کتاب استراتژی عملیات تألیف دکتر محمدرحیم رمضانیان، دکتر محسن اکبری اعضای هیأت علمی گروه مدیریت دانشگاه گیلان و محمد اسماعیل زاده به همت انتشارات دانشگاه گیلان منتشر شد.
همه سازمان ها نگران چگونگی بقا و ادامه موفقیت خود در آینده هستند. استراتژی یک کسب و کار اغلب به صورت برنامه ها یا مجموعه ای از اهداف متصور می گردد که مسیر بلند مدت و اقدامات مورد نیاز برای تضمین موفقیت سازمان در آینده را مشخص میسازد. اما، صرف نظر از اینکه این برنامه ها یا اهداف چقدر بزرگ باشند، استراتژی کسب و کار تنها در صورتی میتواند مؤثر واقع شود که در عملیات سازمان پدیدار شود. مسیر بلند مدت استراتژیک سازمان در واقع متشکل از مجموعه ای از هزاران اقدام عملیاتی روزمره سازمان است و استراتژی عملیات ابزاری است که هدف اصلی آن تضمین رقابتپذیری سازمان است. درواقع، استراتژی عملیات به دنبال سازماندهی منابع سازمان و شکل گیری الگویی از تصمیمات عملیاتی پایدار است که منجر به عملکرد مناسب سازمان برای رقابت مؤثر و موفقیت در آینده میگردد.
با وجود اینکه در سازمان های موفق امروزی استراتژی های عملیاتی به صورت روزافزون به عنوان ابزاری برای دستیابی به موفقیت پایدار به کار گرفته می شوند، اما در آثار علمی تمایز بین مفهوم استراتژی عملیات و مدیریت عملیات چندان مشخص نبوده و منابعی که در آن به صورت جامع و مفصل به مفهوم استراتژی عملیات پرداخته شده باشد، بسیار محدود هستند. از این رو مؤلفان این نوشتار، قصد بر آن داشته اند که با مطالعه منابع ارزشمندی که به این مبحث مهم پرداخته اند، مطالب جامع و مفیدی را در خصوص این موضوع گردآوری و تألیف نمایند.
کتاب حاضر مشتمل بر هشت فصل میباشد که در فصل اول به واکاوی مفاهیم استراتژی عملیات پرداخته شده است. در فصل دوم به نحوه تدوین استراتژی عملیات اشاره شده است که در این راستا، محتوا و فرایند استراتژی عملیات تشریح شده است. همچنین در این فصل، تحلیلهایی که پیش از تدوین استراتژی عملیات مورد نیازند و روشهای مختلف تحلیل ارائه شده اند. در فصل سوم به رویکردهای عملیاتی نوینی همچون مدیریت کیفیت جامع، تولید ناب، مهندسی مجدد فرایندهای کسب وکار و شش سیگما و ارتباط آنها با استراتژی عملیات پرداخته شده است. در فصل چهارم، استراتژی زنجیره تأمین و ضرورت تفکر استراتژیک در مدیریت زنجیره تأمین مطرح شده است. در فصل پنجم، فراهم سازی بسترهای لازم برای اجرای استراتژی عملیات و مفاهیم مرتبط با پیاده سازی این استراتژیها در سازمان تشریح شده است. فصل ششم در مورد جهانی سازی عملیات، اصول اولیه در استراتژیهای عملیات جهانی، رویکردهای مختلف و مزایا و ریسکهای استراتژی عملیات جهانی به بحث میپردازد. فصل هفتم، مطالبی را درخصوص استراتژی عملیات در بخش خدمات و تمایزهای آن با استراتژیهای عملیات در بخش تولید ارائه میدهد. در نهایت در فصل هشتم به کنترل و ارزیابی استراتژی و فرایند ارزیابی استراتژی اشاره شده است.