اولین همایش ملی ابریشم ایران در دانشگاه گیلان برگزار شد

19 10 2017
کد خبر : 3264306
تعداد بازدید : 273

اولین همایش ملی ابریشم ایران توسط دانشگاه گیلان و با همکاری مرکز توسعه نوغانداری کشور و مرکز تحقیقات ابریشم ایران و با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی،نمایندگان مجلس،مسئولین دانشگاه، مدیران کل استانی و پژوهشگران برگزار شد.

دکتر حسن رکنی معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در این همایش با بیان اینکه همه‌ی گیلانیان درگذشته به صنعت نوغانداری مشغول بوده‌اند، گفت: باید گفتمان ما در حوزه‌های اقتصادی صنعت ابریشم، الیاف و سایر مشتقات ابریشم تغییر کند و امیدواریم با برنامه‌های جدید اقداماتی تأثیرگذار در حوزه صنعت ابریشم و نوغانداری با همکاری دانشگاهیان رقم بخورد.

دکتر رکنی یکی از ارکان اقتصاد را درگذشته ابریشم نام برد و افزود: ایران درگذشته مسیر ابریشم بوده و اقتصاد ابریشم در سال‌های گذشته رونق بسیار زیادی داشت که باید مجدداً در این زمینه کوشید.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی بابیان اینکه استان گیلان در صنعت نوغانداری پیشرو است، گفت: از مجموع 18 هزار نفر فعال در این حوزه حدود 8 هزار کشاورز در گیلان حضور دارند که اهمیت بالایی استان گیلان را می‌رساند.

دکتر رکنی بابیان اینکه همه‌ی گیلانیان درگذشته به صنعت نوغانداری مشغول بوده‌اند، گفت: باید گفتمان ما در حوزه‌های اقتصادی صنعت ابریشم، الیاف و سایر مشتقات ابریشم تغییر کند.

وی بابیان اینکه نمی‌توان الیاف طبیعی را با الیاف سنتز شده مقایسه کرد، گفت: ممکن است الیاف‌های مصنوعی تأثیر در کمرنگ شدن الیاف طبیعی و یا ابریشم بگذارد اما هیچ‌گاه محصول ابریشم و نوغان طبیعی از بین نخواهد رفت.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی بابیان اینکه در تولید باید حرف تازه داشته باشیم، گفت: اگر با کمک دانشگاهیان همه‌ کارهای اقتصادی دانش‌بنیان شود شاهد رشد قابل‌ملاحظه‌ای در اقتصاد و رونق کشاورزان خواهیم بود.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی بابیان اینکه پرداختن به صنعت نوغانداری تنها رونق اقتصاد کشاورزی نیست، بیان کرد: می‌توان با پرداختن به صنعت نوغانداری فعالیت‌های جانبی نظیر گردشگری را فعال کرد و درآمدهایی را نیز ایجاد کرد.

دکتر رکنی با بیان اینکه دنیا صنعت ابریشم را گسترش داده است بیان کرد: امروز در دنیا از صنعت ابریشم حتی در تهیه محصولات بهداشتی و آرایش نیز بهره می‌گیرند که ارزش اقتصادی آن چندین برابر صنعت مستقیم آن است.

وی بابیان اینکه در بخش پروتئین اتفاق خوبی در کشور رقم خورده گفت: در 10 سال گذشته جزو کشورهای واردکننده لبنیات بودیم اما امروز با فعال کردن تولیدکنندگان دامی جزو صادرکنندگان این حوزه هستیم.

دکتر سیدضیاادین میرحسینی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه گیلان و دبیر علمی این همایش ضمن عرض خیرمقدم به حضار،به صورت اجمالی به معرفی ظرفیت ها و موفقیت های دانشگاه گیلان در عرصه ملی و بین المللی پرداخت.

دکتر میرحسینی با اشاره به اینکه در توسعه پایدار تنوع بخشی به محصولات می تواند ضامن بقای صنعت باشد یادآور شد نتیجه بقای صنعت زمینه ساز اشتغال در کشور خواهد بود.

دبیر علمی همایش ملی ابریشم ایران در ادامه به صنعت نوغانداری اشاره کرد و با تاکید بر مشکلات این بخش از یک سو بر ظرفیت های این صنعت هم اشاره کرد و گفت: استفاده از پتانسیل های صنعت نوغانداری می تواند در اشتغال بسیار تاثیر گذار باشد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه گیلان همچنین به توجه بسیاری از کشورها به صنعت گردشگری اشاره کرد و اذعان داشت که با سیاست گذاری صحیح،مدیریت صحیح و پشتوانه سازی می توان بسیاری از مشکلات پیش روی صنعت را مرتفع کرد.

وی همچنین گفت: صد مقاله به دبیرخانه همایش رسیده است که ازین تعداد 77 پذیرفته‌ شده که در مراسم اختتامییه همایش از مقالات برگزیده تجلیل به عمل خواهد آمد.

دکتر محمدحسین قربانی رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان هم در این همایش به لزوم پیوند مراکز علمی و تحقیقاتی برای توسعه صنعت نوغانداری تأکید کرد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی مکلف به تدوین سیاست‌گذاری‌های نوغانداری کشور است.

دکتر قربانی با بیان اینکه گره خوردن این همایش با یک مرکز علمی قابل‌تقدیر است، اظهار کرد: اگر دانشگاه با صنعت گره بخورد در ابتدای مبنای توسعه هستیم.

وی با بیان اینکه تولید، کشاورزی و صنعت هرکدام به یک سمت و سویی در گذشته در حال حرکت بود، افزود: اینکه از توانمندی‌های دانشگاهیان برای سیاست‌گذاری توسعه نوغانداری استفاده می‌شود باید گفت در آینده شاهد رونق آن خواهیم خواهد بود.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان با یادآوری اینکه گیلان خاستگاه ابریشم ایران بود، گفت: صنعت ابریشم باید به مراکز علمی و دانشگاهی پیوند بخورد و باید مجدداً صنعت ابریشم به روال گذشته خود برگردد.

نماینده مردم آستانه‌اشرفیه در مجلس شورای اسلامی یادآور شد اکثر پیله‌های ابریشم در گیلان به چله ابریشم تبدل می‌شده و تصریح کرد: سه کارخانه ابریشم‌کشی در گیلان وجود داشت اما متأسفانه با عدم واگذاری به بخش خصوصی همه آن‌ها تعطیل‌شده‌اند.

دکتر قربانی با تأکید به اینکه مراکز تحقیقاتی نباید به دور خود دیوار بکشند، گفت: به حول قوه الهی چندین مرکز تحقیقاتی در گیلان مستقر هستند و باید با ارتباط‌گیری مؤثر با مراکز علمی و صنعتی اقتصاد کشور و استان را به حد مطلوب برسانند.

وی بابیان اینکه ابریشم می‌تواند تحرکی خوبی در حوزه اشتغال گیلان ایجاد کند، بیان کرد: گیلان از استان‌های بیکار کشور است و توسعه نوغانداری می‌تواند اشتغال گیلان را رقم بزند.

نماینده مردم آستانه‌اشرفیه بابیان اینکه مجلس آمادگی افزایش تعرفه ابریشم به صد در صد را دارد، گفت: خوشبختانه آمادگی منع واردت از سوی جهاد کشاورزی وجود دارد وی توان مسئولان وزارتخانه را در این سیاست‌گذاری‌ها قانع کرد.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان بابیان اینکه باید سیاست‌گذاری مدون برای وزیر جهاد کشاورزی در سفر قریب‌الوقوع به گیلان داشته باشیم، گفت: در دهه‌های گذشته 20 هزار تن پیله تر ابریشم در خیابان‌های منتهی خرید مراکز پیله از استان‌های شمالی حضور داشتند اما این مقدار از تولید به یک هزار تن تقلیل یافته است.

دکتر حمید کارگر رئیس مرکز ملی فرش ایران هم در این همایش با اذعان به اینکه فرش ایران از جایگاه خوبی برخوردار نیست گفت: دولت باید از پیامدهای مثبت جاده ابریشم و فرش ایرانی استفاده کند.

دکتر کارگر با بیان اینکه فرش ایران از جایگاه خوبی برخوردار نیست، افزود: یکی از جاهایی که برجام توانست به‌صورت صریح وارد و کارساز شود در حوزه فرش ابریشم بوده است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران بابیان اینکه پس از برجام صادرات فرش دستبافت به آمریکا افزایش‌ یافته گفت: اکنون با فروش و صادرات فرش دستبافت ایران، ملزومات مصرفی فرش دست‌بافت در حال افزایش است.

دکتر کارگر بابیان اینکه یک‌سوم نیازمندی‌های تولید فرش دستبافت کشور وارداتی است، افزود: فرش دستبافت و لیف ابریشمی به لحاظ آلودگی کم و آورده مالی زیاد بسیار اهمیت دارد و امیدواریم مهارت دیروز با علوم امروز پیوند بخورد و این صنعت رونق بیشتری پیدا کند.

وی با بیان اینکه در ابریشم داخلی اصلاح ژنتیک انجام‌شده گفت: در سال گذشته حدود پنج هزار جعبه تخم نوغان اصلاح ژنتیکی ابریشم داخلی و قطع واردت در کشور وارد شد و اکنون شاهد رشد در این صنعت هستیم.

رئیس مرکز ملی فرش ایران بابیان اینکه فرش دستبافت ایران نیازمند حمایت دولت و مجلس برای بهبود صنایع ابریشم و کارخانه‌ها این حوزه است، گفت: باید کارخانه‌ها و کارگاه‌های صنعت ابریشم با حمایت‌های قانونی و دولتی رشد پیدا کند تا شاهد پیشرفت در این حوزه باشیم.

دسته بندی :
اسلایدر خبرهای سایت اصلی
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.