ایام امتحانات و راه های کنترل اضطراب

08 01 2019
کد خبر : 3348320
تعداد بازدید : 153
اگر در مورد گذراندن امتحانات نگران هستید، وقت آن است که تفکرتان را در مورد امتحان مورد تجدید نظر قرار دهید. سعی کنید نمره فعلی تان را محاسبه کنید و مشخص سازید برای رسیدن به هدف خود در این واحد درسیبه چه نمره ای نیاز دارید. کارکردن روی اضطراب
  • اضطراب امتحان، عمدتاً از ترس عملکرد ضعیف ناشی می شود، اگر شما بتوانید قبل از امتحان به قدر کافی خودتان را بیازمائید و با اطمینان نسبت به اطلاعات و دانش آموخته شده، سر جلسه حاضر شوید،اظطراب شما احتمالاً کاهش خواهد یافت.
  • در موقعیت امتحانی، اضطراب تا حدی طبیعی است. در حقیقت برخی معتقدند، کمی اضطراب،تسهیل کننده تمرکز و هوشیاری است، اما زمانی که اضطراب مانع از  توانایی عملکرد مؤثرتان می شود،وقت آن است که در پی کمک بیشتر برآیید. اگر اضطرابتان شدید بوده و با سردرد، حالت تهوع، احساس ناامیدی، لرزش یا بهت زدگی همراه است، مراجعه به مرکز مشاوره دانشگاه برای کاهش استرس و اضطراب اهمیت زیادی پیدا می کند.راهکارهای آرام سازی و تمرینات خاصی وجود دارند که برای تأثیر گذاری به زمان احتیاج دارند واحتمالاً پرداختن به آنها چند ماه قبل از امتحانات مؤثرترین روش خواهد بود.
  • علائم استرس و اضطراب می تواند با تغییرات عمده در عادات خواب و تغذیه تشدید شوند، اما با فعالیت جسمانی مانند پیاده روی یا شنا به خوبی رفع می گردند.
  • تقسیم بندی ساعات مطالعه به واحدهای زمانی کوچکتر،(یک ساعت یا نیم ساعت) و اختصاص زمان استراحت در بین ساعات مطالعه می تواند، در حفظ کارکرد مؤثر به شما کمک کند. استراحت چند دقیقه ای برای شما فرصتی فراهم می آورد تا تمرکز بهتری بر روی آنچه آموخته اید داشته باشید و به طور منظم پیشرفت کنید.
  • اگر شما فرصت اندکی دارید می توانید زمانتان را به بخش هایی اختصاص دهید که به کار بیشتری نیاز دارند و برای سایر بخشهایی که قبلاً مطالعه کرده و به خوبی به خاطر می آورید، زمان کمتری صرف کنید. این روش می تواند به سرعت مطالعه شما بیافزاید و اضطراب شما را بکاهد.
  • از دانشجوی مضطرب دور شوید. زمانی که با فرد بسیار مضطرب ارتباط دارید اضطراب شما افزایش می یابد. محل ظهور این نوع افراد پر استرس، مسیر ورود به جلسه امتحان است. درست قبل از اینکه امتحان شروع شود سعی می کنند آخرین جزء اطلاعات را یاد بگیرند. اگر این مسئله در مورد شما صدق می کند، باید بدانید که این امر ممکن است در حساسترین لحظه ممکن،اضطرابتان را افزایش دهد. از نگرانی ها و استرس سایر دانشجویان بر حذر باشید. اگر شما چند دقیقه قبل از امتحان باید مطالب را مرور کنید، بیروناز فضای امتحان این کار را انجام دهید.
  • سعی کنید خودگویی های منفی را حذف کنید. عباراتی مانند (( مطمئنم که در این امتحان شکست می خورم چرا که خیلی احمقم )) و …،ممکن است توانایی ما را برای عملکرد متناسب در امتحان را محدود سازد. جایگزینی عبارات منفی با عبارات مثبت ساده مانند ((من سخت مطالعه کرده و در طول ترم به اندازه کافی تلاش کرده ام، بنابراین باید به خوبی این امتحان را پشت سر بگذارم )) ، به کاهش اضطراب و اعتماد به نفستان کمک می کند.
  • سعی کنید بر تکالیف موجود تمرکز کنید، بدین معنی که بر فعالیت های مطالعه و پاسخگویی به سئوالات امتحان متمرکز شوید و بر پیامد های منفی احتمالی تمرکز نکنید.
کاهش اضطراب در جلسه امتحان برخی دانشجویان فقط در طی امتحان مضطرب می شوند. روشهای کاهش اضطراب ضمن آزمون به قرار زیر است:
  • کل آزمون را به دقت بخوانید تا سئوالاتی را که برای شما نسبتاً آسان است در اولویت قرار دهید. نتیجه کار، این خواهد بود که اعتماد به نفستان بالا رفته و خیالتان راحت می شود که هیچکدام از سوالات آسان را از دست نداده اید.
  • تناسب بین نمره ی سوالات و وقتتان را در نظر بگیرید. بری مثال برای یک سوال نیم نمره ای وقت کمتری در نظر بگیرید و برای سولات مهمتر وقت بیشتری اختصاص دهید. زمانبندی در طی جلسه امتحان به شما این فرصت را می دهد تا به همه ی سئوالات پاسخ مناسب دهید.
  • برای برخی دانشجویان استراحت های خیلی کوتاه در طی امتحان مفید می باشد. در این حالت می توانید چشمهایتان راببندید، دستهایتان را شل کنید و نفس عمیق بکشید. در صورتی که یکی از تمرینات آرام سازی را یاد گرفته باشید، حتی استراحت ۳۰ ثانیه ای به کاهش علائم استرس کمک می کند.
  • ضمن پاسخگویی به سئوالات در طی امتحان همواره به روند پاسخگویی به سئوالات متمرکز شوید و به چیز دیگری فکر نکنید.
دسته بندی :
اطلاعیه

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.