بررسی جایگاه دانشگاه گیلان بر اساس متریک سبز

08 03 2021
کد خبر : 3233512
تعداد بازدید : 216

طاهره حسینی نژاد دانش آموخته مهندسی محیط زیست دانشگاه گیلان در پایان نامه دوره کارشناسی ارشد خود به بررسی جایگاه دانشگاه گیلان بر اساس متریک سبز پرداخته است.
حسینی نژاد در این تحقیق علمی، توسعه پایدار را به معنی پاسخگویی به نیازهای بشر، با درنظر گرفتن بستر توسعه و نیازهای آتی و حفظ اکوسیستم بدون آسیب به توانایی نسل آینده دانسته و بیان می دارد: بشریت، امروز با کاهش کیفیت اکوسیستم به خطر افتادن  بیوسفر به حالتی که تمدن انسانی را دشوار ساخته، مواجه است و به تصمیم گیری‌های دقیق‌ در مفهوم پایداری و توسعه نیازمند است. توسعه  ای که باید یکپارچگی بین اقتصاد، جامعه و محیط زیست را به عنوان پایداری در نظر گیرد و تعادل بین آنها را تامین کند.
حسینی نژاد دانشگاه‌ ها را به عنوان مرکز اصلی در شهرها برای آموزش نوآوری و محیط زیست شناخته و اظهار می دارد: برای تغییر در رفتارهایی که آینده‏ای پایدار، از لحاظ یکپارچگی محیط زیست، حیات اقتصادی و جامعه عادلانه را برای نسل‏های کنونی و آینده ایجاد می کند، باید آموزش مبنا قرار گیرد و ایجاد دهه آموزش و پرورش برای توسعه پایدار در سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴  ازسوی  سازمان ملل متحد و توجه به ادغام اصول ارزش ها و شیوه های نوین آموزش در تمام جنبه ها، بیانگر اهمیت موضوع آموزش است.
وی در ادامه تحقیق دانشگاهی یادآوری می نماید؛ در دو دهه گذشته تعداد زیادی از دانشگاه‏ها، توسعه پایدار و هدف دانشگاه سبز را در برنامه‌ی رفتاری خود قرار داده و در واقع از طریق به اشتراک گذاری مفهوم توسعه پایدار، انجام تحقیقات علمی و خدمات فنی مرتبط، پیاده سازی آموزش سبز، پرورش استعدادها با آگاهی سبز و الگوهای رفتاری، استراتژی توسعه پایدار را در آموزش عالی با ابتکارات متعددی راه اندازی کرده‌اند.
دانش آموخته مهندسی محیط زیست با تاکید بر تاثیر فعالیت‌های دانشگاه بر زیست بوم بشر، پایداری پردیس را به عنوان یک نگرانی جهانی برای سیاست گذاران و برنامه ریزان دانشگاهی دانسته و اظهار میدارد: آموزش قدرتمندترین ابزاری است که می‌تواند برای تغییر جهان استفاده شود و به عنوان محرک رشد اقتصادی و حافظ فرهنگ و ابزاری برای تحقق آرمان های جامعه است. بنابراین دانشگاه ها مسئولیت بسیار مهمی در افزایش آگاهی، دانش، فن آوری ها و ابزار لازم برای ایجاد یک آینده‏ی پایدار ازمنظر زیست محیطی دارند و برای ارتقاء، موسسات آموزش عالی ابتکارات متعددی را از اعلامیه‌های بین المللی در مورد پایداری تا ایجاد شبکه‌های پایداری پردیس راه اندازی نموده اند و شروع به اصلاح برنامه‌ های درسی و برنامه‌های تحقیقاتی خود و تطبیق ساختار آنها در راستای پایداری، گزارش داده ها، برنامه ها و فعالیت‌ها نمودند و این نشان دهنده یک فرصت ارزشمند برای ایجاد تغییرات رفتاری نسل آینده برای دستیابی به نگرش بیشتر در زندگی روزمره است و رتبه بندی گرین متریک به عنوان راهنمای استاندارد و یک چارچوب برای ساختن دانشگاه سبز در دنیا مطرح می باشد.

دانش آموخته دانشگاه گیلان رتبه بندی گرین متریک و ارائه پیشنهادات در این راستا را سبب شناخته شدن دانشگاه به عنوان واحدی نمونه در مقوله‏ی توسعه پایدار می داند و ارتقاء دهنده  جایگاه دانشگاه در مجامع بین المللی و هدف از این پژوهش را یک تلاش چند وجهی و چالش بر انگیز در راستای ارتقاء جایگاه سبز دانشگاه گیلان بیان میکند.
و در این تحقیق علمی نشان می دهد، رتبه بندی گرین متریک را می‏توان به عنوان یک چارچوب و راهنمای استاندارد برای ساختن یک دانشگاه سبز لحاظ نمود. شاخص‏های گرین متریک، سیاست‌های پایداری (انرژی، حمل و نقل، زباله، آب ) و برنامه های علمی آکادمیک را می‌سنجد بگونه ای که در دو دهه گذشته رتبه بندی دانشگاه‌ها به یک پدیده جهانی تبدیل شده است. اما بیشتر این رتبه بندی‏ها بر تحقیق و اعتبار علمی تمرکز دارند و مسائل زیست محیطی توجه کمتری را به خود جلب کرده است. لیگ سبز۲۰۰۷  ، شاخص محیط زیست و مسئولیت اجتماعی  ۲۰۰۹ و رتبه بندی جهانی گرین متریک 2010، نمونه‏ هایی از سیستم‏ های رتبه بندی اثرات زیست محیطی ناشی از فعالیت‏های دانشگاهی هستند و دانشگاه گیلان نیز به عنوان بزرگترین مرکز آموزش عالی در شمال کشور در طی سال های اخیر رویکرد ارتقاء کمی و کیفی دانشگاه را به صورت موازی در زمینه های مختلف در دستورکار واحد های تحت امر خود قرار داده است که یکی از آن‏ها مدیریت سبز دانشگاه و حضور در نظام های بین المللی سبزترین‏های دنیا می‏باشد. دانشگاه گیلان در اولین حضور خود در رتبه بندی گرین متریک توانست در رتبه ۳۲۶ در بین دانشگاه های جهان و همچنین ۱۰ دانشگاه سبز کشور قرار گیرد و با بهره گیری از مدیریت و برنامه ریزی صحیح در خصوص حمایت از محیط زیست و الگو سازی برای کاهش مصرف انرژی وگازهای گلخانه‌ ای به ترتیب موفق به کسب رتبه های ۲، ۳ و ۵ ایران در شاخص‏های مدیریت مصرف آب، مدیریت انرژی و تغییرات جوی و زیرساخت بین۱۰ دانشگاه ایرانی حاضرشود.

طبق مطالعات انجام توسط حسینی نژاد و همکاران در دانشگاه گیلان در سال 1398 در بررسی وضعیت دانشگاه هایی که توانسته ، رتبه بالا در گرین متریک بدست آورند، نشان داد که رسیدن به یک دانشگاه پایدار نیاز به توجه و فراهم نمودن زیر ساخت لازم در همه بخشها است. امتیاز دانشگاه گیلان در سطح دانشگاه های کشور از رتبه 8 در سال 2017 به رتبه 4 در سال 2018 و در رتبه 3 در سال 2019 ارتقاء یافته است.

دانشگاه گیلان جهت ارتقاء خود در رتبه بندی در سالهای آتی ، استفاده از انرژی های تجدید پذیر مانند آبگرم کن های خورشیدی و سلول های خورشیدی، مانیتورینگ میزان مصرف انرژی و همچنین میزان پسماند تولیدی دانشگاه، استفاده از لامپ های ال ای دی در دانشگاه، استفاده از پساب تصفیه شده برای آبیاری فضای سبز و همچنین قرار دادن دوره های آموزشی در بین کارکنان و دانشجویان برای آشنایی با مفهوم توسعه پایدار را مد نظر دارد.


دسته بندی :
خبرهای علمی

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

18 05 2024

به میزبانی دانشگاه گیلان، اولین گفتاورد ملی نخبگان در پهنه خزر با شعار "نخبگان؛ حکمرانی دانش‌بنیان" برگزار شد

اولین گفتاورد ملی نخبگان با شعار «نخبگان؛ حکمرانی دانش‌بنیان» در پهنه خزر شامل استان های گیلان، مازندران، گلستان و قزوین با حضور سرپرست دانشگاه، رئیس بنیاد نخبگان گیلان و اعضای شورای آموزش عالی استان گیلان به صورت ویدیو کنفرانسی در دانشگاه گیلان برگزار شد. این رویداد رقابتی، با هدف تعامل نخبگان، مدیران و مردم برگزار خواهد شد و مخاطبین این رویداد، تمام آحاد جامعه هستند به نحوی که راه‌حلی برای چالش‌های کشور ارئه کنند. گفتاورد، یک رویداد چهار مرحله‌ای است و در مرحله اول آن، شرکت‌کنندگان می‌توانند ایده‌های خود را در 5 محور اصلی شامل حوزه‌های «مالی و ارزی»، «منابع طبیعی»، «امنیت غذایی»، «نظام سلامت» و «حکمرانی هوشمند» ارائه کنند.  شنیدن و تقویت ایده‌های نخبگانی، علمی‌تر کردن مدیریت کشور، افزایش تفاهم اجتماعی و رشد عمومی از مهم‌ترین اهداف برگزاری این رویداد است و  برگزیدگان مرحله نیمه نهایی به بعد، عضو خانه نخبگان خواهند شد و به برگزیدگان رقابت نهایی هم علاوه بر جایزه نقدی 10 میلیارد ریالی، 10 میلیارد ریال اعتبار بابت عملیاتی کردن راه‌کار‌های منتخب پرداخت خواهد شد. نخبگان، استادان، دانشجویان، آموزگاران و... علاقه‌مند به شرکت در این رویداد بزرگ، تا 28 خرداد 1403 فرصت دارند با مراجعه به سامانه‌ «debate.bmn.ir» ثبت‌نام و شرکت کنند.

18 05 2024

در دیدار نماینده مردم بندرانزلی در مجلس شورای اسلامی با سرپرست دانشگاه عنوان شد / امیدواریم در آینده دانشکده علوم و فنون نوین دریایی به یک دانشگاه تبدیل شود

نماینده مردم بندرانزلی در مجلس شورای اسلامی عصر با حضور در دانشگاه گیلان، ضمن دیدار با سرپرست دانشگاه گیلان در ارتباط با استفاده از ظرفیت های موجود در راستای رشد و توسعه دانشگاه بحث و تبادل نظر کردند. دکتر محمد دوستار سرپرست دانشگاه گیلان در این نشست با اشاره به ظرفیت های دانشگاه در استان گفت: دانشکده علوم و فنون نوین دریایی یکی از واحدهای دانشگاه گیلان در شهر بندرانزلی است که امیدواریم با تلاشهایی که تاکنون صورت گرفته با نگاه به آینده و با باتوجه به ظرفیت های شهر انزلی و مساعدت های مسئولین، این مرکز به یک دانشگاه تبدیل شود که در همین راستا به دنبال جذب عضو هیات علمی در رشته های تخصصی مرتبط برای توسعه این مرکز هستیم. سرپرست دانشگاه در ادامه با اشاره به اشتغال به تحصیل ۲۴۵ دانشجوی خارجی در دانشگاه گیلان افزود: دانشگاه گیلان تاکنون توانسته پذیرای دانشجویان خارجی از ۹ کشور در رشته های مختلف باشد. دکتر دوستار با بیان اینکه امکانات دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی در کشور زبانزد است تصریح کرد: با تکمیل پروژه دهکده ورزشی با کمک و مساعدت مسئولین، می توان گام مثبتی در جهت توسعه دانشگاه و استان برداریم. دکتر احمد دنیامالی نماینده مردم بندرانزلی در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست به ظرفیت های دانشگاه در راستای توسعه استان اشاره کرد و گفت: انتظار می رود استفاده از پژوهش ها و فعالیت های علمی و تحقیقاتی صورت گرفته در دانشگاه بتواند در آینده ای نزدیک منجر به راه اندازی باغ موزه گیاهشناسی، استفاده مطلوب از گونه های گیاهی بومی در فضاهای شهری و همچنین توسعه گردشگری دریایی با توجه به ظرفیت های منطقه آزاد انزلی شود.

17 05 2024

با تقدیر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، طرح پژوهشی رئیس اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی دانشگاه گیلان، طرح برتر کشوری شد

در جشنواره روابط عمومی های برتر دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور که با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری به میزبانی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور در تهران برگزار شد طرح پژوهشی سعید رهسپار رئیس اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی دانشگاه گیلان پس از داوری هیات داوران جشنواره، به عنوان طرح پژوهشی برتر کشور در حوزه آموزش عالی انتخاب شد که با اهدای لوح تقدیر و تندیس جشنواره، مورد تقدیر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری قرار گرفت. دکتر محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در آئین نکوداشت روز ارتباطات و روابط عمومی با اشاره به اهمیت انعکاس موفقیت های دانشگاه در بخش های مختلف که باعث امیدآفرینی می شود گفت: روابط عمومی علمدار امید آفرینی است. دکتر زلفی گل با بیان اینکه اگر رئیس دانشگاهی ارتباطش با روابط عمومی قوی نباشد اولین کسی که ضرر می کند خود رئیس دانشگاه است. مقام عالی وزارت با بیان اینکه مجموعه ای موفق هست که برای جایگاه روابط عمومی اهمیت قائل باشد افزود: تیتر خبر روابط عمومی ها بسیار مهم است چرا که تاریخ نگاری می کند. وی ادامه داد: بعضی اوقات عکس شما، عنوان و تیتر شما بخشی از تاریخ آن دانشگاه یا کشور می شود. شما می توانید تجربه نگاری کنید برای مدیریت آینده و مدیر آینده از تجربه نگاری شما استفاده می کند. دکتر زلفی گل افزود: روابط عمومی در مجموعه آموزش عالی نقش راهبردی و راهبری دارد چرا که برنامه های آن موسسه و سازمان را باید تبیین کند و با تبیین آن ها نقش راهبردی خود را ایفا خواهد کرد. در این جشنواره که با شرکت ۱۱۰ دانشگاه، ۵۰ پارک علم و فناوری و ۳۰ موسسه پژوهشی کشور برگزار شد علاوه بر تقدیر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر علی شمسی پور مدیرکل حوزه وزارتی و روابط عمومی وزارت علوم نیز به صورت ویژه با لوح تقدیر از فعالیت های ارتباط گسترانه رئیس اداره روابط عمومی دانشگاه گیلان تقدیر کرد. شایان ذکر است کسب ۳۷ مقام در جشنواره های ملی، منطقه ای و استانی از جمله افتخارات روابط عمومی دانشگاه گیلان در طی سالیان اخیر است.  

14 05 2024

دانشگاه گیلان میزبان پنجمین دوره آموزشی کنشگری فرهنگی رسانه ای ویژه کارشناسان فرهنگی و اجتماعی مناطق 2 و 3 دانشگاه های کشور

پنجمین دوره آموزشی کنشگری فرهنگی رسانه ای ویژه کارشناسان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه های مناطق ۲ و ۳ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به میزبانی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه گیلان در حال برگزاری است. این دوره آموزشی توسط دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تا 27 اردیبهشت ماه 1043 با برگزاری کارگاه های آموزشی همچون تولد یک ایده؛ خلاقیت و ایده پردازی، سیر تولید محتوا، آشنایی با رسانه و مخاطب و بازاریابی و بازاریابی محتوایی اجرا می شود. دکتر اکبری معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه گیلان در مراسم افتتاحیه این دوره با اشاره به اهمیت حضور رسانه ای و کنشگری فعالان فرهنگی در عرصه های مختلف ابراز امیدواری کرد این دوره موجب ایجاد جریان سازی رسانه ای در محیط های فرهنگی دانشگاه ها و زمینه ساز ایجاد پیوست رسانه ای برای تمامی فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی شود.

12 05 2024

سرپرست دانشگاه در نشست با دانشجویان بسیجی: خانه گفتمان دانشگاه راه اندازی می‌شود

دقایقی قبل سرپرست دانشگاه گیلان میزبان اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه در اتاق شورای حوزه ریاست بود که در این نشست خبر از راه اندازی خانه گفتمان دانشگاه داد. دکتر محمد دوستار سرپرست دانشگاه گیلان در این نشست ضمن تبریک دهه کرامت گفت: امام راحل نوآوری های زیادی برای به کرسی نشاندن نظام مقدس جمهوری اسلامی و تثبیت آن داشت که بسیج یکی از آن نوآوری ها و ابتکارات بود. دکتر دوستار با بیان اینکه انقلاب های زیادی در جهان وجود داشتند که به بن بست خوردند و یا از آرمان های خود فاصله گرفتند خاطرنشان کرد: یکی از دلایل شکست این انقلاب ها نداشتن ولایت فقیه است. سرپرست دانشگاه گیلان با اذعان به اینکه مطالبات دانشجویان بسیجی در چارچوب حفظ و گسترش فضای انقلابی است افزود: ما نیازمند فعالیت گسترده ای در برابر آماج حملات رسانه های معاند در اذهان جوانانمان هستیم. وی با تاکید بر اینکه شما دانشجویان زبان گفتمانی نسل جدید را بهتر متوجه می شوید تصریح کرد: قشر جوان دانشجو ویژگی هایی دارد که در مراودات نسلی در فضاهای خوابگاه ها و سلف سرویس ها و سرویس های دانشجویی اتفاق می افتد. دکتر دوستار در ادامه خاطرنشان کرد: هنر و رسانه ابزاری برای انتقال مفهوم است و باید از ظرفیت های دانشکده هنر و معماری در انعکاس هنرمندانه مسائل استفاده کنیم. وی گفت: خانه گفتمان دانشگاه را راه اندازی خواهیم کرد تا موافق و مخالف بتوانند نظرهای خود را بیان کنند و سوال ها و ابهام ها پاسخ داده شود و به برگزار کننده بهترین مناظره نیز پاداش خواهیم داد. سرپرست دانشگاه گیلان با مهم خواندن پاسخ به ابهامات گفت: کانال ارتباطی ما با دانشجویان باید از طریق تشکل های دانشجویی باشد. وی در پاسخ به صحبت های یکی از دانشجویان که گفته بود مسئولین از مطالبه و اعتماد ما دانشجویان در بحث دانشکده فنی مهندسی شرق نردبانی برای امور خود ساختند، برنامه شما به عنوان سرپرست دانشگاه برای دانشکده فنی مهندسی شرق گیلان چیست گفت: دانشکده فنی مهندسی شرق ظرفیتی برای استان است و ما باید کمک کنیم تا این دانشکده توسعه یابد و ما به شدت پیگیر افزایش امکانات این دانشکده در راستای رفاه حال دانشجویان هستیم و در این مسیر از دانشجویان به عنوان مشاوری امین کمک خواهیم گرفت. دکتر دوستار در انتهای صحبت های خود نیز گفت: در آینده ای نزدیک با دیگر تشکل های دانشگاه و شورای صنفی نشست خواهیم داشت و از نزدیک دغدغه ها و مشکلات آنان را نیز خواهیم شنید. شایان ذکر است در ابتدای این نشست نیز مهیار رضایی مسئول بسیج دانشجویی و تنی چند از اعضای این تشکل به بیان دیدگاه و نظرهای خود در ارتباط با مسائلی همچون بودجه، دغدغه فرهنگی، استفاده از ظرفیت های استادان انقلابی، آسیب های اجتماعی، اشتغال، امکانات خوابگاهی، سرویس های دانشجویی و ... پرداختند.    

13 05 2024

در بازدید شبانه سرپرست دانشگاه از خوابگاه پسران و سالن غذاخوری مرکزی دانشجویان عنوان شد / تحصیل و پژوهش با شما، تهیه امکانات رفاهی با ما

سرپرست دانشگاه گیلان در ادامه بازدیدهای خود از مجموعه های دانشگاه، شب گذشته به همراه تعدادی از معاونان و مدیران در سالن غذاخوری مرکزی دانشجویان حضور یافت و پس از آن پای درد دل دانشجویان خوابگاه پسرانه میرزاکوچک خان نشست. دکتر محمد دوستار سرپرست دانشگاه گیلان با حضور در سالن غذاخوری مرکزی از قسمت های مختلف همچون محل طبخ غذا، سالن غذاخوری،سردخانه ها و ... بازدید به عمل آورده و با دانشجویان در ارتباط با کیفیت و کمیت غذا صحبت کرد و نظرهای دانشجویان را در ارتباط با مسائل مرتبط با تغذیه شنید و قول پیگیری داد و شام را نیز در کنار دانشجویان صرف کرد. سرپرست دانشگاه پس از بازدید از سالن غذاخوری دانشجویان، در خوابگاه پسرانه میرزاکوچک خان حاضر شد و ضمن بازدید از چندین اتاق دانشجویی، در فضای باز مجتمع خوابگاه پای درد دل ها، دغدغه ها و مشکلات دانشجویان همچون اینترنت، تجهیزات سرمایشی، تغذیه، نحوه رفتار انتظامات، بهداشت و درمان و ... نشست. دکتر دوستار پس از شنیدن مسائل دانشجویان گفت: تامین امکانات و رفاه دانشجویان وظیفه ماست و شما صرفا باید ذهنتان درگیر درس و پژوهش و نوآوری باشد. سرپرست دانشگاه گیلان با بیان اینکه برون داد دانشگاه باید برون دادی باکیفیت باشد گفت: ما می خواهیم شما دانشجویان که امانتی در دست مسئولین دانشگاه هستید علاوه بر درس خواندن در دانشگاه، مهارت های دیگری همچون زمان شناسی، نظم و انضباط و ... را فرا بگیرید و باعث افتخار خودتان، خانواده تان و کشورمان شوید. وی تاکید کرد: تا مهر ماه سال جاری سطح رفاه دانشجویان خوابگاهی بهبود پیدا خواهد کرد. دکتر دوستار در انتها نیز از مسیرهای ارتباطی خود با دانشجویان و انعکاس مشکلات سخن گفت و از دانشجویان خواست همه با کمک هم در راستای ارتقا کیفیت خدمات رفاهی قدم برداریم. شایان ذکر است سرپرست دانشگاه گیلان در شبهای قبل نیز از خوابگاه دخترانه بنت الهدی در دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی بازدید کرده بود و در شب های آتی نیز از خوابگاه دخترانه اتقیاء در داخل شهر بازدید خواهد کرد.

12 05 2024

با حضور سرپرست دانشگاه گیلان، اجلاس منطقه‌ای تبیین سیاست‌های وزارت عتف در حوزه جذب دانشجویان بین‌المللی برگزار شد

اجلاس منطقه‌ای تبیین سیاست‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حوزه جذب و پذیرش دانشجویان بین‌المللی با نگاه به برنامه هفتم توسعه با حضور دکتر هاشم داداش‌پور معاون وزیر و رییس سازمان امور دانشجویان و رؤسا و مدیران روابط بین‌الملل دانشگاه‌های استان گیلان، گلستان، سمنان و مازندران به میزبانی دانشگاه مازندران برگزار شد. در این اجلاس، دکتر داداش‌پور با اشاره به برنامه جذب دانشجویان بین‌الملل در این سازمان تا پایان برنامه هفتم توسعه، اولویت اول را تثبیت دانشجویان بین‎الملل حاضر دانست و با تاکید بر لزوم حرکت جهش‌گونه به سمت جذب حداکثری این دانشجویان تا سال 1407 بر اساس برنامه مدون سازمان و وزارت علوم، خواستار مشارکت و تلاش همه دانشگاه‎ها در راستای تحقق این امر شد. رئیس سازمان دانشجویان کشور با بیان این نکته که در بودجه امسال این سازمان، مبلغ 250 میلیارد تومان در راستای تقویت دانشگاه‌ها جهت اجرای دو برنامه جذب دانشجویان خارجی و بورس دانشجویان بین‌الملل به دانشگاه‌ها تزریق خواهد شد که با برنامه‌ریزی صحیح و تقویت زیرساخت، در اجرای برنامه جذب 320‌ هزار دانشجوی بین‌الملل موفق باشند که با تحقق این امر، ایران در شمار 10 دانشگاه برتر جهان در این حوزه قرار خواهد گرفت. دکتر محمد دوستار سرپرست دانشگاه گیلان نیز در این نشست از آمادگی این دانشگاه جهت افزایش جذب دانشجویان بین‌المللی در سال های آتی خبر داد و خواستار همکاری بخش‌های مختلف نظام آموزش عالی جهت تحقق این اولویت‌گذاری شد. دکتر دوستار با اشاره به این نکته که براساس ارزیابی منطقه‌ای که توسط سازمان امور دانشجویان در این اجلاس انجام شده است، اظهار داشت: دانشگاه گیلان از وضعیت قابل قبولی در حوزه جذب دانشجویان بین‌المللی قرار داشت، با این وجود برای رسیدن به نقطه ایده‌آل بایستی تلاش‌های بیشتری انجام شود.​​​​​​​