با حضور استاندار گیلان نشست شورای سیاستگذاری ستاد هفته پژوهش و فناوری استان برگزار شد

15 11 2017
کد خبر : 3263130
تعداد بازدید : 173
هجدهمین نشست شورای سیاستگذاری ستاد هفته پژوهش و فناوری استان گیلان با حضور استاندار گیلان،رئیس دانشگاه گیلان و مدیران کل استان در محل استانداری برگزار شد. دکتر مصطفی سالاری استاندار گیلان و رئیس ستاد هجدهمین هفته پژوهش و فناوری استان گیلان در این نشست ضمن عرض تسلیت به زلزله زدگان اخیر و همدردی با خانواده های جان باختگان به اهمیت پژوهش اشاره کرد و گفت: سیاست های پژوهشی ما در استان گیلان باید متناسب با ظرفیت ها،توانمندی ها و مزیت هایمان باشد و تمام برنامه ریزی های ما باید بر این مبنا استوار باشد. دکتر سالاری ادامه داد: ما باید اولویت های استان گیلان را مشخص کنیم و با تاکید بر این اولویت ها برنامه ریزی نمائیم و محور ما باید به گونه ای باشد که تفاوت های این استان با استان های دیگر را مدنظر قرار دهیم. رئیس ستاد هجدهمین هفته پژوهش و فناوری استان گیلان در ادامه با بیان اینکه استان گیلان به عنوان دومین استانی که بیشترین مراکز تحقیقاتی را در کشور دارد تاکید کرد که راه موفقیت از مجرای پیوند دانشگاه ها با مراکز تحقیقاتی می کذرد. استاندار گیلان خاطر نشان کرد: ماحصل کار ما باید در بهبود شرایط زندگی مردم، رفاه، فرهنگ، اقتصاد و ... دیده شود و محقق شدن این امر هم منوط به پیوند دانشگاه ها با مراکز تحقیقاتی و زندگی مرم است. دکتر سالاری همچنین به مقوله کارآفرینی و دانشگاه هایی که مراحل آموزش و پژوهش را طی کردند و وارد دانشگاه های نسل سوم شدند اشار کرد و یادآور شد: انتظار ما از دانشگاه ها صرفا تولید مقاله و مدرک نیست بلکه عملکرد باید به گونه ای باشد که دانش آموختگان دانشگاه ها بتوانند از طرق مختلف از جمله شرکت های دانش بنیان، خود عامل اشتغال زایی باشند. استاندار گیلان در انتهای صحبت های خود هم به استفاده دستگاه های استان از ظرفیت های علمی و پژوهشی متخصصان دانشگاهی و پژوهشگران اشاره کرد و گفت: پژوهش های ما باید به کارآفرینی منجر شود. دکتر احمد رضی رئیس دانشگاه گیلان و دبیرکل هجدهمین نشست شورای سیاستگذاری ستاد هفته پژوهش و فناوری استان گیلان هم در ابتدای این نشست ضمن همدردی با خانواده های زلزله زدگان استان کرمانشاه به ارائه گزارشی از فعالیت ستاد مذکور در راستای برگزاری هر چه بهتر هفته پژوهش و فناوری در استان پرداخت. دکتر رضی گفت: پژوهش نقش مهمی در توسعه و پیشرفت هر کشوری دارد و تنها مدل پذیرفته شده برای توسعه مدلی بر مبنای دانایی محوری است که اساس آن بر پایه پژوهش و فناوری بنیان گذاشته شده است. دبیرکل هجدهمین نشست شورای سیاستگذاری ستاد هفته پژوهش و فناوری استان گیلان در ادامه با اشاره به اینکه کار آموزش توزیع دانش و کار پژوهش تولید دانش و مسبب بهره وری است یادآور شد که ترکیب آموزش و پژوهش می تواند اثربخش باشد. رئیس دانشگاه گیلان ادامه داد: نیاز امروز جامعه ما پژوهش های کاربردی و مساله محور است و پژوهش های ما باید معطوف به حل مسائل استان باشد. وی در ادامه به مزیت های استان گیلان اشاره کرد و خاطر نشان کرد: استان گیلان با دارا بودن حدود 20 مرکز تحقیقاتی صرفا دولتی، 2150 عضو هیأت علمی و حدود 123 هزار دانشجو یکی از استان های توانمند کشور است. دکتر رضی به طراحی سامانه جامع دستاوردهای پژوهشی استان هم اشاره کرد و گفت: در صدد هستیم تا با طراحی این سامانه کلیه دستاوردهای پژوهشی استان در آن درج شود و هم تمامی دستگاه های استان نیازهای پژوهشی خود را در آن ثبت کنند. دبیرکل هجدهمین نشست شورای سیاستگذاری ستاد هفته پژوهش و فناوری استان گیلان در انتها هم به برنامه های تجلیل از پژوهشگران و فناوران ( ۴ الی ۱۰ آذر ماه)، جشنواره شناسایی و توانمندسازی ایده های برگزیده (ایام دهه فجر انقلاب اسلامی)، نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری و فن بازار ( ۶ الی ۸ آذر ماه) و جشنواره دانش آموزی ( ۲۵ الی ۳۰ آذر ماه ) اشاره کرد و تاکید کرد که با همت تمامی کمیته های مختلف بتوانیم هفته پژوهش در خور نام و شأن استان گیلان برگزار نمائیم.      
دسته بندی :
اسلایدر خبرهای سایت اصلی
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.