اوقات فراغت

31 08 2006
کد خبر : 3344971
تعداد بازدید : 87
مرکز مشاوره دانشگاه گیلان ------------------------- مقدمه فصل تابستان معمولا فراغت گردش و تفريح را در ذهن تداعی می کند بر اين اساس مرکز مشاوره دانشگاه فرصت را مغتنم شمرده به مقوله اوقات فراغت پرداخته است . اوقات فراغت از پر ارزشترين سرمايه عمر آدمی بوده و مناسب ترين شرايط جهت تبلور انديشه ، تفکر خلاق و رفتار مطلوب فردی و اجتماعی می باشد .

از نظر روان شناسان سلامت روان شکوفايی استعداد پيدايش خلاقيت ،  ابتکار و نوآوری در افراد مستلزم برنامه ريزی پويا و بارور بودن اوقات فراغت می باشد . شرايط و ويژگی اوقات فراغت عبارتند از : - جدا بودن از وقت کار و فعاليت و مسئوليتهای ديگر - تمايل به فعاليت دلخواه  و داشتن حق انتخاب - نداشتن انگيزه نفع اقتصادی عده ای اوقات فراغت را اوقات تلف شده و بی ارزش عمر می دانند در حال که اين اوقات کارکرد های مثبتی دارد مانند : استراحت ، رفع خستگی و جبران صدمات جسمی و روحی ناشی از هيجانات مداوم کار و انجام وظايف گوناگون تامين بهداشت روانی خصوصا برای کسانی که بدون وقفه در حال فعاليت بوده و نشاط و سر زندگی خود را ازدست داده اند . فرصتی برای تقويت مهارتهای حسی حرکتی و فعاليتهای ورزشی فرصتی جهت توسعه مهارتهای شناختی و شکوفايی استعداد فرد . چرا که افراد بر اساس علاقه و انگيزه شخصی و نه اجبار و وظيفه بخواهند در زمينه خاصی فعاليت کنند هم استعداد خود را بروز دهند و هم سلامت جسمانی و روانی خود را تضمين می نمابند . فرصتی برای جلوگيری از هدر رفتن نيروها و خلاقيت فردی فرصتی جهت تفريح و خارج ساختن جسم و روح از کسالت ناشی از يکنواختی و انجام وظايف روزانه . برای گذارندن اوقات فراغت بايد برنامه هايی تدارک ديد که هم ضامن سازگاری باشد  و هم مهار کننده عوامل مزاحم رشد و تکامل فرد . مشخصترين و بازرترين اشتغالات اوقات فراغت برای جوانان عبارتند از : - مطالعه بعنوان کوشش سازنده که می تواند بجز لذت بخش بودن نوعی تغذيه و تلطيف روانی محسوب شود پس می توان منابع مطالعاتی مورد علاقه را ليست  کرده و اوقات فراغت از آنها استفاده بهينه کرد . - ورزش و تفريحات سالم جمعی که منجر به بازسازی فيزيکی و روانی نيز گردد . اين ورزشها می تواند تقويت کننده جسم باشد مانند فوتبال ، دوچرخه سواری ، کوهنوری ، شنا يا پرورش دهنده قدرت تخيل مانند :مجسمه سازی ، نقاشی و يا پرورنده قدرت تفکر مانند : شطرنج و انواع معماها - شرکت در سرگرمهای هنری و فرهنگی با عضويت در گردهمايی های فرهنگی هنری می توان به علائق خود پرداخت و فيلم های مورد نظر را در اوقات فراغت مورد مشاهده قرار داد. بطور کلی : هر فرد با توجه به شناخت عميق خود می توان برای استفاده بهينه از اوقات فراغتش برنامه ريزی کرده و اين فرصت بزرگ را نيز مغتنم بشمارد . چنانکه گفته اند :

قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند     بس خجالت که از اين حاصل ايام بريم

 

دسته بندی :
مقالات

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.