برگزاری طرح ضیافت اندیشه در دانشگاه گیلان

22 07 2018
کد خبر : 3353040
تعداد بازدید : 73
مراسم افتتاحیه برنامه های آموزشی و فرهنگی طرح ضیافت اندیشه، صبح روز دوشنبه ۲۵ تیر در تالار حکمت برگزار گردید. در ابتدای مراسم حجت الاسلام والمسلمین دکتر بصیری مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه گیلان، ضمن خیر مقدم به شرکت کنندگان و قدردانی از دست اندرکاران برنامه ریزی و برگزاری این برنامه، به بیان سرفصل های تعیین شده برای طرح ضیافت اندیشه و تشریح نحوه برگزاری این دوره ها پرداخت. وی در ادامه ضمن اشاره به مقوله یقین در حوزه اندیشه گفت: خداوند چیزی بالاتر از یقین به ما نداده است، ایمان در مقوله قلب قرار دارد اما یقین در حوزه اندیشه است، بالاترین هدیه‌ای که خداوند به انسان داده است یقین است ما در حوزه اخلاق، نظام سازی و غیره الگوهای درستی داریم که بر اساس آن ها می توانیم حرکت کنیم. مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه گیلان، علت برخی نابسامانی ها در جامعه را عدم ورود متخصصین به عرصه عمل دانست و اذعان داشت: این توفیق را داریم که با استفاده از فرهنگ غنی، دانش و سابقه تمدنی که در اختیار داریم، مشکلات جامعه معاصر را حل کنیم اما عدم موفقیت در این زمینه را می توان تلاش محدود و به مرحله عمل در نیاوردن پژوهش ها و یافته های علمی متخصصین و محققین دانست. حجت الاسلام والمسلمین دکتر بصیری در پایان حل مسائل و مشکلات جامعه را نیز از اهداف برگزاری دوره های طرح ضیافت اندیشه خواند و افزود: مبنای ما شناخت معرفت شناسی و اخلاق  است، بررسی علمی مسائل و ارائه راه حل های کاربردی از جمله اقدامات ‌این دوره ها است و بیان و طرح مسائل بصورت علمی توسط مدرسان و سوالات و نظرات اعضای هیات علمی حول محورهای دوره، به برگزاری هرچه بهتر و نتایج حاصل از این دوره ها کمک خواهد کرد. پس از پایان دوره های آموزشی، برنامه اختتامیه طرح ضیافت اندیشه، عصر روز چهارشنبه ۲۷ تیر با حضور آیت الله فلاحتی نماینده ولی فقیه و امام جمعه رشت و اعضای هیات علمی شرکت کننده در طرح، در مسجد باقرالعلوم دانشگاه گیلان برگزار گردید. در این مراسم آیت الله فلاحتی با تأکید براینکه تاریخ دین اسلام، زیباترین تاریخ ها در بین مکاتب الهی و غیر الهی است، اذعان داشت: برخلاف ادیانی مانند یهودیت که پیروان آنها در زمان حضرت موسی (ع) در اصل دین اختلاف کردند و به بت پرستی و خرافات روی آوردند، مردم در دین اسلام هرگز در اساس دین اختلاف نکردند و همیشه توحید، قرآن و نبوت برای همه مذاهب اسلامی، امری مسجل بود. وی دلیل اختلاف را در برهه ای از تاریخ، حضور خاندان اموی و عباسی دانست و افزود: در اثر انحرافات دوره امویان و عباسیان، نقطه سیاهی در تاریخ اسلام پدیدار گشت که بعدها از سوی ابن تیمیه و امروزه از سوی وهابیت به شکل خشونت آمیزی نشان داده می شود؛ اما اکثر مذاهب اسلامی، به ویژه مذهب تشیع همیشه به محورهای وحدت و همدلی پایبند بودند. در ادامه، مراسم غبار روبی از مزار شهدای گمنام دانشگاه انجام شد. گفتنی است برنامه های آموزشی طرح ضیافت اندیشه طی دو دوره معرفتی با عناوین «غرب شناسی» و «معرفت شناسی» و در قالب چهار گروه از ۲۵ تا ۲۸ تیر ماه و در مدت ۱۶ ساعت، با حضور بیش از ۱۰۰ نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه گیلان برگزار شد.
دسته بندی :
اسلایدر خبرهای سایت اصلی
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.