تاملی در دیدگاه امام خمینی درباره مناجات شعبانیه

07 06 2014
کد خبر : 3299752
تعداد بازدید : 296


تاملی در دیدگاه امام خمینی درباره مناجات شعبانیه

 

در طول سال ، برخی از روزها و شب ها و ماه ها را بسیار پر فروغ و درخشان می یابیم و لحظاتشان را معطر و فضایشان را سرشار از معنویت مشاهده می کنیم. از میان روزها ، مبعث ، غدیر ، فطر و قربان ، و از میان شب ها « لیله القدر » ، و در جمع ماهها ، رجب و شعبان و رمضان ، از آن جمله اند.

این ایام ولیالی و ماهها به دلیل فیض و نور و رحمتی که در تمام لحظاتشان جاری می باشد ، بهترین فرصت ها برای ارتباط معنوی با مبدا وجود وذکر و مناجات و راز و نیازهای خالصانه و عاشقانه محسوب می شوند.


هم اینک در ماه شریف « شعبان » قرار داریم و در معرض بارش انوار قدسی قرار گرفته ایم وبستر وزمینه های مساعدی می یابیم تا دل را از زنگارهای غفلت و معاصی پاک کنیم و به زیور ذکر و مناجات بیارائیم و با مراقبت ها و آماده سازی های معنوی ، به استقبال ماه مبارک و پرفیض و رحمت « رمضان » بشتابیم .

در اندیشه و کلام حضرت امام خمینی (ره ) درباره اهمیت ماه شعبان و راز و نیاز و ذکر و دعا در آن ، و نیز « مناجات شعبانیه » رهنمودهای بیدار کننده ای می یابیم که تامل در زوایای آن ضروری و لازم می باشد و ما را در بهره برداری از لحظات این ماه عزیز و بزرگ مهیا و آماده می سازد.

 

مفاهیم عرفانی ، از « ادراک » تا « ایمان»

 

در ماه شریف شعبان هستیم ، و مناجات شعبانیه از بزرگترین مناجات و از عظیم ترین معارف الهی و از بزرگ ترین اموری است که آنهایی که اهلش هستند می توانند تا حدود ادراک خودشان استفاده کنند.

عناوین مسائل الهی و مسائل عرفانی ، عناوین سهلی است که هر کس گمان می کند که این عناوین را فهمیده است ، و امور استدلالیه برهانیه هم در عین حالی که دقیق است ، لیکن سهل الادراک است . بعد از قیام برهان ، و به دنبال آن رساندن حاصل این عناوین و نتیجه این برهان به قلب مشکل تر است ، که  به آن « ایمان » گفته می شود، و چه بسا که اصحاب برهان به این مرتبه از ایمان نرسیده باشند. این یک مسئله ای است که باید با تلقینات و تکرار و ریاضات به قلب رساند . » (1)

در کلام حضرت امام خمینی نیک بیندیشیم . آن عارف واصل ، پس از آن که نام ماه شعبان را به میان می آورد و از آن به شرافت یاد می کند ، بسیار سریع از « مناجات شعبانیه » سخن به میان می آورد و آن را « بزرگترین مناجات » و « عظیم ترین معارف الهی » می نامد. آنگاه بلافاصله به مسائل عرفانی می پردازد تا به این وسیله مناجات شعبانیه را منبع عظیم « عرفان ناب اسلامی » معرفی کند و اذهان و افکار را به مهمترین معارف نهفته در این مناجات و مفاهیم والا و شریف علم عرفان متوجه سازد.

وقتی سخن از عرفان اسلامی به میان می آید ، یکی ازمهم ترین مسائل آن که عبارت است از سهل الادراک بودن مفاهیم و عناوین عرفانی، مطرح می گردد. این عناوین در نگاه اولیه و به دنبال آن اقامه براهین واستدلال ها ، برای کسی که در موضوع عرفان به مطالعه و تدقیق و تحقیق می پردازد ، بسیار سهل و سریع ادراک می شود و او در می یابد که عناوین و اصطلاحات علم عرفان چه می خواهند و چه می گویند. لکن این « ظاهر » حقیقت عرفان اسلامی است و آنچه باید به آن رسید ، جوهره عرفان و حاصل و نتیجه عرفان می باشد که این ثمرات باید در جان و دل و روح وارد شود و صرف ذخیره سازی آن در ذهن و فکر ، کافی و کارساز نمی باشد.

کسی می تواند به حقیقت عرفان برسد که مفاهیم ژرف این علم الهی را در قلب و جان و روحش وارد سازد و خود را در عمل « عارف » به خدا بیابد و تمام خصال و مشخصه های عارفان واصل و عاشقان دلسوخته و واله و سرگشته را در تمام زوایای وجود خود به تسری درآورد.

 

تمثیل
حضرت امام خمینی برای نشان دادن تفاوت « ادراک » و « ایمان » در عرفان اسلامی ، از لسان « تمثیل » مدد می گیرد تا واقعیت این تباین و تفاوت آسان تر چهره نمایان سازد : « شما ملاحظه می کنید که به حسب ضرورت یک کسی که مرده است ، از اوبه انسان ضرری وارد نمی شود ، لکن الا بعض اشخاص ، دیگران اگر چنانچه در یک قبرستانی باشند و کسی نباشد یا به یک مرده ای همجوار باشند در غسالخانه و تنها باشد می ترسند. برای اینکه ، آن برهان و ضرورت عقلی به دل نرسیده است ، آن معنایی که عقل ادراک کرده است ضرورت هم دارد ، لکن به دل نرسیده است . لکن آن هایی که مثلا مرده شور هستند و سر و کار دارند با مرده ها ، از باب این که تکرار شده است این مطلب بینشان ، به قلبشان رسیده است و آن ها خوفی ندارند. در مسائل اسلامی هم و مسائل عقلی هم همین طور هست ، چه مسائل عقلی هست که با برهان ، با برهان قوی ثابت است ، لکن در انسان تاثیر نکرده است ، برای این که نتیجه برهان به عقل رسیده است ، لکن به قلب وارد نشده است ، ایمان به آن نیست ، عقل او را ادراک کرده است ، لکن قلب به او ایمان نیاورده است . » (2)

حضرت امام خمینی از این تمثیل ، نتیجه گیری عرفانی می کند و به این واقعیت تنبه می دهد که عرفان اسلامی مندرج در قرآن و رهنمودها و تعالیم ائمه دین (ع ) به سهولت، درک ذهنی و عقلی می شود ، لکن به راحتی به دل وارد نمی شود :« چه بسا مسائل عرفانی که در قرآن و این مناجات های ائمه اطهار سلام الله علیهم و همین مناجات شعبانیه مسائل عرفانی هست که اشخاص ، فلاسفه ، عرفا تا حدودی ممکن است ادراک کنند ، بفهمند عناوین را ، لکن آن ذوق عرفانی چون حاصل نشده است ، نمی توانند وجدان کنند . »(3)

آن فاصله ای که بین « ادراک » و « ایمان » در مسائل و مفاهیم عرفانی وجود دارد و برای نیل به حقیقت و اصل و سرچشمه عرفان فاصله زیادی محسوب می شود ، چیزی است که در « عرفان نظری » و « عرفان عملی » نمایانده می شود. آنچه در عرفان نظری مطرح می باشد ، علم به عرفان و تعالیم و معارف و دستورالعمل های عرفانی است که در مجموع به صورت یافته ها و ادراکات در خزائن ذهن و فکر متمرکز می گردند. لکن در عرفان عملی ، مراحل سیر و سلوک و مراقبه و محاسبه و جهاد اکبر و شیوه های مهار تمایلات تند و وقفه ناپذیر نفس پیموده می شود و مراتب و درجات و مقامات عرفانی طی می گردد و عارفان را به قطع همه تعلقات و وابستگی ها و ترک صفات نکوهیده اخلاقی و رفتاری و اجتناب از معاصی و گناهان موفق و پیروز می سازد.

در عرفان عملی ، انسان به مرور به خدا نزدیک می شود و پس از زدودن زنگارهای معاصی وگناهان از دل و زایل کردن صفات مذموم اخلاقی و عملکردهای تباهی آفرین در عرصه های مختلف حیات فردی و اجتماعی ، به « تقوا » می رسد و در کمند « عشق » گرفتار می شود و هر چه بیشتر عاشق و دلباخته معشوق ازلی گردد ، بیشتر به مراتب تقرب الی الله نزدیک می شود و به مرور به مقام « فنا » نائل می آید و همه هستی خود را ذوب و محو در ذات مقدس الهی می یابد.

 

عظمت مناجات شعبانیه

حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه به گزیده ای از مناجات شریف شعبانیه نظر می دوزد و مقدمات مزبور را با آن تطبیق می دهد : « الهی هب لی کمال الانقطاع الیک وانر ابصار قلوبنا بضیا نظرها الیک حتی تخرق ابصارالقلوب حجب النور فتصل الی معدن العظمه و تصیر ارواحنا معلقه بعز قدسک الهی واجعلنی ممن نادیته فاجابک و ناجیته فصعق لجلالک » (خدایا کمال انقطاع به سوی خودت را به من عطا گردان ، و دل و دیده ما را نورانی کن به تابش نظر خود به آن ، تا دیده های دل پرده های نور را بدرد و به سرچشمه عظمت تو برسد ، و ارواح ما به عز قدس تو آویخته گردد. خداوندا ، از آنانم قرار داده که چون ندا در دهی پاسخ تو را گوید و چون به او توجه کنی ، از جلال و عظمت تو بیهوش گردد و غریو برآرد . (4)

همین جملاتی که در این مناجات بزرگ است و بعض جملات دیگری که در آن هست ، مسائلی است که به حسب ظاهر سهل است و واقعا ممتنع است ، ریاضات بسیار می خواهد تا انسان بتواند بفهمد….. این از دعاهایی است که من غیر از این دعا ندیدم که روایت شده است ، همه ائمه این دعا را ، این مناجات را می خواندند ، این دلیل بر بزرگی این مناجات است که همه ائمه این مناجات را می خواندند…. این ها چیزهایی است که دست ماها از آن کوتاه است ، و دعا کنید که خدای تبارک و تعالی به ما توفیق بدهد که در این ماه شریف و ماه شریف رمضان از این مسائل هم حظی ولو یک جلوه کوچکی در دلها و قلبهای ما واقع بشود . » (5)

در این عبارت ، اولین موضوع مورد توجه و نظر حضرت امام خمینی (ره ) ، عظمت و بزرگی مناجات شریف شعبانیه است . این عظمت از طریق گستردگی توجه و نظر و قرائت این مناجات توسط ائمه اطهار(ع ) و روایات متعددی که از جانب آن مطهران درباره جایگاه و اهمیت آن ثبت و ضبط شده و تشویق و ترغیب های فراوانی که به شیعیان برای بهره برداری از آن شده است ، نمایانده می شود.

سترگی و عظمت مناجات شعبانیه را در مشخصه های دیگری نیز باید به نظاره نشست که یکی از آنها « معارف عمیق » آن می باشد. این مناجات زیباترین و بلندترین مفاهیم والای اخلاقی و معنوی و عرفانی را در دل خود جای داده است . مفاهیم و معارفی که هر داعی و مناجات کننده را به تامل و تفکر وامی دارد و به تلاش و کنکاش علمی و مراقبت های ویژه عملی فرا می خواند تا در پرتو حرکت اول دریابد که این دعای شریفه از تعالیم و آموزش های ژرف و عمیق برخوردار می باشد که باید در تمام عبارات و واژه ها و مفاهیم آن درنگ و تامل ورزید و به اندیشه و تفکر نشست . و در پرتو حرکت دوم ، درمی یابد که باید به عرفان عملی روی بیاورد و به جهاد اکبر بپردازد و با مراقبه و محاسبه های دقیق از رفتار و سلوک و حرکات و سکنات و عملکردهای مختلف فردی و اجتماعی و سیاسی خویش ، مراتب رشد و کمال را طی نماید و آئینه جان و روحش را از زنگارهای معاصی و گناهان و صفات و خصایل ناپسند اخلاقی پاک کند و به تقوا و وارستگی برسد.

 

متن مناجات شعبانیه

 

منابع:

۱ ـ صحیفه امام , از انتشارات موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی , ج ۱۷ , ص ۴۵۶

۲ ـ همان مدرک , ص ۴۵۶ و ۴۵۷

۳ ـ همان مدرک , ص ۴۵۷

۴ ـ مفاتیح الجنان , مناجات شعبانیه , از اعمال مشترک ماه شریف شعبان .

۵ ـ صحیفه امام , ج ۱۷ , ص ۴۵۸

 

دسته بندی :
مقالات و نکات فرهنگی

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.