انعقاد تفاهم نامه همکاری میان دانشگاه گیلان و دانشگاه های استراسبورگ و انسام فرانسه

12 12 2016
کد خبر : 3273966
تعداد بازدید : 405

در نشست مشترک وزرای علوم کشورهای ایران و فرانسه که در ساختمان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با حضور رؤسای دانشگاه های امیرکبیر، علم و صنعت، گیلان و الزهرا برگزار شد، در ارتباط با چگونگی عملیاتی شدن برنامه های تدوینی در نشست های پیشین و توافقات آتی بحث و تبادل نظر شد.

پس از این نشست و در جلسه ای مستقل با حضور معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل و رؤسای دانشگاه های فرانسه، تفاهم نامه همکاری مشترک میان دانشگاه گیلان و دانشگاه های استراسبورگ و انسام فرانسه منعقد شد.

در این نشست دکتر مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشي وزير علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بين المللي شدن آموزش عالي از اهداف و برنامه هاي وزارت علوم است و اين وزارت به دانشگاههاي بزرگ اين اختيار را داده است كه با دانشگاهها و موسسات معتبر علمي و تحقيقاتي دنيا وارد ارتباطات علمي و فناوري شوند.
وي به جايگاه بالاي كشورهاي اروپایي در ديپلماسي علمي جمهوري اسلامي ايران اشاره كرد و علاقمندي ايران به گسترش همكاري هاي علمي و تحقيقاتي  را ناشي از روابط بين المللي فعال اروپا و وجود دانشگاههاي معتبر در اين قاره و  آشنايي ديرينه محققان و دانشمندان كشورمان با مراكز علمي اروپايي بيان كرد.
دكتر شريعتي نياسر با اشاره به رونمايي از سند آموزش 2030  توسط وزير علوم كشورمان در روز هاي اخير  گفت: اين سند كه با  همكاري سازمان يونسكو تدوين شده است نقش جمهوري اسلامي  ايران را در عرصه هاي علمي بين المللي افزايش خواهد داد .
وي تبادل دانشجو و استاد، فرصت هاي مطالعاتي كوتاه مدت براي استادان ايراني و فرانسوي ، طراحي  پروژه هاي تحقيقاتي مشترك و ايجاد كرسي هاي آموزش زبان فارسي را از مهمترين زمينه هاي همكاري ايران و فرانسه بيان كرد. دکتر حسین سالار آملی قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل در نشست مشترك روساي دانشگاههاي برتر ايران و فرانسه گفت: ايران و فرانسه با سابقه تمدني دیرینه و به پشتوانه ميراث غنی فرهنگی و دستاوردهای علمی خود می توانند تبادلات  علمي خودرا گسترش بيشتري دهند. وي با اشاره به نقش سیاست گذاری، حمایتی و نظارتی وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: کار اصلی و اجرایی آموزش و پژوهش در ايران  بر عهده دانشگاهها ، مراکز آموزش عالی و اعضای هیئت علمی آنان است. قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل با اشاره به حضور رئيس 30 دانشگاه از دانشگاه های ایران در این نشست گفت:  هدف این است تا در مذاکراتی رو در رو، پایه گذار همکاری ها و روابط بین المللی میان دانشگاه های خود و  دانشگاه هاي کشور فرانسه باشند. دکتر سالار آملی به سه سیاست کلان آموزش عالی ایران اشاره کرد و افزود : توسعه نیروی انسانی توانا با کیفیت بالا ، انتقال دانش از آزمایشگاه ها و کارگاه ها به صنعت و تجاری سازی و بین المللی سازی و تقويت همکاری علمی با کشور های دوست، سیاست های اصلی آموزش عالی ایران را تشکیل می دهد.
دبير هيئت دولت در بخش آموزش عالي و تحقيقات فرانسه به همراه 40 تن از روساي دانشگاهها و مراكز پژوهشي اين كشور با هدف گسترش همكاري هاي علمي  به ايران سفر كرده اند.
شایان ذکر است دانشگاه استراسبورگ با دارا بودن بیش از ۴۶۰۰۰ دانشجو، ۳۷ دپارتمان و ۷۳ واحد تحقیقاتی یکی از بزرگترین و قدیمیترین دانشگاههای کشور فرانسه است و تاکنون تعدادی از اعضای هیات علمی این دانشگاه موفق به کسب جایزه نوبل در زمینه های مختلف شده اند. همچنین دانشگاه انسام پاریس یکی از بهترین دانشگاههای کشور فرانسه است که بر اساس تفاهم نامه منعقده قرار است در زمینه های فنی و مهندسی با دانشگاه گیلان همکاری علمی داشته باشد.
دسته بندی :
اسلایدر خبرهای سایت اصلی
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.