بیانیه پایانی اجلاس رؤسای دانشگاه ها و مؤسسه های آموزش عالی سراسر کشور

05 09 2014
کد خبر : 3297397
تعداد بازدید : 204
سومین اجلاس رؤسای دانشگاه ها و مؤسسه‏های آموزش عالی سراسر کشور در دولت تدبیر و امید، طی روزهای 11 تا 13 شهریور ماه 1393 در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

در این اجلاس سیاست‏های کلی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در حوزۀ پژوهشی و فناوری، آموزشی، دانشجویی، فرهنگی، اداری، مالی و مدیریت منابع و سنجش مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
بیان دیدگاه‏های سرپرست وزارت علوم تحقیقات و فناوری و رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‏ها و همچنین معرفی سند اقتصاد مقاومتی وزارت علوم تحقیقات و فناوری از دیگر مباحث مطروحه در اجلاس بود.
شرکت کنندگان در اجلاس با تبریک ولادت با سعادت امام هشتم شیعیان جهان حضرت علیّ ابن موسی ‏الرضا (ع) تقارن برگزاری این نشست با ایام مبارک دهه کرامت را به فال نیک گرفتند و ضمن تصریح و تاکید بر موارد زیر اظهار امیدواری کردند که به برکت این ایام، نتایج مثبت و اثرگذاری در این اجلاس حاصل آید.
 
 شرکت کنندگان در این اجلاس
1-  مراتب قدرشناسی خود را نسبت به مقام معظم رهبری به خاطر حمایت های بیدریغ ایشان از توسعه علمی کشور ابراز داشتند و اطمینان دادند که پیشبرد برنامه‏های علمی کشور را با تلاش و کوششی مضاعف پیگیری خواهند کرد .
2 ـ از ریاست محترم جمهوری به خاطر اهتمام ویژه ایشان به امور علم و فناوری و آموزش عالی و توجه و بهره‏گیری از نظرات نخبگان دانشگاهی در تصمیم‏سازی‏ها و انتخاب هوشمندانۀ سرپرست وزارت علوم تحقیقات و فناوری سپاسگزاری کردند و مراتب تقدیر و تشکر قلبی خود را نسبت به استاد فرهیخته جناب آقای دکتر فرجی دانا به جهت اقدامات اثر گذاری که طی مدت کوتاه وزارت خود در پیشبرد برنامه های آموزش عالی، پژوهش و فناوری به عمل آورند، ابراز داشته و از خداوند متعال دوام توفیقات ایشان را در خدمت به نظام علم و فناوری کشور خواستار شدند.
3 ـ با توجه به اینکه ارتقای کیفیت آموزش عالی اساسی ترین چالش آموزش عالی عنوان شده است، بر ضرورت طراحی نظام جامع  تضمین کیفیت آموزشی، پژوهش و فناوری تأکید کردند و ضمن اعلام آمادگی همه جانبه برای عملیاتی کردن این خواسته، حمایت دولت تدبیر و امید و مجلس شورای اسلامی را برای تحقق این امر مهم خواستار شدند.
4 ـ رؤسای دانشگاههای شرکت کننده در نشست آمادگی خود را برای بازنگری در مأموریت های دانشگاهی با رویکرد توجه خاص به محیط های محلی و منطقه‏ای و با هدف توجّه بیش از پیش به اقتضائات محیطی و بازنگری در برنامه‏های آموزشی و پژوهشی به منظور کارآمد کردن هر چه بیشتر دانشگاه ها و مؤسسه های آموزش عالی چه در حوزۀ تولید علم و چه در بحث مربوط به کاربست علم در جامعه و توانمند سازی دانش آموختگان دانشگاهی اعلام کردند.
5 ـ با توجه به محدودیت منابع مالی از یک سو و افزایش تعداد دانشگاه‏ها و مؤسّسه‏های آموزش عالی بهره مند از اعتبارات عمومی، با تایید ضرورت تدوین راهبرد تامین منابع مالی و توجه به اقتصاد آموزش عالی و تحقیقات و اعلام آمادگی برای همراهی و مشارکت در عملیاتی کردن این مهم، از وزارت علوم تحقیقات و فناوری درخواست کردند که پرداختن به این موضوع را در اولویت قرار دهد .
6 ـ گذار از تمرکز گرائی به تمرکززدایی در مدیریت آموزش عالی را مورد تاکید قرار دادند و این اقدام را زمینه ساز مشارکت آحاد دانشگاهیان و به تبع آن فراهم آمدن نظام تصمیم سازی مبتنی بر خرد جمعی عنوان کرده و از وزارت علوم تحقیقات و فنّاوری خواستند که در این خصوص بر اساس یک برنامه زمان بندی مشخص و مبتنی بر مقتضیات اقدام کنند.
7-  به کارگیری شیوه های نوین آموزشی متناسب با آخرین یافته های علمی جهان و اتخاذ دیدگاه های جدید و تحول آفرین مبتنی بر آینده پژوهی را در زمرۀ مهم ترین راهبردهای خود دانستند.
8- حرکت دانشگاههای برتر کشور به سمت بین المللی شدن را از اهمّ وظایف مدیریتی خود عنوان کردند و با اعلام آمادگی برای برداشتن گام های عملیاتی در این ارتباط، همکاری سایر وزارتخانه‏های ذی ربط از جمله وزارت امور خارجه و وزارت اطلاعات را خواستار شدند.
9 ـ بر سیاست‏های وزارت علوم تحقیقات و فناوری در حوزه‏های فرهنگی، آموزشی، و پژوهشی و فناوری به ویژه سیاست‏های مربوط به توسعه هدفمند آموزش عالی مبتنی بر آمایش سرزمینی را به عنوان ضامن ارتقای کیفیّت، مورد تأیید قرار دادند و از وزارت علوم درخواست کردند با توجّه به اقدامات انجام یافته در این زمینه نسبت به تدوین نهایی طرح آمایش آموزش عالی براساس آمایش سرزمینی اهتمام ویژه صورت گیرد.
10- ضمن اعلام آمادگی کامل برای آغاز سال تحصیلی جدید، در فضایی پر از امید و نشاط و بدور از هر گونه جهت‏گیری‏های فرساینده سیاسی، در پیشگاه خداوند متعال عهد بستند که نهایت توان خود را جهت شتاب دهی به توسعه علمی کشور و صعود به قله های دانش جهانی به کار گیرند.
11- ساماندهی آموزش عالی کشور منحصر به دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی وابسته به وزارت عتف نمی شود و کلیه دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی غیر دولتی نیز می باید در این فرآیند مشارکت نمایند.
12 ـ همچنین شرکت کنندگان در این اجلاس مراتب سپاسگزاری خود را از ستاد وزارتخانه و رئیس محترم دانشگاه فردوسی مشهد و همکاران گرانقدرشان به دلیل میزبانی سخاوتمندانه و برنامه‏ریزی منظّم این اجلاس ابراز می دارند و ارتقای جایگاه این دانشگاه بزرگ کشور را در سایه اعضای هیات علمی گزیده و فرهیخته ، دانشجویان مستعد و پرانگیزه و کارکنان توانمند و کوشنده خواستارند. 

دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.