برگزاری سخنرانی علمی (( مهندسی فرهنگی سازمان ))‌ در دانشگاه گيلان

13 05 2008
کد خبر : 3331966
تعداد بازدید : 132
از سوی گروه مديريت دانشگاه گيلان سخنرانی علمی (( مهندسی فرهنگی سازمان )) روز سه شنبه 24 ارديبهشت ماه در تالار حکمت برگزار شد .

در اين مراسم که با حضور  اساتيد و دانشجويان و مسئولين دانشگاه برگزارشد ،  دکتر دميرچی معاونت آموزشی دانشگاه گيلان  با خوش آمد گويی به اساتيد و دانشجويان با تاکید بر اهمیت مقوله مهندسی فرهنگی به بیان جایگاه مسائل فرهنگی در توسعه کشور پرداخت وی در ادامه سخنران مدعو این نشست علمی ((  دکتر راز نهان مسئول مطالعات فرهنگی کل کشور )) را معرفی نمود .

دکتر راز نهان سخنان خود را در باب اهميت فرهنگ در جامعه با سخنی از امام خمينی (ره) آغاز کرد : آن چيزی که ملت ها را می سازد فرهنگ صحيح است . وی افزود : ‌اين بحث را مقام معظم رهبری مطرح کردند و در حال حاضر شورايعالی انقلاب فرهنگی به عنوان قرارگاه اصلی مهندسی فرهنگی کشور مسئول تهيه نقشه مهندسی فرهنگی کشور است  . مسئول مطالعات فرهنگی کل کشور در ادامه بحث فرهنگ را يک بحث ميان رشته ای دانست که جامعه شناسان ، سياستمداران ، محققين و روان شناسان هر کدام به نحوی به مقوله فرهنگ می پردازند و دانشی که در هر کشور ايجاد شده متناسب با فرهنگ همانجا  است و در کشوري ديگر  با فرهنگ متفاوت ديگر جواب نخواهد داد . دکتر رازنهان ادامه داد :آنچه تلاش های مديران و محققين را به يکديگر پيوند می دهد اين باور اساسی است که فرهنگ سازمانی بطور مستقيم و غير مستقيم با بهره وری سازمانی گره می خورد .بحث مهندسی فرهنگی از آنجا آغاز شد که غربی ها با مشاهده پيشرفت چشمگير ژاپن دست به بررسی علت های اين پيشرفت زدند بعد از دو ده بررسی به اين نتيجه رسيدند که از مهمترین دلایل پیشرفت آن کشور ، وجود فرهنگ کار در ژاپن است . تفاوت فرهنگی جامعه شرق و غرب در جمع گرايی مشرق زمين است در حالی که  در دنيای غرب به شدت فرد گرايی حکم فرماست  .

 به عبارت ديگر در غرب فرد گرايی و در ژاپن جمع گرايی عامل رکود و رشد شده است‌،   فرد گرايان تا زمانی در کنار هم می مانند که منافع فردی جواب بدهد ولی جمع گرايان از منافع فردی برای جمع می گذرند ، پس کار تيمی را لازمه پيشرفت خود دانستند و يک تئوری جديد ايجاد کردند که اهداف کوتاه مدت را به اهداف ميان مدت و فردگرايی را به کار تيمی تبديل کردند .

وی در ادامه مشکل کشور ما را عدم خويشتن شناسی فرهنگی دانست و گفت :ما شرقی هستيم و جمع گرا ولی کار تيمی انجام نمی دهيم . مشکلاتی داريم ولی اين مشکلات فرهنگی نيست .نظام اداری ما يک نظام فرد گر ا و وارداتی از غرب است . اگر چه این نظام اداری فردگرایانه در غرب هم اکنون منسوخ شده است و به سمت کار جمعی اصلاح یافته است ولی در کشور ما اين سيستم نادرست ، فرد را به سمتی می برد که رغبتی برای کار جمعی و تبادل اطلاعات و تجربیات در خود احساس نکند . بنابراین  مشکل ما در فرهنگ ما نيست بلکه در ساختارهای ماست . اگر ساختار ها درست شود مردم می توانند به فرهنگ خود بپردازند .

مسئول مطالعات فرهنگی کشور در ادامه این سخنرانی فرهنگ را " فرايند مطالعه ، آسيب شناسی و پالايش فرهنگی جامه و هدايت و جهت دهی آن بر پايه هويت (اصيل) ايرانی اسلامی با توجه به شرايط و مقتضيات ملی و جهانی " معرفی کرد و مهندسی فرهنگ را  "فرايند باز طراحی ، اصلاح و ارتقاء شئون و مناسب اقتصادی ، سياسی ، امنيتی و اجتماعی کشور بر اساس فرهنگ مهندسی شده با توجه به شرايط و مقتضات ملی و جهانی " دانست .

روابط عمومی دانشگاه گیلان

دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.