کتاب مدیریت زنجیره ارزش تألیف دکتر مصطفی ابراهیم پور عضو هیأت علمی گروه مدیریت دانشگاه گیلان و سید سینا معصومی توسط انتشارات دانشگاه گیلان منتشر شد.
امروزه سازمانها با توجه به افزایش تغییرات شدید محیطی از جمله افزایش انتظارات مشتریان، تغییرات فناوری و واکنشهای رقبا در برآورده کردن انتظارات مشتریان، به دنبال راهکارهایی جهت حفظ بقا و کسب مزیت رقابتی هستند. یکی از راهکارهای مؤثر در این راستا، بکارگیری مفهوم مدیریت زنجیره ارزش است. زنجیره ارزش مفهومی است که برای اولین بار توسط مایکل پورتر در سال 1985 میلادی مطرح شد. پورتر فعالیتهایی را که یک شرکت از نقطه شروع یعنی تأمین مواد اولیه تا رسیدن محصول نهایی به دست مصرف کننده نهایی انجام میدهد، به عنوان یک زنجیره ارزش توصیف کرد، بهطوریکه طی هر یک از این مراحل یا فعالیتها، ارزشی بر کالا یا خدمت افزوده میشود. مشتریان به دنبال کالاها و خدماتی هستند که دارای ارزش بیشتری نسبت به رقبا باشند. لذا نیاز است سازمانها از مفهوم مدیریت زنجیره ارزش جهت مطالعه، شناسایی و ایجاد جریان ارزش در سرتاسر زنجیره ارزش استفاده نمایند. مدیریت زنجیره ارزش روش مدیریتی قدرتمندی جهت تحلیل کارکردها جهت اصلاح و بهبود فرآیندها و عملیات در سرتاسر زنجیره ارزش است. در این روش، فعالیتها و اقدامات سازمانها از جمله طراحی کالا و خدمات، تأمین و تدارک مواد، تولید و اجرا، و توزیع و خدمات پس از فروش با هدف کاهش هزینهها و بهبود کیفیت و بهرهوری بررسی و تحلیل میشود.
مفاهیم انقلابهای صنعتی در سطح کلان و به دنبال آن تغییرات پارادایمهای تولید و عملیات بر مفهوم ارزش و مدیریت جریان ارزش تأثیرگذار بوده است. از بارزترین نمودهای بهکارگیری مفهوم ارزش در علم سازمان و مدیریت، تولید به هنگام و ناب است. در رویکرد ناب هر فعالیتی که ارزشافزوده به محصول اضافه نکند فعالیت فاقد ارزش شمرده شده و جزء هدررفتها تلقی میگردد و باید از مجموعه فعالیتهای سازمان حذف شود. تولید ناب بر مبنای اندیشه بهبود مستمر به دنبال ایجاد جریان ارزش جهت دستیابی به تعالی سازمانی است.
هدف اصلی کتاب تبیین و تشریح مفاهیم مرتبط با ارزش، مهندسی ارزش و مدیریت زنجیره ارزش میباشد تا به سازمانها کمک کند جریانی از ارزش را شکل دهند و فعالیتها، عملیات و عناصر موجود در زنجیره ارزش را که فاقد ارزش برای مشتریان و ذینفعان هستند حذف نمایند. لذا در این کتاب به بحث و بررسی مباحثی از جمله زنجیره ارزش در انقلاب صنعتی چهارم، توجه به ارزش در عرصه سازمان و مدیریت، مبانی زنجیره ارزش، مفاهیم مرتبط با مدیریت زنجیره ارزش پرداخته شده و در پایان چارچوبی جهت مطالعات مدیریت زنجیره ارزش ارائه شده است.