بيانيه پايانی نشست فوق‌العاده رؤسای دانشگاه‌ها

11 06 2007
کد خبر : 3338325
تعداد بازدید : 55
  بيانيه پايانی نشست فوق‌العاده رؤسای دانشگاه‌ها   رؤسای دانشگاه‌های سراسر کشور در روزهای 18و19 خرداد ماه 1386 با گراميداشت سوم خرداد، روز حماسه ملی و همزمان با ايام سوگواری بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا و فرزند خلفش حضرت امام خمينی (ره) و در ايام بزرگداشت قيام خونين 15 خرداد سال 1342 در مجتمع تحقيقاتی عصر انقلاب گرد هم آمدند تا با آرمانهای مقدس امام راحل(قدس سره الشريف) تجديد بيعت کرده و بر ميثاق خود با رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آيت الله خامنه‌ای (مدظله العالي) در سال اتحاد ملی و انسجام اسلامي، تأکيد ورزند. در اين نشست، گزارش عملکرد سال 1385 و چشم‌انداز برنامه‌های سال 1386 توسط وزارت علوم، تحقيقات و فناوری ارائه شد و رؤسای دانشگاه‌ها بر موارد زير تأکيد کردند: 1. رسيدن به قله رفيع رتبه نخست علمی در منطقه که از اهداف و تکاليف عالی سند چشم انداز بيست ساله برای نظام آموزش عالی کشور محسوب می شود، جز از طريق تحقق «دانشگاه تمدن ساز» که گفتمان علمي، گفتمان غالب آن باشد، ممکن نخواهد بود. لازمه ساختن تمدن نوين ايرانی – اسلامي، بهره‌مندی از عزم و اراده‌ای تمدن ساز در ميان عالمان، دانشمندان، دانشگاهيان و انديشمندان اين مرز و بوم است که پشتوانه دانش تمدن ساز قرار گرفته و دانشگاه های کشور را به کانون توليد و ترويج تمدن نوين تبديل نمايد. دانشگاه تمدن ساز به عنوان راه و غايت آينده دانشگاه‌های ايران اسلامی راهنما و نقشه جامع علمی آموزش عالی کشور در سال‌های آينده است. 2. با تأکيد بر حق مسلم جمهوری اسلامی در به دست آوردن توان صنعتی توليد انرژی هسته‌ای صلح آميز و فناوری های نوين از جمله زيست فناوري، ژنتيک، نانو و محيط زيست، دانشگاه‌های کشور آمادگی خود را جهت حل مشکلات علمي، تحقيقی و فناوری کشور از طريق ارائه آموزش‌های خلاق و انجام تحقيقات مؤثر و مفيد و مرتبط با نيازهای کشور در تمامی زمينه‌ها جهت رشد و تعالی جامعه اسلامی ايران اعلام می دارد. 3. در راستای توسعه مرزهای دانش و انجام پژوهش‌های تقاضا محور و تحقق منويات مقام معظم رهبري، رؤسای دانشگاه‌های کشور آمادگی خود را به منظور افزايش تعداد دانشجويان تحصيلات تکميلی تا رسيدن به نتيجه مطلوب اعلام می دارند. بديهی است در راستای گسترش کمّي، ارتقای کيفی آموزش عالی نيز يک ضرورت مسلّم است. در اين راستا از مجلس محترم و دولت کريمه انتظار دارد برای رفع کاستی های موجود بودجه ويژه ای جهت خريد تجهيزات آزمايشگاهی و هزينه‌های مربوط اختصاص دهند. 4. بر اساس برنامه توسعه چهارم، دانشگاه‌ها مکلف شده‌اند 30درصد از گروه سنی 18 تا 25 سال را زير پوشش قرار دهند. در راستای اين امر، در برنامه توسعه بر سرانه‌ای شدن اعتبارات دانشگاه‌ها تأکيد شده است. هر چند در سال 1385 اعتبارات دانشگاه‌ها بر اساس اعتبارات سرانه دانشجويی تنظيم شد؛ اما متأسفانه در سال جاری اين مهم اتفاق نيفتاد و افزايش ظرفيت دانشجويی در سال جاری از يک سو و عدم افزايش مناسب اعتبارات هزينه‌ای از سوی ديگر ، باعث نگرانی دانشگاه‌ها در مورد کسری اعتبارات هزينه‌ای شده است؛ به نوعی که نگرانی جدی نسبت به ادامه فعاليت دانشگاه‌ها وجود دارد لذا درخواست دارد اعتبارات هزينه‌ای دانشگاه‌ها بر اساس سرانه دانشجويی و پيشنهاد وزارت علوم مورد توجه جدی قرار گيرد. 5. با توجه به ضرورت رفع معضلات ناشی از کمبود و فرسودگی فضای نامناسب موجود، تخصيص صددرصد اعتبارات عمرانی آن هم در زمان مناسبی که فصل کاری از دست نرود و بتوان عملاً حداکثر استفاده را از اعتبارات تخصيص يافته کرد، مورد توجه است. 6. وزارت علوم تحقيقات و فناوری برای تکميل طرح جامع دانشگاه‌های جديد و بازسازی فضاهای کالبدی دانشگاه‌های قديمی به ويژه بازسازی مکان‌های آموزشی و کمک آموزشی و رفاهی فرسوده پيشنهاد دارد که دولت کريمه با کمک حداقل 10000ميليارد ريالي، امکان اين امر را فراهم نمايد. در کشوری که معتقد است توسعه بر محور دانايی است، عدم سرمايه‌گذاری مناسب در امر آموزش عالی برای ايجاد زيرساخت‌ها ، عملاً آن اهداف متعالی را در حد شعار باقی می گذارد؛ لذا بار ديگر ضمن تشکر از خدمات ارزشمند دولت خدمتگزار و مجلس محترم شورای اسلامی که هميشه با نگاه مثبت به موضوع نگريسته‌اند، بر تحقق اين امر تأکيد می شود. 
دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.