بررسی جایگاه دانشگاه گیلان بر اساس متریک سبز

08 03 2021
کد خبر : 3233512
تعداد بازدید : 234

طاهره حسینی نژاد دانش آموخته مهندسی محیط زیست دانشگاه گیلان در پایان نامه دوره کارشناسی ارشد خود به بررسی جایگاه دانشگاه گیلان بر اساس متریک سبز پرداخته است.
حسینی نژاد در این تحقیق علمی، توسعه پایدار را به معنی پاسخگویی به نیازهای بشر، با درنظر گرفتن بستر توسعه و نیازهای آتی و حفظ اکوسیستم بدون آسیب به توانایی نسل آینده دانسته و بیان می دارد: بشریت، امروز با کاهش کیفیت اکوسیستم به خطر افتادن  بیوسفر به حالتی که تمدن انسانی را دشوار ساخته، مواجه است و به تصمیم گیری‌های دقیق‌ در مفهوم پایداری و توسعه نیازمند است. توسعه  ای که باید یکپارچگی بین اقتصاد، جامعه و محیط زیست را به عنوان پایداری در نظر گیرد و تعادل بین آنها را تامین کند.
حسینی نژاد دانشگاه‌ ها را به عنوان مرکز اصلی در شهرها برای آموزش نوآوری و محیط زیست شناخته و اظهار می دارد: برای تغییر در رفتارهایی که آینده‏ای پایدار، از لحاظ یکپارچگی محیط زیست، حیات اقتصادی و جامعه عادلانه را برای نسل‏های کنونی و آینده ایجاد می کند، باید آموزش مبنا قرار گیرد و ایجاد دهه آموزش و پرورش برای توسعه پایدار در سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴  ازسوی  سازمان ملل متحد و توجه به ادغام اصول ارزش ها و شیوه های نوین آموزش در تمام جنبه ها، بیانگر اهمیت موضوع آموزش است.
وی در ادامه تحقیق دانشگاهی یادآوری می نماید؛ در دو دهه گذشته تعداد زیادی از دانشگاه‏ها، توسعه پایدار و هدف دانشگاه سبز را در برنامه‌ی رفتاری خود قرار داده و در واقع از طریق به اشتراک گذاری مفهوم توسعه پایدار، انجام تحقیقات علمی و خدمات فنی مرتبط، پیاده سازی آموزش سبز، پرورش استعدادها با آگاهی سبز و الگوهای رفتاری، استراتژی توسعه پایدار را در آموزش عالی با ابتکارات متعددی راه اندازی کرده‌اند.
دانش آموخته مهندسی محیط زیست با تاکید بر تاثیر فعالیت‌های دانشگاه بر زیست بوم بشر، پایداری پردیس را به عنوان یک نگرانی جهانی برای سیاست گذاران و برنامه ریزان دانشگاهی دانسته و اظهار میدارد: آموزش قدرتمندترین ابزاری است که می‌تواند برای تغییر جهان استفاده شود و به عنوان محرک رشد اقتصادی و حافظ فرهنگ و ابزاری برای تحقق آرمان های جامعه است. بنابراین دانشگاه ها مسئولیت بسیار مهمی در افزایش آگاهی، دانش، فن آوری ها و ابزار لازم برای ایجاد یک آینده‏ی پایدار ازمنظر زیست محیطی دارند و برای ارتقاء، موسسات آموزش عالی ابتکارات متعددی را از اعلامیه‌های بین المللی در مورد پایداری تا ایجاد شبکه‌های پایداری پردیس راه اندازی نموده اند و شروع به اصلاح برنامه‌ های درسی و برنامه‌های تحقیقاتی خود و تطبیق ساختار آنها در راستای پایداری، گزارش داده ها، برنامه ها و فعالیت‌ها نمودند و این نشان دهنده یک فرصت ارزشمند برای ایجاد تغییرات رفتاری نسل آینده برای دستیابی به نگرش بیشتر در زندگی روزمره است و رتبه بندی گرین متریک به عنوان راهنمای استاندارد و یک چارچوب برای ساختن دانشگاه سبز در دنیا مطرح می باشد.

دانش آموخته دانشگاه گیلان رتبه بندی گرین متریک و ارائه پیشنهادات در این راستا را سبب شناخته شدن دانشگاه به عنوان واحدی نمونه در مقوله‏ی توسعه پایدار می داند و ارتقاء دهنده  جایگاه دانشگاه در مجامع بین المللی و هدف از این پژوهش را یک تلاش چند وجهی و چالش بر انگیز در راستای ارتقاء جایگاه سبز دانشگاه گیلان بیان میکند.
و در این تحقیق علمی نشان می دهد، رتبه بندی گرین متریک را می‏توان به عنوان یک چارچوب و راهنمای استاندارد برای ساختن یک دانشگاه سبز لحاظ نمود. شاخص‏های گرین متریک، سیاست‌های پایداری (انرژی، حمل و نقل، زباله، آب ) و برنامه های علمی آکادمیک را می‌سنجد بگونه ای که در دو دهه گذشته رتبه بندی دانشگاه‌ها به یک پدیده جهانی تبدیل شده است. اما بیشتر این رتبه بندی‏ها بر تحقیق و اعتبار علمی تمرکز دارند و مسائل زیست محیطی توجه کمتری را به خود جلب کرده است. لیگ سبز۲۰۰۷  ، شاخص محیط زیست و مسئولیت اجتماعی  ۲۰۰۹ و رتبه بندی جهانی گرین متریک 2010، نمونه‏ هایی از سیستم‏ های رتبه بندی اثرات زیست محیطی ناشی از فعالیت‏های دانشگاهی هستند و دانشگاه گیلان نیز به عنوان بزرگترین مرکز آموزش عالی در شمال کشور در طی سال های اخیر رویکرد ارتقاء کمی و کیفی دانشگاه را به صورت موازی در زمینه های مختلف در دستورکار واحد های تحت امر خود قرار داده است که یکی از آن‏ها مدیریت سبز دانشگاه و حضور در نظام های بین المللی سبزترین‏های دنیا می‏باشد. دانشگاه گیلان در اولین حضور خود در رتبه بندی گرین متریک توانست در رتبه ۳۲۶ در بین دانشگاه های جهان و همچنین ۱۰ دانشگاه سبز کشور قرار گیرد و با بهره گیری از مدیریت و برنامه ریزی صحیح در خصوص حمایت از محیط زیست و الگو سازی برای کاهش مصرف انرژی وگازهای گلخانه‌ ای به ترتیب موفق به کسب رتبه های ۲، ۳ و ۵ ایران در شاخص‏های مدیریت مصرف آب، مدیریت انرژی و تغییرات جوی و زیرساخت بین۱۰ دانشگاه ایرانی حاضرشود.

طبق مطالعات انجام توسط حسینی نژاد و همکاران در دانشگاه گیلان در سال 1398 در بررسی وضعیت دانشگاه هایی که توانسته ، رتبه بالا در گرین متریک بدست آورند، نشان داد که رسیدن به یک دانشگاه پایدار نیاز به توجه و فراهم نمودن زیر ساخت لازم در همه بخشها است. امتیاز دانشگاه گیلان در سطح دانشگاه های کشور از رتبه 8 در سال 2017 به رتبه 4 در سال 2018 و در رتبه 3 در سال 2019 ارتقاء یافته است.

دانشگاه گیلان جهت ارتقاء خود در رتبه بندی در سالهای آتی ، استفاده از انرژی های تجدید پذیر مانند آبگرم کن های خورشیدی و سلول های خورشیدی، مانیتورینگ میزان مصرف انرژی و همچنین میزان پسماند تولیدی دانشگاه، استفاده از لامپ های ال ای دی در دانشگاه، استفاده از پساب تصفیه شده برای آبیاری فضای سبز و همچنین قرار دادن دوره های آموزشی در بین کارکنان و دانشجویان برای آشنایی با مفهوم توسعه پایدار را مد نظر دارد.


دسته بندی :
خبرهای علمی

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

02 06 2024

سرپرست دانشگاه گیلان در نشست طرح ملی مستندسازی استانی وزارت اقتصاد عنوان کرد: مستندسازی تجربیات، ارزانترین روش برای تولید علم است

با توجه به انتخاب استان گیلان به عنوان یکی از پنج استان مجری طرح ملی مستندسازی استانی با جلب مشارکت نخبگان توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی، نشست هماهنگی اولیه چگونگی و زمینه های اجرای این طرح ملی در دانشگاه گیلان به عنوان دانشگاه معین استان با حضور سرپرست دانشگاه، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی گیلان و مشاور رسانه ای وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزار شد. دکتر محمد دوستار سرپرست دانشگاه گیلان در این نشست ضمن تسلیت سالگرد رحلت رهبر کبیر انقلاب و قیام خونین 15 خرداد گفت: مستندساری تجربیات، ارزانترین روش برای تولید علم است. سرپرست دانشگاه گیلان ضمن تقدیر از رویکرد وزارت اقتصاد در راستای اجرای طرح ملی مستندسازی استانی با جلب مشارکت نخبگان خاطر نشان کرد: ما در حوزه مستندسازی تجربیات مدیران خیلی موفق عمل نکردیم و در بحث دانش بومی خلا داریم. دکتر دوستار با بیان اینکه دانشگاه گیلان با دارا بودن ظرفیت هایی همچون استادان توانمند، مراکز پژوهشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد و ... آمادگی دارد کمک یار وزارت اقتصاد در راستای تحقق بهینه اجرای این طرح ملی باشد که اگر با حمایت مالی وزارت متبوع همراه شود می تواند منجر به تشکیل اتاق های فکر و گفتمان هدفمند شود. وی در انتها نیز به اهمیت مباحث اقتصادی اشاره کرد و گفت: نگاه ما به مسائل باید نگاهی دانش بنیانی باشد و امیدواریم ثمرات اجرایی این طرح ملی در استان های هدف، منتج به بهره مندی سایر استان ها نیز شود. علیرضا نوروزی بهمبری مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان گیلان نیز در این نشست ضمن تسلیت ایام به تشریح اجمالی این طرح ملی پرداخت و گفت: نگاه ما در مسائل نگاهی دانشگاهی است و می خواهیم این طرح در استان گیلان با محوریت و عاملیت اجرایی دانشگاه گیلان روند خود را طی کند. مهندس نوروزی با اشاره به اقدامات وزارت اقتصاد در حوزه هایی همچون مولدسازی، صدور مجوزها از طریق پنجره واحد، ارائه تسهیلات ارزان با هدف تولید و اشتغالزایی و ... گفت: امیدواریم تجربیات موفق استان ها در کل کشور ساری و جاری شود. دکتر کمیل قیدرلو مشاور رسانه ای وزیر امور اقتصادی و دارایی هم در این نشست با بیان اینکه ما در استان ها شاهد کارهای خوبی هستیم اما این کارها صرفا در حد عدد و رقم باقی می ماند و استان های دیگر از تجربیات ارزشمند هم بی بهره هستند. دکتر قیدرلو با مهم خواندن بحث مستندسازی گفت: ما در این طح ملی به دنبال بازخوانی طرح های موفق هستیم تا این طرح ها تبدیل به دانش شوند و می خواهیم دانشگاه های مرجع استان در این زمینه میدان دار باشند چون در کنار دغدغه مندی، نیروی انسانی متخصص دارند و به بوم محلی و منطقه ای استان نیز اشراف دارند. شایان ذکر است در این نشست سایر اعضا نیز به بیان ایده ها و نظرهای خود در ارتباط با طرح ملی مستندسازی استانی پرداختند و مقرر شد در کارگروه های تخصصی روند اجرایی این طرح ملی در دانشگاه گیلان دنبال شود.        

02 06 2024

حضور دانشگاه گیلان در نظام رتبه بندی موضوعی جهانی 2023-ISC

به گزارش معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه و بنا بر اعلام مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، در رتبه بندی موضوعی جهانی 2023-ISC  تعداد 43 دانشگاه از ایران حضور دارند. در این رتبه بندی کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و 42 زیر رده قرار می گیرند. دانشگاه گیلان در دو رده اصلی مهندسی و فناوری  و علوم کشاورزی و دامپزشکی به رتبه (700-601) دست یافت. همچنین در زیر رده های ریاضیات رتبه (700-601)، مهندسی مکانیک رتبه (600-501 )، مهندسی عمران رتبه (400-351)، مهندسی محیط زیست رتبه (700-601)، مهندسی مواد رتبه ( 700-601 )، کشاورزی، جنگلداری و شیلات رتبه (350-301)  را کسب نموده است. دانشگاه هایی واجد شرابط حضور در این رتبه بندی  می شوند که به لحاظ تعداد انتشارات در هر یک از  حوزه ها، جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله (2021-2019)، حداقل 150 مدرک در آن حوزه موضوعی منتشر کرده و در پایگاه InCites ثبت شده باشند. رتبه بندی موضوعیISC  بر اساس 3 معیار و شاخص کلی پژوهش با (وزن 70درصد)، فعالیت بین المللی (با وزن 15درصد) و نوآوری (با وزن 15 درصد) انجام می پذیرد.

01 06 2024

در راستای سیاست های کلی توسعه دریامحور، راهکار های توسعه رشته های دریایی در دانشگاه گیلان بررسی شد

عصر امروز در نشستی که با حضور سرپرست دانشگاه گیلان و مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان در اتاق شورای حوزه ریاست برگزار شد، راهکارهای ارتقای همکاری های پژوهشی و آموزشی و استفاده حداکثری از ظرفیت های دانشکده علوم و فنون نوین دریایی مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.  دکتر محمد دوستار سرپرست دانشگاه گیلان در این نشست با بیان اینکه در دوره جدید رویکرد ما رویکرد مهارت محوری است گفت: لازمه موفقیت، قرار گرفتن دانشگاه و صنعت در کنار هم است تا دانشجویان در کنار مباحث تئوری، بتوانند مهارت آموزی کنند که خوشبختانه در چند سال اخیر نیز سیاست های کلان نیز به همین سمت در حال حرکت است. سرپرست دانشگاه گیلان با اشاره به ابلاغ سیاست های کلی توسعه دریامحور توسط مقام معظم رهبری و نیاز استان به داشتن رشته های دریایی گفت: ما آمادگی داریم تا با جذب دانشجویان مستعد و علاقمند به رشته های دریایی علاوه بر آموزش آنان، نیروهای مهارت محور تربیت کنیم. وی ادامه داد: دانشگاه گیلان در کنار مسائل آموزشی، در حوزه های پژوهشی و فناوری نیز با توجه به ظرفیت های علمی استادان، می تواند به مجموعه بنادر و دریانوردی استان کمک نماید. مهندس حسین یونسی خمسی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان نیز در این نشست با تاکید بر این که تعامل دانشگاه گیلان با اداره کل بنادر و دریانوردی استان تعامل خوبی است تصریح کرد: امیدوارم با این همکاری دوجانبه بتوانیم در راستای پیشبرد اهداف دریایی گام برداریم. مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با اشاره به کمبود دریانورد تخصصی در سطح جهان گفت: رشته های دریانوردی رشته هایی بین المللی هستند که دانشجو پس از گذراندن آزمون شایستگی می تواند در 160 کشور عضو عهدنامه کار دریایی مشغول به کار شود. مهندس یونسی با اشاره به اینکه در ایران فقط سه دانشگاه تخصصی مرتبط با حوزه دریا داریم که یکی از آنها دانشگاه گیلان است گفت: دانشگاه گیلان یک ویژند برای استان محسوب می شود و با راه اندازی رشته مهندسی کشتی در دانشکده علوم و فنون نوین دریایی گام خوبی در این مسیر برداشتیم و نیازمند توسعه آن هستیم. شایان ذکر است در این نشست دکتر محسن محمدی گلنگش معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه گیلان نیز به ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده از ابتدا تاکنون در ارتباط با ایجاد دانشکده علوم و فنون نوین دریایی دانشگاه گیلان در شهر بندر انزلی پرداخت و همچنین در این نشست در ارتباط با نحوه ایجاد سایر رشته های دریایی و چگونگی بورس دانشجویان دانشکده مذکور بحث و تبادل نظر شد.  

30 05 2024

نامه رهبر معظم انقلاب به دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا: شما اکنون در طرف درست تاریخ ایستاده‌اید

متن نامه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به دانشجویان حامی مردم فلسطین در دانشگاه‌های ایالات متحده آمریکا به شرح زیر است: بسم الله الرّحمن الرّحیم 🔹این نامه را به جوانانی مینویسم که وجدان بیدارشان آنها را به دفاع از کودکان و زنان مظلوم غزّه برانگیخته است. 🔹جوانان عزیز دانشجو در ایالات متّحده‌ی آمریکا! این، پیام همدلی و همبستگی ما با شما است. شما اکنون در طرف درست تاریخ ــ که در حال ورق خوردن است ــ ایستاده‌اید. 🔹شما اکنون بخشی از جبهه‌ی مقاومت را تشکیل داده‌اید، و در زیر فشارِ بی‌رحمانه‌ی دولتتان ــ که آشکارا از رژیم غاصب و بی‌رحم صهیونیست دفاع میکند ــ مبارزه‌ای شرافتمندانه را آغاز کرده‌اید. 🔹جبهه‌ی بزرگ مقاومت در نقطه‌ای دور، با همین ادراک و احساسات امروز شما، سالها است مبارزه میکند. هدف این مبارزه، توقّفِ ظلمِ آشکاری است که یک شبکه‌ی تروریست و بی‌رحم به نام «صهیونیست‌ها»، از سالها پیش بر ملّت فلسطین وارد ساخته و پس از تصرّف کشورشان، آنها را زیر سخت‌ترین فشارها و شکنجه‌ها گذاشته است. نسل‌کشیِ امروز رژیم آپارتاید صهیونیست، ادامه‌ی رفتار بشدّت ظالمانه در ده‌ها سال گذشته است. 🔹فلسطین یک سرزمین مستقل است با ملّتی متشکّل از مسلمان و مسیحی و یهودی، و با سابقه‌ی تاریخی طولانی. سرمایه‌داران شبکه‌ی صهیونیستی پس از جنگ جهانی، با کمک دولت انگلیس، چند هزار تروریست را بتدریج وارد این سرزمین کردند؛ به شهرها و روستاهای آن هجوم بردند؛ ده‌ها هزار نفر را کشتند یا به کشورهای همسایه راندند؛ خانه‌ها و بازارها و مزرعه‌ها را از دست آنان بیرون کشیدند، و در سرزمین غصب‌شده‌ی فلسطین، دولتی به نام اسرائیل تشکیل دادند. 🔹بزرگترین حامی این رژیم غاصب، پس از نخستین کمکهای انگلیسی، دولت ایالات متّحده‌ی آمریکا است که پشتیبانی‌های سیاسی و اقتصادی و تسلیحاتی از آن رژیم را یکسره ادامه داده و حتّی با بی‌احتیاطی غیر قابل بخشش، راه برای تولید سلاح هسته‌ای را به روی او گشوده و به او در این راه کمک کرده است. 🔹رژیم صهیونیست از روز اوّل، سیاست «مشت آهنین» را در برابر مردم بی‌دفاع فلسطین به کار گرفت و بی‌اعتنا به همه‌ی ارزشهای وجدانی و انسانی و دینی، روزبه‌روز بر بی‌رحمی و ترور و سرکوبگری افزود. 🔹دولت آمریکا و شرکایش، حتّی از یک اخم در برابر این تروریسم دولتی و ظلم مستمر، دریغ کردند. امروز هم برخی اظهارات دولت ایالات متّحده در قبال جنایت هولناک غزّه بیش از آنچه واقعی باشد، ریاکارانه است. 🔹«جبهه‌ی مقاومت» از دل این فضای تاریک و یأس‌آلود سر برآورد و تشکیل دولت «جمهوری اسلامی» در ایران، آن را گسترش و توانایی داد. 🔹سردمداران صهیونیسم بین‌المللی که بیشترین بنگاه‌های رسانه‌ای در آمریکا و اروپا متعلّق به آنها یا زیر نفوذ پول و رشوه‌ی آنها است، این مقاومتِ انسانی و شجاعانه را تروریسم معرّفی کردند! آیا ملّتی که در سرزمین متعلّق به خود در برابر جنایتهای اشغالگران صهیونیست از خود دفاع میکند، تروریست است؟ و آیا کمک انسانی به این ملّت و تقویت بازوان او کمک به تروریسم به شمار میرود؟ 🔹سردمداران سلطه‌ی قهرآمیز جهانی، حتّی به مفاهیم بشری هم رحم نمیکنند. رژیم تروریست و بی‌رحم اسرائیل را دفاع‌کننده از خود وانمود میکنند، و مقاومت فلسطین را که از آزادی و امنیّت و حقّ تعیین سرنوشت خود دفاع میکند، «تروریست» مینامند! 🔹من میخواهم به شما اطمینان دهم که امروز وضعیّت در حال تغییر است. سرنوشت دیگری در انتظار منطقه‌ی حسّاس غرب آسیا است. بسیاری از وجدانها در مقیاس جهانی بیدار شده و حقیقت در حال آشکار شدن است. جبهه‌ی مقاومت هم نیرومند شده و نیرومندتر خواهد شد. تاریخ هم در حال ورق خوردن است. 🔹بجز شما دانشجویانِ ده‌ها دانشگاه در ایالات متّحده، در کشورهای دیگر هم دانشگاه‌ها و مردم به پا خاسته‌اند. همراهی و پشتیبانی استادان دانشگاه از شما دانشجویان حادثه‌ی مهم و اثرگذاری است. این میتواند در قبال شدّت عمل پلیسیِ دولت و فشارهایی که بر شما وارد میکنند، تا اندازه‌ای آرامش‌بخش باشد. من نیز با شما جوانان احساس همدردی میکنم و ایستادگی شما را ارج مینهم. 🔹درس قرآن به ما مسلمانان و به همه‌ی مردم جهان، ایستادگی در راه حق است: فَاستَقِم کَما اُمِرت؛ و درس قرآن درباره‌ی ارتباطات بشری این است: نه ستم کنید و نه زیر بار ستم بروید: لا تَظلِمونَ وَ لا تُظلَمون. جبهه‌ی مقاومت با فراگیری و عمل به این دستورها و صدها نظائر آن به پیش میرود و به پیروزی خواهد رسید؛ باذن الله. 🔹توصیه میکنم با قرآن آشنا شوید.    سیّدعلی خامنه‌ای - ۱۴۰۳/۳/۵

29 05 2024

در راستای تحکیم ارتباط دانشگاه با صنعت، نشست سرپرست دانشگاه با مؤسس گروه آرین سعید برگزار شد

به‌ منظور تحکیم ارتباط دانشگاه با صنعت و ایجاد و گسترش زمینه‌ همکاری‌های علمی، آموزشی و پژوهشی، نشست سرپرست دانشگاه گیلان با مؤسس و رئیس هیأت مدیره گروه آرین سعید در اتاق شورای حوزه ریاست برگزار شد. دکتر محمد دوستار سرپرست دانشگاه گیلان در این نشست با بیان اینکه لازمه مؤثر عمل کردن، فعالیت دوجانبه دانشگاه‎ ها با صنعت است، تصریح کرد: دانشگاهی که تئوری و عمل را با هم توأمان نکند نمی‎ تواند اثربخشی لازم را در سطح جامعه داشته باشد. سرپرست دانشگاه گیلان ضمن معرفی اجمالی از ظرفیت ها و توانمندی های دانشگاه گفت: همواره استادان و دانشجویان دانشگاه خواهان بهره مندی از ظرفیت صنعت بوده اند و در دوره جدید نیز رویکرد ما رویکرد مهارت محوری است و می خواهیم دانشجویان در کنار دروس تئوری مهارت محور شوند. دکتر دوستار با تأکید بر اینکه دنبال تبدیل ظرفیت‎ های بالقوه دانشگاه به بالفعل هستیم گفت: دانشگاه گیلان دارای ظرفیت های ویژه ای است و قطعاً مجموعه آرین سعید نیز دارای ظرفیت‎ هایی است که از خروجی این ظرفیت ها مردم می توانند بهره مند شوند. راه اندازی واحد تحقیق و توسعه، دانش بنیان کردن شرکت های هلدینگ مذکور و انعقاد تفاهم نامه همکاری مشترک از جمله پیشنهادات سرپرست دانشگاه در این نشست بود. دکتر علی سعیدی مؤسس و رئیس هیأت مدیره گروه آرین سعید هم در این نشست ضمن ابراز خوشحالی از حضور در دانشگاه گیلان گفت: امروز روز شکرگزاری است که با دانشگاه شروع کردیم و ما می ‎خواهیم فضای دانشگاه، فضای زنده و پرتحرکی باشد چون پیشرفت و آینده کشور منوط به رسیدگی به دانشجویان است. دکتر سعیدی با اشاره به موانع و مشکلات پیش روی صنعت افزود: اگر صنعت تضعیف شود، نیروی اشتغال از بین می رود. رئیس هیأت مدیره گروه آرین سعید ضمن توجه به اهمیت همکاری دانشگاه با صنعت برای تربیت نیروی کار تصریح کرد: ما معتقدیم برای کار علمی، به استادان و دانشجویان، توجه بنیادی کنیم و برای آنان فضای مناسب و محیط کار مطلوب فراهم کنیم تا دانشجویان بعد از دانش آموختگی خیالشان از بابت اشتغال راحت باشد و از طرفی دیگر ما هم در صنعت اطمینان خاطر خواهیم داشت که دانش آموختگان دانشگاه، توانمند و مفید برای خدمت به جامعه، پرورش یافته اند. دکتر سعیدی در پایان گفت: ما آماده همکاری با دانشگاه برای انجام پروژه های مشترک، اشتغال نیروهای دانش آموخته و... هستیم.

27 05 2024

سرپرست دانشگاه گیلان: همکاران بازنشسته سرمایه های سازمان هستند

سرپرست دانشگاه گیلان دقایقی قبل میزبان اعضای هیات مدیره کانون صنفی بازنشستگان دانشگاه بود که در این نشست بر تقویت ارتباط دانشگاه با بازنشستگان و تکریم همکاران بازنشسته تاکید شد. دکتر محمد دوستار در این نشست با بیان اینکه ما هر کاری برای بازنشستگان انجام دهیم عملا برای آینده خودمان انجام داده ایم خاطر نشان کرد: رسیدن دانشگاه با شرایط و امکانات فعلی، مدیون  تلاش‌های بی‌دریغ شما عزیزان بازنشسته  است که طی سال‌های فعالیت خود در دانشگاه از هیچ کوششی دریغ نکردید و ما باید قدردان زحمات شما باشیم. سرپرست دانشگاه گیلان با تاکید بر اینکه تجربه سی سال خدمت در دانشگاه، تجربه کمی نیست گفت: همکاران بازنشسته سرمایه های سازمان هستند و دفتر کانون صنفی بازنشستگان باید اتاق اندیشه دانشگاه باشد تا دانشگاهیان دانشگاه از تجربیات گرانسنگ بازنشستگان استفاده کنند. در این نشست دکتر حسین قنادزاده گیلانی رئیس کانون صنفی بازنشستگان دانشگاه و سایر اعضای هیات مدیره کانون نیز به بیان دغدغه ها و مسائل مرتبط با همکاران بازنشسته دانشگاه از جمله امکانات رفاهی، وام و ... پرداختند و سرپرست دانشگاه نیز در ارتباط با رفع مشکلات همکاران بازنشسته قول مساعد داد.      

25 05 2024

سرپرست دانشگاه در نشست با اعضای شورای صنفی دانشجویان: عضویت و فعالیت در شورای صنفی فرصتی برای تجربه مدیریتی است

دقایقی قبل سرپرست دانشگاه گیلان به اتفاق معاون دانشجویی دانشگاه میزبان اعضای مرکزی شورای صنفی دانشجویان در اتاق شورای حوزه ریاست بود که در این نشست اعضای شورای صنفی به بیان دغدغه های دانشجویان در حوزه های خوابگاه، تغذیه ، سرویس های دانشجویی و ... پرداختند. دکتر محمد دوستار سرپرست دانشگاه گیلان در این نشست ضمن تسلیت شهادت رئیس جمهور و یاران همراهش گفت: عضویت و فعالیت در شورای صنفی فرصتی برای تجربه مدیریتی است که این تجربه در آینده کمک یار دانشجویان در کارهای اجرایی خواهد بود. سرپرست دانشگاه با تاکید بر اینکه شورای صنفی دانشجویان پلی ارتباطی بین دانشجویان و مجموعه مدیران دانشگاه است خاطر نشان کرد: با مشارکت و همت شورای صنفی مجموعه مدیریتی دانشگاه بهتر در جریان مسائل و مشکلات دانشجویان قرار می گیرد و از طرفی دیگر با هم اندیشی دوطرفه می توان دغدغه های دانشجویان را کمتر کرد. دکتر دوستار با یادآوری این نکته که از مهر ماه سال جاری شاهد تغییراتی در راستای بهبود خدمات در حوزه های رفاهی و خوابگاهی خواهیم بود یادآور شد: بخشی از تعمیرات و تجهیزات خوابگاه ها، سلف ها و ... نیازمند تعطیلی خوابگاه ها و سلف ها در ایام تابستان است تا تعمیرات اساسی صورت گیرد. وی با مهم خواندن بحث مهارت آموزی برای دانشجویان گفت: تلاش خواهیم کرد بیش از پیش ارتباط صنعت با دانشگاه تقویت شود که ماحصل آن انتقال مهارت آموزی به دانشجویان و استفاده صنعت از ظرفیت دانشجویان و دانش آموختگان جویای کار شود. دکتر دوستار در ادامه با توجه به سوالات یکی از اعضای شورای صنفی دانشجویان در ارتباط با مسائل دانشکده فنی مهندسی شرق گیلان گفت: بنده علاوه بر بازدید حضوری اخیر از دانشکده فنی مهندسی شرق، در دورانی که مدیریت برنامه، بودجه و تشکیلات را برعهده داشتم پنج بار از نزدیک از این دانشکده بازدید کردم و از نزدیک در جریان مشکلات این دانشکده هستم و مذاکرات زیادی را نیز انجام دادیم تا با کمک مسئولین استانی و شهرستانی بتوانیم امکانات رفاهی و آموزشی دانشجویان را بهبود ببخشیم. وی با تاکید بر اینکه دانشکده فنی مهندسی شرق  یک امتیاز برای استان است تصریح کرد: ما باید به این دانشکده به عنوان یک فرصت نگاه کنیم تا با تجهیز امکانات و بهبود شرایط، افق ما در آینده تبدیل شدن این دانشکده به یک دانشگاه صنعتی باشد. شایان ذکر است در ابتدای این نشست نیز سید پارسا موسوی دبیر شورای صنفی دانشجویان و اعضای شورای مذکور به بیان دیدگاه و نظرهای خود در ارتباط با مسائلی همچون امکانات رفاهی خوابگاه ها، تغذیه، اینترنت، سرویس های دانشجویی، تجهیزات آزمایشگاهی، وسایل ورزشی و ...  پرداختند.