انفجار مرقد امامين عسكريين (ع) با موجي از محكوميت مواجه شد

13 06 2007
کد خبر : 3338175
تعداد بازدید : 38
اقدام جنايتكارانه انفجار گلدسته‌هاي طلايي مرقد امامين عسكريين (ع) در شهر مقدس سامرا روز چهارشنبه با موجي از محكوميت‌ها در داخل و خارج كشور همراه شد. قريب دو سال پس از اولين انفجار مرقدهاي امامين عسكريين (ع) در سال ‪ ۱۳۸۴‬در آن شهر مقدس، بامداد امروز بار ديگر مرقد اين دو امام همام مورد حمله تروريست‌ها قرار گرفت.

منبع خبر : ایرنا -  خبرگزاری جمهوری اسلامی

 

 

انفجار اسفند ماه سال ‪ ۸۴‬مرقدهاي امامين عسكريين (ع) بخش بزرگي از گنبد و مرقد امامين شريفين را تخريب كرده بود و موجب بروز خشونت‌هاي مذهبي شد و صدها نفر بر اثر پيامدهاي اين حادثه در عراق كشته شده بودند.

ليكن، امسال بر اساس هماهنگي مشترك امنيتي استان صلاح‌الدين در شمال بغداد، در حوالي ساعت ‪ ۹‬صبح امروز به وقت محلي در پي اصابت خمپاره به حرم مطهر امامين عسكريين (ع)، دو مناره‌ي بجامانده از بمب‌گذاري سال ‪ ۸۴‬كه طي آن گنبد طلايي اين مرقد ويران شده بود، بخش كامل يكي‌از چهار گلدسته‌هاي اين مضجع شريف و نيمي از يك ماذنه ديگر آن فرو ريخت.

از چهار ماه‌گذشته مسووليت حفاظت از مرقد امامين عسكريين (ع) به نيروهاي كماندو وابسته به وزارت كشور عراق محول شده است.

گزارش ديگري حاكيست كه گروه‌هاي تكفيري القاعده نخست با كارگذاشتن بمب در زير گلدسته‌ها آنها را منفجر كردند و سپس چند گلوله خمپاره به منطقه اصابت كرد.

قابل يادآوري است كه انفجار امسال مرقدهاي امامين عسكريين(ع) با ايام فاطميه و شهادت دخت گرامي پيامبر اسلام (ص) همزمان شده است.

در پي اين انفجار، گروه شبه‌نظامي "جيش المهدي" در شهرك شيعه‌نشين صدر با پوشيدن لباس‌هاي سياه و حمل سلاح در شهرك صدر به حال آماده باش در آمدند و نيروهاي امنيتي مشترك عراق و آمريكا در سامرا نيز به حال آماده‌باش در آمده‌اند.

به گزارش خبرگزاري رويترز از "بغداد"، سرهنگ دوم "كريستوفر گارور" سخنگوي ارتش آمريكا گفت كه كشورش با توجه به پيامدهاي حمله سال گذشته اوضاع را به دفت زيرنظر دارد.

در عين حال بر اساس گزارش خبرگزاري فرانسه، سفير آمريكا در بغداد و فرمانده نظاميان آمريكايي در اين كشور، با صدور بيانيه‌اي گروه "القاعده" را مسوول حادثه انفجار سامرا دانست.

گزارش‌هاي ديگر از سامرا نيز حاكيست اهالي شهر سامرا به شدت از اين حمله به خشم آمده و به صورت خودجوش به خيابان‌ها ريخته و اين حادثه را محكوم كردند.

** بازتاب داخلي رويداد شخصيت‌هاي سياسي، فرهنگي و نهادهاي دولتي و غير دولتي به همراه رهبران ديني شيعه و اهل سنت و مسئولان بلندپايه كشورها در بيانيه‌هايي اين جنايت را محكوم كردند.

در تمامي اين بيانيه‌ها بر وحدت و نفي فتنه مذهبي و حفظ آرامش و خويشتنداري تاكيد شده است.

* "غلامعلي حدادعادل" رييس مجلس شوراي اسلامي در حاشيه بازديد از نمايشگاه جلوه‌هاي خودباوري و اقتدار دفاعي وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح با تسليت اين حادثه و ضمن محكوم كردن آن، آن را حلقه ديگري اززنجيره جنايات قبلي در عراق دانست.

وي هدف اين‌گونه اقدامات را ايجاد اختلاف ميان شيعه و سني عنوان كرد و اظهارداشت: آنها بااين اقدامات مي‌خواهند فضاي ناامن ايجاد كنند تا توجيهي براي ادامه حضور نيروهاي بيگانه در عراق باشد.

* "سيدمحمد علي‌حسيني" سخنگوي وزارت امور خارجه نيز اقدام جنايتكارانه و ضد اسلامي انفجار مناره‌هاي مرقد امامين عسكريين در شهر سامرا توسط دشمنان و بدخواهان ملت عراق را شديدا محكوم كرد.

* مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي با صدور بياينه‌اي اقدامات نيروهاي اشغالگر آمريكايي و عاملان نفاق و تفرقه در حمله به حرم عسكريين (ع) را محكوم كرد.

اين مجمع در اين بياينه تصريح كرد: تلاش‌هاي مذبوحانه چيزي جز آگاهي بيشتر امت اسلامي نسبت به ترفندهاي مذهبي به دنبال نخواهد داشت و تنها به يكپارچگي و اتحاد مسلمانان در حفظ وحدت و همبستگي اسلامي مي‌انجامد.

* كميسيون حقوق بشر اسلامي هم با صدور بيانيه‌اي انفجار تروريستي در شهر مقدس سامرا و تخريب گلدسته حرم عسكريين (ع) را بشدت محكوم كرد.

* سازمان تبليغات اسلامي ديگر نهاد دولتي بود كه با صدور بيانيه‌اي هتك حرمت دوباره به حرمين شريفين امامين عسكريين (ع) را در شهر سامرا محكوم كرد.

* جامعه روحانيت مبارز تهران، اين نهاد غيردولتي با تسليت حادثه تالم‌بار انفجار در حرم شريف عسكريين (ع) در سامراي عراق به ساحت مقدس امام عصر (عج) ، رهبر معظم انقلاب اسلامي و مسلمين جهان اين جنايت هولناك را محكوم كرد.

* جامعه مدرسين حوزه علميه قم با صدور اطلاعيه‌اي هتك حرمت حرمين عسكريين(ع) را محكوم كرده و هدف دشمنان از اين عمل ددمنشانه را ايجاد آشوب در عراق دانسته است.

در اين اطلاعيه مي‌خوانيم: اين مصيبت بزرگ مع‌الاسف در حالي همگان را داغدار نمود كه كربلاي معلي، نجف اشرف، كاظمين شريف و سامراي مطهر پس از حضور اشغالگران بارها آماج حملات و تهديدات دشمنان بوده است .

* در عين حال چهار تشكل بزرگ دانشجويي دانشگاه‌هاي سراسر كشور نيز با صدور بيانيه‌اي اين حركت مذبوحانه و دين ستيزانه امپرياليسم و صهيونيسم بين‌الملل را محكوم كردند.

* مديركل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان شمالي در اين‌باره گفت: آزادگان جهان از هتك حرمت حرم امامين عسكريين(ع) سوگوار شدند.

محمدرضا سوقندي اين اقدامات را تكرار اقدامات پيشين دانست كه با هدف ايجاد تفرقه ميان مسلمانان و تثبيت حضور نيروهاي بيگانه انجام مي‌شود.

* مسئول ستاد بازسازي عتبات عاليات در خراسان شمالي نيز در اين‌باره گفت: دشمنان اسلام با دسيسه‌چيني مي‌خواهند اتحاد مسلمانان را كمرنك كنند.

حجت‌الاسلام محمدكاظم رجايي مسلمانان را به حفظ هوشياري براي خنثي كردن نقشه‌هاي شوم دشمنان فراخواند و اين حركت را براي استكبار جهاني جديد ناشايست دانست.

* نماينده ولي فقيه در منطقه مقاومت بسيج خراسان شمالي به نامگذاري امسال به نام سال اتحاد ملي و انسجام اسلامي به تدبير مقام معظم رهبري نيز اشاره كرد و اظهار داشت: دشمنان اسلام انسجام اسلامي را هدف گرفته‌اند.

* شماري از روحانيان اهل تسنن خراسان شمالي هتك حرمت به مضجع شريف امامين عسكريين (ع) در شهر سامراي عراق را شديدا محكوم كردند.

آنان روز چهارشنبه در گفتگو با ايرنا بر لزوم وحدت و همبستگي بيشتر بين شيعه و سني تاكيد كردند و گفتند: شيعه و سني بايد با اتحاد تمامي نقشه‌هاي شوم دشمنان را خنثي كنند.

* آخوند عبدالحميد يزداني، يكي از روحانيان اهل تسنن بجنورد گفت كه با شنيدن خبر انفجار حرم امامين عسكريين (ع) بشدت متاثر شده است.

وي با بيان اينكه عاملان اقدام وحشيانه اهانت به حرم و مزار فرزندان رسول خدا (ص) يقينا از اسلام بويي نبرده‌اند افزود: عاملان اين اقدام ننگين مسلمان نيستند.

* امام جماعت مسجد ابوحنيفه بجنورد گفت: هركس كه امامان را قبول نداشته باشد پيغمبر را قبول ندارد و هر كس كه پيغمبر را قبول نداشته باشد خدا را قبول ندارد.

* يكي ديگر از روحانيان اهل تسنن منطقه راز و جرگلان نيز عاملان انفجار در حرم امامان عسكريين (ع) را محكوم كرده و گفت: دشمنان اسلام مي‌خواهند بين مسلمانان تفرقه بيندازند.

آخوند آنا درخشان افزود: دشمنان اسلام فهميده‌اند كه در صورت اتحاد و انسجام مسلمين، راه به جايي نمي‌برند پس از راه تفرقه‌افكني وارد شده‌اند.

* مدير مدرسه علميه (اهل سنت) "كريمي" در دهستان "يكه‌صعود" بخش مرزي راز و جرگلان بجنورد افزود: تمامي مسلمانان بايد همبستگي خود را به رخ دشمنان اسلام بكشند و عاملان اين اقدام ننگين را محكوم كنند.

وي اشاره به روزهاي مهم و حساس در جهان اسلام مانند روز جهاني قدس كرد و گفت: شيعه و سني براي رهايي از چنگ دشمنان بايد منسجم باشند.

* يكي ديگر از آخوندهاي سني مذهب خراسان شمالي نيز گفت: شيعه و سني در زير يك پرچم زندگي مسالمت‌آميزي دارند اما دشمنان اين اتحاد را نمي‌خواهند.

"نيازگلدي فروزش" به ايرنا اظهار داشت: دشمنان اسلام از وحدت و همدلي بين مسلمانان وحشت دارند و بر همين اساس سعي بر تفرقه‌افكني دارند تا قدرت آنان را كاهش دهند.

** بازتاب خارجي رويداد مردم و رهبران ديني و رسمي عراق، نيروهاي اشغالگر آمريكايي را در خصوص جنايت امروز چهارشنبه انفجار گلدسته‌هاي مرقد امامين عسكريين (ع) در شهر سامرا مسئول دانستند.

* تلويزيون "العراقيه" و راديو دولتي اين كشور بعد از وقوع انفجار امروز در مرقد امامين عسكريين (ع) با قطع برنامه‌هاي عادي خود، مبادرت به پخش سرودهاي ملي كردند.

در اين سرودها كه عموما هنرمندان برجسته اين كشور آنها را اجرا مي‌كنند بر حفظ وحدت ملي و نفي خشونت مذهبي و گرايش به وطن تاكيد مي‌شود.

* آيت‌الله "سيد علي سيستاني" مرجع عالي شيعيان عراق، مردم كشورش را به حفظ آرامش و خويشتنداري فراخواند و خواستار آرامش شده و از آنها خواست تا هيچ اقدام تلافي‌جويانه‌اي عليه اهل تسنن صورت ندهند.

اين رهبر ديني برجسته عراق، مردم كشورش را به هوشياري و پرهيز از فتنه مذهبي كه فتنه‌انگيزان در صدد دامن زدن به آن هستند هشدار داده است.

* "نوري المالكي" نخست وزير عراق و فرمانده كل نيروهاي مسلح اين كشور با محكوم كردن اين فاجعه، تحركات و تدابير لازم امنيتي را براي پيشگيري از بحران ناشي از انفجار مرقد امامين عسكريين (ع) آغاز كرد.

* سيد "عبدالعزيز حكيم" رهبر ائتلاف يكپارچه عراق كه هم اكنون براي ادامه مداواي خود در جمهوري اسلامي ايران به سر مي‌برد در بيانيه‌اي اين جنايت را محكوم و مردم عراق را به حفظ آرامش فراخواند.

* "مقتدا صدر" از روحانيون برجسته عراق نيز ضمن محكوم كردن جنايت امروز، عامل آن را تكفيري‌ها و صدامي‌ها دانسته است.

* سيد "صالح الحيدري" رييس هيات اوقاف شيعه عراق هم امروز اين جنايت را محكو كرد و در اظهاراتي نيروهاي آمريكايي حاضر در سامرا را در قبال وقوع جنايت امروز مسئول دانست.

وي تاكيد كرد كه مردم عراق نمي‌توانند در برابر اين كوتاهي‌ها و حملات مكرر تروريست‌هاي القاعده و صدامي براي مدت طولاني، سكوت كنند.

الحيدري اعمال سياست مشت آهنين عليه تكفيري‌ها و عوامل تعرض به مرقدهاي امامين عسكريين (ع) شد.

* "عبدالكريم خلف" سخنگوي وزارت كشور عراق نيز اين عمل را محكوم و اعلام كرد كه درخصوص انفجارهاي امروز تحقيق و تفحص مي‌كند.

* شيخ "يوسف الحمداني" از جماعت علماي عرب‌هاي سني جنوب عراق نيز هدف تعرض امروز به‌مرقد امامين عسكريين (ع)را فتنه مذهبي بين مردم عراق خواند.

وي گفت: بعد از اينكه تكفيري‌ها از كشاندن مردم عراق به سوي فتنه و جنگ مذهبي ناكام شدند و حلقه امنيتي برآنها تنگ شده است با هدف قراردادن مرقد امامين عسكريين (ع)، در صدد تحريك مذهبي مردم عراق عليه يكديگر برآمده‌اند.

* "عادل عبدالمهدي" معاون رييس جمهوري عراق نيز جنايت انفجار گلدسته‌هاي مرقد امامين عسكريين (ع) را محكوم كرد.

عبدالمهدي در بيانيه‌اي مردم كشورش را به وحدت ملي و ايستادن در برابر توطئه‌هاي فتنه انگيزان مذهبي فراخوانده است.

* عشاير الانبار، دياله و صلاح‌الدين و ديگر استانهاي عراق نيز جنايت امروز را محكوم و مردم را به حفظ آرامش فراخوانده‌اند.

روند محكوميت جنايت تعرض به مرقد امامين عسكريين (ع) همچنان در عراق ادامه دارد.

دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.