تالیف کتاب "فروپاشی یک امپراتوری: جامعه شناسی تاریخی ایران عهد ساسانی" توسط عضو هیات علمی دانشگاه

01 05 2024
کد خبر : 12148854
تعداد بازدید : 8707

کتاب "فروپاشی یک امپراتوری: جامعه شناسی تاریخی ایران عهد ساسانی" توسط دکتر هادی نوری عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه تالیف شد.

این پژوهش که ماحصل رساله دکتری مولف است به‌‌دنبال ارائه تبیینی جامعه‌‌شناختی درباره «فروپاشی امپراتوری ساسانی» است. تاکنون آثار زیادی در خصوص تاریخ و جامعه ایرانی عهد ساسانی نوشته شده است. با این همه، حجم پژوهش‌های موجود درباره موضوع خاص فروپاشی امپراتوری ساسانی بسیار اندک شمار است. این امر در حالی است که مسائل مختلفی در رابطه با فروپاشی امپراتوری ساسانی وجود دارد. آیا این فروپاشی ماهیتی «سیاسی» داشت یا «اجتماعی»؟ آیا این فروپاشی باید یک فرایند بلندمدت تغییر اجتماعی تلقی گردد یا یک رویداد کوتاه‌‌مدت سیاسی؟ آیا باید از ساختار اجتماعی به‌‌عنوان عامل علّی فروپاشی یاد کرد یا کارگزاران انسانی؟ نقش عوامل خارجی مانند امپراتوری روم و حمله اعراب مسلمان در روند فروپاشی ساسانیان چگونه است؟ نقش نیروهای اجتماعی درون جامعه ساسانی مانند روحانیون، کشاورزان، اشراف زمین‌دار و ارتباط آن‌ها با دولت ساسانی در روند فروپاشی ساسانیان چگونه است؟ و سرانجام، آیا بازیگران ایرانی شاهدان منفعل تاریخ کشور خود بودند یا عاملان فعال رویدادهای آن؟

برای این منظور، به‌سان فیلم‌بردار عمل کرده و در «زمان اجتماعی» مورد نظر فرنان برودل تا قرن آخر پارتیان به‌عقب بر می‌گردیم تا فروپاشی ساسانیان را با ردیابی تحولات نهادهای اجتماعی اواخر عصر پارتی جستجو کنیم نه چون یک تاریخ فرجام‌گرایانه بلکه تاریخی حال‌محور که بر پیوست تاریخی غیرفرجام‌گرایانه تأکید دارد. حالی تاریخی که درک اکنونیت آن تنها در پرتو فهم ریشه‌های تنومندش میسر خواهد بود. پس «جامعه‌شناسی تاریخی ساختارگرا» تولید می‌شود که از حیث نظری در چارچوب کارکردگرایی ساختاری قرار می‌گیرد و از حیث تاریخی در چارچوب منطق «آنالی» که هم ساختارگراست، هم تاریخ جامع است و هم تاریخی بلندمدت. از این روست که فروپاشی ساسانیان در لحظه قرن 7.م جستجو نمی‌شود بلکه به قرن 3.م برمی‌گردد تا سه شاخص ساختار، جامعیت و بلندمدتی در امتزاج نظریه ساختاری به مبنای تحلیل فروپاشی تبدیل شوند. یعنی جامعه‌شناسی تاریخی ساخت‌گرا، کلیت‌باور و بلندمدت تولید می‌شود که در آن علل ساختاری نظم و تغییر اجتماعی در قالبی نظام‌مند طی بستر تاریخی بلندمدت 500 ساله مورد کاوش قرار می‌گیرند، ویژگی‌های خاص ساختار و الگوی تغییر جامعه ساسانی برجسته می‌شود، با تأکید بر دو استراتژی تبیینی قابلیت‌های زیربنایی و تناقضات سیستمی در حد واسط نظریه‌پردازی و تحقیق تاریخی قرار می‌گیرد و در دسته جامعه‌شناسی تاریخی «کلان» جای می‌گیرد که علاقه‌مند به استفاده از تحلیل نظام‌مند برای بررسی دگردیسی‌های بزرگ‌مقیاس است.

بر این اساس، مسأله «چرایی و چگونگی» فروپاشی در قالب علل داخلی و خارجی/ شروط لازم و کافی دنبال می‌شود. آیا فروپاشی امپراتوری ساسانی محصول تحولات درونی نظام ساسانی بود یا حمله اعراب مسلمان؟ و سهم هر کدام در این فروپاشی چگونه است؟ این پرسش به فروپاشی فقط در حد «علیت» ورود می‌کند و «پیامد» را به اثری آتی فرومی‌گذارد. از آن‌جا که نظم و تغییر دو مقوله به‌هم متصل تلقی می‌گردند درک نحوه تغییر در کیفیت نظم جستجو می‌شود و پیوستی تاریخی دنبال می‌گردد. درک ما از کیفیت نظم به مثابه وحدت ساختاری ملازم با پویایی در قالب مفهوم «تعادل پویا» است که عناصر جامعه را در تعاملات متقابل با هم به‌منزله فرایندهای داخلی و نظام‌های بیرون به‌مثابه محیط خارجی می‌بیند و انتظار دارد در صورت عدم توازن به پیامد بی سازمانی و تجزیه و فروپاشی منتهی شود.​​​​​​​


دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

22 07 2024

قرارداد همکاری مشترک بین دانشگاه گیلان و دانشگاه بلگراد صربستان منعقد شد

به منظور توسعه روابط علمی و با توجه به اهمیت همکاری‌های آموزشی، تحقیقاتی و فناوری میان دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی برای مشارکت فعال استادان و محققان در زمینه علم و فناوری، قرارداد همکاری مشترک بین دانشگاه گیلان و دانشگاه بلگراد کشور صربستان منعقد شد. ​​​​​​​دو مؤسسه در چارچوب این تفاهم‌نامه متعهد شدند تا تلاش خود را برای همکاری علمی و آموزشی میان اعضای هیات علمی، دانشکده‌ها و گروه‌های آموزشی برای انجام فعالیت در زمینه‌های مشترک به کار گیرند.  انجام سفرهای کوتاه‌مدت و بلندمدت ویژه اعضای هیات علمی و دانشجویان؛ برگزاری نشست‌ها، کارگاه‌ها و همایش‌های علمی مشترک؛ امکان بهره‌گیری از فرصت‌های مطالعاتی، ایجاد فرصت برای دانشجویان مقاطع مختلف آموزشی برای شرکت در برنامه‌های مبادله‌ای؛ ایجاد برنامه‌های آموزشی مشترک برای اخذ مدرک تحصیلی مشترک؛ انجام طرح‌های پژوهشی مشترک میان اعضای هیات علمی و پژوهشگران دو دانشگاه و ... از جمله مهمترین مفاد این تفاهم‌نامه به شمار می‌روند.  

21 07 2024

تأکید بر برنامه محوری و داشتن چشم انداز، در بازدید رئیس دانشگاه گیلان از دانشکده‌های علوم پایه، شیمی و علوم ریاضی

رئیس دانشگاه گیلان صبح امروز به همراه جمعی از معاونین و مدیران دانشگاه از اماکن آموزشی و پژوهشی دانشکده‌های علوم‌پایه، شیمی و علوم‌ریاضی بازدید کرد و از نزديک در جريان روند فعاليت این دانشکده‌ها قرار گرفت و پس از آن در نشستی که با حضور مدیران این دانشکده‌ها برگزار شد حضور یافت. دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان با بیان اینکه این سه دانشکده‌، در قالب یک مجموعه به عنوان پیشانی دانشگاه گیلان است گفت: این ویترین باید در همه ایام مذهبی و ملی از لحاظ بصری در جامعه نمایان باشد. رئیس دانشگاه گیلان با اشاره به کمبود فضای فیزیکی در این دانشکده‌ها افزود: باتوجه به ماهیت آزمایشگاهی فعالیت دانشکده‌های علوم‌پایه و شیمی و تعداد آزمایشگاه‌ها، در تلاشیم با اتمام ساختمان دانشکده علوم‌پایه در مجتمع مرکزی دانشگاه و نیز ساماندهی فضاهای موجود، مشکلات موجود را مرتفع نماییم. وی با تأکید بر اهمیت برنامه‌ریزی دقیق و اولویت‌بندی آنها در پیشبرد امور اجرایی دانشکده‌ها تصریح کرد: باید در تمامی زمینه‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، عمرانی، کارگاهی، تعمیرات و تجهیزات، آزمایشگاهی، ارتباط با صنعت و... ضمن هماهنگی با نیازمندی گروه‌های آموزشی، چشم‌انداز و برنامه‌های دانشکده‌ها به صورت شفاف مشخص باشد و درخصوص اقدامات انجام شده مستندسازی شود. دکتر دوستار با بیان اینکه با تکیه صرف بر بودجه دولتی نمی‌توان به مأموریت‌ها و وظایف دانشگاه به درستی عمل کرد گفت: ظرفیت بودجه دولت محدود است و با بودجه دولتی نمی‌توانیم به همه مأموریت‌ها و وظایف تعریف‌شده عمل کنیم بنابراین دانشکده‌ها باید به دنبال درآمدزایی باشند تا از محل همان درآمدها برای حل مشکلات و برآورده کردن مطالبات خود اقدام کنند. رئیس دانشگاه برای حل چالش مدیریت واحد فضای فیزیکی دانشکده‌های علوم‌پایه، شیمی و علوم‌ریاضی؛ پیشنهاد راه اندازی دانشکدگان علوم را ارائه نمود. رؤسای دانشکده‌های علوم پایه، شیمی و علوم ریاضی نیز در این نشست به ارائه گزارشی از وضعیت و نیازهای دانشکده در زمینه تعمیرات و تجهیزات آزمایشگاهی، فضای فیزیکی آموزشی و پژوهشی، مسائل فرهنگی و... بحث و گفتگو کردند.

20 07 2024

مسئول جدید بسیج اداری کارمندان دانشگاه گیلان معرفی شد

در نشستی که با حضور رئیس دانشگاه گیلان، اعضای شورای بسیج اداری کارمندان دانشگاه و رئیس سازمان بسیج ادارات و کارمندان سپاه قدس گیلان برگزار شد، بهروز کریمیان به عنوان مسئول بسیج اداری کارمندان دانشگاه گیلان منصوب و از تلاش‌های علی‌اکبر حسین‌خواه مسئول پیشین این مجموعه تقدیر شد. دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان در این نشست ضمن تشکر از تلاش‌های علی‌اکبر حسین‌خواه مسئول پیشین بسیج اداری کارکنان دانشگاه، برای بهروز کریمیان آرزوی توفیق نمود.  رئیس دانشگاه گیلان با اشاره به این جمله امام راحل که بسیج شجره طیبه است، گفت: تبیین جایگاه بسیج در کلام امام خمینی (ره) جمله حکیمانه ای است که بار معنایی زیادی برای ما دارد.  وی با تأکید به اهمیت نقش بسیج در پیشبرد امور افزود: هم‌افزایی بسیج کارمندان در کنار بسیج استادان و دانشجویان در دانشگاه می‌تواند منجر به جهاد تبیین، جهاد علمی، جهاد خدمت و امیدآفرینی در سطح دانشگاه و جامعه شود. 

20 07 2024

رئیس دانشگاه گیلان در نشست با اعضای شورای صنفی کارمندان: شورای صنفی به عنوان بازوی مشورتی مجموعه مدیریتی دانشگاه است

عصر امروز نشست رئیس دانشگاه گیلان با اعضای پنجمین دوره شورای صنفی کارمندان دانشگاه گیلان در اتاق شورای حوزه ریاست برگزار شد که در این نشست درخصوص مسائل مرتبط با کارمندان دانشگاه در زمینه‌های اداری، رفاهی و... بحث و گفتگو شد.  دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان در این نشست با تاکید بر اینکه شورای صنفی به عنوان بازوی مشورتی مجموعه مدیریتی دانشگاه در ارائه ایده‌ها و دیدگاه‌ها است گفت: ارائه راهکارهای بهینه در راستای حل مشکلات مرتبط با منابع انسانی بسیار راهگشا است اما با توجه به محدودیت‌هایی که در ساختارها، منابع مالی، منابع انسانی و... وجود دارد شاید نشود انتظارات را به صورت صد در صدی برآورده کرد. رئیس دانشگاه گیلان ضمن مهم خواندن نقش شورای صنفی در راستای تحکیم روابط سازنده و پویا بین کارمندان و مدیران دانشگاه، یکی از کارهای اصلی شورا را جمع‌آوری اطلاعات برای تصمیم‌گیری بهتر در حوزه‌های کارمندان دانست و افزود: امنیت شغلی و فکری کارمندان دانشگاه بسیار مهم است و انعکاس دغدغه‌های کارمندان ضروری است.  شایان ذکر است در این نشست مهرداد محمدی دبیر شورای صنفی کارمندان و سایر اعضای شورا نیز به ارائه دیدگاه‌ها و بیان دغدغه‌های کارمندان دانشگاه در زمینه‌های تسهیلات رفاهی، ارزشیابی کارمندان، مسائل مرتبط با بیمه تکمیلی و... پرداختند.