بر سایه سار پیشوای یازدهم

19 02 2013
کد خبر : 3307989
تعداد بازدید : 113
ویژه نامه ولادت ابا المهدی امام حسن عسگری علیه السلام

 

 

 

 

امامی در حلقه پیروان شکاک

 

 

امام عسکری


امامت جزو اصول فکری ماست به این معنا که معتقدیم که پس از پیامبر گرامی صلی الله علیه وآله، افرادی از خاندان او هستند که جانشینان حقیقی او هستند که نه تنها در حکومت، بلکه برای فهم درست دین و برای شناسایی راه حق در همه امور باید به آنها مراجعه کرد. در دوران امام حسن عسگری علیه السلام شکهایی در میان شیعیان به وجود آمد که شناسایی علل آن برای دوران ما هم کارآمد خواهد بود.

اهل بیت پیامبر علیهم السلام معصومانی هستند که برای امامت شایستگی کامل دارند و از طرف خدا انتخاب شده اند و دلایل زیادی هم برای اثبات اینکه آنان حجتهای خدا بر خلق و جانشینان پیامبر صلی الله علیه وآله هستند، وجود دارد. در بعضی دورانها فشار سیاسی و امنیتی زیادی بر آن حضرات وارد می شده است که نمونه آن درباره امام حسن عسگری علیه السلام است که محل سکونت ایشان تحت کنترل بوده است.

از طرفی، همانطور که در طول زمان در میان دینداران اختلافاتی پیش می آمده است، در میان پیروان اهل بیت علیهم السلام نیز گاه به گاه اختلافات فکری پیش می آمده است. در اینجا یک سخن از امام حسن عسگری علیه السلام را که به این اختلافها مربوط می شود مطالعه می کنیم.

احمد بن اسحاق این جملات را از مکالمه امام حسن عسگری با یک شخص دیگ ر نقل کرده است:

 «هیچیک از پدرانم مانند من در شرایط شک این گروه نبودند. اگر شما درباره امر امامت این اعتقاد را داشتید که امری موقت است که مدتش تمام می شود، در آن صورت شک شما مقبول است اما اگر این امر را تا زمانی که امور الهی در جریان است قبول دارید دیگر معنای این شک چیست؟»(1)

توضیح – در اینجا امام علیه السلام نکته مهمی را یادآور می شوند که همانا دائمی بودن امامت است. ما معتقدیم زمین از حجت خدا خالی نمی ماند و الا زمین با اهلش نابود خواهد شد(2)و حتی اگر زمانی تنها دو نفر بر زمین زندگی کنند حتما یکی از آن دو نفر امام معصوم خواهد بود.(3)

در حقیقت هر کس عقل خود را به دست این و آن بدهد و بدون اینکه راه محکم خود را انتخاب کرده باشد گوش به سخنان دیگران بدهد، توسط همان مردم گمراه خواهد شد. راه حق مشخص است. حتما امامی هست و اگر امام قبلی به شهادت برسد، امامت برپاست و باید جستجو کنیم تا امام بعدی را بشناسیم

امام علیه السلام یادآور می شوند که شک درباره امامت برای کسانی که از اول به آن معتقد بوده اند معنا ندارد. زیرا به همان دلیلی که بعد از پیامبر صلی الله علیه وآله، امام می خواهیم، بعد از امیرالمومنین علیه السلام هم امام می خواهیم و به همان دلیل است که بعد از امام حسن، امام حسین، امام سجاد علیهم السلام، امام می خواهیم. بنابراین توقف در امامت برای کسی که معنای درست امامت را می داند ممکن نیست.

 

کسی که اندیشه درستی درباره امامت دارد، همیشه خود را تحت ولایت یک امام معصوم می داند زیرا به فرموده پیامبر صلی الله علیه وآله : «هر کس که بمیرد و امام خود را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است»(4)، همان امامی که حجت خداست و دارای علم به کتاب خداست.

 

بعضی اوقات شرایطی پیش می آید که این امام بر مسند حکومت هم می نشیند، مانند امیرالمومنین علیه السلام و گاهی هم محیط نظامی شهر سامراء تبعید می شود و شیعیان به سختی و مخفیانه و یا از طریق وکیلان می توانند با او مرتبط شوند اما این امر به امامت ضرری نمی زند.

هم اکنون هم ما تحت ولایت امام عصر(عج)، فرزند امام عسگری علیه السلام قرار داریم. ائمه پیش بینی کرده اند که قبل از ظهور، شک های زیادی در بین شیعیان پیدا خواهد شد. هم اکنون رسانه های مختلف مکتوب و صوتی تصویری در پی ایجاد شک درباره وجود امام عصر علیه السلام هستند که شاید مقدمه برای همان شبهه ها باشد. از طرف دیگر مدعیان دوستی و پیروی آن حضرت هم گاه رفتارهای غلط و عملکرد مشمئز کننده ای انجام می دهند و مردم را نسبت به عقاید خود سست می کنند.

اگر بجای ایستادگی بر عقیده ای که برایش دلایل و برهان داریم، به سخنان این وآن گوش دهیم، از عقاید خود سست خواهیم شد و دچار شک می شویم. در همان حالیکه امام زنده و حجت خدا بر خلق در شهر سامراء حاضر بود و عده ای از شیعیان به خدمت آن حضرت می رسیدند، اما آنها که عقل خود را به زبان مردم سپرده بودند، در حال گمراهی و شک به سر می بردند

اگر ما در زمان امام حسن عسگری علیه السلام بودیم چه می کردیم؟ فرض کنیم امام هادی علیه السلام به شهادت رسیده اند و ما هم در شهر خودمان زندگی می کنیم و خبری از امام معصوم نداریم. دو سه گروه هم در جامعه شیعه پیدا شوند که یکی بگوید دیگر امامی نداریم. دیگری بگوید از اساس امامت درست نبوده و نفر سوم هم حرف دیگری بزند. در آن شرایط چه خواهیم کرد؟

شبیه این مساله بعد شهادت امام عسگری علیه السلام هم پیدا شد که عده ای از مردم قم و غرب ایران به قصد دیدار با امام حسن عسگری علیه السلام رفته بودند اما بعد از اینکه متوجه شدند آن حضرت به شهادت رسیده اند، به دنبال امام بعدی می گشتند. گوش به سخن مدعیان دروغین هم نبودند بلکه از هر کس مدعی امامت بود، سوالات مخصوصی می کردند که تنها امام معصوم می تواند پاسخ آن را بدهد.(5)

در حقیقت هر کس عقل خود را به دست این و آن بدهد و بدون اینکه راه محکم خود را انتخاب کرده باشد گوش به سخنان دیگران بدهد، توسط همان مردم گمراه خواهد شد. راه حق مشخص است. حتما امامی هست و اگر امام قبلی به شهادت برسد، امامت برپاست و باید جستجو کنیم تا امام بعدی را بشناسیم.

اگر بجای ایستادگی بر عقیده ای که برایش دلایل و برهان داریم، به سخنان این وآن گوش دهیم، از عقاید خود سست خواهیم شد و دچار شک می شویم. در همان حالیکه امام زنده و حجت خدا بر خلق در شهر سامراء حاضر بود و عده ای از شیعیان به خدمت آن حضرت می رسیدند، اما آنها که عقل خود را به زبان مردم سپرده بودند، در حال گمراهی و شک به سر می بردند.

 

پی نوشت:

1.       کمال الدین، 1، 222

2.       عیون اخبار الرضاء، 1، 272

3.       کافی، 1، ص179

4.       کافی، 1، 377

5.       کمال الدین، 2، 476

 

 

 

 مجتبایی دیگر

 

 

اباالا مام منتظر

دسته بندی :
مقالات و نکات فرهنگی

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.