اهداف تشکیل کارگروه بررسی تخلفات پژوهشی در دانشگاه تبیین شد

17 10 2016
کد خبر : 3275455
تعداد بازدید : 346

با توجه به تشکیل کارگروه بررسی تخلفات پژوهشی در دانشگاه گیلان و ضرورت اطلاع رسانی در ارتباط با وظایف و کارکردهای این کارگروه، روابط عمومی دانشگاه گیلان گفتگویی را با دکتر سید ضیاالدین میرحسینی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه گیلان ترتیب داد که توجه شما خوانندگان گرانقدر را به آن جلب می نمائیم.

* هدف از تشکیل کارگروه بررسی تخلفات پژوهشی در دانشگاه گیلان چیست؟

یکی از رسالتهای مهم دانشگاهها و مراکز علمی کشور تولید علم است. به موازات سرمایه گذاری برای تولید علم باید در حفظ این دستاوردها نیز تلاش جدی انجام شود. امنیت تولیدات علمی به مراتب از زمینه سازی برای تولید آن مهم تر می باشد. بدینوسیله می توان از ورود خدشه به اعتبار دانشگاه و تولیدکنندگان واقعی علم جلوگیری نمود. اگر چه مصادیق تخلفات پژوهشی در دانشگاهها و موسسات علمی کشور اندک می باشد با این حال وجود یک کارگروه بررسی این تخلفات ضروری به نظر می رسد.به همین منظور در راستای جلوگیری از هرگونه سوء استفاده از تولیدات علمی و ارائه اطلاعات نادرست و با اهداف صیانت از مالکیت فکری، رعایت حقوق مادی پژوهشگران، ارج نهادن به اصول اخلاق علمی، پایبندی به آن در جامعه ی علمی و جلوگیری از تضعیف اعتبار علمی، کارگروه بررسی تخلفات پژوهشی در دانشگاه گیلان تشکیل شده است.

* مفهوم تخلف پژوهشی و انواع آن را برای اعضای هیأت علمی و دانشجویان تشریح بفرمائید.

هرگونه سوء استفاده از تولیدات علمی و ارائه اطلاعات نادرست تخلف پژوهشی محسوب می شود و انواع آن را می توان بصورت ذیل برشمرد:

1-سوء رفتارهای پژوهشی مانند: عدم داشتن تخصص و صلاحیت در موضوع پژوهش، عدم رعایت منافع ملی در کلیه مراحل انجام پژوهش، استفاده خلاف واقعیت از عناوینی مانند دکتر، کارشناس ارشد، استاد، دانشیار، استادیار و... در آثار پژوهشی، هرگونه حذف و تغییر در نشانی اصلی نویسنده یا نویسندگان مقالات علمی

2-عدم تعهد و مسئولیت نسبت به ذینفعان مانند: عدم رعایت ترتیب درج اسامی بر اساس سهم هر یک از نویسندگان، سوء استفاده از منابع مالی تخصیص داده شده جهت انجام پژوهش، عدم اعلان نام مرکزی که پژوهش در آنجا انجام شده

3-جعل داده ها مانند: جا به جا کردن نتیجه های یک بررسی با نتیجه های بررسی دیگر، داده سازی و استفاده از داده های مشابه

4-تحریف داده ها مانند: بیان ادعا یا پدیده ای که واقعی نباشد، دستکاری عمدی در روند تحقیق

5-سرقت علمی مانند: ارائه مقاله چاپ شده دیگران در سمینار های داخل یا خارج کشور، کپی برداری غیرقانونی از منابع پایان نامه دیگران

6-اجاره ی علمی: منظور این است که پژوهشگری به جای آنکه خود به انجام پژوهش بپردازد افرادی را برای این منظور به کار گیرد و خودش در فعالیت پژوهشی چندان تلاش نکند سپس بعد از تحویل کار یا دخل و تصرف اندکی در پژوهش صورت گرفته آن را به نام خود منتشر نماید.

7-عدم رعایت حقوق مالکیت معنوی و مسئولیت پژوهش انجام شده مانند: عدم درج اسم اساتید راهنما و مشاور پایان نامه در مقاله مستخرج از پایان نامه

8-انتشار مجدد یک کتاب، مقاله و اثرات ادبی و علمی یا بخش هایی از آنها که قبلا در یک نشریه چاپی یا الکترونیکی به چاپ رسیده اند

9-همپوشانی انتشارات: اینکه پژوهشگر داده های مقاله پیشین خود را با اندکی تغییر در متن، در مقاله ای با عنوان جدید به چاپ برساند

10-خرید و فروش آثار پژوهشی: ضبط، خرید، فروش و سوء استفاده از سخنرانی های افراد بدون اجازه آنها

11-جعل هویت: جعل امضا و تهیه گواهی پذیرش جعلی جهت اخذ امتیازات مربوطه، انتشار آثاری با اسامی جعلی یا با اسامی افرادی دیگر بدون اجازه آنها

* نحوه عملکرد این کارگروه در سطح دانشگاه تا به امروز به چه شکل بوده است؟

پس از ابلاغ دستور العمل و آئین نامه بررسی تخلفات پژوهشی از طرف وزارت علوم و پس از مشخص شدن اعضا کارگروه و صدور حکم توسط رئیس دانشگاه  تا کنون چها رجلسه کارگروه بررسی تخلفات پژوهشی تشکیل و ضمن تحلیل شرایط همه پرونده های رسیده به این کمیته پس از دریافت نظرات کارشناسی به کمیته انظباطی اعضای هیات علمی دانشگاه جهت اتخاذ تصمیم مناسب ارسال گردید. در این راستا توصیه می شود همکاران عضو هیات علمی حساسیت بیشتری در هنگام دریافت داده ها از دانشجویان نشان داده و نظارت خود بر اطلاعات دریافتی را بیشتر نمایند تا انشالله شاهد فعالیت های علمی پاک در سطح دانشگاه باشیم.

*  و سخن آخر؟

در پایان از همه همکاران دانشگاهی تقاضا دارم نظرها و پیشنهاد های خود را جهت هرچه بهتر شدن فعالیت این کارگروه به ما ارائه نمایند.

گفتنی است دستور العمل نحوه بررسی تخلفات پژوهشی در سایت معاونت پژوهش و فناوری قسمت فرمها و آئین نامه ها قابل رویت است.

دسته بندی :
اسلایدر خبرهای سایت اصلی
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.