بیانیه معاونت فرهنگی دانشگاه گیلان به مناسبت 16 آذر روز دانشجو

03 12 2013
کد خبر : 3303924
تعداد بازدید : 231
پیروزی انقلاب اسلامی در ایران سرآغاز تحولی نو در عرصه دانش و دانش اندوزی بود. در این خط استوار مقاومت و جهاد ملی و میهنی حوادث مهمی رخ داده‌اند که هر یک سرآغازی برای وحدت و همبستگی و سرانجام پیروزی انقلاب در 22 بهمن سال 1375 شدند.

 

در این حوادث هر چند عده زیادی به شهادت رسیدند یا متحمل زندان و شکنجه شدند؛ امّا هرکدام سرچشمه خیر و موفقیت در گرفتن سرنوشت کشور شدند. ازجمله این حوادث، حادثه 16 آذر سال 1332 بود. در این روز، در ادامه مخالفتها، دانشجویان علیه برقراری روابط سیاسی ایران و انگلیس و حضور ریچارد نیکسون (رئیس جمهور وقت امریکا) در ایران دست به تظاهرات اعتراضی زدند؛ تظاهراتی که به خاک و خون کشیده شد؛ در نتیجه سه تن از دانشجویان به نام-های مصطفی بزرگ¬نیا،‌ مهدی شریعت رضوی و احمد قندچی شهید و عده‌ای نیز مجروح می‌گردند. پس از این اتفاق از 16 آذر به عنوان یکی از عوامل پیروزی انقلاب یاد می‌شود و شهدای دانشجو همواره نه تنها مورد تکریم و احترام بوده‌اند؛ بلکه سرمشق و الگوی مبارزه با استبداد و استعمار شده اند؛ بدین ترتیب بود که 16 آذر مبدل به یکی از روزهای مهم و تأثیر گذار در بزرگترین رخداد قرن یعنی پیروزی انقلاب اسلامی در ایران شد. 16 آذر علاوه بر اینکه نماد دانش و عینیت بخشیدن به آرمان های بلند انقلاب و روز ارج نهادن به دانشجو و نمایش قدرت علمی دانشجویان و فتح قله های بلند علم و معنویت است. نماد استعمار ستیزی دانشجوی ایرانی نیز هست. بدین ترتیب قشر دانشجو درجایگاهی قرار می گیرد که اقشار دیگر جامعه از آنان بعنوان چراغ راه و مسیر هدایت یاد می کنند، چراغی که در مراحل دشوار پس از پیروزی انقلاب تا به امروز به فضل الهی و رهبری های خردمندانه رهبر فرزانه انقلاب، حضرت آیت الله خامنه ای (دامه ظله العالی) همچنان پرفروغ و درخشان باقی مانده است. نظیر حضور در عرصه های پرشکوه 8 سال دفاع مقدس، پیشرفتهای دارویی، پیشرفتهای هسته ای، پیشرفتهای فضایی، پیشرفتهای نظامی، موفقیتهای سیاسی، حضور هوشمندانه و مقاومت تحسین برانگیز در برابر ترفندهای دشمن مخصوصاً جنگ نرم و خزنده دوران اخیر با حضور و مشارکت فعال دانشجویان میسر شده، موجب یأس و نومیدی اردوگاه دشمن شده است.
 به یمن پیشرفتهای بدست آمده از انقلاب اسلامی امروزه خواسته یا ناخواسته اکثریت نسل جوان ما تحصیلات دانشگاهی رو تجربه کرده اند و چراغ علم و دانش همواره در روزگار ما به دست دانشجویان توانگر بوده است. مطابق بیانات بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی(ره)، دانشگاه کارخانه انسان سازی است و رسالت اصلی دانشگاه اسلامی، تربیت انسان است و هدف اساسی دانشجو، رسیدن به کمالات والای انسانی است. در فرع این تربیت انسانی، دانشجوی مسلمان دو وظیفه مهم دیگر بر عهده دارد: نخست این که کوشش کند تا به بالندگی علمی، آموزشی و پژوهشی برسد و جامعه دانشگاهی را سیراب کند و رسالت دیگر او هنگامی است که وارد جامعه شده و با رویدادها و مناسبات اجتماعی و سیاسی مواجه می شود دانشجو باید در قبال سرنوشت جامعه با کوله باری از تعهد و دانش، به نقادی و اصلاح بپردازد. گزاردن این دو وظیفه، تامین آینده ای آباد برای خود و جامعه است.
دانشگاه گیلان این روز مبارک را به تمامی دانشجویان استان گیلان که استانی است واجد سابقه پر بار علم و اخلاق، با هر فکر و سلیقه ای تبریک عرض می نماید.

 امید است اساتید دلسوز و کارکنان شریف این دانشگاه از پس مسولیت سنگین هموار کردن مسیر تحول علمی و اخلاقی دانشجویان برآیند و امکاناتی فراهم آورند تا این جوانان مستعد و آماده برای ایران عزیز در عرصه ی علم، دانش، آزادی و آزادگی غرور آفرینی کنند.

 

 

 

دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.