بیانیه وزارت علوم تحقیقات و فناوری در استقبال از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با اساتید دانشگاه ها

05 07 2014
کد خبر : 3298942
تعداد بازدید : 282
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در استقبال از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار استادان دانشگاه ها بیانیه ای به شرح زیر صادر کرد:

 بسمه تعالی

 «عامل اصلى که به يک ملت اقتدار  می‌بخشد، علم است. علم، هم ميتواند اقتدار اقتصادى ايجاد کند، هم ميتواند اقتدار سياسى ايجاد کند، هم ميتواند آبرو و کرامت علمى براى يک ملت در چشم جهانيان به وجود بياورد.»       مقام معظم رهبری  15/5/92

 

خداوند منّان را شاکریم که در ماه مبارک رمضان، ماه بارِش فیوضات الهی، یک بار دیگر زمینه توفیق دیدار و گفتگوی استادان دانشگاه‌ها با مقام معظم رهبری (مدظله العالی) که به حق پرچمدار توسعه علمی کشور هستند، فراهم شد و فرصتی برای طرح نظرات آنان و استماع رهنمودهای راهگشای معظم‌له به دست آمد. بی¬گمان ارشادات ایشان که همواره توجه ویژه-ای به مقوله دانش و فناوری و پیشرفت علمی کشور داشته‌اند، به عنوان سیاست راهبردی و محور برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات نصب‌العین مسئولان آموزش عالی کشور است. بر همین اساس، وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری این رهنمودها را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده و برنامه این وزارت در دولت تدبیر و امید نیز با همین نگاه تهیه و به تایید نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی رسیده است. 
فرمایشات معظم‌له در این دیدار تاکید مجددی بر لزوم تقویت و تسریع حرکت علمی کشور و ضرورت تلاش دوچندان مسئولان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی برای شتاب بخشیدن به این حرکت سرنوشت‌ساز است. 
وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری با الهام از رهنمودهای مقام معظم رهبری و التزام به تحقق منویات ایشان مبنی بر توسعه علمی کشور و نیل به اهداف سند چشم‌انداز و افق‌های ترسیم شده توسط معظم‌له، بر موارد زیر تاکید می‌کند:
الف) تضمین و تداوم حرکت پرشتاب علمی کشور به منظور حرکت در مرزهای دانش در سطح ملی و جهانی و انطباق این حرکت با نیازهای جاری جامعه، مستلزم ارتباط سازمان‌یافته مراکز علمی با نیازهای ملی و منطقه‌ای و نیز توسعه اقتصاد دانش بنیان است. وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری، اهداف راهبردی ذیل را وجهه همت خود قرار داده و تلاش می‌کند شتاب بیشتری را در مسیر دستیابی به این اهداف پدید آورد:
-    استقرار جامعه دانش بنيان، عدالت‌محور و برخوردار از انسان‌های شايسته، فرهيخته و نخبه
-    کسب جايگاه اول علم و فناوری در جهان اسلام و احراز جايگاه برجسته علمی در جهان
-    هم‌خوانی پيشرفت علم و فنآوری در دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی و فنآوری با پيشرفت‌های علمی جهان و نيازهای توسعه ‌ای کشور و آمايش سرزمين
-    کیفیت بخشی به آموزش عالی و برقراری ارتباط مؤثر بين دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشى و فناوری با صنعت و بخش‌هاى مختلف جامعه
-    توانمندسازى بخش غيردولتى براى مشارکت در توليد علم و فناورى

ب) وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری جهت جذب و حمایت از نخبگان علمی و جلوگیری از مهاجرت آنان و فراهم آوردن بسترهای لازم جهت مشارکت این نخبگان در سازندگی و توسعه پایدار کشور، فعالیت‌های گسترده‌ای را آغاز کرده و خود را موظف به حمايت هدفمند مادى و معنوى از نخبگان و نوآوران علم و فناورى می‌داند.

ج) وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری در جهت ایجاد  تحول بنیادین در علوم انسانی و دستیابی به سطوح عالی تولید دانش در این حوزه‌، در طول ماه‌های گذشته با همکاری نهادهای مربوط اقدامات موثری را برای تقويت جايگاه و منزلت اين علوم، اصلاح و بازنگرى متون و برنامه‌های درسی و روش‌هاى آموزشى، ارتقای کمى و کيفى مراکز و فعاليت‌هاى پژوهشى و ترويج نقد، نظريه‌پردازى و آزاد‌انديشى آغاز کرده است. فعال‌سازی فرآیند اجرای سند دانشگاه اسلامی‌، مدیریت فعال و کارآمد شورای اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها و همچنین تشکیل کمیسیون‌های تخصصی متعدد جهت تحقق آرمان تاریخی وحدت حوزه و دانشگاه، از آن جمله است.

د) وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری با اعتقاد به لزوم تامین فضای فرهنگی و علمی مناسب در دانشگاه‌ها و جلوگیری از تبدیل شدن آنها به محیطی سیاست زده و محل جولان جریان‌ها و احزاب سیاسی، در عین باور به ضرورت رشد فهم و مشارکت سیاسی دانشجویان، تاکید بر گفتمان اعتدال و عقلانیت را سرلوحه کار خود قرار داده و مهمترین و بهترین تبیین از مفهوم اعتدال را نیز در کلام مقام معظم رهبری می‌یابد و در جهت تحقق آن گام برمی‌دارد. همانگونه که ایشان در پاسخ به نامه جمعی از دانش‌آموختگان و پژوهشگران حوزه علمیه قم می‌فرمایند: «آنگاه که نخبگان ما نقطه تعادل ميان «هرج و مرج» و «ديکتاتوري» را شناسائی و تثبيت کنند، دوران جديد آغاز شده است. آري، نبايد از «آزادي» ترسيد و از «مناظره» گريخت و «نقد و انتقاد» را به کالای قاچاق و يا امری تشريفاتي، تبديل کرد چنانکه نبايد بجای مناظره، به «جدال و مراء» گرفتار آمد و بجای آزادي، به دام هتاکی و مسئوليت گريزی لغزيد. آن روز که سهم «آزادي»، سهم «اخلاق» و سهم «منطق» همه يکجا و در کنار يکديگر ادا شود، آغاز روند خلاقيت علمی و تفکر بالنده دينی در اين جامعه است و کليد جنبش «توليد نرم‌افزار علمی و ديني» در کليه علوم و معارف دانشگاهی و حوزوی زده شده است.»

وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری، تحقق منویات مقام معظم رهبری را به منزله گشایش افق‌های نوین گسترش علمی، سیاسی و دینی در دانشگاه‌های کشور دانسته وخود را ملزم به تلاش مضاعف در جهت تحقق گفتمان راهبردی ایشان برای ایجاد محيطهای علمی  عقل‌محور، قانون‌گرا و آينده‌نگر و برخوردار از پویایی و عقلانیت و به دور از سیاست‌زدگی می داند تا دانشگاه پرچم‌دار انتقال ارزش‌های الهی به نسل‌های آینده ، تعميق اخلاق و معنويت، خودآگاهي، خودباوری و پویایی باشد. انشاءالله

دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.