اولین نشست شورای سیاستگذاری ستاد استانی جشنواره پژوهش و فناوری گیلان برگزار شد

12 11 2022
کد خبر : 3214418
تعداد بازدید : 248

اولین نشست شورای سیاستگذاری ستاد استانی جشنواره پژوهش و فناوری گیلان با حضور استاندار گیلان در سالن شهید انصاری استانداری برگزار شد.

دکتر اسدالله عباسی ضمن گرامیداشت 19 آبان روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه، به نگاه ارزشمند رهبر معظم انقلاب به نامگذاری سال جاری تحت عنوان تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرینی اشاره و بیان کرد: با توجه به اهمیت شعار سال و اینکه پژوهش و فناوری، پیشران تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی است، باید از همه ظرفیت ها برای کابردی و عملیاتی کردن پژوهش های مسئله محور در گیلان استفاده کرد.

استاندار گیلان با بیان اینکه پژوهش و فناوری، پیشران تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی است؛ بهره مندی از همه ظرفیت ها برای کاربردی و عملیاتی کردن پژوهش های مسئله محور در گیلان را ضروری دانست و گفت: تجاری سازی علم و فناوری و تولید و کسب ثروت به منظور بهبود وضع زندگی مردم و افزایش سطح رفاه عمومی از پژوهش های عملیاتی و مسئله محور حائز اهمیت است.

وی با اشاره اینکه سرعت عمل در انجام امور و کاهش هزینه ها با پژوهش های عملیاتی میسر است، افزود: در راستای بالابردن کیفیت تولید، افزایش بهره وری، کارآمدسازی و کاهش هزینه ها، ضرورت توجه به امر پژوهش و فناوری باید مورد توجه قرار گیرد.

استاندار گیلان تجاری سازی علم و فناوری و تولید و کسب ثروت به منظور بهبود وضع زندگی مردم و افزایش سطح رفاه عمومی از پژوهش های عملیاتی و مسئله محور را حائز اهمیت خواند و اظهار کرد: حاصل و نتیجه تجاری سازی تولید علم و رسیدن به اهداف معنوی و مادی، بر انگیزه پژوهشگران برای پژوهش های کاربردی، مسئله محور با نگاه پژوهش‌های بومی با توجه به مزیت های گیلان در حوزه های گردشگری، صنعت و کشاورزی، می افزاید.

دکتر عباسی به تاکیدات خود در جلسه پیشین کارگروه پژوهش بر تشکیل و فعال‌سازی کمیته پژوهش در دستگاه‌های اجرایی استان و مسئله محور بودن پژوهشها اشاره و تصریح کرد: در پژوهش ها دغدغه و مشکلات استان همچون حوزه‌های پسماند، ترافیک، تولیدات دانش بنیان، تالاب انزلی، معضل اعتیاد، توجه به زیست بوم گیلان، جوانی جمعیت، آسیب‌شناسی زندانیان، افزایش راندمان محصولات کشاورزی و افزایش در سطح نظیر برنج و چای و سایر محصولات و نیز احصاء راه‌های نشاط افزایی در جامعه در دوران پساکرونا مورد توجه قرار گیرد.

وی بر لزوم ترغیب بیشتر فعالان حوزه علم و پژوهش و فناوری و توانمند سازی حوزه پژوهش اشاره و تاکید کرد: حمایت از پژوهشگران و فعالان این حوزه با ارائه تسهیلات و امتیازات لازم باید در دستور کار همه دستگاههای اجرایی با توان و ظرفیت بالا، علاوه بر میزان جذب اعتبارات پژوهشی باشد.

دکتر عباسی با بیان اینکه جایگاه برتر حوزه پژوهش گیلان در سطح ملی باید استمرار پیدا کند، بررسی و رصد تولیدات محتوایی دانش بنیان دانشگاه ها و مراکزعلمی، آموزشی و پژوهشی و برپایی نمایشگاه ها مرتبط را مورد تاکید دانست و از فرمانداران خواست تا برنامه های هفته پژوهش و فناوری در سطح شهرستان‌ها نیز با جدیت اجرایی شود.

دکتر فرید نجفی رئیس دانشگاه گیلان هم در این نشست ضمن بیان اهداف برگزاری جشنواره، ارکان اصلی ستاد و وظایف آنها؛ با اشاره به اینکه سال 1401 از سوی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) «سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری شده است خاطرنشان کرد: شعار سال ۱۴۰۱، نگرش هدفمند به تولید اقتصاد محور را دنبال می کند و این شعار، چهره جدیدی از تولید را نشان می‌دهد که بر دو ویژگی دانش‌بنیان بودن و اشتغال آفرین بودن پژوهش‌ها تأکید دارد.

رئیس دانشگاه گیلان با اشاره به تأکید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر نقش پژوهش‌ها برای تحقق شعار سال، تصریح نمود: با توجه به برنامه راهبردی دانشگاه گیلان و راه‌اندازی مرکز نوآوری و مراکز رشد و کارآفرینی، بستر مناسبی برای تحقق این هدف فراهم گردیده است.

وی ضمن بیان مواردی از دستورالعمل اجرایی جشنواره در استان‌ها که از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ابلاغ شده است خواستار برگزاری یکپارچه جشنواره پژوهش و فناوری استان با مسئولیت استانداری گیلان و مشارکت کلیه دستگاه‌ها و نیز پرهیز از برگزاری مستقل جشنواره در هر سازمان شد و افزود: انتظار می‌رود به منظور تحقق توسعه پژوهش و فناوری بومی استان باتوجه به ویژگی‌های خاص هر استان و تقویت دستاوردهای پژوهش و فناوری منطقه، نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری نیز به منظور تحقق شعار جشنواره برنامه‌ریزی و برگزار گردد.

در ادامه دکتر رضا ابراهیمی آتانی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه گیلان ضمن ارائه گزارش تصویری جامعی از روند برگزاری جشنواره و برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته در کمیته علمی؛ از سامانه ثبت‌نام متقاضیان شرکت در جشنواره پژوهش و فناوری استان به آدرس rw.guilan.ac.ir که به منظور بهبود نحوه برگزاری جشنواره و افزایش تأثیرگذاری محققین در تحقق اهداف پژوهشی استان، برای اولین بار در استان و کشور راه‌اندازی شده، رونمایی شد.

در انتهای این جلسه، دکتر عباسی استاندار گیلان، احکام اعضای بیست و سومین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران گیلان در سال 1401 را نیز به آنان اهدا کرد.

 


دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

22 07 2024

قرارداد همکاری مشترک بین دانشگاه گیلان و دانشگاه بلگراد صربستان منعقد شد

به منظور توسعه روابط علمی و با توجه به اهمیت همکاری‌های آموزشی، تحقیقاتی و فناوری میان دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی برای مشارکت فعال استادان و محققان در زمینه علم و فناوری، قرارداد همکاری مشترک بین دانشگاه گیلان و دانشگاه بلگراد کشور صربستان منعقد شد. ​​​​​​​دو مؤسسه در چارچوب این تفاهم‌نامه متعهد شدند تا تلاش خود را برای همکاری علمی و آموزشی میان اعضای هیات علمی، دانشکده‌ها و گروه‌های آموزشی برای انجام فعالیت در زمینه‌های مشترک به کار گیرند.  انجام سفرهای کوتاه‌مدت و بلندمدت ویژه اعضای هیات علمی و دانشجویان؛ برگزاری نشست‌ها، کارگاه‌ها و همایش‌های علمی مشترک؛ امکان بهره‌گیری از فرصت‌های مطالعاتی، ایجاد فرصت برای دانشجویان مقاطع مختلف آموزشی برای شرکت در برنامه‌های مبادله‌ای؛ ایجاد برنامه‌های آموزشی مشترک برای اخذ مدرک تحصیلی مشترک؛ انجام طرح‌های پژوهشی مشترک میان اعضای هیات علمی و پژوهشگران دو دانشگاه و ... از جمله مهمترین مفاد این تفاهم‌نامه به شمار می‌روند.  

21 07 2024

تأکید بر برنامه محوری و داشتن چشم انداز، در بازدید رئیس دانشگاه گیلان از دانشکده‌های علوم پایه، شیمی و علوم ریاضی

رئیس دانشگاه گیلان صبح امروز به همراه جمعی از معاونین و مدیران دانشگاه از اماکن آموزشی و پژوهشی دانشکده‌های علوم‌پایه، شیمی و علوم‌ریاضی بازدید کرد و از نزديک در جريان روند فعاليت این دانشکده‌ها قرار گرفت و پس از آن در نشستی که با حضور مدیران این دانشکده‌ها برگزار شد حضور یافت. دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان با بیان اینکه این سه دانشکده‌، در قالب یک مجموعه به عنوان پیشانی دانشگاه گیلان است گفت: این ویترین باید در همه ایام مذهبی و ملی از لحاظ بصری در جامعه نمایان باشد. رئیس دانشگاه گیلان با اشاره به کمبود فضای فیزیکی در این دانشکده‌ها افزود: باتوجه به ماهیت آزمایشگاهی فعالیت دانشکده‌های علوم‌پایه و شیمی و تعداد آزمایشگاه‌ها، در تلاشیم با اتمام ساختمان دانشکده علوم‌پایه در مجتمع مرکزی دانشگاه و نیز ساماندهی فضاهای موجود، مشکلات موجود را مرتفع نماییم. وی با تأکید بر اهمیت برنامه‌ریزی دقیق و اولویت‌بندی آنها در پیشبرد امور اجرایی دانشکده‌ها تصریح کرد: باید در تمامی زمینه‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، عمرانی، کارگاهی، تعمیرات و تجهیزات، آزمایشگاهی، ارتباط با صنعت و... ضمن هماهنگی با نیازمندی گروه‌های آموزشی، چشم‌انداز و برنامه‌های دانشکده‌ها به صورت شفاف مشخص باشد و درخصوص اقدامات انجام شده مستندسازی شود. دکتر دوستار با بیان اینکه با تکیه صرف بر بودجه دولتی نمی‌توان به مأموریت‌ها و وظایف دانشگاه به درستی عمل کرد گفت: ظرفیت بودجه دولت محدود است و با بودجه دولتی نمی‌توانیم به همه مأموریت‌ها و وظایف تعریف‌شده عمل کنیم بنابراین دانشکده‌ها باید به دنبال درآمدزایی باشند تا از محل همان درآمدها برای حل مشکلات و برآورده کردن مطالبات خود اقدام کنند. رئیس دانشگاه برای حل چالش مدیریت واحد فضای فیزیکی دانشکده‌های علوم‌پایه، شیمی و علوم‌ریاضی؛ پیشنهاد راه اندازی دانشکدگان علوم را ارائه نمود. رؤسای دانشکده‌های علوم پایه، شیمی و علوم ریاضی نیز در این نشست به ارائه گزارشی از وضعیت و نیازهای دانشکده در زمینه تعمیرات و تجهیزات آزمایشگاهی، فضای فیزیکی آموزشی و پژوهشی، مسائل فرهنگی و... بحث و گفتگو کردند.

20 07 2024

مسئول جدید بسیج اداری کارمندان دانشگاه گیلان معرفی شد

در نشستی که با حضور رئیس دانشگاه گیلان، اعضای شورای بسیج اداری کارمندان دانشگاه و رئیس سازمان بسیج ادارات و کارمندان سپاه قدس گیلان برگزار شد، بهروز کریمیان به عنوان مسئول بسیج اداری کارمندان دانشگاه گیلان منصوب و از تلاش‌های علی‌اکبر حسین‌خواه مسئول پیشین این مجموعه تقدیر شد. دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان در این نشست ضمن تشکر از تلاش‌های علی‌اکبر حسین‌خواه مسئول پیشین بسیج اداری کارکنان دانشگاه، برای بهروز کریمیان آرزوی توفیق نمود.  رئیس دانشگاه گیلان با اشاره به این جمله امام راحل که بسیج شجره طیبه است، گفت: تبیین جایگاه بسیج در کلام امام خمینی (ره) جمله حکیمانه ای است که بار معنایی زیادی برای ما دارد.  وی با تأکید به اهمیت نقش بسیج در پیشبرد امور افزود: هم‌افزایی بسیج کارمندان در کنار بسیج استادان و دانشجویان در دانشگاه می‌تواند منجر به جهاد تبیین، جهاد علمی، جهاد خدمت و امیدآفرینی در سطح دانشگاه و جامعه شود. 

20 07 2024

رئیس دانشگاه گیلان در نشست با اعضای شورای صنفی کارمندان: شورای صنفی به عنوان بازوی مشورتی مجموعه مدیریتی دانشگاه است

عصر امروز نشست رئیس دانشگاه گیلان با اعضای پنجمین دوره شورای صنفی کارمندان دانشگاه گیلان در اتاق شورای حوزه ریاست برگزار شد که در این نشست درخصوص مسائل مرتبط با کارمندان دانشگاه در زمینه‌های اداری، رفاهی و... بحث و گفتگو شد.  دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان در این نشست با تاکید بر اینکه شورای صنفی به عنوان بازوی مشورتی مجموعه مدیریتی دانشگاه در ارائه ایده‌ها و دیدگاه‌ها است گفت: ارائه راهکارهای بهینه در راستای حل مشکلات مرتبط با منابع انسانی بسیار راهگشا است اما با توجه به محدودیت‌هایی که در ساختارها، منابع مالی، منابع انسانی و... وجود دارد شاید نشود انتظارات را به صورت صد در صدی برآورده کرد. رئیس دانشگاه گیلان ضمن مهم خواندن نقش شورای صنفی در راستای تحکیم روابط سازنده و پویا بین کارمندان و مدیران دانشگاه، یکی از کارهای اصلی شورا را جمع‌آوری اطلاعات برای تصمیم‌گیری بهتر در حوزه‌های کارمندان دانست و افزود: امنیت شغلی و فکری کارمندان دانشگاه بسیار مهم است و انعکاس دغدغه‌های کارمندان ضروری است.  شایان ذکر است در این نشست مهرداد محمدی دبیر شورای صنفی کارمندان و سایر اعضای شورا نیز به ارائه دیدگاه‌ها و بیان دغدغه‌های کارمندان دانشگاه در زمینه‌های تسهیلات رفاهی، ارزشیابی کارمندان، مسائل مرتبط با بیمه تکمیلی و... پرداختند.