با حضور معاون آموزشی وزارت علوم در دانشگاه گیلان؛ طرح تحول آموزش عالی تشریح شد

13 12 2022
کد خبر : 3212816
تعداد بازدید : 278

طرح تحول آموزش عالی با تاکید بر استان گیلان صبح امروز با حضور دکتر قاسم عموعابدینی معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر اسماعیل شیرعلی مشاور اجرایی معاون آموزشی وزارت عتف، رؤسا و معاونین آموزشی دانشگاه های استان گیلان به میزبانی دانشگاه گیلان برگزار شد.

دکتر قاسم عموعابدینی معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست استان گیلان را مهد علم و دانش و ایمان و معنویت و شجاعت دانست و اظهار کرد: گیلان یکی از شاخص های تاریخی استقلال کشور محسوب می شود.
وی با بیان اینکه دانشگاه گیلان جزو دانشگاه های برتر کشور است، افزود: اگرچه در دوران کرونا شاهد کاهش کیفیت آموزش بودیم، اما بعد از این دوران طی دو مرحله و به سرعت آزمون ها و آموزش های حضوری را آغاز کردیم و خوشبختانه به کیفیت مناسب رسیدیم.
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به تشکیل کمیته طرح تحول آموزش عالی در راستای سند تحول دولت سیزدهم، تصصریح کرد: دانشگاه ها جایگاه ویژه ای در سند تحول دولت دارند و لذا وزارت عتف با تاکید بر آمایش سرزمین استان ها، کمیته مذکور را تشکیل داد.
دکتر عموعابدینی، نیازمحوری را ماموریت عام دانشگاه دانست و عنوان کرد: اساس طرح تحول مبتنی بر نیازمحوری و علوم نوین و و فناوری های آینده و گام دوم انقلاب است.
وی با بیان اینکه علوم بین رشته ای و فناوری های آینده اقتدار کشور را برای گام دوم انقلاب تامین می کنند، گفت: در راستای تحول در نظام پذیرش، حمایت و نگه داشت و به کارگیری استعدادهای درخشان و نخبگان و اساتید جوان را در دستور کار داریم.
دبیر کمیته طرح تحول آموزش عالی، گام دوم انقلاب را رکن رکین این طرح تحولی دانست و متذکر شد: نقش دانشگاه در تمدن سازی برجسته است و لذا باید نیاز علمی آینده کشور را مشخص کنیم.
وی با بیان اینکه رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم بر توسعه علم و دانش و پژوهش با محوریت جوانان و محققین و دانشمندان تاکید فرمودند، اضافه کرد: دانشگاهیان عامل اصلی قدرت کشور هستند و لذا نقش اصلی بیانیه گام دوم به دانشگاه ها سپرده شده است.
دکتر عموعابدینی ریل گذاری برنامه هفتم توسعه را دریاپایه دانست و متذکر شد: بخش مهمی از مرز کشور دریایی است و باید اقتصاد دریا را فعال کنیم لذا ماموریت خاص دانشگاه گیلان در طرح تحول آموزش عالی مبتنی بر اقتصاد دریا و تکنولوژی و فناوری های دریایی است.
وی دانشگاه را اتاق فکر استان دانست و تصریح کرد: براساس ماده 23 قانون بهره وری به دنبال راه اندازی نظام جامع آموزشی کشاورزی هستیم، یعنی دانشجوی حرفه ای کشاورزی داشته باشیم که احتمال اشتغال را بالا می برد.
معاون آموزشی وزارت عتف، نیازمحوری را از مصوبات شورای عالی برنامه ریزی آموزشی کشور دانست و گفت: در طرح تحول آموزش عالی، علوم پایه را ویژه دیدیم؛ همچنین برخی از رشته های علوم انسانی و کشاورزی در دستور کار قرار دارند.
وی دیپلماسی علمی را یکی از ظرفیت های جمهوری اسلامی دانست و تاکید کرد: ایران تمدن ساز بوده و نور علم طی قرن ها از دریچه ایران به تمامی کشورها تتابیده است؛ امروز نیز در عرصه های نانوتکنولوژی و سلول های بنیادی در دنیا مرجع هستیم.
دکتر عموعابدینی، خواستار تشکیل کمیته راهبری طرح تحول در همه دانشگاه ها شد و اضافه کرد: دانشگاه های استان براساس آمایش سرزمین و آمایش آموزش عالی دانشکده های علوم و فناوری های نوین و بین رشته ای و فناوری های آینده را با تاکید بر دریا تاسیس کنند و هم افزا باشند.

دکتر فرید نجفی رئیس دانشگاه گیلان هم در این نشست با اشاره به ایجاد دانشگاه جامع گیلان از سال ۱۳۵۵، افزود: پیشرفت دانشگاه گیلان بعد از انقلاب سرعت گرفت و اکنون ۱۳۷ رشته در مقطع کارشناسی و ۲۵۳ رشته - گرایش در مقطع کارشناسی ارشد و ۱۵۴ رشته - گرایش در مقطع دکترا داریم.

دکتر نجفی با بیان اینکه مجموعا در ۵۴۴ رشته - گرایش پذیرش دانشجو داریم، خاطرنشان کرد: دانشگاه گیلان دارای ۱۰ دانشکده، دو پژوهشکده و یک پردیس است.

وی دانشکده های دانشگاه گیلان را شامل فنی و مهندسی، مهندسی مکانیک، فنی مهندسی شرق گیلان، معماری و هنری، تربیت بدنی و علوم ورزشی، ادبیات و علوم انسانی، علوم کشاورزی، منابع طبیعی، علوم پایه و علوم ریاضی دانست و متذکر شد: پژوهشکده حوزه آبی خزر و پژوهشکده گیلان شناسی نیز در این دانشگاه فعال است.

رئیس دانشگاه گیلان با اشاره به همکاری ۶۰۰ عضو هیئت علمی با این دانشگاه، اضافه کرد: ۱۸ هزار و ۵۰۰ دانشجوی فعال داریم که هم اکنون مشغول به تحصیل هستند؛ همچنین ۳۰۰ دانشجوی خارجی از کشورهای عراق و افغانستان و روسیه و یمن و سوریه و... داریم.

دکتر نجفی از عضویت دانشگاه گیلان در اتحادیه دانشگاه های کشورهای حوزه دریای خزر در سال ۹۵ و راه اندازی دبیرخانه دائمی این اتحادیه در این دانشگاه خبر داد و اضافه کرد: آموزش عالی استان گیلان با حدود ۹۰ هزار دانشجو فعالیت می کند.

وی با بیان اینکه گیلان بر خلاف برخی از استان ها دانشگاه های زیادی ندارد، خاطرنشان کرد: دانشگاه های جامع، فنی و حرفه ای، علمی و کاربردی، علوم پزشکی، آزاد اسلامی، پیام نور و فرهنگیان در استان فعال هستند. در دانشگاه پیام نور ۱۳ هزار و ۵۰۰ دانشجو، در دانشگاه علمی و کاربردی ۱۶۰۰ دانشجو، در دانشگاه فنی و حرفه ای ۶۰۰۰ دانشجو، در دانشگاه فرهنگیان ۱۶۰۰ دانشجو و در دانشگاه آزاد اسلامی نیز ۳۷ هزار دانشجو مشغول به تحصیل هستند؛ همچنین ۱۱ هزار دانشجو در موسسات آموزش عالی غیر دولتی داریم.

رئیس دانشگاه گیلان، این دانشگاه را جزو ۱۰ دانشگاه برتر کشور دانست و متذکر شد: استان گیلان از نظر تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی نیز جایگاه خوبی در کشور دارد و قطعا با به کار گیری این ظرفیت ها شاهد پیشرفت چشمگیری در استان و کشور خواهیم بود.

دکتر محسن محمدی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه گیلان نیز در این نشست به تشریح رشته های دایر در دانشگاه، برنامه ریزی برای ایجاد رشته های تقاضامحور بین  رشته ای با هدف رفع نیازهای استان و استفاده از پتانسیل های موجود، برنامه‌های آمایش سرزمین، مشکلات منابع طبیعی و محیط زیست، رویکرد حفاظت از منابع طبیعی، توسعه پایدار و اقتصاد دریامحور و دانشکده های اقماری پرداخت.

ادای احترام به شهدای گمنام دانشگاه، بازدید از دانشگاه و شرکت در نشست هیات رئیسه و رؤسای دانشکده های دانشگاه از دیگر برنامه های حضور معاون آموزشی وزارت عتف در دانشگاه گیلان بود.

 


دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

22 07 2024

قرارداد همکاری مشترک بین دانشگاه گیلان و دانشگاه بلگراد صربستان منعقد شد

به منظور توسعه روابط علمی و با توجه به اهمیت همکاری‌های آموزشی، تحقیقاتی و فناوری میان دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی برای مشارکت فعال استادان و محققان در زمینه علم و فناوری، قرارداد همکاری مشترک بین دانشگاه گیلان و دانشگاه بلگراد کشور صربستان منعقد شد. ​​​​​​​دو مؤسسه در چارچوب این تفاهم‌نامه متعهد شدند تا تلاش خود را برای همکاری علمی و آموزشی میان اعضای هیات علمی، دانشکده‌ها و گروه‌های آموزشی برای انجام فعالیت در زمینه‌های مشترک به کار گیرند.  انجام سفرهای کوتاه‌مدت و بلندمدت ویژه اعضای هیات علمی و دانشجویان؛ برگزاری نشست‌ها، کارگاه‌ها و همایش‌های علمی مشترک؛ امکان بهره‌گیری از فرصت‌های مطالعاتی، ایجاد فرصت برای دانشجویان مقاطع مختلف آموزشی برای شرکت در برنامه‌های مبادله‌ای؛ ایجاد برنامه‌های آموزشی مشترک برای اخذ مدرک تحصیلی مشترک؛ انجام طرح‌های پژوهشی مشترک میان اعضای هیات علمی و پژوهشگران دو دانشگاه و ... از جمله مهمترین مفاد این تفاهم‌نامه به شمار می‌روند.  

21 07 2024

تأکید بر برنامه محوری و داشتن چشم انداز، در بازدید رئیس دانشگاه گیلان از دانشکده‌های علوم پایه، شیمی و علوم ریاضی

رئیس دانشگاه گیلان صبح امروز به همراه جمعی از معاونین و مدیران دانشگاه از اماکن آموزشی و پژوهشی دانشکده‌های علوم‌پایه، شیمی و علوم‌ریاضی بازدید کرد و از نزديک در جريان روند فعاليت این دانشکده‌ها قرار گرفت و پس از آن در نشستی که با حضور مدیران این دانشکده‌ها برگزار شد حضور یافت. دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان با بیان اینکه این سه دانشکده‌، در قالب یک مجموعه به عنوان پیشانی دانشگاه گیلان است گفت: این ویترین باید در همه ایام مذهبی و ملی از لحاظ بصری در جامعه نمایان باشد. رئیس دانشگاه گیلان با اشاره به کمبود فضای فیزیکی در این دانشکده‌ها افزود: باتوجه به ماهیت آزمایشگاهی فعالیت دانشکده‌های علوم‌پایه و شیمی و تعداد آزمایشگاه‌ها، در تلاشیم با اتمام ساختمان دانشکده علوم‌پایه در مجتمع مرکزی دانشگاه و نیز ساماندهی فضاهای موجود، مشکلات موجود را مرتفع نماییم. وی با تأکید بر اهمیت برنامه‌ریزی دقیق و اولویت‌بندی آنها در پیشبرد امور اجرایی دانشکده‌ها تصریح کرد: باید در تمامی زمینه‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، عمرانی، کارگاهی، تعمیرات و تجهیزات، آزمایشگاهی، ارتباط با صنعت و... ضمن هماهنگی با نیازمندی گروه‌های آموزشی، چشم‌انداز و برنامه‌های دانشکده‌ها به صورت شفاف مشخص باشد و درخصوص اقدامات انجام شده مستندسازی شود. دکتر دوستار با بیان اینکه با تکیه صرف بر بودجه دولتی نمی‌توان به مأموریت‌ها و وظایف دانشگاه به درستی عمل کرد گفت: ظرفیت بودجه دولت محدود است و با بودجه دولتی نمی‌توانیم به همه مأموریت‌ها و وظایف تعریف‌شده عمل کنیم بنابراین دانشکده‌ها باید به دنبال درآمدزایی باشند تا از محل همان درآمدها برای حل مشکلات و برآورده کردن مطالبات خود اقدام کنند. رئیس دانشگاه برای حل چالش مدیریت واحد فضای فیزیکی دانشکده‌های علوم‌پایه، شیمی و علوم‌ریاضی؛ پیشنهاد راه اندازی دانشکدگان علوم را ارائه نمود. رؤسای دانشکده‌های علوم پایه، شیمی و علوم ریاضی نیز در این نشست به ارائه گزارشی از وضعیت و نیازهای دانشکده در زمینه تعمیرات و تجهیزات آزمایشگاهی، فضای فیزیکی آموزشی و پژوهشی، مسائل فرهنگی و... بحث و گفتگو کردند.

20 07 2024

مسئول جدید بسیج اداری کارمندان دانشگاه گیلان معرفی شد

در نشستی که با حضور رئیس دانشگاه گیلان، اعضای شورای بسیج اداری کارمندان دانشگاه و رئیس سازمان بسیج ادارات و کارمندان سپاه قدس گیلان برگزار شد، بهروز کریمیان به عنوان مسئول بسیج اداری کارمندان دانشگاه گیلان منصوب و از تلاش‌های علی‌اکبر حسین‌خواه مسئول پیشین این مجموعه تقدیر شد. دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان در این نشست ضمن تشکر از تلاش‌های علی‌اکبر حسین‌خواه مسئول پیشین بسیج اداری کارکنان دانشگاه، برای بهروز کریمیان آرزوی توفیق نمود.  رئیس دانشگاه گیلان با اشاره به این جمله امام راحل که بسیج شجره طیبه است، گفت: تبیین جایگاه بسیج در کلام امام خمینی (ره) جمله حکیمانه ای است که بار معنایی زیادی برای ما دارد.  وی با تأکید به اهمیت نقش بسیج در پیشبرد امور افزود: هم‌افزایی بسیج کارمندان در کنار بسیج استادان و دانشجویان در دانشگاه می‌تواند منجر به جهاد تبیین، جهاد علمی، جهاد خدمت و امیدآفرینی در سطح دانشگاه و جامعه شود. 

20 07 2024

رئیس دانشگاه گیلان در نشست با اعضای شورای صنفی کارمندان: شورای صنفی به عنوان بازوی مشورتی مجموعه مدیریتی دانشگاه است

عصر امروز نشست رئیس دانشگاه گیلان با اعضای پنجمین دوره شورای صنفی کارمندان دانشگاه گیلان در اتاق شورای حوزه ریاست برگزار شد که در این نشست درخصوص مسائل مرتبط با کارمندان دانشگاه در زمینه‌های اداری، رفاهی و... بحث و گفتگو شد.  دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان در این نشست با تاکید بر اینکه شورای صنفی به عنوان بازوی مشورتی مجموعه مدیریتی دانشگاه در ارائه ایده‌ها و دیدگاه‌ها است گفت: ارائه راهکارهای بهینه در راستای حل مشکلات مرتبط با منابع انسانی بسیار راهگشا است اما با توجه به محدودیت‌هایی که در ساختارها، منابع مالی، منابع انسانی و... وجود دارد شاید نشود انتظارات را به صورت صد در صدی برآورده کرد. رئیس دانشگاه گیلان ضمن مهم خواندن نقش شورای صنفی در راستای تحکیم روابط سازنده و پویا بین کارمندان و مدیران دانشگاه، یکی از کارهای اصلی شورا را جمع‌آوری اطلاعات برای تصمیم‌گیری بهتر در حوزه‌های کارمندان دانست و افزود: امنیت شغلی و فکری کارمندان دانشگاه بسیار مهم است و انعکاس دغدغه‌های کارمندان ضروری است.  شایان ذکر است در این نشست مهرداد محمدی دبیر شورای صنفی کارمندان و سایر اعضای شورا نیز به ارائه دیدگاه‌ها و بیان دغدغه‌های کارمندان دانشگاه در زمینه‌های تسهیلات رفاهی، ارزشیابی کارمندان، مسائل مرتبط با بیمه تکمیلی و... پرداختند.