طول سال پرداخت و سایر اعضای هیأت نیز به بیان مطالبات، دغدغه‌ها و انتظارات خود پرداختند.

23 06 2024

در نشست سرپرست دانشگاه با رئیس حوزه قضایی شهرستان سنگر، بر تقویت زمینه های همکاری مشترک تأکید شد

به مناسبت هفته دادگستری، سرپرست دانشگاه گیلان به همراه مدیر حقوقی، قراردادها و رسیدگی به شکایات در دادگستری شهرستان سنگر حضور یافت و با رئیس حوزه قضایی شهرستان سنگر در ارتباط با تقویت همکاری های مشترک و استفاده از ظرفیت های علمی دانشگاه گفتگو کرد. دکتر محمد دوستار سرپرست دانشگاه در این نشست ضمن تبریک هفته قوه قضائیه و تشکر از زحمات خدمتگزاران این عرصه، به قدمت 50 ساله فعالیت علمی و پژوهشی دانشگاه و ظرفیت های آموزشی و اساتید مجرب این دانشگاه اشاره کرد و گفت: گروه های مختلف آموزشی دانشگاه از جمله، گروه حقوق، مشاوره، روان شناسی، علوم اجتماعی و... می توانند در خدمت دادگستری باشد تا در موضوعات مختلف شاهد همکاری مشترک استادان با دادگستری باشیم. سرپرست دانشگاه با بیان اینکه دانشجویان رشته حقوق باید به صورت حضوری و از نزدیک دادگاه را ببینند تا مباحثی که در کلاس درست می خوانند را در دادگستری به صورت عملی تجربه کنند. وی پیشنهاد کرد دانشجویان دانشگاه برای کسب تجربه عملی به صورت گروه های چند نفره در دادگستری حضور یابند و یا قضات دادگستری با حضور در دانشگاه دادگاه های فرضی برگزار نمایند. دکتر دوستار در ادامه به ظرفیت های مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه اشاره کرد و گفت: در مباحث مرتبط با خانواده از قبیل طلاق و ... این مرکز می تواند کمک یار دادگستری باشد و امیدواریم با تشکیل کارگروهی، شاهد پیوند بیشتر دانشگاه و جامعه باشیم. مجتبی طاهری رئیس حوزه قضایی شهرستان سنگر در این نشست با بیان اینکه دانشگاه گیلان یک نعمت برای استان است افزود: دانشجویان حقوق در دانشگاه مباحث را به صورت تئوری یاد می گیرند که لازمه مهارت همه جانبه آنان تعلیم عملی در دادگستری است که انتظار می رود با همکاری مشترک و برگزاری کارگاه ها و میزگردهای مشترک علم و عمل با هم توامان شود. رئیس حوزه قضایی شهرستان سنگر با اشاره به نگاه منتقدانه دانشگاه در موضوعات و مسائل مختلف، بر هموارکردن این مسیر تأکید کرد و گفت: دانشگاه با نگاه همه جانبه به موضوعات می تواند به دادگستری و قاضی کمک کند. وی با اشاره به اهمیت جایگاه و ظرفیت دانشگاه برای حل مشکلات گفت: چنانچه تمرکز دانشگاه صرفاً به علم باشد موفق نخواهد بود و می تواند با همکاری با دستگاه ها برای حل چالش ها و مشکلات جامعه قدم مؤثرتری بردارد. طاهری با اشاره به نقش تحول دانشگاه در قوه قضائیه گفت: دادگستری سنگر باید پیشقدم همکاری با دانشگاه باشد زیرا انتظار می رود با برگزاری کارگاه های مشترک، کارگاه و دادگاه های مجازی و... ظرفیتی برای همکاری بیشتر با اساتید دانشگاه و منابع علمی معتبر ایجاد شود.

23 06 2024

در راستای تحقق وعده های داده شده به دانشجویان، نشست سرپرست دانشگاه با مدیرکل جمع آوری و فروش اموال تملیکی گیلان برگزار شد

ظهر امروز سرپرست دانشگاه گیلان به همراه تعدای از مدیران دانشگاه در اداره کل جمع آوری و فروش اموال تملیکی گیلان حضور یافت و با مدیریت این مجموعه در ارتباط با چگونگی استفاده از اموال تملیکی در راستای تجهیزات خوابگاه های دانشجویی دخترانه و پسرانه، خوابگاه دانشجویان متأهل و سایر ملزومات اداری و آموزشی مورد نیاز دانشگاه رایزنی کرد. شایان ذکر است در بازدید ماه های اخیر دکتر محمد دوستار سرپرست دانشگاه از خوابگاه های بنت الهدی (دختران)، میرزاکوچک خان (پسران)، اتقیاء و شهید انصاری(دختران) یکی از خواسته های پرتکرار دانشجویان داشتن ملزوماتی همچون کولر، ماشین لباسشویی و ... بود که در این نشست در ارتباط با فراهم کردن این تجهیزات رایزنی اولیه انجام شد و علاوه بر این رایزنی، سایر اقدامات لازم نیز توسط مجموعه مدیریتی دانشگاه در راستای رفاه حال دانشجویان در حال پیگیری است.