مراسم باشکوه «تکریم مقام دانشجو» با استقبال کم نظیر دانشجویان و با حضور دکتر سعید جلیلی نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی، دکتر نجفی رئیس دانشگاه و دکتر اکبری معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه و جمعی از مدیران دانشگاه با موضوع «استکبارستیزی؛ از نهضت جنگل تا جنبش دانشجویی» در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد.
این برنامه متنوع که با پخش نماهنگ های جذاب درباره ماهیت روز دانشجو و شعرخوانی شاعران برتر ملی درباره مقام دانشجو و لزوم مطالبه گری همراه بود، دکتر جلیلی به ایراد سخن پرداخت، ایشان تاکید داشت:
«تاریخ حرکت دانشجویی در این سال ها از سال ۳۲ تا الان نشانگر این بوده که وقتی دانشگاه هوشمند، هوشیار و بادقت مسائل کشور را دنبال کند، میتواند برای کشور برکات زیادی داشته باشد. از همان سال ۳۲، وقتی که سه دانشجوی دانشگاه تهران سکوت ماههای بعد از کودتا را شکستند و حرکتی را در برابر نیکسون شکل دادند که منشاء یک حرکت ارزشمند بود و نشان داد که دانشگاه در برابر وقایع منفعل نیست و در برابر آنچه که در کشور میخواهد جاری باشد، میتواند یک حرکت فعال داشته باشد.
چرا حرکت دانشجویی ارزشمند است؟ حداقل دو دلیل دارد: اول اینکه حرکت دانشجویی در یک بستر علمی یعنی دانشگاه شکل می گیرد. دانشگاه جایی است برای اینکه موضوعات دقیق، علمی و فارغ از هیاهوهای بعضاً رسانه ای یا عوام زدگی مورد توجه قرار گیرد. اما نکته دوم این است که گاهی اوقات شما ممکن است یک حرکت علمی را با مطالعه نسبتاً خوبی انجام دهید، اما در خروجی آن دچار محافظهکاری بشوید. ویژگی دوم حرکت دانشجویی این است که با آزادگی و آزادمنشی مباحث و یافته های خود را به صحنه میآورد و دچار محافظهکاری های غلط نمی شود.
انتظاری که از دانشگاه در این شرایط هست، این است که بتواند برای جامعه مختصات نقطه ای را که هستیم به خوبی مشاهده و تبیین کند. یکی از کارهای علم مشاهده است، اما مشاهده روشمند و عالمانه. اگر پزشک معاینه میکند با آن علامت هایی که می بیند، می تواند تشخیصهایی بدهد و تجویزهای بکند.این اهمیت دارد که مشاهده ما، یک مشاهده علمی، دقیق و درست باشد.
به هر میزان که جامعه حافظه خود را از دست بدهد، به همان میزان هزینههای آن بیشتر میشود. در پدیدههای اجتماعی، اگر بخواهید به موضوعی نگاه کنید، در ابتدا باید توجه داشت که این موضوع نمیتواند فارغ از تحولات محیطی باشد. تحولات محیطی، حداقل سه سطح دارد. سطح اول اینکه، محیط داخلی چیست؟ بعد باید توجه داشت که محیط منطقهای چیست؟ و سومین سطح این است که محیط بین المللی چیست؟
نکته بعدی که در نگاه به پدیده ها اهمیت دارد این است که این پدیده چه سیر تاریخی دارد؟ در سیر زمان چه گذشته ای دارد و چه آینده خواهد داشت؟ همانطور که در موضوعات فردی، اگر یک شخص دچار فراموشی شود؛ این شخص هرچقدر هم شخصیت ارزشمندی باشد، به اصطلاح از حیز انتفاع خارج میشود، از تاثیرگذاری خارج میشود. جامعه هم همینگونه است. اگر جامعه حافظه تاریخی خود را از دست بدهد، فراموش کند که چه گذشتهای داشته، میراث چه روندی و چه چیزی است، به هر میزان که فراموش کند به همان نسبت هزینههای آن بیشتر میشود. در زندگی فردی هم اگر یک تجربه تلخ یا مثبتی داشته باشید، آن تجربه برای شما یک اندوخته است. تجربه تلخ، برای اینکه این هزینه را مجدد تکرار نکنید. تجربه مثبت برای اینکه از آن استفاده کنید و آن را دوباره تکرار و مضاعف کنید.
حرکتی که دانشجو آغاز و تکرار کرد، ایستادن در برابر برخی از تعرض هایی بود که به حقوق، منافع و ارزشهای یک ملت می شد. حرکت دانشجویی این است که با آزادگی و آزادمنشی مباحث و یافتههای خود را به صحنه میآورد و دچار محافظهکاریهای غلط نمیشود.»
در ادامه این برنامه، دانشجویان از طیف های مختلف فکری به بیان نقدها و سئوال های خود پرداخته و آقای دکتر جلیلی نیز به تعدادی از آنها پاسخ داد و در پایان وعده داد تا وضعیت دانشجویان تعلیقی یا بازدداشت شده را پیگیری نماید.
در پایان برنامه نیز از سه خانواده شهید مدافع امنیت که در اغتشاشات اخیر استان گیلان به شهادت رسیده بودند، تجلیل شد.