تألیف کتاب " پردازش موازی و برنامه نویسی با GPU" توسط عضو هیأت علمی دانشگاه گیلان

25 11 2017
کد خبر : 3262816
تعداد بازدید : 303
کتاب " پردازش موازی و برنامه نویسی با GPU"   تألیف دکتر اسدالله شاه بهرامی عضو هیأت علمی دانشکده فنی دانشگاه گیلان و  مهندس صدیقه جم به همت انتشارات نص به چاپ رسید. برای نوشتن یک برنامه موازی، باید الگوریتم‌ها و کاربردهای مورد نظر مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد و انواع سطوح موازی‌سازی با استفاده از ابزارهای مناسب استخراج شود. سپس سطوح موازی‌سازی مختلف استخراج شده باید با کتابخانه‌ها و زبان‌های برنامه‌نویسی موازی بر روی پلتفرم‌ها و پردازنده‌های موجود که قابلیت پردازش موازی با توجه به مدل‌های استخراج شده را دارند طراحی و پیاده‌سازی شود. مدلهای برنامه‌نویسی موازی Single Instruction and Multiple Data (SIMD)، Open Multi-Processing (OpenMP) ، Open Computing Language (OpenCL)، Message Passing Interface (MPI)، Compute Unified Device Architecture (CUDA) و غیره در پلتفرم‌های سخت‌افزاری مختلف طراحی و مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین قابلیت برنامه‌نویسی موازی در زبان‌های C#، C++ و غیره فراهم شده است. در میان انواع مدلهای برنامه نویسی موازی، مدل  CUDA که توسط شرکت Nvidia  بر روی پلتفرم واحد پردازشگر گرافیکی (Graphics Processing Unit)  پیاده سازی شده است از اهمیت خاصی برخوردار است. معماری واحد پردازشگر گرافیکی (GPU)، قابلیت موازی‌سازی بالایی را با استفاده از اجرای نخ های مختلف بر روی تعداد زیاد هسته های پردازشگر فراهم می‌کند و سرعت آن بسیار بیشتر از واحد پردازشگر مرکزی (CPU) است. با توجه به توان پردازشی بالای GPU در کاربردهای غیرگرافیکی، شاخه‌ی جدیدی در علوم کامپیوتر به نام محاسبات با اهداف همه‌منظوره بر روی واحد GPU ایجاد شده است. هدف فعالان این عرصه، بهره‌گیری از GPU به عنوان یک کمک‌پردازنده محاسباتی در برنامه‌های غیر گرافیکی و برنامه‌های عمومی است. پردازنده‌های گرافیکی جدید، از چندین پردازنده با کارایی بالا تشکیل شده‌اند که قادر به انجام محاسبات بسیار سنگین هستند.   لذا با توجه به اهمیت دروس پردازش موازی و برنامه‌نویسی موازی در سطوح کارشناسی ارشد و دکتری  لزوم در دسترس بودن منابع مناسب تخصصی در این زمینه ضروری است. با توجه به کمبود منابع فارسی در زمینه پردازش موازی و برنامه‌نویسی موازی با استفاده از پلتفرم GPU، انگیزه‌ای شده تا نویسندگان این مجموعه، با توجه به تجربیات چندین ساله‌ی خود در تدریس این دروس، این نوشتار را فراهم کنند و در اختیار جامعه‌ی دانشگاهی کشور قرار دهند. ساختار کتاب به دو بخش تقسیم شده است. بخش اول شامل فصول اول تا چهارم که مفاهیم اولیه سیستم های کامپیوتری، پردازش موازی، نحوی موازی سازی الگوریتم ها و مدلهای مختلف برنامه نویسی موازی مطرح شده است و بخش دوم شامل فصول پنجم تا دهم، معماری GPU و تفاوتهای اساسی آن با CPU، کاربردها و برنامه نویسی با استفاده از مدل CUDA مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.  به طور خلاصه فصول کتاب شامل مفاهیم زیر هستند. فصل اول: توسعه سیستم‌های کامپیوتری، فصل دوم: پردازش موازی، فصل سوم: نحوه‌ی موازی‌سازی الگوریتم‌ها،  فصل چهارم: مدل‌های برنامه‌نویسی موازی، فصل پنجم: معماری GPU، فصل ششم: مفهوم موازی‌سازی از منظر GPU،  فصل هفتم: راه‌اندازی CUDA،  فصل هشتم: آشنایی با مفاهیم شبکه‌ها، بلاک‌ها و نخ‌ها، فصل نهم: مدیریت حافظه توسط CUDA، فصل دهم: برنامه‌نویسیCUDA C/C++      
دسته بندی :
اسلایدر خبرهای سایت اصلی
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.