به مناسبت روز جهانی خاک

06 12 2014
کد خبر : 3294097
تعداد بازدید : 372
با توجه به اهمیت خاک به عنوان یکی از مهم ترین اجزاء طبیعت، اتحادیه جهانی علوم خاک (International Union of Soil Science) در سال 2003، در راستای ارج نهادن به اهمیت خاک و جلوگیری از تخریب و نابودی آن، روز 5 دسامبر را به عنوان روز جهانی خاک نامید.

 این روز جهانی، بزرگداشتی است که اهمیت خاک و ضرورت بهره‌برداری پایدار از آن را برای جوامع مختلف در  سراسر جهان آشکار می‌سازد. با توجه به اهمیت خاک به عنوان ایفا کننده نقش اساسی در حیات انسان، در برخی کشورها مانند آلمان هفته خاک تعیین می‌شود. امید است برگزاری مراسم  بزرگداشت این روز جهانی، آغاز حرکتی نو در راستای بهره‌برداری پایدار و فرهنگ سازی حفظ و ارتقای جایگاه خاک، این منبع عظیم و ثروت گرانقدر در کشور باشد.
سازمان ملل متحد نیز در همین راستا سال 2015 را به عنوان سال جهانی خاک‌ها تعیین کرده است.
چالش های جهانی در قرن حاضر و نقش خاک:
1 و 2- کمبود منابع آب و سیل
کمیت و کیفیت آب حیاتبخش و گرانبها و حتی کیفیت هوا نیز وابسته به خاک هستند. آب باران اگر بر سطح خاک (خاک مناسب و عمیق) ببارد می¬تواند در زمین نفوذ کرده و منشاء آب چشمه ها و رودخانه ها و موجب تغذیه آبهای زیرزمین گردد و گرنه به صورت سیلاب هدررفته و خسارات زیادی نیز به بار می آورد. از سوی دیگر، فرسایش خاک به راحتی می تواند موجب پرشدن مخازن ذخیره آب (سدها) با رسوب شده و ظرفیت و عمر مفید آنها را کاهش دهد.
3- کمبود انرژی
فرسایش خاک با پر کردن سدها با رسوب، ظرفیت تولید برق آبی را کاهش می دهد. رسوب موجود در آب به توربین ها نیز صدمه می زند.
4- کمبود غذا
با در نظر گرفتن اينکه بيش از 90 درصد غذای جهان از سطح اراضی توليد  می شود، کیفیت  و توان  تولید خاک  نقش  بسیار
زیادی در تامین غذای جمعیت در حال رشد بشر دارد. به عنوان یک مثال بارز می توان به نیاز و تولید گندم در کشور اشاره کرد. میزان نیاز سالانه گندم کشور حدود 11 میلیون تن و سطح زیر کشت گندم حدود 5/6 میلیون هکتار است که 2/2 آن کشت آبی است. در سال جاری ایران نیازمند واردات 4 میلیون تن گندم است. عملکرد گندم دیم و آبی در ایران به ترتیب حدود یک و کمتر از چهار تن در هکتار در سال است. به طور قطع و با توجه به تجربه جهانی، با مدیریت صحیح خاک و حفظ کیفیت آن می توان عملکرد ارقام جدید را تا بیش از 8 تن در هکتار در سال افزایش داد که در این صورت حداکثر 5/1 میلیون هکتار کشت آبی نیاز کشور را تامین خواهد کرد.
5 - کیفیت پایین آب شرب و آلودگی رودخانه ها
خاک ها ظرفیت بسیار زیادی در جذب و نگهداری فلزات سنگین و بسیاری از آلایندهای شیمیایی نظیر سموم و عناصر رادیواکتیو و ممانعت از ورود آنها به منابع آب دارند. در حال حاضر متاسفانه به دلیل مدیریت غلط، بهره برداری نادرست و در نتیجه فرسایش خاک، ظرفیت آن برای نگهداری آلاینده ها کاهش یافته و بسیاری از این آلاینده ها به ویژه از طریق ذرات  خاک وارد منابع آب شده و موجب آلودگی آن ها شده اند.
6- گرمایش جهانی و تغییر اقلیم
دلیل اصلی گرم شدن کره زمین و تغییر اقلیم، انتشار گازهای گلخانه ای از جمله CO2 است. بیش از 30 درصد انتشار CO2 و 100 درصد انتشار متان و N2O به دلیل کشاورزی و تغییرکاربری اراضی، و ناشی از اکسیدشدن ماده آلی ذخیره شده
در خاک ها است. از سوی دیگر و در حال حاضر تنها راه متصور، عملی و ارزان کاهش CO2 هوا، ترسیب و ذخیره آن در خاک است. میزان کربن آلی ذخیره شده در خاک های جهان بیش از چهار برابر کربن موجود در بدن تمام موجوادت زنده و از جمله گیاهان روی کره زمین است.

دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.