اولین مجموعه تحقیقاتی و آموزشی کیوی فروت ایران در دانشگاه گیلان به اجرا درآمد

11 08 2019
کد خبر : 3197772
تعداد بازدید : 659

 



 

با توجه به راه اندازی اولین مجموعه تحقیقاتی و آموزشی کیوی فروت ایران در دانشگاه گیلان توسط دکتر محمود قاسم نژاد استاد گروه علوم و مهندسی باغبانی دانشکده علوم کشاورزی دانشگاه، روابط عمومی دانشگاه گفتگویی را با مجری این طرح انجام داده است که توجه شما خوانندگان گرانقدر را به آن جلب می کنیم.

- در آغاز در ارتباط با تحقیقاتی که در این مجموعه روی کیوی­ فروت انجام می دهید توضیحاتی برای خوانندگان ارائه بفرمائید.

کیوی ­فروت یکی از مهمترین محصول صادراتی کشاورزی ایران و به خصوص استان گیلان است، که سهم زیادی در اشتغال­زایی و ارزآوری کشور دارا می­ باشد. با توجه به رسالت دانشگاه گیلان در داشتن ارتباط نزدیک با جامعه، موضوع تحقیق و توسعه روی جنبه­ های مختلف تولید و نگهداری میوه کیوی در دانشگاه گیلان از 10 سال قبل شروع شد. مهمترین محورهای تحقیقاتی  عبارتند از: بکارگیری تکنیک­ های جدید جهت افزایش عملکرد و بهبود کیفیت میوه کیوی، اصلاح روش­های برداشت و نگهداری میوه و در آخر اصلاح و معرفی ارقام جدید کیوی­ فروت می باشند.

- لطفا کمی بیشتر در خصوص مهمترین پروژهای که در دست اجرا هستند، توضیح دهید.

در این مجموعه دو پروژه تحقیقاتی در حال اجرا وجود دارد. پروژه اول "احداث کلکسیون تحقیقاتی و آموزشی کیوی فروت" می ­باشد. این مجموعه به عنوان اولین کلکسیون کیوی­ فروت در ایران است که بیش از هزار ژنوتیپ از انواع مختلف کیوی­­ فروت با رنگ گوشت میوه سبز، زرد، قرمز و انواع بی­بی­ در آن کشت شده است. پروژه دوم: معرفی ارقام جدید کیوی فروت با رنگ گوشت قرمز و زرد حاصل از گرده افشانی آزاد می­ باشد.  

- در خصوص ایجاد کلکسیون تحقیقاتی کیوی فروت بیشتر توضیح دهید.

شروع احداث این کلکسیون در سال1397 بود. ژنوتیپ­های کیوی فروت که در این مجموعه جمع­ آوری شده ­اند عمدتا از کشور نیوزیلند وارد شدند. ابتدا نهال­ ها در گلخانه ­های تحقیقاتی دانشکده علوم کشاورزی دانشگاه در شرایط محیطی خاص تولید و در ادامه جهت غربالگری و گزینش ژنوتیپ­های برتر به عنوان رقم جدید یا به عنوان والد برتر برای کارهای اصلاحی بیشتر به زمین اصلی منتقل شدند.  

- در ارتباط با ضرورت احداث کلکسیون هم توضیحاتی ارائه بفرمائید.

بطورکلی، اولین قدم در اصلاح و معرفی یک رقم جدید کیوی داشتن ژرم پلاسم و کلکسیون است. اینگونه مجموعه­ ها می­ توانند پشتیبان صنعت کیوی­ فروت کشور باشد. بنابراین، جهت افزایش ارزش افزوده و تداوم در تولید و صادرات میوه کیوی، اولا چنین کلکسیون ­های وجود داشته باشد، ثانیا برنامه ­ریزی لازم جهت دست­یابی به ارقام جدید متناسب با شرایط آب و هوایی کشور با در نظر گرفتن ذائقه مصرف کننده گان بین المللی صورت گیرد.  

- اهمیت اصلاح و معرفی ارقام جدید کیوی فروت در چیست؟

در ایران تنها یک رقم از کیوی­ فروت که همان هایوارد با گوشت سبز تولید می­ شود و تا به امروز اقدامی موثری نیز در خصوص اصلاح و یا معرفی ارقام جدید کیوی­ فروت صورت نگرفت. اما بایستی توجه داشت که امروزه ذائقه مصرف کننده گان بین المللی تغییر کرده و تمایل به مصرف میوه­های کیوی با شکل، رنگ، طعم و مزه متفاوت افزایش پیدا کرد و آنها حاضرند مبالغی زیادی برای مصرف چنین میوه های بپردازند. لذا ضروی است در ایران نیز موضوع ارقام جدید مورد توجه قرار گیرد.  

- انتظار شما از مسئولین استانی و کشوری چیست؟

تا به امروز برای اجرا این پروژه تنها دانشگاه گیلان ما را مورد حمایت قرار داده است با توجه به اثرات مثبت نتایج اینگونه تحقیقات در ارتقاء جایگاه صادرات میوه کیوی کشور انتظار می رود سایر ارگان­ها مسئول نیز ما را در این خصوص مورد حمایت قرار دهند.  

 و سخن پایانی با خوانندگان این گفتگو؟

لازم است از تمامی عزیزانی که با ما در انجام این پروژه همکاری داشته اند، صمیمانه تشکر و قدردانی کنم. در پایان از روابط عمومی دانشگاه گیلان بابت معرفی این مجموعه، کمال تشکر و قدردانی را دارم.


دسته بندی :
خبرها