انرژی هسته‌ای ، فناوری برای فردا

08 04 2007
کد خبر : 3340170
تعداد بازدید : 152
انرژی هسته‌ای ، فناوری برای فردا -به مناسبت ‪ ۲۰‬فروردين ، روز ملی فناوری هسته‌ای

دستيابی ايران به فناوری هسته‌ای در سال‌های اخير موجب شده‌است که رويای خوش آمريکا و هم‌پيمانانش در منطقه مبدل به کابوسی هولناک شود تاآنجا که اين روزها موضوع دستيابی ايران به چرخه سوخت هسته‌ای درصدر اخبار و گزارش های محافل سياسی و خبری غرب قرار دارد.

اين در حالی است که ايران بارها و بارها با بازرسان آژانس بين‌المللی انرژی هسته‌ای همکاری صميمانه داشته و در عمل به اثبات رسانده است که دستيابی به اين فناوری با هدف صلح‌آميز و به منظور دستيابی به انرژی برای فرداهای بهتر کشور انجام می شود.

از سوی ديگر مخالفان توانمندی هسته‌ای ايران دريک بازی سياسی ديرزمانی است که انديشه تسلط بر ايران را در سر می پرورانند و بارها تلاش کرده‌اند ايران را به زانو دربياورند و امروز اين انديشه را در قالب غيرصلح‌آميز بودن فعاليت‌های هسته‌ای ايران تجلی دادند و با همه کارت‌های خود در يک بازی ناجوانمردانه سعی دارند که حق مسلم ايرانيان برای استفاده از فوايد و دستاوردهای انرژی هسته‌ای را از بين ببرند.

چنانچه بسياری از محافل سياسی در جهان براين باورند که مخالفت‌های آمريکا و هم پيمانانشان با ايران در عرصه دستيابی به فناوری هسته‌ای بيشتر مانع تراشی سياسی است تا نگرانی از غيرصلح‌آميز بودن اين فناوری.

تا به امروز مردم انديشمند و فهيم ايران در عرصه‌های مختلف ثابت کردند که اراده آنان همان اراده دولتمردان ايرانی مبنی بر استفاده صلح‌آميز از انرژی هسته‌ای است.

از اين رو حمايت‌های هميشگی ملت از سياست‌های دولت در عرصه هسته‌ای موجب شده است که مشروعيت لازم به مخالفان هسته‌ای ايران داده نشود تا به کمک آن قادر به محروم کردن يک ملت از حق مسلم خود دراستفاده‌ازدستاوردهای صلح‌آميز انرژی هسته‌ای شوند.

اقشار مختلف مردم در آستانه ‪ ۲۰‬فروردين ماه روز ملی فناوری هسته‌ای بار ديگر بر حق مسلم ايرانيان در استفاده از اين فناوری تاکيد کردند.

" کامران فرهادي" دانشجوی رشته روابط بين‌الملل ،با اشاره به حق مسلم مردم کشورمان در دستيابی به انرژی هسته‌ای به خبرنگار ايرنا گفت: هدف آمريکا حفظ اسرائيل و منافع خود در منطقه‌است و نمی خواهد کشوری مثل ايران که تاکنون تسليم مطامع اين کشورنشده، در زمينه فناوری هسته‌ای پيشرفت کند.

فرهادی تاکيد کرد که ايران بايد برنامه هسته‌ای خود را ادامه دهد زيرا انرژی فسيلی در دنيای آينده معنی ندارد و انرژی لازم برای توليد برق و راه‌اندازی نيروگاه‌ها از طريق انرژی هسته‌ای فراهم می شود.

"فريبااصلاني" يک شهروند تهرانی نيز از مسوولان کشور خواست که برای دستيابی به حق مسلم خود مبنی بر استفاده از فناوری هسته‌ای صلح‌آميز در برابر آمريکا و هم پيمانانش مقاومت کند.

اصلانی گفت : در وضعيت کنونی هر کشوری که در جهان به خواست آمريکا عمل نکند محور شرارت و تروريست خوانده می شود اين در حالی است که اگر امروز به خواسته آمريکا تن دهيم ، در واقع آينده فرزندمان را به شيطان بزرگ واگذار کرديم .

"هومن شهرياري" شهروند ديگر تهرانی در مورد وضعيت هسته‌ای ايران گفت: راهبرد جهانی آمريکا مبتنی بر زور است و اين کشور نمی خواهد که ديگر کشورها به عنوان يک قدرت موثر در منطقه حضور داشته باشند و همين علت اصلی همه بحران‌های پيش رو در خاورميانه و جهان است.

به گفته وی دولت و ملت ايران همچنان بر دستيابی به انرژی هسته‌ای مصر هستند و هيچ مانعی از جمله تهديد و تحريم، از رسيدن آنان به اهدافشان جلوگيری نخواهد کرد.

دکتر"پيروز مجتهدزاده"استاد دانشگاه و رييس بنياد تحقيقاتي"يوروسويک" لندن در گفت وگو با خبرنگار ايرنا تاکيد کرد: مردم ايران نسبت به رفتار غرب در دستيابی ايران به فناوری صلح‌آميز هسته‌ای انتقاد دارند.

وی گفت : اين رفتار ناشی از تصميم‌گيری های خودسرانه دولت آمريکا برای کل جهان و ايجاد يک ديکتاتوری جهانی است.

اين استاد دانشگاه يادآور شد: افکار عمومی بين‌المللی نخواهند پذيرفت که برخی کشورها از قبيل ايران به بهانه‌های واهی مانند "احتمال ساخت سلاح هسته‌اي" از داشتن فناوری صلح‌آميز هسته‌ای محروم شوند و برخی ديگر ازکشورها به دليل داشتن روابط نزديک با قدرت‌های بزرگ مجاز به ساخت و گسترش جنگ افزار اتمی باشند.

وی گفت:" در چند سال گذشته همه اقدامات مثبت و مسالمت جويانه ايران در راستای تنش زدايی و اعتمادسازی از سوی آمريکا و متحدان اروپاييش ناديده گرفته شده و از آنها در راستای اعمال فشار بيشتر به ايران سواستفاده شده است".

اين استاد دانشگاه تاکيد کرد : غرب بايد بداند که ايران کشوری نيست که از غرور ملی و حق طبيعی خود در استفاده صلح‌آميز از انرژی هسته‌ای دست بکشد و همه جهانيان به اين واقعيت آگاهند.

اين در حالی است که همه کارشناسان و صاحبنظران سياسی براين باورند که آنچه که ايران را در استفاده صلح‌آميز از انرژی هسته‌ای مصر کرده است علاوه بر دستاوردهای اين انرژی در زمينه‌های مختلف، آن است که خواسته ملت ايران همچون دولت بر بهره‌برداری از فوايد و مزيت‌های اين انرژی است.

نماينده مردم همدان در مجلس شورای نيز در آستانه روز ملی " فناوری هسته‌اي" به خبرنگار ايرنا گفت: پشتيبانی مردم از نظام جمهوری اسلامی مهمترين مولفه قدرت در ايران است.

"حميدرضا حاجی بابايي" دستيابی به‌فناوری صلح‌آميز هسته‌ای را حق مسلم مردم ايران دانست و اظهار داشت:استفاده ازانرژی هسته‌ای به همت و تلاش دانشمندان خلاق و جوان کشورمان با ميانگين سنی ‪ ۲۷‬سال، انجام شده است.

وی افزود : تفکر و تلاش شبانه‌روزی جوانان اين مرز و بوم موجب شد ايران به موفقيت‌های هسته‌ای دست پيدا کند.     

دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.