به مناسبت 16 آذر؛ مراسم تکریم مقام دانشجو برگزار شد

05 12 2022
کد خبر : 3213070
تعداد بازدید : 372

مراسم باشکوه «تکریم مقام دانشجو» با استقبال کم نظیر دانشجویان و با حضور دکتر سعید جلیلی نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی، دکتر نجفی رئیس دانشگاه و دکتر اکبری معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه و جمعی از مدیران دانشگاه با موضوع «استکبارستیزی؛ از نهضت جنگل تا جنبش دانشجویی» در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد.

این برنامه متنوع که با پخش نماهنگ های جذاب درباره ماهیت روز دانشجو و شعرخوانی شاعران برتر ملی درباره مقام دانشجو و لزوم مطالبه گری همراه بود، دکتر جلیلی به ایراد سخن پرداخت، ایشان تاکید داشت:

«تاریخ حرکت دانشجویی در این سال ها از سال ۳۲ تا الان نشانگر این بوده که وقتی دانشگاه هوشمند، هوشیار و بادقت مسائل کشور را دنبال کند، می‌تواند برای کشور برکات زیادی داشته باشد. از همان سال ۳۲، وقتی که سه دانشجوی دانشگاه تهران سکوت ماه‌های بعد از کودتا را شکستند و حرکتی را در برابر نیکسون شکل دادند که منشاء یک حرکت ارزشمند بود و نشان داد که دانشگاه در برابر وقایع منفعل نیست و در برابر آنچه که در کشور می‌خواهد جاری باشد، می‌تواند یک حرکت فعال داشته باشد.

چرا حرکت دانشجویی ارزشمند است؟ حداقل دو دلیل دارد: اول اینکه حرکت دانشجویی در یک بستر علمی یعنی دانشگاه شکل می گیرد. دانشگاه جایی است برای اینکه موضوعات دقیق، علمی و فارغ از هیاهوهای بعضاً رسانه ای یا عوام زدگی مورد توجه قرار گیرد. اما نکته دوم این است که گاهی اوقات شما ممکن است یک حرکت علمی را با مطالعه نسبتاً خوبی انجام دهید، اما در خروجی آن دچار محافظه‌کاری بشوید. ویژگی دوم حرکت دانشجویی این است که با آزادگی و آزادمنشی مباحث و یافته های خود را به صحنه می‌آورد و دچار محافظه‌کاری های غلط نمی شود.

انتظاری که از دانشگاه در این شرایط هست، این است که بتواند برای جامعه مختصات نقطه ای را که هستیم به خوبی مشاهده و تبیین کند. یکی از کارهای علم مشاهده است، اما مشاهده روشمند و عالمانه. اگر پزشک معاینه می‌کند با آن علامت هایی که می بیند، می تواند تشخیص‌هایی بدهد و  تجویزهای بکند.این اهمیت دارد که مشاهده ما، یک مشاهده علمی، دقیق و درست باشد.

 به هر میزان که جامعه حافظه خود را از دست بدهد، به همان میزان هزینه‌های آن بیشتر می‌شود. در پدیده‌های اجتماعی، اگر بخواهید به موضوعی نگاه کنید، در ابتدا باید توجه داشت که این موضوع نمی‌تواند فارغ از تحولات محیطی باشد. تحولات محیطی، حداقل سه سطح دارد. سطح اول اینکه، محیط داخلی چیست؟ بعد باید توجه داشت که محیط منطقه‌ای‌ چیست؟ و سومین سطح این است که محیط بین المللی‌ چیست؟

نکته بعدی که در نگاه به پدیده ها اهمیت دارد این است که این پدیده چه سیر تاریخی دارد؟ در سیر زمان چه گذشته ای دارد و چه آینده خواهد داشت؟ همانطور که در موضوعات فردی، اگر یک شخص دچار فراموشی شود؛ این شخص هرچقدر هم شخصیت ارزشمندی باشد، به اصطلاح از حیز انتفاع خارج میشود، از تاثیرگذاری خارج می‌شود. جامعه هم همین‌گونه است. اگر جامعه حافظه تاریخی خود را از دست بدهد، فراموش کند که چه گذشته‌ای داشته، میراث چه روندی و چه چیزی است، به هر میزان که فراموش کند به همان نسبت هزینه‌های آن بیشتر می‌شود. در زندگی فردی هم اگر یک تجربه تلخ یا مثبتی داشته باشید، آن تجربه برای شما یک اندوخته است. تجربه تلخ، برای اینکه این هزینه را مجدد تکرار نکنید. تجربه مثبت برای اینکه از آن استفاده کنید و آن را دوباره تکرار و مضاعف کنید.

حرکتی که دانشجو آغاز و تکرار کرد، ایستادن در برابر برخی از تعرض هایی بود که به حقوق، منافع و  ارزش‌های یک ملت می شد. حرکت دانشجویی این است که با آزادگی و آزادمنشی مباحث و یافته‌های خود را به صحنه می‌آورد و دچار محافظه‌کاری‌های غلط نمی‌شود.»

در ادامه این برنامه، دانشجویان از طیف های مختلف فکری به بیان نقدها و سئوال های خود پرداخته و آقای دکتر جلیلی نیز به تعدادی از آنها پاسخ داد و در پایان وعده داد تا وضعیت دانشجویان تعلیقی یا بازدداشت شده را پیگیری نماید.

در پایان برنامه نیز از سه خانواده شهید مدافع امنیت که در اغتشاشات اخیر استان گیلان به شهادت رسیده بودند، تجلیل شد.

 


دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

22 07 2024

قرارداد همکاری مشترک بین دانشگاه گیلان و دانشگاه بلگراد صربستان منعقد شد

به منظور توسعه روابط علمی و با توجه به اهمیت همکاری‌های آموزشی، تحقیقاتی و فناوری میان دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی برای مشارکت فعال استادان و محققان در زمینه علم و فناوری، قرارداد همکاری مشترک بین دانشگاه گیلان و دانشگاه بلگراد کشور صربستان منعقد شد. ​​​​​​​دو مؤسسه در چارچوب این تفاهم‌نامه متعهد شدند تا تلاش خود را برای همکاری علمی و آموزشی میان اعضای هیات علمی، دانشکده‌ها و گروه‌های آموزشی برای انجام فعالیت در زمینه‌های مشترک به کار گیرند.  انجام سفرهای کوتاه‌مدت و بلندمدت ویژه اعضای هیات علمی و دانشجویان؛ برگزاری نشست‌ها، کارگاه‌ها و همایش‌های علمی مشترک؛ امکان بهره‌گیری از فرصت‌های مطالعاتی، ایجاد فرصت برای دانشجویان مقاطع مختلف آموزشی برای شرکت در برنامه‌های مبادله‌ای؛ ایجاد برنامه‌های آموزشی مشترک برای اخذ مدرک تحصیلی مشترک؛ انجام طرح‌های پژوهشی مشترک میان اعضای هیات علمی و پژوهشگران دو دانشگاه و ... از جمله مهمترین مفاد این تفاهم‌نامه به شمار می‌روند.  

21 07 2024

تأکید بر برنامه محوری و داشتن چشم انداز، در بازدید رئیس دانشگاه گیلان از دانشکده‌های علوم پایه، شیمی و علوم ریاضی

رئیس دانشگاه گیلان صبح امروز به همراه جمعی از معاونین و مدیران دانشگاه از اماکن آموزشی و پژوهشی دانشکده‌های علوم‌پایه، شیمی و علوم‌ریاضی بازدید کرد و از نزديک در جريان روند فعاليت این دانشکده‌ها قرار گرفت و پس از آن در نشستی که با حضور مدیران این دانشکده‌ها برگزار شد حضور یافت. دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان با بیان اینکه این سه دانشکده‌، در قالب یک مجموعه به عنوان پیشانی دانشگاه گیلان است گفت: این ویترین باید در همه ایام مذهبی و ملی از لحاظ بصری در جامعه نمایان باشد. رئیس دانشگاه گیلان با اشاره به کمبود فضای فیزیکی در این دانشکده‌ها افزود: باتوجه به ماهیت آزمایشگاهی فعالیت دانشکده‌های علوم‌پایه و شیمی و تعداد آزمایشگاه‌ها، در تلاشیم با اتمام ساختمان دانشکده علوم‌پایه در مجتمع مرکزی دانشگاه و نیز ساماندهی فضاهای موجود، مشکلات موجود را مرتفع نماییم. وی با تأکید بر اهمیت برنامه‌ریزی دقیق و اولویت‌بندی آنها در پیشبرد امور اجرایی دانشکده‌ها تصریح کرد: باید در تمامی زمینه‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، عمرانی، کارگاهی، تعمیرات و تجهیزات، آزمایشگاهی، ارتباط با صنعت و... ضمن هماهنگی با نیازمندی گروه‌های آموزشی، چشم‌انداز و برنامه‌های دانشکده‌ها به صورت شفاف مشخص باشد و درخصوص اقدامات انجام شده مستندسازی شود. دکتر دوستار با بیان اینکه با تکیه صرف بر بودجه دولتی نمی‌توان به مأموریت‌ها و وظایف دانشگاه به درستی عمل کرد گفت: ظرفیت بودجه دولت محدود است و با بودجه دولتی نمی‌توانیم به همه مأموریت‌ها و وظایف تعریف‌شده عمل کنیم بنابراین دانشکده‌ها باید به دنبال درآمدزایی باشند تا از محل همان درآمدها برای حل مشکلات و برآورده کردن مطالبات خود اقدام کنند. رئیس دانشگاه برای حل چالش مدیریت واحد فضای فیزیکی دانشکده‌های علوم‌پایه، شیمی و علوم‌ریاضی؛ پیشنهاد راه اندازی دانشکدگان علوم را ارائه نمود. رؤسای دانشکده‌های علوم پایه، شیمی و علوم ریاضی نیز در این نشست به ارائه گزارشی از وضعیت و نیازهای دانشکده در زمینه تعمیرات و تجهیزات آزمایشگاهی، فضای فیزیکی آموزشی و پژوهشی، مسائل فرهنگی و... بحث و گفتگو کردند.

20 07 2024

مسئول جدید بسیج اداری کارمندان دانشگاه گیلان معرفی شد

در نشستی که با حضور رئیس دانشگاه گیلان، اعضای شورای بسیج اداری کارمندان دانشگاه و رئیس سازمان بسیج ادارات و کارمندان سپاه قدس گیلان برگزار شد، بهروز کریمیان به عنوان مسئول بسیج اداری کارمندان دانشگاه گیلان منصوب و از تلاش‌های علی‌اکبر حسین‌خواه مسئول پیشین این مجموعه تقدیر شد. دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان در این نشست ضمن تشکر از تلاش‌های علی‌اکبر حسین‌خواه مسئول پیشین بسیج اداری کارکنان دانشگاه، برای بهروز کریمیان آرزوی توفیق نمود.  رئیس دانشگاه گیلان با اشاره به این جمله امام راحل که بسیج شجره طیبه است، گفت: تبیین جایگاه بسیج در کلام امام خمینی (ره) جمله حکیمانه ای است که بار معنایی زیادی برای ما دارد.  وی با تأکید به اهمیت نقش بسیج در پیشبرد امور افزود: هم‌افزایی بسیج کارمندان در کنار بسیج استادان و دانشجویان در دانشگاه می‌تواند منجر به جهاد تبیین، جهاد علمی، جهاد خدمت و امیدآفرینی در سطح دانشگاه و جامعه شود. 

20 07 2024

رئیس دانشگاه گیلان در نشست با اعضای شورای صنفی کارمندان: شورای صنفی به عنوان بازوی مشورتی مجموعه مدیریتی دانشگاه است

عصر امروز نشست رئیس دانشگاه گیلان با اعضای پنجمین دوره شورای صنفی کارمندان دانشگاه گیلان در اتاق شورای حوزه ریاست برگزار شد که در این نشست درخصوص مسائل مرتبط با کارمندان دانشگاه در زمینه‌های اداری، رفاهی و... بحث و گفتگو شد.  دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان در این نشست با تاکید بر اینکه شورای صنفی به عنوان بازوی مشورتی مجموعه مدیریتی دانشگاه در ارائه ایده‌ها و دیدگاه‌ها است گفت: ارائه راهکارهای بهینه در راستای حل مشکلات مرتبط با منابع انسانی بسیار راهگشا است اما با توجه به محدودیت‌هایی که در ساختارها، منابع مالی، منابع انسانی و... وجود دارد شاید نشود انتظارات را به صورت صد در صدی برآورده کرد. رئیس دانشگاه گیلان ضمن مهم خواندن نقش شورای صنفی در راستای تحکیم روابط سازنده و پویا بین کارمندان و مدیران دانشگاه، یکی از کارهای اصلی شورا را جمع‌آوری اطلاعات برای تصمیم‌گیری بهتر در حوزه‌های کارمندان دانست و افزود: امنیت شغلی و فکری کارمندان دانشگاه بسیار مهم است و انعکاس دغدغه‌های کارمندان ضروری است.  شایان ذکر است در این نشست مهرداد محمدی دبیر شورای صنفی کارمندان و سایر اعضای شورا نیز به ارائه دیدگاه‌ها و بیان دغدغه‌های کارمندان دانشگاه در زمینه‌های تسهیلات رفاهی، ارزشیابی کارمندان، مسائل مرتبط با بیمه تکمیلی و... پرداختند.