بودجه سال آینده دانشگاه ها و آموزش عالی و نظرات کارشناسان

18 02 2007
کد خبر : 3341325
تعداد بازدید : 196
بودجه سال آینده دانشگاه ها و آموزش عالی در حالی در مرحله بررسی و تصویب قرار دارد که به گفته بسیاری از روسای دانشگاه ها، میزان آن متناسب با برنامه های علمی و توسعه ای دانشگاه ها جهت توسعه مرزهای دانش و دستیابی به رتبه اول علمی در منطقه نیست.

در لایحه اعتبارات 86 دانشگاه ها و آموزش عالی، برخی از ردیف های بودجه وزارت علوم کاهش یافته است، به گونه ای که بودجه جاری این وزارتخانه با 5/1 درصد کاهش روبه رو شده و اعتبارات هزینه ای و تملک دارایی آن برای سال 86 هیچ افزایشی نداشته است به نحوی که جمعی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات پیش بینی کردند که دانشگاه ها با این ردیف های اعتباری، سال سختی را پیش رو خواهند داشت و برخی از روسای دانشگاه ها نیز نسبت به تبعات عدم افزایش بودجه دانشگاه هشدار داده اند.

بر اساس لایحه ارسالی دولت به مجلس، بودجه جاری وزارت علوم با 5/1 درصد کاهش و بودجه عمرانی تنها با 6/0 درصد افزایش روبرو بوده است، بر اساس این لایحه، اعتبارات هزینه ای و تملک دارایی وزارت علوم برای سال 86 هیچ افزایشی نداشته است.

دکتر غفوری فرد، رئیس دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین با بیان اینکه بودجه پیشنهادی سال آینده دانشگاه ها رضایت بخش نیست اظهار داشت؛ بودجه دانشگاه ها باید براساس وظایف، ماموریت و مسئولیت های دانشگاه ها تعریف شود. وی با بیان اینکه در سال جاری حداقل 15 میلیارد تومان بودجه برای کارهای اجرایی و عمرانی نیازمندیم، گفت؛ اگر 5 میلیارد تومان از متمم بودجه و بنا به گفته رئیس جمهور یک میلیارد تومان هم از بودجه ریاست جمهوری پرداخت شود می توانیم بخشی از مشکلات سال جاری را برطرف کنیم. وی معتقد است؛ عدم رشد بودجه با توجه به تورم موجود می تواند خسارت های زیادی به دانشگاه های در حال توسعه ای چون دانشگاه ما وارد کند.

دکتر قربانی رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان نیز با تاکید بر لزوم توجه به هزینه های دانشگاه ها براساس ماموریت، قدمت و منطقه به ایسنا گفته است؛ فعالیتهای پژوهشی، فرهنگی و دانشجویی دانشگاه در سال 86 به دلیل کمبود شدید اعتبارات با مشکل مواجه می شوند.وی اظهار داشت؛ کسری های بودجه مجالی برای فعالیت های جدید و به روز به دانشگاه ها نمی دهد و دانشگاه ها مجبورند از هر راهی برای پر کردن خلاء های مالی استفاده کند.

دکتر قربانی تاکید کرد؛ دولت موظف است تکلیف خود را با دانشگاه ها روشن کند و اگر قادر به پرداخت بودجه کافی به دانشگاه ها نیست امکان اخذ شهریه و ایجاد درآمد های اختصاصی را برای آنها فراهم کند.

 رئیس دانشگاه تهران نیز در همین رابطه میزان بودجه سال آینده دانشگاه را براساس توانمندی ها، امکانات و نیازها، 70 میلیارد تومان پیشنهاد کرد و گفت؛ البته دانشگاه تهران برای دستیابی به اهداف خود به بودجه ای بالاتر از این مبلغ احتیاج دارد. عمید زنجانی با تاکید بر این که دانشگاه تهران نیازمند بودجه عمرانی کلان است، گفت؛ اکثر ساختمانهای دانشگاه بیش از 50 سال قدمت دارند و نمای ظاهری برخی از ساختمان ها نیز نامناسب است.

رئیس دانشگاه تهران در ادامه از کسری بودجه 12 میلیاردی دانشگاه در سال جاری خبر داد و گفت؛ مجلس و دولت این کسری بودجه که به نوعی به دانشگاه تهران تحمیل شده است را جبران کند.

حسین امیری خامکانی رئیس کمیته آموزش عالی مجلس شورای اسلامی نیز، در این رابطه گفته است؛ طبق گزارشات سازمان مدیریت و برنامه ریزی پیش بینی می شود بودجه جاری آموزش عالی در سال آینده 5/1درصد نسبت به سال 85 کاهش داشته باشد.

وی با بیان اینکه قرار بود تا پایان برنامه سوم توسعه 5/1 درصد از تولید ناخالص ملی (GDP) به بودجه تحقیقاتی کشور اختصاص یابد، تصریح کرد؛ دو سال از برنامه سوم گذشته و پیش بینی می شود این رقم به 65/0 درصد برسد که این میزان برای تحقیقات کشور بسیار نامطلوب است. براساس این گزارش طی سفرهای استانی هیات دولت تعهدات زیادی برای دانشگاه های کشور و سیستم آموزش عالی کشور ایجاد شده که مسوولان باید در بودجه بندیها این مسئله را نیز مدنظر داشته باشند.

امیری رئیس کمیته آموزش عالی مجلس، در این رابطه با اشاره به اینکه دولت در سفرهای خود تعهداتی را برای آموزش عالی کشور ایجاد کرده است، عنوان کرد؛ با کسر اعتباراتی که دانشگاه ها برای پرداخت حقوق و مزایای کارکنان دارند، سال سختی در پیش روی آموزش عالی است. دکتر اکبری، رئیس دانشگاه زاهدان نیز با اشاره به لزوم توجه به شرایط خاص دانشگاه های در حال توسعه مانند دانشگاه زاهدان در بودجه بندی، گفت؛ در صورت عدم افزایش بودجه 86 دانشگاه نسبت به سال جاری، امکان اداره دانشگاه وجود ندارد.وی افزود؛ بودجه سال 86 جوابگوی نیازمان نیست و امیدواریم نمایندگان منطقه در مجلس بتوانند با ارائه دفاعیه ایی، پیشنهاد دولت برای بودجه دانشگاه زاهدان را افزایش دهند.

رئیس دانشگاه زاهدان با اشاره به تامین بخش عمده ای از کسری بودجه جاری در سال گذشته، گفت؛ با تمام تلاش های صورت گرفته جهت تامین کسری بودجه دانشگاه در حال حاضر دانشگاه زاهدان بیش از 5/1 میلیون تومان کسری بودجه دارد. رئیس دانشگاه زاهدان با اشاره به نرخ تورم 11 تا 12 درصدی پیش بینی شده در بودجه معتقد است؛ با توجه به ایجاد تعداد قابل توجهی رشته و دانشکده جدید و پژوهشکده در دانشگاه حداقل 25 درصد افزایش در بودجه جاری دانشگاه ضرورت دارد.

این در حالیست که کل افزایش بودجه وزارت علوم 2 تا 3 درصد است و آثار و تبعات منفی آن در دانشگاه های کشور نمایان خواهد شد. همچنین دکترعلی خیرالدین، رئیس دانشگاه سمنان در این رابطه به ایسنا گفته است؛ بودجه جاری دانشگاه در لایحه بودجه سال 86 نسبت به سال گذشته 10 درصد رشد منفی دارد که این امر دانشگاه را با مشکلات عدیده ای روبه رو می کند. وی، با تاکید بر لزوم توجه ویژه نمایندگان مجلس به بودجه دانشگاه ها، افزود؛ مشکل دانشگاه سمنان در بخش تعمیر و تجهیزات جدیست و هنوز 40 درصد بودجه سال 85 در این بخش به ما تعلق نگرفته است.

دکتر محمدیان، رئیس دانشگاه تربیت معلم سبزوار، نیزمی گوید؛ رشد 3 درصدی بودجه آموزش عالی در سال آینده، پاسخگوی نیازها و برنامه های دانشگاه ها نیست. وی با بیان اینکه بودجه امسال دانشگاه با وجود شش هزار دانشجو در مجموع 4 میلیارد و 300 میلیون تومان بود، گفت؛ دانشگاه امسال در بخش جاری با کسری بودجه روبه رو شده بود که توانستیم این کسری را با درآمدهای اختصاصی دانشگاه جبران کنیم.

منبع:http://www.edunews.ir

   

دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.