کتاب ورزش و شاداب سازی مدارس تالیف دکتر رحیم رمضانی نژاد و دکتر حمیدرضا گوهررستمی، اعضای هیأت علمی گروه فیزیولوژی ورزشی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی و یاسمن سادات اصل احمدی کارشناس ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه گیلان در 275 صفحه از سوی انتشارات آموزشی ارشدان در سال 1401 به چاپ رسید.
در راستای اهداف و سیاست های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، معاونت تربیت بدنی و مدارس و سلامت این وزارتخانه در سال 1398، بخشنامه ای مبنی بر ایجاد مدارس پویا صادر کرده است که طبق آن، مدارس با بهره گیری از ظرفیت های در دسترس خود نظیر محیط اجتماعی و فیزیکی در نهادینه کردن سبک زندگی فعال در کودکان و نوجوانان برای تحقق هدف کلان جامعه سالم تلاش می کنند (بخشنامه مدرسه پویا، 1398). سهم و مشارکت درس تربیت بدنی نیز در تحقق مدرسه پویا و شادابی دانش آموزان، بسیار مهم است. برهمین اساس، کتاب حاضر نیز ابعاد مختلف تاثیر محیط فیزیکی، اجتماعی و دیجیتال مدارس، ویژگی هیا فردی و وضعیت اقتصادی دانش آموزان را بر فعالیت بدنی و پویایی و شادابی دانش آموزان بررسی کرده است. در فصل اول کتاب با بررسی مبانی نظری پویایی و شاداب سازی مدارس با توجه به سبک ورزش بررسی شده است. فصل دوم به بررسی نقش محیط مدارس بر شادابی دانش آموزان می پردازد. از فصل سوم تا فصل ششم، به ترتیب نقش محیط فیزیکی، محیط اجتماعی و دیجیتال مدارس بر شاداب سازی دانش آموزان بررسی شده است. در فصل ششم و هفتم به تاثیر دو عامل ویژگی های دانش آموزان و وضعیت اقتصادی خانواده توجه شده است که می تواند بر رابطه میان انواع محیط فیزیکی، اجتماعی و دیجیتال بر شادی دانش آموزان تاثیر مثبت یا منفی بگذارد یا بی اثر باشد. در فصل هشتم به گزارش یک مطالعه موردی با عنوان مدلسازی عوامل موثر بر پویا و شاداب سازی مدارس پرداخته است. در نهایت با اقتباس از کتاب راهنمای پویاسازی مدارس، روش های کاربردی پویا سازی مدارس در یک پیوست معرفی شده است.